Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (23 minutter siden):

Måtte dere få rett! Krysser alle tær og fingre

Jeg og mine har gjort vårt for at så skal skje. Men tør ikke blindt tro på resultatet. Så jeg prøver å forberede meg på hva jeg eventuelt må gjøre om det ikke går for meg rett vei (Blue down the ballot with a large enough margin so that the courts don`t dare overturn it).

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, jallajall said:

Tror nok det er veldig usannsynlig.

Hvordan ser du veien videre for MAGA vil være uten DT som en leder?
Jeg klarer ikke helt å se hvordan en maktkamp i de kretsene blir, og DT kan ikke være Republikanernes kandidat i 2028, for å være president i perioden 2029-2033. Når tenker du at DT blir byttet ut hos republikanerne, og hvem tror du da tar over?

Endret av WiiBoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, WiiBoy said:

Hvordan ser du veien videre for MAGA vil være uten DT som en leder?
Jeg klarer ikke helt å se hvordan en maktkamp i de kretsene blir, og DT kan ikke være Republikanernes kandidat i 2028, for å være president i perioden 2029-2033. Når tenker du at DT blir byttet ut hos republikanerne, og hvem tror du da tar over?

Hvem som tar over en nok foreløpig et åpent spørsmål, men "prosessen" har kommet alt for langt til at det bare er noe som vil kollapse uten Trump. Lederskapet i RNC er skiftet ut, grasroten er noe helt annet, new right stiller til lokalvalg (skoler, kommuner, o.l), dagens republikanere er mer mangfoldige og mindre hvite enn tidligere, America First republikanere blir flere og flere, mens tradisjonelle virker å bli færre og færre.

Bush eraen er over. McConnell er på vei ut og er man heldig forsvinner snart Graham & co også.
Om Trump taper i år er det ikke gitt at Vance er arvtakeren, men jeg ser heller ikke hvem som i større grad skal utfordre fremtidig retning og veien videre. Kan jo aldri utelukke at typer ala Romney eller Crenshaw kommer inn fra sidelinjen og prøver å snu skuta, men de fleste potensielle arvtakerne vil nok vært MAGA orientert.

Ikke en MAGA kollaps uten Trump, men redusert.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, jallajall said:

Hvem som tar over en nok foreløpig et åpent spørsmål, men "prosessen" har kommet alt for langt til at det bare er noe som vil kollapse uten Trump. Lederskapet i RNC er skiftet ut, grasroten er noe helt annet, new right stiller til lokalvalg (skoler, kommuner, o.l), dagens republikanere er mer mangfoldige og mindre hvite enn tidligere, America First republikanere blir flere og flere, mens tradisjonelle virker å bli færre og færre.

Bush eraen er over. McConnell er på vei ut og er man heldig forsvinner snart Graham & co også.
Om Trump taper i år er det ikke gitt at Vance er arvtakeren, men jeg ser heller ikke hvem som i større grad skal utfordre fremtidig retning og veien videre. Kan jo aldri utelukke at typer ala Romney eller Crenshaw kommer inn fra sidelinjen og prøver å snu skuta, men de fleste potensielle arvtakerne vil nok vært MAGA orientert.

Ikke en MAGA kollaps uten Trump, men redusert.

Gitt at det ikke blir borgerkrig ( eller noe som ligner), så tror jeg følgende kommer til å utspille seg;

• DT nekter for at han har tapt og nekter å slippe taket
  • Det blir konflikt mellom Republikanerne (som vil ha bort hele MAGA), MAGA som vil satse uten DT og MAGA som stiller seg 100% bak DT.
  • DT kommer ikke til nøle et sekund på å gi JD mye av skylden for tap.
  • MAGA som vil satse uten DT vil være up for grabs og det vil bli mange fraksjoner, som er i krig med hverandre.
  • JD må raskt velge en av disse gruppene og gå 100% inn i det han velger. Velger han feil er han ferdig.
  • MAGA som støtter DT vil bare være ute å hyle om juks i valg, heksejakt i retten,++
  • Det gjør MAGA så fragmentert at det klassiske republikanske partiet vil gjenoppstå. 

Jeg er dog redd at det er borgerkrig ( eller noe som ligner) dersom DT taper.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (13 minutter siden):

Jeg er dog redd at det er borgerkrig ( eller noe som ligner) dersom DT taper.

Jeg tror at amerikanere har det for godt og komfortabelt til at det blir borgerkrig. Men enkeltepisoder av grov vold, små opprør, angrep mot institusjoner, et cetera, står nok på menyen om Donald taper. 

Hvis han derimot vinner? Oh my, det blir skummelt det. Donald har mange han skal hevne seg på. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 7
Lenke til kommentar
26 minutes ago, VifteKopp said:

MAGA elsker å spille offerrollen. 

Har etter min mening lite annet å forsøke å spille på.

Så blir det opp til dem om de vil følge etter. Og begge sider har sitt ansvar for konsekvenser og må leve med det. 

Jeg velger inntil motsatt eventuelt blir bevist at våre ledere har så godt det lar seg gjøre forberedt seg for alle eventuelle utfall.

Endret av AveMORphine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, VifteKopp said:

Jeg tror at amerikanere har det for godt og komfortabelt til at det blir borgerkrig.

Enig i at de har det godt, men de vet det jo ikke.
De er hjernevasket til å tro at økonomien er elendig, grensen blir invadert av titalls millioner voldtektsmenn og forbrytere, KH++ vil dem alt vondt i verden,++

Jeg bare ser ikke hvordan USA skal komme seg ut av situasjonen, med mindre Musk, Murdoch og Zuckerberg samler seg og får orden på alle de falske fremstillingene som de bombarderes med. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (34 minutter siden):

Jeg bare lurer: på hvilket tidspunkt er de første resultatene klare norsk tid? Hvilke valgkretser offentliggjøres først?

De siste valglokalene i seks delstater (Georgia, Indiana, Kentucky, South Carolina, Virginia, Vermont) stenger kl. 19:00 lokal tid, så vi får trolig den første prognosen ca. 01:00 norsk tid.

Deretter skjer stengingene og resultatene regelmessig gjennom natta. Her er de norske tidene:

01:30:

• North Carolina
  • Ohio
  • West Virginia

02:00:

• Alabama
  • Connecticut
  • Delaware
  • Florida
  • Illinois
  • Maine
  • Maryland
  • Massachusetts
  • Mississippi
  • Missouri
  • New Hampshire
  • New Jersey
  • Oklahoma
  • Pennsylvania
  • Rhode Island
  • Tennessee
  • Washington D.C.

02:30:

• Arkansas

03:00:

• Arizona
  • Colorado
  • Iowa
  • Kansas
  • Louisiana
  • Michigan
  • Minnesota
  • Nebraska
  • New Mexico
  • North Dakota
  • South Dakota
  • Texas
  • Wisconsin
  • Wyoming

04:00:

• Montana
  • Nevada
  • Utah

05:00:

• California
  • Idaho
  • Oregon
  • Washington

06:00:

• Hawaii

07:00:

• Alaska
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...