Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Svein M said:

Trump er for gammel og vil trolig bli byttet ut innen få måneder og da vil JD Vance ta over.

Problemet med DT og alder er at ingen rundt han tørr å fortelle han det. Hvem er det som vil legge hodet sitt på den huggestabben?

Men om presidenten dør/trekker seg/25. , hvordan velges da ny VP? Er det 100% presidenten sitt valg, eller er det en prosess for sånt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, SilverShaded said:

Det ville være verst tenkelige utfall av dette valget.

Det verst tenkelige utfallet er om DT blir drept. Da blir han en helgen. St. Trump, og MAGA vil bli veldig styrket og enhver form for angrep på politikken vil bli sett på som sympati til terroristen som drepte DT. 

Det farlige er at det finnes mørkemenn i kulissene som vet dette, og som fort kan være villig til å utføre det. DT om han taper er ekstremt mye mer verdt som en helgen enn som en fengslet forbryter for de som pusher project 2025 o.l. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 minutter siden):

Men om presidenten dør/trekker seg/25. , hvordan velges da ny VP? Er det 100% presidenten sitt valg, eller er det en prosess for sånt? 

Det eneste tilfellet i nyere tid er vel da Nixons visepresident måtte trekke seg. Nixon valgte Gerald Ford til ny VP, et valg han såvidt meg bekjent gjorde selv, men jeg vet ikke konkret.

Men logisk sett burde det være opp til presidenten å velge ny VP selv, det er tross alt det presidentkandidater gjør under valgkampen når de velger VP-kandidat og jeg ser ikke hvorfor det skulle være annerledes.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, N-4K0 said:

Men logisk sett burde det være opp til presidenten å velge ny VP selv, det er tross alt det presidentkandidater gjør under valgkampen når de velger VP-kandidat og jeg ser ikke hvorfor det skulle være annerledes.

Det er jo annerledes siden velgerne velger president og VP som en "pakke", selv om VP sjeldent får så mye fokus.
Presidenten har jo ikke lov til å bytte VP underveis vel? Man er vel låst til den som ble valgt..

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (14 minutter siden):

Det eneste tilfellet i nyere tid er vel da Nixons visepresident måtte trekke seg. Nixon valgte Gerald Ford til ny VP, et valg han såvidt meg bekjent gjorde selv, men jeg vet ikke konkret.

Presidenten velger VP dersom han/hun forlater stillingen,men kongressen må godkjenne med et flertall i både Hus og senatet

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (6 minutter siden):

Er du eller demokrater mer redd for JD Vance som president, enn DT?

Ja, jeg har fått inntrykk av at Vance er mer ytterliggående. Virker som han er på linje med MAGA og Project 2025. Altså ganske store endringer som demokratene er i mot.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Lemongrass said:

Helt enig. Jeg har hørt fyren tale. Han er uten tvil et stort politisk talent. Og et politisk talent uten integritet og moralsk kompass er farlig.

Det er mitt inntrykk også. Jeg tror faktisk at om DT taper og MAGA faller, så vil JD snu og late som han tilpasset seg DT kun for at det skulle være en "voksen i rommet" om DT og MAGA vant.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (18 minutter siden):

Det er mitt inntrykk også. Jeg tror faktisk at om DT taper og MAGA faller, så vil JD snu og late som han tilpasset seg DT kun for at det skulle være en "voksen i rommet" om DT og MAGA vant.

Etter min mening mye i dette. I tillegg så tenker jeg også at om de vinner så har Vance nok vett og forstand til å holde seg i kulissene på en måte som gjør det mulig for han å nyte godt av det til egen fordel uansett hvilken vei partene utvikler seg.

MAO at han om Trump blir for ekstremistisk så tar han ikke avstand fra det, men han støtter det ikke. Slik at han enten kan

A: kan ta over ila nåværende presidentperiode og innføre project 2025 (som han "skylder" sine nåværende backere).

Eller

B: Holde seg i bakgrunnen og ikke ta stilling til rett og galt med DT`s handlinger. For så i 2028 å påstå at han ikke støttet det og så komme til makt med mer generell støtte.

Edit: ( Forsåvidt OFF-TOPIC for DENNE TRÅDEN men....) har lest gjennom tråden og sett at det ser ut til å være noen her i denne tråden som kan passe bra med hvem jeg etterlyser hjelp fra i denne tråden. Om mulig å be om at dere andre Norsk Amerikanere kan vurdere å hjelpe meg litt med hva jeg spør om her? Har ikke noe problem med å forstå om dere mener jeg skal klare meg helt selv. Men hadde satt pris på innspill (fra de som tror de kan bidra fra fortrinnsvis egen erfaring).

Endret av wims
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...