Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Når jeg ser på foreløpige data fra f.eks. Nevada og Pennsylvania, og selv om republikanerne kommer til å tære noe på egen election day turnout, så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette ikke ser særlig bra ut for demokratene.

Fortsatt halvannen uke igjen, men holder de samme tempo vil ikke demokratene klare å bygge stor nok vegg til å hindre republikanerne overgå de på valgdagen. Så vidt jeg har fått med meg ikke noe som tilsier at demokratene heller satser på ED turnout i stedet for mail-in og forhåndsstemming i år..

I Nevada har også republikanerne en høyere turnout blant de som stemmer sjelden, noe som favoriserer de ytterlig.

MichaelPruser, Datarepublican, RalstonReports, NevadaIndependent.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

In a groundbreaking series of new allegations, a woman has come forward to accuse Trump of inappropriately touching her with a set of classified documents while simultaneously praising Adolph Hitler.

"He came at me and groped my rear end while holding a fistful of classified documents in his other hand," alleged victim Marcia Webster told the press. "He was yelling something about wanting to annex Poland and how much he admired Hitler, it was terrible."

image.thumb.png.5a1bd13e4c9de611ee199521c237b8a0.png
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 time siden):

Det er ganske pussig at Trump-tilhengere mener at Trump er noen utenrikspolitikk-geni som vil løse krigen og få fred på jord når Trump har gjentatte ganger sagt at han ikke bryr seg om hva andre land gjør, og handlet i sin kapasitet som en isolasjonist. Han bryr seg ikke om hva Russland gjør, han bryr seg ikke om at Russland og Kina eskalerer sin aggresjon over naboland, og han har lyst til å trekke seg fra de fleste internasjonale samarbeid. Han har absolutt ingen utenrikspolitikk.

Trump-tilhengere og Trump selv har gjentatt i en del år nå at han ville løst krigen i Ukraina på 24 timer (eller en annen veldig kort tidsramme, for de som ikke vil ta hva han sier bokstavelig) - men ingen av de, ikke engang Trump kan svare på nøyaktig HVA det er han skal gjøre for å oppnå det.

Trump var jo på vei til å få til en fredsløsning i midtøsten med Abraham accords. Tybring-Gjedde og Per-Willy Amundsen foreslo også å gi Trump fredsprisen for hans arbeid med Nord-Korea og atomnedrustning, men det hadde nok aldri skjedd. Mens Obama fikk prisen for lignende type ting. 

Jeg har ellers hørt Trump kort svare på det siste spørsmålet. Noe ala; "Jeg vil tvinge de til forhandlingsbordet. Nekter Putin å møte opp vil jeg øke støtten til Ukraina formidabelt. Møter ikke Zelensky opp fjerner jeg støtten". Hvordan en slik avtale eventuelt skal se ut helt konkret vet jo ingen enda - da det avhenger av at partene møtes for å diskutere det i første omgang.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Krig og fred said:

Så var det det med leseferdigheter, da. Trump har fortsatt ingen ting med å sette Norge først. 

Artig at du nevner leseferdigheter, om du evner å lese vil du kanskje oppdage at eg viser til symbolet Trump. Må være vanskelig når man mangler både leseferdigheter og generell forståelse...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (13 minutter siden):

Og hvis det blir Trump som vinner;

Når det viser seg att denne konflikten ikke er "løst" rimelig kvikt, så skal vi minne deg på denne fadesen av et innlegg!

Som jeg skrev, dersom Trump vinner valget.

Og ja, krigen mellom Russland & Ukraina kommer til og ende temmelig så fort med Trump som president, innen 12 mndr så er jeg sikker på at konflikten er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

men du er OK med Trump, som har voldtatt kvinner,

Hvor er bevisene på dette, eller er det bare anekdoter og løgn igjen?

 

47 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Men han har også vært en av de beste presidentene for de aller fleste i USA, på lang tid.

Det er derfor hjemløsheten har skutt i været, pris på bensin og matvarer har nesten doblet seg. Ulovlig innvandring er helt ute av kontroll og fentanylkrisen tar flere liv enn noen gang?

Men ja, det går bra på børsen......

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Det meste av hva du skriver her er allerede straffbare forhold, så det er ikke akkurat slik at Norge ignorerer disse problemstillingene..?

Og om ønsket er å sette Norge først, så gir det ingen mening å støtte en kandidat som er ganske vennlig innstilt Russland, og virker egentlig ikke til å ville blande seg i hva Russland vil finne på å gjøre. Dette er klart et stort sikkerhetsproblem for Norge. Vi har overlevd på vår allianser, som Storbritannia under andre verdenskrig, og USA under den kalde krigen, og videre nå. Trump er ikke en økt sikkerhet for oss. Hvordan er det å sette Norge først?

Trump er eit symbol på å sette amerika først. For meg personlig synast det ikkje som om Trump evner det på ein god måte. Men for unge menn som føler at systemet i Norge er mot di kan eit ynskje om å sette Norge først virke forlokkande, spesiellt når man ser korleis Norge blir styrt av Støre & co. Om desse unge menn da trur at Trump dukker opp som fulg føniks og stopper krigen samt gir Ukraina tilbake sine landområder, dvs ikkje lar seg overbevise om at Trump vil holde med Russland, kan eg forstå at Trump får stemmer. Slik eg ser det, tyder alt på at Trump vil holde meir med Russland enn Ukraina, men eg veit ikkje kva Trump kjem til å gjere viss han ender opp som president for USA. Eg håper på det beste og forventer det verste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (9 minutter siden):

In a groundbreaking series of new allegations, a woman has come forward to accuse Trump of inappropriately touching her with a set of classified documents while simultaneously praising Adolph Hitler.

"He came at me and groped my rear end while holding a fistful of classified documents in his other hand," alleged victim Marcia Webster told the press. "He was yelling something about wanting to annex Poland and how much he admired Hitler, it was terrible."

image.thumb.png.5a1bd13e4c9de611ee199521c237b8a0.png
 

Er jo "litt" pussy at alle disse historiene om Trump først har kommet ut under de siste 7-8 åra, tross av at han har vært en kjendis i USA siden 70-tallet. 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Expect the GOP to Win Big in the Senate

Two Democratic senators up for election touted their links to Donald Trump last week. Pennsylvania’s Bob Casey released an ad declaring he had “sided with Trump” on trade and tariffs, while an ad from Wisconsin’s Tammy Baldwin boasted that she “got President Trump to back her Made in America bill.”

One conclusion from these ads is that Mr. Trump is in the ascendancy in these states. He might be. But the ads also speak to a hidden dynamic that may hand the Senate to the GOP. Candidates in Arizona, Michigan, Montana, Nevada, Ohio, Pennsylvania and Wisconsin are fighting for the support of undecided voters. These voters tend to account for between 5% and 10% of states’ electorates, enough to sway the result of a close race. These crucial voters look a lot more like Mr. Trump’s supporters than Kamala Harris’s.

That said, Arizona og Kari Lake er godt eksempel på hvordan GOP-kandidaten underprester i forhold til Trump, men er et enda bedre eksempel på hvordan McConnell knapt har en sendt en dollar til en Trumpstøttet kandidat, mens Gallego har betydelig bedre økonomi. I stedet velger han å svi av penger på kandidater som allerede er dømt til å tape.

image.png.144c85235adc458fff1fa35d6570c339.png
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det amerikanske folket er i ferd med å gjøre sin største feil i historien, og desperasjonen bare vokser for hver dag etter hvert det blir innsett at flesteparten av de amerikanske velgerne virker helt blind, døv og følelsesmessig avstumpet når disse ikke er villig til å fatte eventuelle skadekonsekvenser (det kan bli interessant hvis Norge mister Finnmark og Svalbard så norskamerikanerne vil bli bannlyst for alltid av det norske folket) og ønsker å kaste fra seg det som holder demokratiet levende.

Ingenting ser ut til å virke, vi ser det samme som med Brexit, grov uforstand hos stemmegiverne som er nå nådd punktet at Trump kunne åpenlyse voldta en ungpike og kutte henne i småbiter uten å tape valget. Mange skjønner nå at noe er svært galt, en selvdestruktiv irrasjonalitet har helt overtatt hvor altfor mange tenker; "Skitt au", "det vil ikke skje", "la oss gå amok!" "jeg spytte i demokrati, verdighet!" - de har mistet evnen for stemme anstendig. Hadde alle stemmerettighetsmotstandere i 1800-tallet sett dette; ville de gjort det klart at folket er beister som aldri burde få politisk medbestemmelsesrett. Hva disse idiotene gjør er å ødelegge demokratismen for hele verden. Hvem vil ha demokrati når folk tre seg destruktiv? 

Nå er det krise. Det er fremdeles en sjanse for at Trump vil tape, men flere og flere ser nå at altfor mange har helt mistet hodet bokstavelig talt. 

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Hvis det amerikanske folket vil ha et diktatur så må vi jo bare akseptere det. Det er jo folket som bestemmer..... enn så lenge. 😛

Så du påstår altså at USA var under et diktatur mellom januar 2017 og januar 2021?

Vet du i det hele tatt hva diktatur er for noe?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (28 minutter siden):

Hvor er bevisene på dette, eller er det bare anekdoter og løgn igjen?

https://www.washingtonpost.com/politics/2023/07/19/trump-carroll-judge-rape/

Du svarte ikke på mitt spørsmål da, som sier mye om deg.

Tåkefyrste skrev (28 minutter siden):

Det er derfor hjemløsheten har skutt i været, pris på bensin og matvarer har nesten doblet seg. Ulovlig innvandring er helt ute av kontroll og fentanylkrisen tar flere liv enn noen gang?

Men ja, det går bra på børsen......

Hjemløsheten i USA har økt hvert år siden 2016. Trump gjorde ganske lite for å snu denne trenden, de foreslo flere store kutt som ville skutt hjemløsheten enda lenger opp. Kutt som ikke ble gjennomført, men det er fordi de ble stanset i Kongressen.
https://www.latimes.com/politics/story/2019-07-25/trump-mostly-ignored-homeless-crisis-worsening

Biden har gått inn for å snu trenden: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2023/05/18/fact-sheet-biden-harris-administration-announces-new-initiative-to-tackle-unsheltered-homelessness/

Disse tiltakene har hjulpet, hjemløsheten øker fortsatt, men saktere, og det vil ta lang tid før dette ikke lenger er et kritisk problem. Men bare en av partiene tok dette problemet seriøst i utgangspunktet. https://endhomelessness.org/homelessness-in-america/homelessness-statistics/state-of-homelessness/

Når det kommer til overdoser, dette tallet økte dramatisk i 2020, så å skylde det direkte på Biden er.. ikke helt rett, vel? Uansett så er det et stort problem, og Biden har gjort flere ting for å få bukt på dette og:
https://www.whitehouse.gov/ondcp/briefing-room/2024/08/28/biden-harris-administration-actions-to-address-the-overdose-epidemic/

Som du ser i grafen under, så er de høyt, men tallet har gått ned fra 2022-23 så tiltakene begynner å ta noe effekt. Tiltak som kom under Bidens administrasjon.
image.png.af6e9028ccc183d8c710cb4522b2eec2.png

 

Og ja, det går bra på børsen også. Det er også viktig for den generelle økonomien. Hvis du vil snakke om inflasjon så er den høye inflasjon i stor grad grunnet Trumps 2 trillion dollar stimulus pakke til næringslivet under Covid pandemien. Og inflasjonen økte fort etter at samfunnet åpnet igjen. Det samme har jo skjedd verden over. Ikke et unikt grep fra Biden. Men fra en toppinflasjon på 9% har Biden senket den til 5% - faktisk den største snuoperasjonen for inflasjon i USA under bare 1 termin. Men la oss klandre de for en høy inflasjon i utganspunktet, ja.
https://www.investopedia.com/us-inflation-rate-by-president-8546447#toc-donald-trump-20172021
 

Inflasjonen fortsetter å synke, forresten. Takk, Biden?

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Hva konkret mener du han burde gjort for å få bensinprisen under kjempebillige 7 kr/literen?

Blant annet så kunne (burde) han ha ført en annen energipolitikk.

sedsberg skrev (2 minutter siden):

Var ikke som han ikke prøvde. Nei vent... 6. januar var bare en fredelig fredsmarsj ja. Det stemmer det.

OK. Men om vi bortser fra jan. 6?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, AveMORphine said:

Han er villig til å ofre alt for seg selv.

Da hadde han ikke fortsatt med rallies etter at han ble skutt.

Han er en politiker som vil forandre landet sitt. Det er ikke komplisert.

53 minutes ago, AveMORphine said:

TOM FN lo av han da de aldri ville tro at han mente det han sa alvorlig.

Trump hadde rett, og det var de som lo som fikk oppleve at Trump hadde rett likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...