Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

On 13.9.2024 at 2:08 PM, jallajall said:

Hvis det ikke er lett, så får de heller la være, evt. samle opp fakatsjekking til slutt og ta like mange fra hver.

 

Dette er helt idiotisk, for dette legger opp til at en part kan lyve mer enn den andre siden de skal ta like mange fra hver. 

Med tanke på Donald, så er han en notorisk løgner som lyver nesten i hver eneste setning han sier. Hvorfor er du overrasket over at han ble faktasjekket mer?

Faktisk, det var masse han ikke ble faktasjekket på som var løgn, det eneste han ble faktasjekket på var de helt ekstreme løgnene han kom med.

La meg ta noen få løgner som ikke ble faktasjekket:

  • Han sa dette angående hans election fraud cases: No judge looked at it, they say we didn't have standing. Dette er en ren løgn, 30/64 har blitt heard by merit. Her kan han ikke skylde på uvitenhet en gang, dette er hans egne rettsaker som han er en del av, dette er bevisst løgn.
  • Han sa dette om Iran, Hezbollah og Hamas:  Iran was broke under Donald Trump. Now Iran has $300 billion because they took off all the sanctions that I had. Iran had no money for Hamas or Hezbollah or any of the 28 different spheres of terror.  Dette er igjen en ren løgn. Fra 2016 til 2019 så oppgraderte Hezbollah Zelzal-2  rakettene sine med GPS guiding, som ble gitt til dem av Iran. Dette ga rakettene til Hezbollah en rekkevidde på 300km og mye bedre treffsikkerhet. Prisen for å endre en enkel rakett var anslått til å være mellom 5.000$ og 10.000$
  • Han sa at tariffer ikke øker priser. Dette er en løgn og totalt feil.
  • Han sa at det ikke ble færre manufacturing jobs i løpet av hans presidentskap, det er også en løgn. I løpet av hans presidentskap ble det 188.000 færre manufacturing jobs
Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Og apropos problemer, så er påstandene om dyrene i Ohio gått gjennom:

"The woman behind an early Facebook post spreading a harmful and baseless claim about Haitian immigrants eating local pets that helped thrust a small Ohio city into the national spotlight says she had no firsthand knowledge of any such incident and is now filled with regret and fear as a result of the ensuing fallout.

“It just exploded into something I didn’t mean to happen,” Erika Lee, a Springfield resident, told NBC News on Friday.

Prakteksempel på hvorfor man IKKE skal spre rykter om ting man ikke personlig har kjennskap til eller vet om i det hele tatt kan være sant.

Én tankeløs påstand ytret og helvete bryter løs...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (14 minutter siden):

Prakteksempel på hvorfor man IKKE skal spre rykter om ting man ikke personlig har kjennskap til eller vet om i det hele tatt kan være sant.

Én tankeløs påstand ytret og helvete bryter løs...

Men enda mer graverende:

Dette var republikanerene sin presidentkandidat som spredte en tilfeldig tante sitt facebook-drama, som attpåtil var løgn, i en presidentdebatt, som om det var noen grunn til å ta posten seriøst -- som er eksakt hva man kan forvente av kildekritikk, eller mangel på sådan, fra Trump og hans folk.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 12.9.2024 den 10:54 PM):

Det er ikke en god plan å stole på kilder hvis man vil være godt informert.

Selfuniverse skrev (På 12.9.2024 den 10:54 PM):

Nå har jeg hørt på mange folk som bor i Ohio som forteller om problemene sine der, og sett video av en hendelse.

Hva sier kildene dine fra Ohio nå, da? Kan du linke til noen av dem?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Hva sier kildene dine fra Ohio nå, da? Kan du linke til noen av dem?

Hvis 15.000 fattige nordmenn som ikke snakket engelsk flyttet til Springfield ville det bli utfordringer, misforståelser og konflikt.  Eksempler som reflekterer denne virkeligheten finnes sikkert på sosial media. Siste gangen jeg kjørte igjennom byen så kunne man se segregeringen og anspenthet som kommer med fremmedfrykt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (25 minutter siden):

Men enda mer graverende:

Dette var republikanerene sin presidentkandidat som spredte en tilfeldig tante sitt facebook-drama, som attpåtil var løgn, i en presidentdebatt, som om det var noen grunn til å ta posten seriøst -- som er eksakt hva man kan forvente av kildekritikk, eller mangel på sådan, fra Trump og hans folk.

Absolutt, Trump brakte teamet på bane i debatten med Harris og gjorde dermed den falske påstanden til noe langt mer enn den burde vært og den eneste kilden var "I heard it on television".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, JK22 said:

Det er hva en LEDER gjør, å være i stand til å påvirke andre mennesker for egne som andres vinning - dette er ABC i enhver politisk aktivitet verden rundt, selv sjimpanseledere gjør likedan - så det betyr at dette er flere millioner år gammelt, hvor en leder vil være i stand til å påvirke, manipulere, forlede, overtale og tilvenne for å demonstrere for de andre at man har lederegenskaper. Dette er enhver helt innforstått med, selv i barnehagenivået er man klart over det. 

Vil du frem til at Trump har gode lederegenskaper i den paragrafen over?

Jeg vil anta at du som mange andre her har klaget på at Trump skal ha løyet. Men at det er negativt. Nå mener du at å manipulere er bra hvis man skal være en leder. Altså bruke en form for løgn, eller flere løgner, for å forandre andre personers meninger, er bra og nødvendig for en leder.

Å manipulere og lyve ble plutselig gode og nødvendige evner for en leder, fordi det er en person fra 'din' side som bruker dem? Eller er dette 4D sjakk mot meg, der du manipulerer meg til å tro noe som du egentlig ikke tror på?

Kan du hjelpe meg med å forstå at hvis Trump lyver så er det svært farlig for verden, mens at når Kamela lyver så er det helt nødvendige evner for en leder å inneha?

9 hours ago, JK22 said:

Så det meget merkelige innlegget virker på meg å være et rop om hjelp ut av uvitenhetens dal. Mye vrøvl. 

Oi det høres ikke bra ut. Hvis det er ett ubevisst rop om hjelp fra meg, kan du hjelpe meg da? Eller skal du bare la meg vandre rundt her i denne uvitenhetens dal i all tid? Vil du at jeg skal fortsette å lide her i denne dalen?

Tenk så mye bortkastet energi som går til ingenting positivt hvis jeg er fortapt i denne dalen i veldig lang tid. Energi som kunne gått til noe positivt hvis du hadde hjulpet meg ut. Hvis det du sier er sant da... Du har jo sagt at manipulasjon er bra for en person som skal hevde seg over andre... hmmmmm.... kanskje du driver med manipulasjon for å hevde deg over meg?

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (3 minutter siden):

Vil du frem til at Trump har gode lederegenskaper i den paragrafen over?

Jeg vil anta at du som mange andre her har klaget på at Trump skal ha løyet. Men at det er negativt. Nå mener du at å manipulere er bra hvis man skal være en leder. Altså bruke en form for løgn, eller flere løgner, for å forandre andre personers meninger, er bra og nødvendig for en leder.

Å manipulere og lyve ble plutselig gode og nødvendige evner for en leder, fordi det er en peron fra 'din' side som bruker dem? Eller er dette 4D sjakk mot meg, der du manipulerer meg til å tro noe som du egentlig ikke tror på?

Kan du hjelpe meg med å forstå at hvis Trump lyver så er det svært farlig for verden, mens at når Kamela lyver så er det helt nødvendige evner for en leder å inneha?

 

Her gjør du en grunnleggende feil : du sier at å manipulere er det samme som å lyve. Det er det ikke. Å manipulere vil si å trykke på samtalepartnerens knapper for å fremprovosere reaksjoner, altså å vite hva som er vedkommendes svake punkter. Dette kan en leder bruke til sette motparten i et dårlig lys, eller oppnå andre fordeler. Har ingenting med løgn å gjøre, det har med å kjenne sin motpart og vite hva han kan/ikke kan, vet/ikke vet, har sterke meninger om osv. At Trump lyver er helt annen sak, en svakhet i hans personlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (10 timer siden):

"This has to stop, what he’s doing. It has to stop," 

Disse hysteriske påstandene om at migranter spiser kjæredyr og tilfeldige dyr i parkområder som Trump har kommet med, er nå gått utenfor all kontroll og blitt meget livsfarlig. Så farlig at BARN utsettes for bombetrusler som sett da flere skoler måtte stenges i en by, Springfield i delstaten Colorado pga. bombetrusler! Det har blitt en RASISTISK KAMPANJE som må få meget alvorlige følger for Trump og hans tilhengere, det har dukket opp reklameskilter som vist mørkhudede menn fremstilt som monstrøse barbarer som forfølge en hvit mann som holde kjæredyr i hender. 

Trump vows mass deportations from Ohio town rocked by 'pet-eating' lies (bbc.com)

Trump sier åpent at han vil bryte amerikansk og internasjonal lov for å deportere de haitiske migrantene i Springfield som er der under statlig beskyttelse som ledd i et føderalt migrasjonssystem for å "naturalisere" dem inn i det amerikanske samfunnet. 

'Hell Isn’t Hot Enough': Fury at Trump as More School Evacuations Follow 'Pet-Eating' Lies (thenewcivilrightsmovement.com)

Dette må stanses. Trump rett og slett åpner for forfølgelse av migranter i rasistiskmotiverte pogromer! Helt siden Roberts sier at en president har absolutt immunitet - som ingen republikk noensinne i historien har - har det vært sett at Trump mer og mer synlig forbryte seg mot amerikansk lov med større hyppighet enn tidlig, uten at Biden-administrasjonen eller domstolene våget å gripe inn av frykt for Trumps steingærne tilhengerne. 

Nå er det snart fritt fram for at svarte barn skal angripes bare fordi de er migrantsbarn!

“Donald Trump and JD Vance are terrorizing schoolchildren. They are unfit for any public office, let alone the highest,”

Er det dette halvparten av det amerikanske folket vil ha?!! 

Da ønsker jeg dem en blodig ydmykelse for de vil forkaste alt akkurat som det tyske folket hadde gjort i fortiden! 

Dette kan ikke fortsette. 

Halvparten av den delen av det amerikanske folket som har lov og/eller mulighet til å stemme...

Sand-Tissen er fremdeles en farlig kristenfascistisk psykotisk søppelmenneske. Og hans sjelefrend i Texas, Ken Paxton, er som en skurkefigur snytt ut av en skrekkfilm.

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/desantis-election-police-visit-homes-abortion-measure-1235098672/

https://www.cbsnews.com/news/texas-attorney-general-ken-paxton-raids-latino-democrats-lulac-homes/

Dette er så klart som dagen-tegn på at det republikanske partiet ikke vil vente med valgresultatene i november. Den fascistiske overtakelsen av USA har allerede begynt, og her er tegnene.

Og det er folk her i Norge, rangert som det beste landet å bo i, som klager på at media er så urettferdige og urimelige mot det republikanske partiet. Uff, media er så biased og slemme mot det stakkars republikanske partiet.

De forsvarer rett ut noe som kan bli den mest farligste og katastrofale politiske begivenheten i den vestlige verden i vår tids historie. Er det noe de ønsker å bli husket for? Ønsker de at barna dems skal huske dem for dette?

 

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (4 minutter siden):

Halvparten av den delen av det amerikanske folket som har lov og/eller mulighet til å stemme...

Sand-Tissen er fremdeles en farlig kristenfascistisk psykotisk søppelmenneske. Og hans sjelefrend i Texas, Ken Paxton, er som en skurkefigur snytt ut av en skrekkfilm.

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/desantis-election-police-visit-homes-abortion-measure-1235098672/

https://www.cbsnews.com/news/texas-attorney-general-ken-paxton-raids-latino-democrats-lulac-homes/

Dette er så klart som dagen-tegn på at det republikanske partiet ikke vil vente med valgresultatene i november. Den fascistiske overtakelsen av USA har allerede begynt, og her er tegnene.

Og det er folk her i Norge, rangert som det beste landet å bo i, som klager på at media er så urettferdige og urimelige mot det republikanske partiet. Uff, media er så biased og slemme mot det stakkars republikanske partiet.

De forsvarer rett ut noe som kan bli den mest farligste og katastrofale politiske begivenheten i den vestlige verden i vår tids historie. Er det noe de ønsker å bli husket for? Ønsker de at barna dems skal huske dem for dette?

 

Om de ønsker at barna deres skal huske dem for dette? De ønsker vel aller mest at barna skal få leve tenker jeg...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (27 minutter siden):

Her gjør du en grunnleggende feil : du sier at å manipulere er det samme som å lyve. Det er det ikke. Å manipulere vil si å trykke på samtalepartnerens knapper for å fremprovosere reaksjoner, altså å vite hva som er vedkommendes svake punkter. Dette kan en leder bruke til sette motparten i et dårlig lys, eller oppnå andre fordeler. Har ingenting med løgn å gjøre, det har med å kjenne sin motpart og vite hva han kan/ikke kan, vet/ikke vet, har sterke meninger om osv. At Trump lyver er helt annen sak, en svakhet i hans personlighet.

Enig, jeg nekte å svare på en som ikke har kommet seg ut av det sosiale samkvemmet i barnehagen, manipulering er svært vanlig i hverdagslivet under sosiale omgang og når en leder manipulere en person eller hans/hennes tiltenkte rival er det en del av hans håndtering i et sosialt spill. Noen ganger blir vi manipulert for vår beste, noen ganger for lederens egne skyld, for det er et sosialt samspill. Et samspill med hierarkiske atferdsregler og underbevisste aksept som fornektelse, hvor en leder ikke bare er ansvarlig for seg selv. Det er et spill med vinner og taper. Dette vet enhver som hadde makt i deres hender. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oppdatert GE-poll fra Tipp Insights. Harris øker med 3 prosentpoeng fra forrige.

Tipp Insights er forøvrig ikke en nøytral aktør, men har et sterkt konservativt bias og poster desinformasjon og falske påstander på nettsiden sin.

https://mediabiasfactcheck.com/tipp-insights-bias/

Overall, we rate TIPP Insights Right Biased based on editorial positions that favor a conservative=libertarian perspective. We also rate them Mixed for factual reporting due to a lack of transparency with ownership and the use of poor sources, which fail fact checks and promote pseudoscience.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (58 minutter siden):

 

Også: Å bruke livet-begynner-ved-bullshitologi til å rettferdiggjøre statsregissert velgerundertrykkelse er nok et eksempel på at abortmotstand og fascisme er, som regel alltid uten unntak, en uungåelig pakkeløsning.

Problemet er at den mest grunnleggende rettigheten vi har, eller ikke har, bør ikke være opp til andre å fjerne. Det er ikke demokrati det er flertallstyranni

Det gjelder retten til liv, det gjelder retten å sitte hvor man vil på en kafe, om man skal ha slaveri eller ei. Ingenting av dette bør være opp til et tilfeldig flertall 

Inkludert det du kaller bullshit. Men der forskningen har vist at meneskeindividets liv starter ved befruktningen 

Og bare sånn hvis du skulle tro du kan få med til å slutte å tale de aller svakeste menneskenes sak

 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Tussi said:

Om de ønsker at barna deres skal huske dem for dette? De ønsker vel aller mest at barna skal få leve tenker jeg...

Republikanere, = misdannelser og spontanabort:   

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Problemet er at den mest grunnleggende rettigheten vi har, eller ikke har, bør ikke være opp til andre å fjerne. Det er ikke demokrati det er flertallstyranni

Det gjelder retten til liv, det gjelder retten å sitte hvor man vil på en kafe, om man skal ha slaveri eller ei. Ingenting av dette bør være opp til et tilfeldig flertall 

 

Her sier du at andre ikke bør ha rett til å fjerne retten til liv. Enig...det bør være opp til den kvinnen det gjelder i hvert enkelt tilfelle.

For nå er vi lei av denne debatten om liv-fremfor-alt vs kvinners rett til å bestemme over egen kropp og skjebne. DET er en rettighet som bør ha presedens over en liten celleklumps rett til å bestemme over kvinners liv. Nå har vi rimelig klart for oss hva du mener, og dette er ikke en abort-tråd hvor det kan drives heftig kampanje for/imot. Abortsaken som en del av valgkampen er noe helt annet.             

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Her sier du at andre ikke bør ha rett til å fjerne retten til liv. Enig...det bør være opp til den kvinnen det gjelder i hvert enkelt tilfelle.

For nå er vi lei av denne debatten om liv-fremfor-alt vs kvinners rett til å bestemme over egen kropp og skjebne. DET er en rettighet som bør ha presedens over en liten celleklumps rett til å bestemme over kvinners liv. Nå har vi rimelig klart for oss hva du mener, og dette er ikke en abort-tråd hvor det kan drives heftig kampanje for/imot. Abortsaken som en del av valgkampen er noe helt annet.             

Enig, dette må avsluttes her i tråden. Det er en enslig debattant her som har meget ekstreme holdninger som fremmet påstanden om liv-fremfor-alt vs kvinners rett til å bestemme over egen kropp og skjebne. MOD, vi har fått nok.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...