Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (3 timer siden):

Jeg vil heller si det er en mild forkjølelse vs. pest og kolera. En Biden i respirator er fremdeles milevis bedre enn Trump...

Er heller ikke enig i at Biden er katastrofal for USA og verden på noen som helst måte. Han har fått til enormt mye i kongressen i sin første periode, økonomien går veldig godt, og utenriks er USA en helt annen aktør å regne med enn under uforutsigbare, irrasjonelle Trump. Biden har vært en god president som har lykkes med tverrpolitisk samarbeid under kanskje de vanskeligste forutsetningene noensinne.

Utanrikspolitisk har Biden vist seg å vere svak. Afghanistan-exiten (som Trump starta) enda slik den måtte gjere. Israel gjer som dei vil, enten amerikanarane likar det eller ikkje. Iran, Hizbollah og huttetu-militsen gjer det same. Ukraina-hjelpa har vore for lita og for treg (dette må både Europa og republikanarane som trenerte våpenhjelpa ta sin del av skulda for). Russland bombar sivile, kraftverk, infrastruktur og stillingar på fronten meir eller mindre fritt. Samstundes får ikkje Ukraina bruke amerikanske våpen til å ta ut flyplassane inne i Russland som russarane opererer frå. Biden vil ikkje at Russland skal vinne krigen, men vil heller ikkje la Ukraina vinne. Resultatet er eit blodbad, samt at Ukraina til slutt kan bli pressa til å godta ei audmjukande våpenkvile eller fredsavtale.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, jjkoggan said:

Du svarte ikke spørsmålet.  Burde Kamala Harris bestemme hvem som blir president hvis Biden ikke liker legitime valgresultater?   Hva kaller du en politiker som ikke aksepterer legitime valgresultater og prøver ulovlig midler til å «stay in power»?  Hva kaller du noen som ikke respekterer demokratiske prosesser?  

Det er ikke relevant til trådens emne som er valget som kommer i november, er derfor jeg ikke svarte på det spesifikke spørsmålet. Men kort og godt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Contested_elections_in_American_history

https://constitutioncenter.org/blog/the-constitution-and-contested-presidential-elections

https://en.wikipedia.org/wiki/Twelfth_Amendment_to_the_United_States_Constitution

En visepresidents jobb er mer eller mindre å bekrefte et valg resultat. Om Biden liker resultatet eller ikke har lite å si egentlig. Er det for mye usikkerhet rundt et valg, som i 2020 så burde det kreves grundig etterforskning og validering av valgstemmer. Demokratene fikk dette i 2016 og det viste seg at Trump fikk flere stemmer etter en ettertelling. Republikanerne fikk ikke dette i 2020 med alle de tingene som ikke stemte, så det er en klar dobbelstandard og mangel på tillit til Demokrater for en grunn. Derfor sier Trump at det var stjålet, blant annet. Han er også president så åpenbart privvy til en god del mer informasjon enn de vi har. 

Og nei, jeg ser ikke på resultatet i 2020 som legit heller for den saks skyld, men det er i fortiden og har ingen planer om å henge meg opp i det. Ser heller framover mot framtiden og hva som skjer videre. 

26 minutes ago, torbjornen said:

Biden har heller ikkje starta nokon krig, det er det Russland, HAMAS og andre som har gjort. Tvert imot fullførte Biden exiten frå Afghanistan som Trump sa han ville gjennomføre. Amerikansk økonomi er bra, men det er inflasjon over heile verda på grunn av etterverknadane av pandemi og krigen i Ukraina. Trump hevdar at Putin aldri ville ha invadert Ukraina dersom han var president. Men Ukraina vart invadert allereie i 2014, utan at verken Obama eller Trump gjorde noko for å styrke det ukrainske forsvaret eller å kaste Russland ut av Ukraina. Tvert imot prøvde Trump å drive utpressing mot Ukraina for å få dei til å hjelpe til med å sverte Biden med falske anklager mot sonen.

Er amerikanske veljarar så dumme at dei ikkje ser dette?

Ukraina og Palestina skjedde under Biden, ikke Trump. Den katastrofen i Afghanistan var også Biden sin skyld. Alt han trengte var å følge Trump sin plan om å komme seg ut fra Afghanistan men klarte ikke det en gang. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (8 minutter siden):

Det er ikke relevant til trådens emne som er valget som kommer i november, er derfor jeg ikke svarte på det spesifikke spørsmålet. Men kort og godt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Contested_elections_in_American_history

https://constitutioncenter.org/blog/the-constitution-and-contested-presidential-elections

https://en.wikipedia.org/wiki/Twelfth_Amendment_to_the_United_States_Constitution

En visepresidents jobb er mer eller mindre å bekrefte et valg resultat. Om Biden liker resultatet eller ikke har lite å si egentlig. Er det for mye usikkerhet rundt et valg, som i 2020 så burde det kreves grundig etterforskning og validering av valgstemmer. Demokratene fikk dette i 2016 og det viste seg at Trump fikk flere stemmer etter en ettertelling. Republikanerne fikk ikke dette i 2020 med alle de tingene som ikke stemte, så det er en klar dobbelstandard og mangel på tillit til Demokrater for en grunn. Derfor sier Trump at det var stjålet, blant annet. Han er også president så åpenbart privvy til en god del mer informasjon enn de vi har. 

Og nei, jeg ser ikke på resultatet i 2020 som legit heller for den saks skyld, men det er i fortiden og har ingen planer om å henge meg opp i det. Ser heller framover mot framtiden og hva som skjer videre. 

Ukraina og Palestina skjedde under Biden, ikke Trump. Den katastrofen i Afghanistan var også Biden sin skyld. Alt han trengte var å følge Trump sin plan om å komme seg ut fra Afghanistan men klarte ikke det en gang. 

Men då kan kanskje du forklare kva Biden gjorde som ikkje var i samsvar med planen til Trump. Var planen gjennomførbar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (1 time siden):

Det er ikke relevant til trådens emne som er valget som kommer i november, er derfor jeg ikke svarte på det spesifikke spørsmålet. Men kort og godt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Contested_elections_in_American_history

https://constitutioncenter.org/blog/the-constitution-and-contested-presidential-elections

https://en.wikipedia.org/wiki/Twelfth_Amendment_to_the_United_States_Constitution

En visepresidents jobb er mer eller mindre å bekrefte et valg resultat. Om Biden liker resultatet eller ikke har lite å si egentlig. Er det for mye usikkerhet rundt et valg, som i 2020 så burde det kreves grundig etterforskning og validering av valgstemmer. Demokratene fikk dette i 2016 og det viste seg at Trump fikk flere stemmer etter en ettertelling. Republikanerne fikk ikke dette i 2020 med alle de tingene som ikke stemte, så det er en klar dobbelstandard og mangel på tillit til Demokrater for en grunn. Derfor sier Trump at det var stjålet, blant annet. Han er også president så åpenbart privvy til en god del mer informasjon enn de vi har. 

Og nei, jeg ser ikke på resultatet i 2020 som legit heller for den saks skyld, men det er i fortiden og har ingen planer om å henge meg opp i det. Ser heller framover mot framtiden og hva som skjer videre. 

Ukraina og Palestina skjedde under Biden, ikke Trump. Den katastrofen i Afghanistan var også Biden sin skyld. Alt han trengte var å følge Trump sin plan om å komme seg ut fra Afghanistan men klarte ikke det en gang. 

Du svarte ikke spørsmålet- hva kaller du en politiker som prøver ulovlige midler å «stay in power»?   Hvordan en kandidat oppførte seg i tidligere valg er veldig relevant til valget idag.  Det er hovedgrunnen til at skal aldri stemme på Trump og jeg er langtfra alene 

Endret av jjkoggan
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (13 minutter siden):

Er det for mye usikkerhet rundt et valg, som i 2020 så burde det kreves grundig etterforskning og validering av valgstemmer. Demokratene fikk dette i 2016 og det viste seg at Trump fikk flere stemmer etter en ettertelling. Republikanerne fikk ikke dette i 2020 med alle de tingene som ikke stemte, så det er en klar dobbelstandard og mangel på tillit til Demokrater for en grunn. Derfor sier Trump at det var stjålet, blant annet. Han er også president så åpenbart privvy til en god del mer informasjon enn de vi har. 

Stemmene vart vel talt på nytt i fleire delstatar også i 2020?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 timer siden):

Dette handler da ikke om konservatisme, men om vanlige folk som bare prø er å overleve og kanskje er litt enkle (da republikanerne generelt er mindre for velferd, desverre)

...prøver å overleve under omstendigheter skapt av de samme konservative kreftene som lurer dem til å tro at de er de eneste som kan hjelpe dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Jeg vil heller si det er en mild forkjølelse vs. pest og kolera. En Biden i respirator er fremdeles milevis bedre enn Trump...

Er heller ikke enig i at Biden er katastrofal for USA og verden på noen som helst måte. Han har fått til enormt mye i kongressen i sin første periode, økonomien går veldig godt, og utenriks er USA en helt annen aktør å regne med enn under uforutsigbare, irrasjonelle Trump. Biden har vært en god president som har lykkes med tverrpolitisk samarbeid under kanskje de vanskeligste forutsetningene noensinne.

🤣

Du snakker.

Fyren vet jo ikke engang hva han selv sier, klarer ikke å gå, hilser på folk som ikke er der og opptrer som en 90-åring med alvorlig demens.

Jeg har 100% mer tro på at Trump klarer å få en slutt på Ukraina krigen enn Biden og de ubrukelige demokratene.

Endret av _R2D2_
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (7 minutter siden):

Nøyaktig hvordan?

Den som lever får se.

Biden klarer det jo ikke, Trump er direkte nok til å kunne dra i land noe.

USA alene kan maltraktere Russland om de vil, sammen med EU enda mer, det gjelder å vise muskler, å vise at man er villig til å bruke de, vil tro Trump er direkte nok i sin væremåte til å kunne komme Putin i møte med et eller annet.

Jeg kan ta feil, men om jeg skulle valgt demens-joe eller Trump ved forhandlingsbordet så hadde jeg valgt sistnevnte.

Endret av _R2D2_
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, _R2D2_ said:

Jeg har 100% mer tro på at Trump klarer å få en slutt på Ukraina krigen enn Biden og de ubrukelige demokratene.

Trump kan nok få en slutt på Ukraina-krigen og faren er at det er nettopp det som vil skje om han får makten.

Problemet er bare at i så fall så blir det fordi han 100% støtter Putin (som spiller Trump som en fele og som Trump nesegrust beundrer), og at det vil gi Russland en seier på bekostning av både Ukraina, Europa og resten av verden.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (25 minutter siden):

Trump kan nok få en slutt på Ukraina-krigen og faren er at det er nettopp det som vil skje om han får makten.

Problemet er bare at i så fall så blir det fordi han 100% støtter Putin (som spiller Trump som en fele og som Trump nesegrust beundrer), og at det vil gi Russland en seier på bekostning av både Ukraina, Europa og resten av verden.

Tviler på at Trump beundrer fyren, men har respekt. Det er to forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...