Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Joeal88 skrev (Akkurat nå):

Blant annet så kunne (burde) han ha ført en annen energipolitikk.

Virker som om du har problemer med å svare med noe annet enn innholdsløse floskler.  Hva mener du egentlig med "annen energipolitikk"? 

Amerikansk oljeproduksjon har nådd rekordnivåer under Biden så hva er det da konkret som mangler? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jallajall skrev (På 21.10.2024 den 7:20 PM):

Adolf går aldri av moten, men det er en sammenligning som demokratene har litt copyright på. Når republikanerne bruker den bare rister lib media på hodet. Må være forsiktig med at det ikke går inflasjon i den vesh.

Flashback til march 2014.

John McCain sees another Hitler, again

John McCain is drawing a parallel between Putin and Hitler.

In December 2013, McCain compared Fidel Castro to Hitler.
In September 2013, McCain compared Bashar Assad to Hitler.
In March 2011, McCain compared Muammar Gadhafi to Hitler.
In October 2002, McCain compared Saddam Hussein to Hitler.

Maybe it's time for a different historical point of comparison?



Dems:
00:40 - Democrats call Donald Trump Hitler, a Nazi and a fascist
04:15 - Democrats call Barry Goldwater Hitler, a Nazi and a fascist
05:19 - Democrats call Richard Nixon Hitler, a Nazi and a fascist
07:00 - Democrats call Ronald Reagan Hitler, a Nazi and a fascist
08:54 - Democrats call George H.W. Bush Hitler, a Nazi and a fascist
10:31 - Democrats call George W. Bush Hitler, a Nazi and a fascist
14:47 - Democrats call John McCain Hitler, a Nazi and a fascist
16:04 - Democrats call Mitt Romney Hitler, a Nazi and a fascist
18:05 - Democrats call Ted Cruz, Ron DeSantis, Nikki Haley Hitler, a Nazi and a fascist
 

Du får spørre sofaknulleren JD Vance, som kalte Trump Hitler for ikke så lenge siden.

Forøvrig virker hele denne tråden meningsløs all den tid elefanten i rommet ikke blir tatt på alvor, nemlig det at Trump har sagt at han ønsker å kansellere grunnloven og sette inn soldater mot politiske motstandere.

Høres litt som en viss fyr, gjør det ikke? Samme fyr som sa at han ønsker seg generaler som de Hitler hadde?

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden):

https://www.washingtonpost.com/politics/2023/07/19/trump-carroll-judge-rape/

Du svarte ikke på mitt spørsmål da, som sier mye om deg.

Hjemløsheten i USA har økt hvert år siden 2016. Trump gjorde ganske lite for å snu denne trenden, de foreslo flere store kutt som ville skutt hjemløsheten enda lenger opp. Kutt som ikke ble gjennomført, men det er fordi de ble stanset i Kongressen.
https://www.latimes.com/politics/story/2019-07-25/trump-mostly-ignored-homeless-crisis-worsening

Biden har gått inn for å snu trenden: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2023/05/18/fact-sheet-biden-harris-administration-announces-new-initiative-to-tackle-unsheltered-homelessness/

Disse tiltakene har hjulpet, hjemløsheten øker fortsatt, men saktere, og det vil ta lang tid før dette ikke lenger er et kritisk problem. Men bare en av partiene tok dette problemet seriøst i utgangspunktet. https://endhomelessness.org/homelessness-in-america/homelessness-statistics/state-of-homelessness/

Når det kommer til overdoser, dette tallet økte dramatisk i 2020, så å skylde det direkte på Biden er.. ikke helt rett, vel? Uansett så er det et stort problem, og Biden har gjort flere ting for å få bukt på dette og:
https://www.whitehouse.gov/ondcp/briefing-room/2024/08/28/biden-harris-administration-actions-to-address-the-overdose-epidemic/

Som du ser i grafen under, så er de høyt, men tallet har gått ned fra 2022-23 så tiltakene begynner å ta noe effekt. Tiltak som kom under Bidens administrasjon.
image.png.af6e9028ccc183d8c710cb4522b2eec2.png

 

Og ja, det går bra på børsen også. Det er også viktig for den generelle økonomien. Hvis du vil snakke om inflasjon så er den høye inflasjon i stor grad grunnet Trumps 2 milliard dollar stimulus pakke til næringslivet under Covid pandemien. Og inflasjonen økte fort etter at samfunnet åpnet igjen. Det samme har jo skjedd verden over. Ikke et unikt grep fra Biden. Men fra en toppinflasjon på 9% har Biden senket den til 5% - faktisk den største snuoperasjonen for inflasjon i USA under bare 1 termin. Men la oss klandre de for en høy inflasjon i utganspunktet, ja.
https://www.investopedia.com/us-inflation-rate-by-president-8546447#toc-donald-trump-20172021
 

Inflasjonen fortsetter å synke, forresten. Takk, Biden?

Dette er en av meget mange informative opplysninger som amerikanerne ikke så ut til å ha fått med seg som et resultat av høyrevridd mediekanaler som fører dem bak lyset og overfokus på sosiale medier, en økonomisk utvikling skje nemlig i flere år om gang - da Trump vant i 2016, hadde Obama klarte å få økonomien på fote igjen etter finanskrisen, og da Biden vant i 2020, var økonomien i ferd med å gli ut - som hendt da verdensøkonomien overhetes samtidig som Putin begynte å stenge av gass- og oljeleveranser til Vesten i sommeren 2021. Biden hadde gjort en meget god innsats innenfor økonomiområdet, men det tok mer tid enn ønskelig, og dessverre virker det som at altfor mange amerikanerne fatte ikke at politisk kontroll over makroøkonomiske premisser forutså en tung politisk pris som liten spillerom. Biden hadde vært nødt til å tappe de strategiske oljelagrene for å holde ned oljeprisen i forkanten av kongressvalget i 2022, men kan ikke gjøre det i all evighet. Det vil heller ikke hjelpe ved å øke produksjonstakten, for det lot til å ha gått forbi folk flest at kapasiteten er sprengt. Mange som vil utvinne skiferolje, innser ikke at skadelige utvinningsresultater påvirker nå flere og flere naturvernsbeskyttede og befolkede områder. 

Hva er presidenter for det amerikanske folket; guder? 

Andelen hjemløse kommer til å eksplodere rett i været så snart republikanerne overta, det ser ut at de er i ferd med å gjøre storslem til manges sjokk, senatet, huset, det hvite huset, høyesteretten - alt dette vil havne i Trumps hender. De kvinnelige velgerne har blitt utmanøvrert av de fargede og latino mennene som valgt å ignorere demokratenes argumenter. De utdannede har mistet kontakten med yngre menn i arbeidsmarkedet og nyreligiøse menn som virker helt oppslukt av kristenfascistiske budskap. Hjemløse har mistet flere rettigheter i det siste, om dette forverrer seg - kan det ende med en utryddelse av alle hjemløse ved å internere dem. For republikanerne er fast besluttet på å utløse sosial armod, og dette ignoreres av den mannlige befolkningen i USA. Som ikke fatte at de vil rammes. 

Når Trump overta, kommer han til å utløse en økonomisk katastrofe. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Slettet-uJ6eQnSp skrev (På 21.10.2024 den 9:42 PM):

Men Trump har jo vært den minst krigshissige presidenten i nyere tid. Det er helt ubestridt. Arvet kun konflikter. Startet ingen.

Tuller du nå?

Han fortsatte krigene i Afghanistan og Irak, og økte droneangrep mot sivile med mange hundre prosent. Han bombet Syria. Han drepte en iransk general. Han prøvde å gjennomføre et kupp i Venezuela. Han ønsker å angripe Mexico. Visepresidentkandidaten hans ønsker krig med Mexico. Han bidro til å øke spenningene i Midtøsten. Og så videre.

Minst krigshissige? Ikke narr meg til å le.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (På 21.10.2024 den 11:01 PM):

Ingen kan unnskylde Nixon for Watergate, men ellers så var han var en god president. Derimot så forstår jeg bare ikke hvordan et oppegående menneske med en viss form av kunnskap kan hevde at Reagan kjørte økonomien i grøfta.

Det var Reagan som fikk orden på økonomien igjen etter noen tøffe år under 70-tallet, også senket han inflasjonen. Samtlige presidenter etter Reagan, fra H.W. Bush, Clinton og W. Bush, fortsatte i stor grad med Reaganomics som den økonomiske modellen under deres respektive presidentskap. USA hadde never ever opplevd den økonomiske boomen under 80 og 90-tallet uten Reaganomics. Også Storbritannia, under statsminister Thatcher og senere Major, kopierte i stor grad Reaganomics.

Det har under min levetid aldri vært en POTUS som har vært i nærheten av å være så populær, blant det amerikanske folk, som det Reagan var. Selv blant demokrater så var Reagan umettelig populær, ved presidentvalget i 84 så var det rekordmange registrerte demokrater som stemte på Reagan - derav uttrykket "Reagan democrats". Reagan gjenskapte den amerikanske optimismen, også klarte han og samle det amerikanske folket på en måte som ingen andre presidenter etter han har klart - Reagan var den siste presidenten som virkelig var "The people`s president".

Ellers så var Reagans utenrikspolitikk svært avgjørende for at 90-tallet utviklet seg til å bli det fredeligste tiåret på denne planeten siden 2. verdenskrig. I tillegg så var det Reagan som var arkitekten bak atomvåpenavtalen. 

Ronald Reagan ❤️

Reagan brukte penger som en full sjømann og skapte rekordunderskudd. Litt som Trump.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Virker som om du har problemer med å svare med noe annet enn innholdsløse floskler.  Hva mener du egentlig med "annen energipolitikk"? 

Amerikansk oljeproduksjon har nådd rekordnivåer under Biden så hva er det da konkret som mangler? 

 

Alltså, hvor vanskelig skal det være?

Bidens energipolitikk er en bidragende årsak til de høye drivstoffprisene i statene, bl.a via EPA reguleringene som Biden adm fremforhandlet i 2021. Og noe av det første som Biden gjorde etter at han ble president, var og forsinke beslutninger om ny olje og gassboring i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (Akkurat nå):

Alltså, hvor vanskelig skal det være?

Bidens energipolitikk er en bidragende årsak til de høye drivstoffprisene i statene, bl.a via EPA reguleringene som Biden adm fremforhandlet i 2021. Og noe av det første som Biden gjorde etter at han ble president, var og forsinke beslutninger om ny olje og gassboring i USA.

Prisen er nå 7 kroner literen. Hvor vanskelig skal det være?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis Trump vinner valget er jeg sikker på at han vinner på grunn av alle de som har blitt lei et WOKE USA.
Det finnes også mange som tilber Trump i Norge og han har gjort det republikanske partiet til en sekt mer enn et parti.

Kan ikke forstå at oppegående personer vil stemme på en mann som Trump.
Han er Fascist, Narsissist og Sosiopat som drømmer om å bli en diktator. Han ser opp til diktatorer som Putin, Kim Jong-un og Hitler. Hvis han får makten vil han prøve å bytte ut alle i viktige posisjoner med sine egne slik at han kan få oppfylt sine drømmer.

Republikanerne med Trump har flertall i Høyesterett og han har fått igjennom en ny lov som vil gjøre han immun mot alle lovbrudd hvis han blir president.

Endret av LuxFerre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (På 22.10.2024 den 7:14 AM):

Det går unna nå. Har steget til 63,7 % for Trump. Og vi ser også en utvikling i retning Trump hos de fleste eller alle bookmarkerne.

I polymarkedet skrives det om én bruker som setter enorme summer på Trump, men for de som mener Trump nærmer seg dobbelt så stor vinnersannsynlighet som Harris (for øvrig det samme Biden hadde mot Trump på valgdagen for fire år siden) utelukkende fordi noen har manipulert oddsen dithen, fremstår som en konspirasjonsteori.

For det første kan ikke amerikanere handle på Polymarket, og for det andre ble det kjøpt opp av fascisten og Trump-fanatikeren Peter Thiel. Null troverdighet.

 

 

  

Selfuniverse skrev (På 22.10.2024 den 11:18 AM):

Alle hater alle snart, og irritasjonen er på ett høynivå i verden, der Biden og Kamala's regjering har styrt i 4 år. Og media har seriøse innslag om hvorvidt det blir 3. verdenskrig snart. Og vi er så nervøse at vi må teste nødvarslerne våre minst en gang i måneden virker det som.

Hvilken definisjon av fred er det du opererer med?

Skal du heller ta sjansen på 4 år til* med Kamala og se om det blir noe bedre i verden? Det blir som å være i ett giftig forhold der din partner hele tiden gjør alt verre hvert år, også tenker du at det er verdt å prøve noen år til... Han/hun kan jo forandre seg og gjøre alt det som har blitt lovt... 🙄

 

* Hun og Biden har sagt at hun var aktivt med på alle beslutninger, og hun kan ikke finne noe hun ville gjort anderledes.

Biden har måttet rydde opp etter Trump, som i likhet med Reagan, brukte penger som en full sjømann og økte underskuddet med rekordfart. Biden fikk inflasjonen ned igjen i rekordfart.

3. verdenskrig kommer hvis vi ikke setter hardt mot hardt og viser diktaturer hvem som er sjefen. Jeg har tro på at det er noe Harris vil gjøre i større grad en Biden, som har vært altfor passiv. Men Trump ville gitt diktatorene alt de vil ha og gitt dem en grunn til å fortsette å angripe andre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Det har du helt rett i. Han vil avskaffe demokratiet og gjøre det til et kristen-fascistisk oligarki.  

Jeg er enig med Bolton-

“I think it’s a mistake to get into a controversy over whether Trump meets the definition of fascist or not,” Bolton said Tuesday night in an interview on CNN’s “The Source.” 

I think his behavior alone is troubling enough,” he told host Kaitlan Collins. “To be a fascist, you have to have a philosophy. Trump’s not capable of that.”

“You know, Adolf Hitler wrote a profoundly troubling book called Mein Kampf, ‘My Struggle.’ Donald Trump couldn’t even read his way all the way through that book, let alone write something like it,” Bolton added, in remarks highlighted by Mediaite.

He continued, “I’m not trying to understate the dangers of a Trump presidency. I think it’s important to focus on the dangers themselves

https://thehill.com/homenews/campaign/4948511-john-bolton-donald-trump-fascism-2024/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 23.10.2024 den 2:47 PM):

At vanlige folk har skjønt at Trump er det rette valget.

Mannen som vil frata arbeidere rettigheter, kansellere grunnloven, bruke soldater mot politiske motstandere, og ønsker seg generaler som de Hitler hadde, er det rette valget?!

Tuller du nå?

 

  

Vokteren skrev (På 23.10.2024 den 5:38 PM):

EUvennlige Vest-Europeiske medier forsøker for enhver pris å tildekke årsakene til Trumps popularitet.
Nemlig at «vanlige» lønnsmottagere i USA lider under en årelang globaliseringsprosess hvor arbeidsplasser flyttes til lavkostland og at lavtlønnsyrkene har blitt overtatt av immigranter.

Du mener slik Trump gjorde med hundretusener av arbeidsplasser under sin presidentperiode?

Det er helt utrolig. Alt Trump-tilhengere anklager andre for, er Trump selv tusen ganger mer skyldig i. Enhver anklage er en tilståelse.

 

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med Bolton-

“I think it’s a mistake to get into a controversy over whether Trump meets the definition of fascist or not,” Bolton said Tuesday night in an interview on CNN’s “The Source.” 

I think his behavior alone is troubling enough,” he told host Kaitlan Collins. “To be a fascist, you have to have a philosophy. Trump’s not capable of that.”

“You know, Adolf Hitler wrote a profoundly troubling book called Mein Kampf, ‘My Struggle.’ Donald Trump couldn’t even read his way all the way through that book, let alone write something like it,” Bolton added, in remarks highlighted by Mediaite.

He continued, “I’m not trying to understate the dangers of a Trump presidency. I think it’s important to focus on the dangers themselves

https://thehill.com/homenews/campaign/4948511-john-bolton-donald-trump-fascism-2024/

Jeg er ikke uenig, men det er en filosofi knyttet til MAGA, og det er Project 2025 . Trump i seg selv er figuren de har hektet seg på, fordi Trump lar alle som gir ham komplimenter få gjøre det de vil. JD Vance, Thiel og resten av Heritage Foundation er faren vi bør frykte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 minutter siden):

Reagan brukte penger som en full sjømann og skapte rekordunderskudd. Litt som Trump.

Nesten samtlige presidenter under de siste 50+ åra har forlatt presidentposten med et høyt underskudd, så Reagan (eller Trump) er på ingen måte unik her.

Men hvor gammel var du på 80-tallet når Ronnie var POTUS, om jeg får lov til å spørre? Du virker, mildt sagt, veldig uinformert når det kommer til Ronald Reagan og hans presidentskap.

Norge, og da særlig AP-klovnene, var veldig skeptiske til Reagan under 80-tallet. Men Thorbjørn Jagland innrømte i 2004 (etter Reagans død) at Norge "tok feil" om Reagan.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uJ6eQnSp
Markiii skrev (27 minutter siden):

Tuller du nå?

Han fortsatte krigene i Afghanistan og Irak, og økte droneangrep mot sivile med mange hundre prosent. Han bombet Syria. Han drepte en iransk general. Han prøvde å gjennomføre et kupp i Venezuela. Han ønsker å angripe Mexico. Visepresidentkandidaten hans ønsker krig med Mexico. Han bidro til å øke spenningene i Midtøsten. Og så videre.

Minst krigshissige? Ikke narr meg til å le.

Abraham accords bidro til økt spenning i Midtøsten? 
Vis meg gjerne noe konkret angående krig med Mexico. 
Drepte en iransk general i irak. Pentagon mente han sto bak angrep på amerikanske baser der. Han var regnet som terrorist av usa og det europeiske parlamentet.
Så du hva jeg skrev? Han startet ingen konflikter, arvet bare konflikter. Når jeg skriver det betyr det ikke at han ikke utførte et eneste angrep i i hele sin periode som president. 

Endret av Slettet-uJ6eQnSp
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 timer siden):

Nesten samtlige presidenter under de siste 50+ åra har forlatt presidentposten med et høyt underskudd, så Reagan (eller Trump) er på ingen måte unik her.

Men hvor gammel var du på 80-tallet når Ronnie var POTUS, om jeg får lov til å spørre? Du virker, mildt sagt, veldig uinformert når det kommer til Ronald Reagan og hans presidentskap.

Norge, og da særlig AP-klovnene, var veldig skeptiske til Reagan under 80-tallet. Men Thorbjørn Jagland innrømte i 2004 (etter Reagans død) at Norge "tok feil" om Reagan.

Nei, demokratiske presidenter har måttet rydde opp etter republikanere.

Jeg bryr meg ikke om hva folk syntes på 80-tallet. Jeg påpeker hva de harde fakta i form av tall er.

 

 

  

LuxFerre skrev (3 timer siden):

Hvis Trump vinner valget er jeg sikker på at han vinner på grunn av alle de som har blitt lei et WOKE USA.

Nei. Tvert imot tapte republikanerne stort på å satse på i hovedsak "anti-woke" under mellomvalget i 2022.

Endret av Markiii
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Slettet-uJ6eQnSp skrev (1 minutt siden):

Abraham accords bidro til økt spenning i Midtøsten? 
Vis meg gjerne noe konkret angående krig med Mexico. 
Drepte en iransk general i irak. Pentagon mente han sto bak angrepe på amerikanske baser i der. Han var regnet som terrorist av usa og det europeiske parlamentet.
Så du hva jeg skrev? Han startet ingen konflikter, arvet bare konflikter. Når jeg skriver det betyr det ikke at han ikke utførte et eneste angrep i i hele sin periode som president. 

"Han startet ingen konflikter" er et tøysete forsøk på å dekke over krigshisseren Trumps sanne natur, som jeg gjorde rede for. Jeg viste deg krigshandlinger fra krighshauken Trump.

Du har nå gått fra "fredspresident" til "åja, men krigingen hans var jo rettmessig!" LOL.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig med Bolton-

“I think it’s a mistake to get into a controversy over whether Trump meets the definition of fascist or not,” Bolton said Tuesday night in an interview on CNN’s “The Source.” 

I think his behavior alone is troubling enough,” he told host Kaitlan Collins. “To be a fascist, you have to have a philosophy. Trump’s not capable of that.”

“You know, Adolf Hitler wrote a profoundly troubling book called Mein Kampf, ‘My Struggle.’ Donald Trump couldn’t even read his way all the way through that book, let alone write something like it,” Bolton added, in remarks highlighted by Mediaite.

He continued, “I’m not trying to understate the dangers of a Trump presidency. I think it’s important to focus on the dangers themselves

https://thehill.com/homenews/campaign/4948511-john-bolton-donald-trump-fascism-2024/

Jeg er enig i at Trump personlig ikke er en fascist, han tror ikke på noe som helst annet enn seg selv, men han baner vei for dem. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (5 minutter siden):

Nei, demokratiske presidenter har måttet rydde opp etter republikanere.

Jeg bryr meg ikke om hva folk syntes på 80-tallet. Jeg påpeker hva de harde fakta i form av tall er.

 

 

  

Nei. Tvert imot tapte republikanerne stort på å satse på i hovedsak "anti-woke" under mellomvalget i 2022.2

Haha. Du er virkelig noe for deg selv 😅

Så hvilke presidenter fra Dems er det nå som har måttet "rydde opp" etter republikanske presidenter?

Endret av Joeal88
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uJ6eQnSp
Markiii skrev (1 minutt siden):

"Han startet ingen konflikter" er et tøysete forsøk på å dekke over krigshisseren Trumps sanne natur, som jeg gjorde rede for. Jeg viste deg krigshandlinger fra krighshauken Trump.

Du har nå gått fra "fredspresident" til "åja, men krigingen hans var jo rettmessig!" LOL.

Venter på de konkrete eksemplene på krig med Mexico.

Du svarer jo ikke på noe av det jeg skriver. Alt er bare en sammensmørje av usakligheter. Det er ofte et tegn på at man har null argumenter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...