Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HankAmarillo skrev (5 minutter siden):

Det vet jeg.

Hvordan får man PTSD av å dasse på en base i Nord-Italia? Nær-døden-opplevelse med en godt krydret salami

Han vitnet militær kulturen og sikkert noe soldater med combat erfaring med problemer.  Det er det han kritiserer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Har walz PTSD?

Aner ikke. Han virket som han husket veldig godt at filmen de så var hestehviskeren da. Mulig det er noe i de ryktene. Neida.

Nei, men når de snakker om mental health så er det vel i realiteten PTSD de snakker om. I denne konteksten.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Han vitnet militær kulturen og sikkert noe soldater med combat erfaring med problemer.  Det er det han kritiserer

Er visst galeMattias trafikken i de landene. Sikkert nok for en stakkars nordboer til å få PTSD å kjøre gjennom sentrum. IDK, aldri vært i nord-italia. Har alltid lyst å dra men kanskje jeg må revurdere om det fordres så voldsom psykiatrisk oppfølgning etter en sånn tur.

Hestehviskeren har jeg ikke sett da. Kanskje benke meg med en godt krydret salami og se den heller enn å dra til Italia.

Men vi blir visst ikke enige. Mulig gå vitenskapelig til verks med et eksperiment. La 20 stykk som ikke vet hvem se det klippet og så svare på et spørreskjema hvor de ser for han var utstasjonert og trengte psykiatrisk oppfølging etter å ha vært.

Endret av HankAmarillo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (2 minutter siden):

Er visst galeMattias trafikken i de landene. Sikkert nok for en stakkars nordboer til å få PTSD å kjøre gjennom sentrum. IDK, aldri vært i nord-italia. Har alltid lyst å dra men kanskje jeg må revurdere om det fordres så voldsom psykiatrisk oppfølgning etter en sånn tur.

Hestehviskeren har jeg ikke sett da. Kanskje benke meg med en godt krydret salami og se den heller enn å dra til Italia.

Du forstår ikke at soldater flytter fra sted til sted,  Det er fornuftig å tro at noe soldatersom var i Afghanistan flyttet til Italia og Minnesota 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Du forstår ikke at soldater flytter fra sted til sted,  Det er fornuftig å tro at noe soldatersom var i Afghanistan flyttet til Italia og Minnesota 

De viste dem hestehviskeren fordi kanskje noen av de som var med tidligere hadde vært i afganistan?

Tror kanskje ikke du sev forstår hva du sier lenger. Eller, ro ro til fiskeskjær som det heter på fagspråket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (6 minutter siden):

De viste dem hestehviskeren fordi kanskje noen av de som var med tidligere hadde vært i afganistan?

Tror kanskje ikke du sev forstår hva du sier lenger. Eller, ro ro til fiskeskjær som det heter på fagspråket.

Han var rundt  OEF og OIF veteraner (noen som var combat veterans) og brukte hesteviskeren metafor til å vise hvor lite støtte de som lidet ble tilbudt. 
 

Jeg kan ikke hjelpe deg hvis ikke forstår engelsk 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Han var rundt  OEF og OIF veteraner (noen som var combat veterans) og brukte hesteviskeren metafor til å vise hvor lite støtte de som lidet ble tilbudt.

Jeg kan ikke hjelpe deg hvis ikke forstår engelsk 

Det er ikke en metafor, det er en film.

Ja, og hele veien er det underforstått at han er en av de som ikke fikk godt nok forebyggende helsetilbud. Altså han hadde behov for det. Altså han har vært i Afganistan eller Irak. Han sier ikke de som var i Afganistan/Irak fikk ikke bra nok oppfølgning. Det er et vi der. Som ikke gir mening om han ikke også var i afganistan.

Dessverre får vi neppe gjort det eksperimentet på ordentlig, men vi kan jo late som:

Hvis man lot >20 stk som ikke visste hvem han er se det klippet og spør dem hvor de regner med han var utstasjonert med alternativene feks:

-Irak

-Afganistan

-Tusenfryd

-Nord-italia

-Hæ??

hvordan forutser du svarfordelingen mellom alternativene?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (15 minutter siden):

Kun #5 som er relevant. Fryktelig dårlig resonnert. Droner? Det var ikke droner det var snakk om, men AR15- altså rifler. Man kan ikke fjernstyre en rifle fra et kontrollrom på Hawaii. Man må være fysisk tilstede i ...  [wait for it] ... krigsonen. (Hint: Nord-Italia var ikke en krigssone på dette tidspunktet.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (12 timer siden):

Som det er, Som jeg allerede har sagt.

Her er et til eksempel.

 

Kan finne flere etterhvert. Siden interessen rundt dette var så stor.

Det er ingenting galt i det han sier her, han var i utplassert i support i OEF
 

Sitat

On Aug. 3, 2003, “Walz mobilized with the Minnesota National Guard’s 1st Battalion, 125th Field Artillery … to support Operation Enduring Freedom. The battalion supported security missions at various locations in Europe and Turkey. Governor Walz was stationed at Vicenza, Italy, during his deployment,” Augé stated. The deployment lasted about eight months

https://www.factcheck.org/2024/08/attacks-on-walzs-military-record/

Og så klager du om at han snakker om PTSD som om han direkte trengte det, og hvem vet? Er det stolen valor det? 

Uansett for meg høres det ut som han forteller basert på hva han observerte denne rutinen på den tiden. Han ikke "me", han sier "us", som i at det var slik systemet var satt opp da.

Dette blir alt for tåpelig og desperasjonen etter å henge ut Tim Walz for stolen valor, fordi det er det eneste Republikanerne har å gå på er tydelig. 

Walz Derangement Syndrome?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (7 timer siden):

Kun #5 som er relevant. Fryktelig dårlig resonnert. Droner? Det var ikke droner det var snakk om, men AR15- altså rifler. Man kan ikke fjernstyre en rifle fra et kontrollrom på Hawaii. Man må være fysisk tilstede i ...  [wait for it] ... krigsonen. (Hint: Nord-Italia var ikke en krigssone på dette tidspunktet.)

Her er det bare du som ikke leser nøye nok, eller i det hele tatt.

Han skriver om hvor tåpelig hele angrepsvinkelen fra JD Vance og republikanerne er fordi "going to war" er litt mer komplisert enn bare møte opp på slagmarken og skyte på folk, i moderne tid. Militærpersonell blir ofte akkreditert med at de har tjenestegjort i offisiell kapasitet i krigsstid, selv om de aldri så en skytehendelse eller møtte på fiender.

Som combat correspondents, eller drone operatører. Den som ikke klarer å se det trekker villig ull foran øynene fordi det ikke passer deres narrativ.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (6 minutter siden):


Og så klager du om at han snakker om PTSD som om han direkte trengte det, og hvem vet?

Hva vil du tippe er forekomsten av PTSD blant a) veteraner som har tjenestegjort 8 mnd i Nord-Italia? b) veteraner som har tjenestegjort 8 mnd i afganistan/Irak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 minutt siden):

Her er det bare du som ikke leser nøye nok, eller i det hele tatt.

Han skriver om hvor tåpelig hele angrepsvinkelen fra JD Vance og republikanerne er fordi "going to war" er litt mer komplisert enn bare møte opp på slagmarken og skyte på folk, i moderne tid. Militærpersonell blir ofte akkreditert med at de har tjenestegjort i offisiell kapasitet i krigsstid, selv om de aldri så en skytehendelse eller møtte på fiender.

Som combat correspondents, eller drone operatører. Den som ikke klarer å se det trekker villig ull foran øynene fordi det ikke passer deres narrativ.

Et minimum for å si at man har vært i krig er uansett at man har vært i en krigssone.

Å si man har vært i krigen når man har spist salami på en base i Nord-Italia blir cringe uansett hvor hardt du jekker deg ned i spagaten for å white knighte en som ikke er Trump.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (Akkurat nå):

Hva vil du tippe er forekomsten av PTSD blant a) veteraner som har tjenestegjort 8 mnd i Nord-Italia? b) veteraner som har tjenestegjort 8 mnd i afganistan/Irak?

Hva med å svare på alt det andre som ble skrevet også? 

Det har ingenting å si hva "forekomsten av PTSD" blant de to gruppene er. Du har ingen bevis på at han ikke trengte behandling for PTSD. Men det er heller utenom poenget fordi her tolker vi forskjellig. Jeg hørte ikke at han sa han trengte PTSD. Jeg hørte at han sa at dette var slik det var på den tiden, altså hans observasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 minutt siden):

Hva med å svare på alt det andre som ble skrevet også? 

Det har ingenting å si hva "forekomsten av PTSD" blant de to gruppene er. Du har ingen bevis på at han ikke trengte behandling for PTSD. Men det er heller utenom poenget fordi her tolker vi forskjellig. Jeg hørte ikke at han sa han trengte PTSD. Jeg hørte at han sa at dette var slik det var på den tiden, altså hans observasjoner.

Det er ikke jeg som lar være å forholde meg til uansett hva som blir sagt her.

Selvfølgelig er det utenfor poenget fordi du løper unna poenget som om vi leker sisten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (Akkurat nå):

Et minimum for å si at man har vært i krig er uansett at man har vært i en krigssone.

Å si man har vært i krigen når man har spist salami på en base i Nord-Italia blir cringe uansett hvor hardt du jekker deg ned i spagaten for å white knighte en som ikke er Trump.

Har du noen gang sagt noe som kom ut litt feil? Det tror jeg de aller fleste har gjort. Vi har gått over det nok ganger nå, kampanjen har svart med at det var forsnakkelse. 

Det er mer cringe å ikke ta til seg ny informasjon om saken og forstå at folk kan si feil.
Og enda mer cringe å ikke finne noe man faktisk kan kritisere Walz for, kanskje noe relatert til hans posisjon i politikken. Som er mer saklig for denne tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 minutt siden):

Har du noen gang sagt noe som kom ut litt feil? Det tror jeg de aller fleste har gjort. Vi har gått over det nok ganger nå, kampanjen har svart med at det var forsnakkelse.

Litt som Trump da. Han lyver ikke det bare kommer ut litt feil. Slik de fleste av oss gjør.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (Akkurat nå):

Det er ikke jeg som lar være å forholde meg til uansett hva som blir sagt her.

Selvfølgelig er det utenfor poenget fordi du løper unna poenget som om vi leker sisten.

Når har jeg eller noen andre løpt unna poenget?

Du kommer med utsagn, vi faktasjekker i mot det. Du ignorerer det og kommer med samme utsagn og noen gamle videoer (som er greit nok), men vi tolker videoene annerledes. Vi faktasjekker i mot videoen uansett. Du ignorerer det og gjentar samme tull om stolen valor.

Og så svarer du på en brøkdel av det som blir kommentert i svar, og det er alltid den minst relevante delen, ikke selve faktasjekken.

Hvem er det som ikke forholder seg til det som blir sagt?

Nå avspores dette såpass mye at kanskje det er best en moderator kommer inn og rydder opp litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...