Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

VifteKopp skrev (17 minutter siden):

Unge, minoriteter og fattige stemmer i større grad demokratisk. Disse gruppene har lavere valgdeltakelse enn hvite, eldre og rike, som i større grad stemmer republikansk. 

Men i år kan faktisk denne trenden snu, da meningsmålinger viser at Trump gjør det bedre blant såkalte "low propensity voters". 

Majoriteten av unge velgere (18 til 29 år) stemmer på demokratene, uavhengig av etnisitet og/eller kulturell bakgrunn, men de unge stemmer i langt mindre grad enn hva velgere over 50 gjør. Ellers så har Trump stor appell blant unge menn (under 35 år).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jallajall skrev (42 minutter siden):

Ja det er nettopp det, om det faktisk innebærer en reell innskrenkelse eller ei blir irrelevant fordi det avviker fra hvordan noe er i dag og da er det ikke relevant hva det er..

 

Nei, hvis jeg ikke klarer å drepe deg  så kan man ikke si at forsøket ikke er relevant eller viktig fordi en ikke kan kalle det et drap.  

Wisconsin ‘is a big problem’

The Election Integrity Network, which Mitchell chairs, works to build what it calls Election Integrity Task Forces, in which volunteers aim to root out fraud and illegal voting.

Mitchell also lamented that in Wisconsin and Michigan, both of which offer same-day voter registration, polling sites are located on campuses, making it easy for students to register and vote in one trip.

“So they’ve registered them in one line, and then they vote them in the second line,” Mitchell said.

“Wisconsin is a big problem, because of the polling locations on college campuses,”

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (5 minutter siden):

Majoriteten av unge velgere (18 til 29 år) stemmer på demokratene, uavhengig av etnisitet og/eller kulturell bakgrunn, men de unge stemmer i langt mindre grad enn hva velgere over 50 gjør. Ellers så har Trump stor appell blant unge menn (under 35 år).

Ja, det er omtrent det jeg skriver. Så historisk sett har det vært lurt av republikanerne å gjøre det vanskeligere å stemme, mens for demokratene har det vært omvendt.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Ja, det er omtrent det jeg skriver. Så historisk sett har det vært lurt av republikanerne å gjøre det vanskeligere å stemme, mens for demokratene har det vært omvendt.  

Allright. Men hvem tjener det når det er såpass få unge velgere som stemmer i det hele tatt?

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (1 minutt siden):

Det har jeg ikke oversikt over. Men flertallet av velgermassen er over 50, og slik har det vært gjennom flere tiår.

Så helt udokumentert? Synes det er litt greit å få vite hvor stor den er, og ellers hvor mange stemmeberetige det finnes i de ulike aldersgruppene. 50,01% er fortsatt majoritet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (3 minutter siden):

Så helt udokumentert? Synes det er litt greit å få vite hvor stor den er, og ellers hvor mange stemmeberetige det finnes i de ulike aldersgruppene. 50,01% er fortsatt majoritet.

At størstedelen av velgermassen er "eldre" er veldokumentert, derimot så har jeg ikke kontroll over hvor stor/liten prosentandelen er.

VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Partiet som gjør det dårligst blant unge velgere. 

Men hvem tjener det når det likevel er såpass få unge som stemmer ved presidentvalg og/eller mellomvalg?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (Akkurat nå):

Men hvem tjener det når det likevel er såpass få unge som stemmer ved presidentvalg og/eller mellomvalg?

Forrige valg ble avgjort av noen titusener stemmer over en håndfull vippestater. Hvis Demokratene kan øke stemmeandelen blant unge i Pennsylvania med la oss si ti prosent, kan de fort vinne staten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Forrige valg ble avgjort av noen titusener stemmer over en håndfull vippestater. Hvis Demokratene kan øke stemmeandelen blant unge i Pennsylvania med la oss si ti prosent, kan de fort vinne staten. 

Fair. Men historisk så har valgdeltakelsen blant unge (under 30) vært svært lav.

Hvis det var opp til generasjon Z, så hadde Dems tatt landslide seire i hvert eneste president / mellomvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (7 minutter siden):
toreae skrev (15 minutter siden):

Så helt udokumentert? Synes det er litt greit å få vite hvor stor den er, og ellers hvor mange stemmeberetige det finnes i de ulike aldersgruppene. 50,01% er fortsatt majoritet.

At størstedelen av velgermassen er "eldre" er veldokumentert, derimot så har jeg ikke kontroll over hvor stor/liten prosentandelen er.

Jeg fant en siden, og jeg har slettes ikke lest alt! 
https://www.pewresearch.org/politics/2021/06/30/behind-bidens-2020-victory/
Synes ikke at majoriteten er særlig stor, 55% i 2020.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, SilverShaded said:

 Nei, det er det ikke....det er det DU som snakker om. Først protesterer du mot innskrenkninger og flisespikker hva "innskrenkning" er, og når det kommer et eksempel (her : campus), begynner du et nytt flisespikkeri rundt det. Saken helt generelt er at trumpistene gjør hva de kan for å gjøre det så vanskelig som mulig for enkelte grupper å stemme.

Eksemplet med campus var nå det som ble lagt frem som et eksempel her som jeg kommenterte på, hvorpå det ble kommentert av en annen bruker at det var stråmann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

Jeg fant en siden, og jeg har slettes ikke lest alt! 
https://www.pewresearch.org/politics/2021/06/30/behind-bidens-2020-victory/
Synes ikke at majoriteten er særlig stor, 55% i 2020.

Ved mellomvalget 2018 og presidentvalget 2020 så var det rekordmange unge velgere som stemte, men tallet gikk kraftig tilbake igjen i mellomvalget 2022.

Og tradisjonelt så har den største velgermassen vært i aldersgruppen 50 til 75 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (8 minutter siden):

Fair. Men historisk så har valgdeltakelsen blant unge (under 30) vært svært lav.

Hvis det var opp til generasjon Z, så hadde Dems tatt landslide seire i hvert eneste president / mellomvalg.

Ja, og derfor er det dårlig nytt for Trump hvis det er riktig at han gjør det bedre med unge menn på bekostning av andre grupper. For unge menn er dårlige til å stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (9 minutter siden):
toreae skrev (14 minutter siden):

Jeg fant en siden, og jeg har slettes ikke lest alt! 
https://www.pewresearch.org/politics/2021/06/30/behind-bidens-2020-victory/
Synes ikke at majoriteten er særlig stor, 55% i 2020.

Ved mellomvalget 2018 og presidentvalget 2020 så var det rekordmange unge velgere som stemte, men tallet gikk kraftig tilbake igjen i mellomvalget 2022.

Og tradisjonelt så har den største velgermassen vært i aldersgruppen 50 til 75 år. 

Det var dessverre ikke data fra 2022 på det jeg fant på den siden. 
Men det jeg mener, er det verdt å nemne denne majoriteten? Det er vel vanlig at ungdom ikke bruker stemmeretten sin de første 5 år pluss. Spesielt unge menn. Er det noe ekstraordinært med denne majoriteten? Er det noe unormalt mot andre land?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (40 minutter siden):

Ja, og derfor er det dårlig nytt for Trump hvis det er riktig at han gjør det bedre med unge menn på bekostning av andre grupper. For unge menn er dårlige til å stemme.

Er vel ingen kilder som har påstått det at Trump nå gjør det bedre blant unge menn går på bekostning av andre velgergrupper?

toreae skrev (27 minutter siden):

Det var dessverre ikke data fra 2022 på det jeg fant på den siden. 
Men det jeg mener, er det verdt å nemne denne majoriteten? Det er vel vanlig at ungdom ikke bruker stemmeretten sin de første 5 år pluss. Spesielt unge menn. Er det noe ekstraordinært med denne majoriteten? Er det noe unormalt mot andre land?

Jeg sikter til Amerika, hvordan det er i andre land vet jeg ikke.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...