Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Er det ulovlig å samarbeide med et annet land? Biden og familien hans har samarbeidet masse med Ukraina.

Snakker om konspirasjonsteorier.

Så du er for at Trump fiktivt hadde samarbeidet med Hitlers Nazi Tyskland?

Håper jeg ikke blir anklaget for Hitling nå. Putin er ikke helt på Hitlers nivå i ondskap, men han er jo ikke ferdig med shitfukkinga sin ennå han Putin.

Jeg tror Putin har skikkelig evil asshole potensiale, og at det kun såvidt har begynt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Folkflesk said:

Kom igjen. Du er da faen meg ikke så dum at du åpner for at folk av haitisk bakgrunn i USA steker katter i ovnen og serverer puddler på grillen med BBQ-saus?

😂 Takk for latteren!  Du kunne dratt det enda lenger, at de streamer matlagingsshow på Twitch, eller har ett smakspanel og diskuterer hvordan man best tilbereder. "åsså har me juksa litt..."

Det du presenterer er en stråmann. Men som nevnt av andre her, så har de drevet med en del ting i sitt hjemland som ikke er så bra å skrive om.

Både du og jeg har lite kunnskap om hva sannheten er om dette. Jeg takler det fint å ikke være helt sikker.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, AtterEnBruker said:

...hvorfor sier han bare ikke nøyaktig hvordan til demokratene, så de kan få en slutt på den akkurat nå?

Tenker du at demokratmaskineriet arbeider, og gjør beslutninger til det beste for det Ukrainske folket?

Hvis Trump hadde lagt ut en plan i offentligheten, så hadde den blitt spottet veldig kjapt i media der, og ingenting hadde blitt gjort. Hvis Trump hadde fortalt dem på privaten, så hadde de ignorert det fullstendig.

De har sine egne planer og beslutninger i samråd med lobbyister, som vi ser resultatet av hver dag... Synes du det går bra i verden?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (34 minutter siden):

😂 Takk for latteren!  Du kunne dratt det enda lenger, at de streamer matlagingsshow på Twitch, eller har ett smakspanel og diskuterer hvordan man best tilbereder. "åsså har me juksa litt..."

Det du presenterer er en stråmann. Men som nevnt av andre her, så har de drevet med en del ting i sitt hjemland som ikke er så bra å skrive om.

Både du og jeg har lite kunnskap om hva sannheten er om dette. Jeg takler det fint å ikke være helt sikker.

Så fordi Trump trekker noe helt sykt ut av ræva si og serverer det i en tale så må du koble ut alt du noensinne har eid av kritisk refleksjon og stille deg åpent undrende til bullshiten?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Så fordi Trump trekker noe helt sykt ut av ræva si og serverer det i en tale så må du koble ut alt du noensinne har eid av kritisk refleksjon og stille deg åpent undrende til bullshiten?

De vil at det skal være sant, enkelt og greit. Republikanerne har lenge mestret taktikken FUD(fear, doubt, uncertainty) - det er en svært effektiv propaganda taktikk for å så tvil rundt sannheten og hva de ellers vil gjennomføre, så mange faller dessverre helt for dette. 
 

De ønsker at denne siden skal vinne frem, av ulike årsaker, egen ideologi eller muligens frykten av hva motparten vil gjøre(her har høyresiden vært gode til å demonisere USAs venstreside) så dermed er alle antydninger til noe negativt for venstresiden en sannhet mens et fjell av fakta for noe negativt mot høyresiden er «bare en mening», og de finner den mest obskure kilden som mener noe annet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (12 minutter siden):

De vil at det skal være sant, enkelt og greit. Republikanerne har lenge mestret taktikken FUD(fear, doubt, uncertainty) - det er en svært effektiv propaganda taktikk for å så tvil rundt sannheten og hva de ellers vil gjennomføre, så mange faller dessverre helt for dette. 
 

De ønsker at denne siden skal vinne frem, av ulike årsaker, egen ideologi eller muligens frykten av hva motparten vil gjøre(her har høyresiden vært gode til å demonisere USAs venstreside) så dermed er alle antydninger til noe negativt for venstresiden en sannhet mens et fjell av fakta for noe negativt mot høyresiden er «bare en mening», og de finner den mest obskure kilden som mener noe annet.

Jeg skjønner at det er slike mekanismer i sving blant den kulten denne personen har bygd opp av ikke altfor opplyste amerikanere. Men at det er nordmenn som ikke greier å se gjennom den mest absurde og ekstreme typen bullshit, som vi heldigvis aldri opplever i norsk politikk. Når det er nordmenn som faktisk helt seriøst sier at "ja, dette kan jo være sant.. vi vet jo ikke nok om det".. Da blir man både paff og oppgitt. Da kan man likesågodt begynne å åpne for "Pizzagate", stjålne valg som ikke ble stjålet og sjømonsteret Kraken. Hvor mange slike kødder har vi egentlig her til lands?

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner at det er slike mekanismer i sving blant den kulten denne personen har bygd opp av ikke altfor opplyste amerikanere. Men at det er nordmenn som ikke greier å se gjennom den mest absurde og ekstreme typen bullshit, som vi heldigvis aldri opplever i norsk politikk. Når det er nordmenn som faktisk helt seriøst sier at "ja, dette kan jo være sant.. vi vet jo ikke nok om det".. Da blir man både paff og oppgitt. Da kan man likesågodt begynne å åpne for "Pizzagate", stjålne valg som ikke ble stjålet og sjømonsteret Kraken. Hvor mange slike kødder har vi egentlig her til lands?

Det er nok flere enn vi tror, dessverre. Er nok en del nordmenn som tror på Pizzagate og. Hvorfor er umulig å svare på, men det er nok ikke drøyt å tenke at de ønsker gjerne de samme type politikere her i landet og da. Altså deres tankesett er ikke forenlig med det frie demokratiet, eller deres mistillit til mainstream media er så ødelagt at de tror all form for alternativ media er faktabasert. 
 

Uansett grunn, de tror på det de ønsker er sant og sånt skaper useriøse debatter, som du har selv opplevd.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (Akkurat nå):

Det er nok flere enn vi tror, dessverre. Er nok en del nordmenn som tror på Pizzagate og. Hvorfor er umulig å svare på, men det er nok ikke drøyt å tenke at de ønsker gjerne de samme type politikere her i landet og da. Altså deres tankesett er ikke forenlig med det frie demokratiet, eller deres mistillit til mainstream media er så ødelagt at de tror all form for alternativ media er faktabasert. 
 

Uansett grunn, de tror på det de ønsker er sant og sånt skaper useriøse debatter, som du har selv opplevd.

Så i en meningsmåling at 10% av nordmenn ville stemt på Trump. På en måte betryggende at han hadde vært totalt sjanseløs blant 9 av 10 personer du møter i gata. Men det hadde vært enda mer betryggende om det 99 av 100.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Folkflesk said:

Så i en meningsmåling at 10% av nordmenn ville stemt på Trump. På en måte betryggende at han hadde vært totalt sjanseløs blant 9 av 10 personer du møter i gata. Men det hadde vært enda mer betryggende om det 99 av 100.

Hvilken effekt har dette på et valg i USA?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Tenker du at demokratmaskineriet arbeider, og gjør beslutninger til det beste for det Ukrainske folket?

Hvis Trump hadde lagt ut en plan i offentligheten, så hadde den blitt spottet veldig kjapt i media der, og ingenting hadde blitt gjort. Hvis Trump hadde fortalt dem på privaten, så hadde de ignorert det fullstendig.

OK, så hvorfor kontakter han ikke Zelensky personlig og sier "hei, her er planen for å få Putin til å trekke styrkene fullstendig ut av Ukraina, la dere få søke NATO-medlemsskap i fred, og gi dere krigskompensasjon for skader og tap av liv".

AlpakkaMafakka skrev (38 minutter siden):

Det er nok flere enn vi tror, dessverre. Er nok en del nordmenn som tror på Pizzagate og. Hvorfor er umulig å svare på...

Propaganda. Via diverse mediekanaler.

Ta youtube, f.eks. Mange menn som digger film, serier og spill o.l. går på youtube for å se klipp, anmeldelser, analyser, playthroughs osv. Og så får de, enten via å scrolle litt ned, eller via anbefalinger av andre videoer på siden, thumbnails av "Wokeness destroys ditt og datt", og så får de etterhvert flere anbefalinger av algoritmen av tilsvarende. Deretter styrer algoritmen dem mer i retning av Jordan Peterson, Joe Rogan, diverse redpill-podcast, osv... Man har også facebook og andre sosiale mediekanaler. Alle de jeg nevnte har baser i Amerika. Hvor denne reaksjonære bølgen har sitt utspring.

En annen grunn er noe jeg liker å kalle for Manneforbannelsen. Vi menn er desverre altfor kobla til å falle for misinformasjon om at grunnen til at vi sliter økonomisk og sosialt, at vi ikke får oss dame og kan utnytte vårt fulle potensiale, er "syndebukker" som feminisme, progressive og egalitære verdier, osv. Vi blir fora med at det er disse tingene som hindrer oss i å være "ekte mannemenn, slik vi var ment til å være".

Og dette er et globalt fenomen, men USAs reaksjonære bevegelse har et ENORMT mediemaskineri med en masse rikdom konsentrert for å spre denne misinformasjonen. Og etterson USA har en såpass stor kulturdominans i vesten, er det desverre uungåelig at det sprer seg til andre vestlige land, som f.eks Norge,

Nå var dette en forenklet forklaring, og nå snakker jeg stort sett om menn, som er den primære målgruppa for fascistiske og reaksjonære bevegelser. Jeg vet at også noen kvinner faller for dette, men jeg har ikke så god innsikt i hvorfor. Hvis en kvinnelig ex-antiwoker hadde kunne gitt oss et innblikk...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...