Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Joeal88 skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke at hverken kjønn eller rase spiller noen som helst rolle ved et presidentvalg. Så lenge den aktuelle kandidaten er godt kvalifisert, har ett sterkt budskap, en klar plan, lovende valgløfter, har karisma, og er en dyktig taler som i tillegg er god til og promotere seg selv. 

Etter mitt skjønn, så treffer ikke Kamala Harris på noen av disse punktene. Hun er kort og godt en elendig presidentkandidat. Jeg vil si at tidligere kandidater som bl.a Mondale, Dukakis, Dole, W. Bush, Kerry, McCain, Romney og Hillary var alle sterkere presidentkandidater enn hva Kamala er. 

Hvis hun skulle vinne valget, så vil hun gjøre det kun fordi at motstanden mot DJT er for stor, og ikke fordi at hun er en solid kandidat.

No candidate has had less time to hone their political skills or message than Harris since 1978 and no candidate has faced a more polarized electorate nor an opponent with fascist tendencies that has convinced half of all voters to believe that most of the government institutions are against them.  In addition, no candidate has ever faced a more fractured media landscape that virtually eliminates the ability to make an informed decision.  Even gifted politicians like Bill Clinton and Obama would struggle in this environment.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AlpakkaMafakka skrev (21 minutter siden):

Etter mitt skjønn treffer ikke Trump på noen av punktene der, utenom det siste, den skal han få.

Vel, under primærvalget til GOP for 2016 så slo Trump ut 17 andre veletablerte kandidater, deriblant John Kasich, Jeb Bush, Chris Christie, Bobby Jindal, Ted Cruz, Marco Rubio og Rick Perry. Ved DNCs primærvalg for 2020, så fikk Kamala knapt over 2% på nasjonalt nivå og havnet ikke blant topp 10 av de som prøvde å bli Demokratenes presidentkandidat til valget for fire år siden.

Hun hadde aldri blitt Demokratenes kandidat under normale omstendigheter.

jjkoggan skrev (13 minutter siden):

No candidate has had less time to hone their political skills or message than Harris since 1978 and no candidate has faced a more polarized electorate nor an opponent with fascist tendencies that has convinced half of all voters to believe that most of the government institutions are against them.  In addition, no candidate has ever faced a more fractured media landscape that virtually eliminates the ability to make an informed decision.  Even gifted politicians like Bill Clinton and Obama would struggle in this environment.

Ingen kandidat i historien har blitt hausset opp (og beskyttet) av media, underholdningsbransjen også videre i så stor grad som det Kamala har blitt under de siste 3 månedene.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (1 minutt siden):

 

Ingen kandidat i historien har blitt hausset opp (og beskyttet) av media, underholdningsbransjen også videre i så stor grad som det Kamala har blitt under de siste 3 månedene.

Polarized media doesn't affect those that don't pay attention to it.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (På 27.10.2024 den 11:59 AM):

Det er din mening om Trump, det betyr ikke at det er sant.

Hvorfor var Trump en av USA's mest populære kjendiser før 2016? Hvorfor ble han plutselig verdens største nazist, fascist og rasist når det ble kjent at han skulle bli presidentkandidat? Fordi saueflokken er så lettlurt at de går rett på medias løgner om fyren. Så jo, du burde gå litt i deg selv.

 

Kan det være fordi han ikke var politiker, men kun en breial tvkjendis før 2016 ?

Politikk er mye mer seriøst og langsiktig enn billig underholdning. Bordet fanger og ord fra presidenten veies med gullvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke at hverken kjønn eller rase spiller noen som helst rolle ved et presidentvalg. Så lenge den aktuelle kandidaten er godt kvalifisert, har ett sterkt budskap, en klar plan, lovende valgløfter, har karisma, og er en dyktig taler som i tillegg er god til og promotere seg selv. 

Når det gjelder et svært konservativt og polarisert USA, er både kjønn og rase viktig. 
Obama fikk nok av dritt som farget selv om han var en fantastisk som taler.
Et enda mer skakk-kjørt land er Russland hvor en kvinnelig president er helt utenkelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Når det gjelder et svært konservativt og polarisert USA, er både kjønn og rase viktig. 
Obama fikk nok av dritt som farget selv om han var en fantastisk som taler.
Et enda mer skakk-kjørt land er Russland hvor en kvinnelig president er helt utenkelig.

Hillary var knappe 70-80.000 stemmer unna fra å vinne valget i 2016. Og når det gjelder Obama, så ble ikke han valgt til POTUS fordi at han var en svart mann.

Kjønn og/eller rase er i det store og hele uvesentlig i dagens Amerika.

Lenke til kommentar

Musk saksøkes for sitt valglotteri:

https://edition.cnn.com/2024/10/28/politics/elon-musk-philadelphia-lawsuit/index.html

Sitat
CNN — 

"Philadelphia’s district attorney asked a state judge on Monday to shut down tech billionaire Elon Musk’s controversial $1 million giveaway to registered voters, calling it an “illegal lottery scheme.”

 

Endret av Nordvarg
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

USA prøvde en god kvinnelig kandidat (Hillary Clinton) mot en håpløs dårlig kandidat (Trump) bare for 8 år siden. Det gikk dårlig.

Trump var slettest ikke noen dårlig kandidat i 2016. Tror de fleste Demokrater hadde fått det tøft mot Trump for åtte år siden.

Lenke til kommentar
paatur skrev (2 timer siden):

Som nevnt på forrige side har jeg akkurat kommet hjem fra en lengre tur i nord Afrika hvor flere i gruppen av pensjonerte leger fra USA, hvor flere var svarte.

Når Svarte leger fra USA sier de ikke skal stemme for første gang i livet pga Harris er en tidenes dårligste kandidat for demokratene. Så stoler jeg mere på demmes dømme kraft enn på en person på et norsk forum 

Hvor mange svarte leger fra USA var det?
Ser nå at du har svart. Det var hele 3 stk. Et skremmende høy anntall. Og det er selvfølgelig nok til å si at Harris er  den dårligste kanidat for demokratene.
Sarkasme slutt.

Endret av toreae
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Den typiske Trump velger tjener litt over gjennomsnittet men føler seg truet av kulturelle og økonomiske endringer, de er ikke på bunnen.

De blir ofte fortalt av høyremedia at deres økonomiske status og fordeler er konstant under trussel fra diverse ordninger som vil bygge økonomisk stabilitet for flere, istedenfor få. Velferd, sletting av studentlån, øking av minstelønn, osv. De blir med andre ord lurt til å stemme mot hverandres økonomiske interesser. "Jeg har økonomisk makt i hierarkiet. Og den makten gjør jeg alt for å beholde".

WiiBoy skrev (3 timer siden):

Det spørs hva du mener med "elendig kandidat".
Det at hun har mørk hud gjør at hun mister noen % stemmer. Det at hun er kvinne gjør at hun mister noen % stemmer. Dersom demokratene hadde stilt med en hvit mann i 60-65 årene, så ville nok dette vært over for lenge siden.

Jepp.

"Jeg som hvit mann har makt i kjønnshierarkiet og etnisitetshierarkiet. Og den makten gjør jeg alt for å beholde".

Var en artikkel, delvis intervju blant annet med en svart Trump-velger i VG eller Dagbladet der han sa "Kamala vil gjøre kvinnen til familiens overhode, og det gjør at en del menn vil føle seg tilsidesatt". Fy faen! Det er jaggu noe til forfølgelsekompleks-hjerneråte.

Nordvarg skrev (27 minutter siden):

Hurra! Jeg kan ikke vente med å se han....ikke måtte ta noe som helst ansvar for sine handlinger, som ingen i den republikanske kulten noensinne trenger å gjøre, til tross for deres konstante påstander om at de er "ofre for heksejakt" osv... Varmer det ikke hjertet til folk å se all den spesialbehandlingen MAGAistene får?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (5 timer siden):

Eg har ikkje nevnt det politiske, heller at på begge sider har USA problem med mange folk som ikkje kan forholde seg til fakta

...og det er jo demonstrerbart ikke sant.

Den ene siden er blitt betydelig mer disponert til å tro på kvakksalveri, psuedovitenskap, konspirasjonsteorier, misinformasjon og desinformasjon.
Det er tross alt den eneste grunnen til at B-kjendisen Trump, best kjent for å ha blitt fremstilt som en kompetent forretningsmann på TV, i det hele tatt vurderes som presidentkandidat både i 2016, 2020 og 2024.
Virkeligheten har ingenting med hvorfor han får stille.

Og da spesielt når det kommer til både virkeligheten vi lever i, og politikk som funderer seg på hvordan man skal løse problemer mennesker møter i virkeligheten.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...