Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (4 timer siden):

Hva slags feberfantasi er dette?

Ingenting av dette har noen gang skjedd, ei heller under forrige periode med Trump. Hva får deg til å tro at denne gangen er dommedag?

Republikanerne vil ha alt dette, og Project 2025 er allerede klart for å gjøre USA til et diktatur.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sagt det før og må gjenta det etter den siste debatten: Hvordan i all verden kan USA komme ut av denne pest eller kolera-knipa på en god måte? Må begge kandidatene dø raskt av naturlige årsaker i god tid før valget, for at de skal klare å stable noen ok kandidater på beina på begge sider? Både Trump og Biden er jo katastrofale for både innenriks og utenriks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (12 timer siden):

For konservativ politikk vet å spille på deres følelser og primære instinkter. F.eks kan alt som skal til være å si man skal senke bensinprisene. Eller at konservative politikere i egen person reiser til småbygder med konservative beboere og sier "jeg ser dere. Og jeg kan gjøre livene deres bedre".

Dette handler da ikke om konservatisme, men om vanlige folk som bare prø er å overleve og kanskje er litt enkle (da republikanerne generelt er mindre for velferd, desverre)

Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 timer siden):

Republikanerne vil ha alt dette, og Project 2025 er allerede klart for å gjøre USA til et diktatur.

Forbud mot skilsmisse? Aldri hørt.

Og avvikle all velferd? Nå er det noen av de republikanske statene som har forbudt abort som har økt velferden for kvinner og små barn (det skulle forsåvidt bare mangle, men viser at du tar feil) men at de er for strenge på velferd, helt klart 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, SilverShaded said:

Har sett litt på meningsmålingene jeg også. I motsetning til hva man kunne forvente, er det Trump som synker. Ikke alle har Biden på pluss, men den generelle trenden er der. Rare greier...

Tror egentlig ikke det er så rart. Historisk er det tilnærmet null korrelasjon mellom prestasjon på debatter og resultatet ved meningsmålinger/valg, i USA. Samtidig så tror jeg en del fikk en wake-up call når de så trump på skjermen igjen. Mange hadde nok glemt hvordan det var med han. Dessuten så har Biden levert til de grader når det kommer til å få igjennom lovpakker og økonomien går utrolig bra

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Tror egentlig ikke det er så rart. Historisk er det null korrelasjon mellom prestasjon på debatter og resultatet ved meningsmålinger/valg, i USA. Samtidig så tror jeg en del fikk en wake-up call når de så trump på skjermen igjen. Mange hadde nok glemt hvordan det var med han.

Godt tenkt! 👍

Det kan godt hende det gikk er grøss i folk når de så han igjen…

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, AtterEnBruker said:

For konservativ politikk vet å spille på deres følelser og primære instinkter. F.eks kan alt som skal til være å si man skal senke bensinprisene. Eller at konservative politikere i egen person reiser til småbygder med konservative beboere og sier "jeg ser dere. Og jeg kan gjøre livene deres bedre".

Det første er verken følelser eller instinkter, og begge er grov overforenkling, Og du skriver som om det er noe feil med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (1 minutt siden):

Det bare stemmer dårlig med at 67% mente Trump vant debatten i CNN's flash poll etter debatten (også i andre polls). En annen som som ser ut til å stige på meningsmålingene er Kennedy.

Ja det er jeg enig i, det er rart. Men men, folk er rare, det er uten tvil faktorer vi ikke har sett eller lagt merke til osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 minutter siden):

Ja det er jeg enig i, det er rart. Men men, folk er rare, det er uten tvil faktorer vi ikke har sett eller lagt merke til osv.

Sant nok ! Når alt kommer til alt, er meningsmålinger ikke så mye å tro på. Vi har sett mange eksempler fra verden rundt på at en "sikker seier" har blitt til tap på valgdagen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Sant nok ! Når alt kommer til alt, er meningsmålinger ikke så mye å tro på. Vi har sett mange eksempler fra verden rundt på at en "sikker seier" har blitt til tap på valgdagen.

Jepp, man skal ikke stole for mye på meningsmålinger. Særlig i 2016 tok de jo totalt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (18 timer siden):

Synes det er trist jeg at seksuell legning skal ha noe som helst å si for om man er en god leder eller ei. Personlig mener jeg Høye f eks er den beste helseministeren vi har hatt

Dette med seksuell legning er noe moderne. Det blir veldig feil å omtale spartanerne og Aleksander den Store som homoseksuelle kun fordi de hadde sex med andre gutter. Det handler om et makt- og dominansehierarki som fortsatt eksisterer den dag i dag utenfor vesten. Voldtekt er for eksempel svært vanlig i den russiske hæren, det finnes opptak av dette fra fronten i denne krigen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (3 minutter siden):

Dette med seksuell legning er noe moderne. Det blir veldig feil å omtale spartanerne og Aleksander den Store som homoseksuelle kun fordi de hadde sex med andre gutter. Det handler om et makt- og dominansehierarki som fortsatt eksisterer den dag i dag utenfor vesten. Voldtekt er for eksempel svært vanlig i den russiske hæren, det finnes opptak av dette fra fronten i denne krigen.

I mange historiske tilfeller (vikinger, romere osv) har du helt rett, men når det gjelder de gamle grekerne generelt og spartanerne spesielt blir det litt annerledes vil jeg si. Det fremstår jo som om de fleste spartanerne bare hadde sex med kvinner for å produsere barn, og syntes det var helt greit at dette skjedde bare en gang i året ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, torbjornen said:

I utgangspunktet høyrest Project 2025 ut som namnet på ein konspirasjonsteori.

https://www.project2025.org/about/about-project-2025/

Ikke akkurat en konspirasjonsteori i seg selv vil jeg si, men det er en konspirasjonsteori at fascister vil ta over, Trump vil være en diktator som starter kriger, Amerika og verden vil gå rett i dass, etc etc etc. Det samme.. pisset vi har hørt i 8 år nå. Skal vi gå for 12 år hvis eller når Trump vinner nå i november? :p

De samme folka som hyler "VI MÅ BESKYTTE VÅRT DEMOKRATI!" er de samme som kaller det "BOKSTAVELIG TALT FASCISME" når folk bruker stemmeretten sin på noe annet enn venstreekstremt/radikalt søppel. Disse folka er full av dobbel standarder. Fascisme når de taper, "demokratiet har seiret" når de vinner. I et demokrati kan og vil folks meninger forandre seg, og føres det, shall we say, dårlig politikk på det beste er ikke folk interessert i det og vil stemme for noe annet. Vi har satt den samme dårlige politikken blitt ført i 20-30 år nå og folk har gått lei. 

Derfor er nå Trump mer populær enn det han noen gang har vært. Merittlisten hans over å ikke ha startet noen nye kriger, god økonomi, energi uavhengighet, billige matvarer og drivstoff, +++, står for seg selv i motsetning til Biden. Ting var faktisk bra under han som president selv om han er en rappkjeftet 90-talls Demokrat fra NYC.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (19 minutter siden):

https://www.project2025.org/about/about-project-2025/

Ikke akkurat en konspirasjonsteori i seg selv vil jeg si, men det er en konspirasjonsteori at fascister vil ta over, Trump vil være en diktator som starter kriger, Amerika og verden vil gå rett i dass, etc etc etc. Det samme.. pisset vi har hørt i 8 år nå. Skal vi gå for 12 år hvis eller når Trump vinner nå i november? :p

De samme folka som hyler "VI MÅ BESKYTTE VÅRT DEMOKRATI!" er de samme som kaller det "BOKSTAVELIG TALT FASCISME" når folk bruker stemmeretten sin på noe annet enn venstreekstremt/radikalt søppel. Disse folka er full av dobbel standarder. Fascisme når de taper, "demokratiet har seiret" når de vinner. I et demokrati kan og vil folks meninger forandre seg, og føres det, shall we say, dårlig politikk på det beste er ikke folk interessert i det og vil stemme for noe annet. Vi har satt den samme dårlige politikken blitt ført i 20-30 år nå og folk har gått lei. 

Derfor er nå Trump mer populær enn det han noen gang har vært. Merittlisten hans over å ikke ha startet noen nye kriger, god økonomi, energi uavhengighet, billige matvarer og drivstoff, +++, står for seg selv i motsetning til Biden. Ting var faktisk bra under han som president selv om han er en rappkjeftet 90-talls Demokrat fra NYC.

Er du OK med normene som Trump prøvde å etablere?  For eksempel, hvis Biden ikke liker valgresultatene så kan Kamala bestemme hvem som blir president?  Eller tror du slike normer skader demokratiet?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Aiven said:

Dersom JK22 og flere fortsetter å insistere på sine kokkeliko teorier

Hadde det bare vært kokkeliko teorier... Tilogmed de verste skremselsmedier der borte forsøker å holde seg litt mildere enn dette.

Jeg har fått mer innsikt i at det virker som en del folk vil bli skremt. Kanskje de foretrekker å bli kontrollert av frykt. Frykt fjerner fornuft, så det er jo effektivt for å holde folk fra fornuftige valg og tankegang. Synd at vi må ha det slik i vesten ennå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...