Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (4 minutter siden):

Det var media i USA som sa det i går. De hadde klippet før og etter planes og la fokus på world war 3. Jeg ante ulver i mosen og  sjekket det opprinnelige utsagnet.

Jeg lurer likevel på hva som inntreffer først av storkrig og valget, selv om jeg ikke går like langt som media som sa at dette er starten på tredje verdenskrig. Det var faktisk det de sa i går. Mye kan skje i løpet av 3 måneder og spesielt siden man har anløp til krig flere steder. Ikke bare i Øst-Europa og midtøsten.

Media? Hva slags media? Det finnes en milliard typer media.

Putins strategi er å true med tredje verdenskrig, så folk i vesten ikke skal støtte Ukraina med våpen, utstyr og penger, slik at Ukraina taper og blir en del av Russland. Så nå gjengir du Putinistisk propaganda, ved å linke disse flyene opp til en fullstendig urelatert kommentar av Joe Biden.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Only one VP candidate has flip flopped on abortion and is untrustworthy on the issue

Bedre det enn å tillate ubegrenset abort frem til fødsel, slik walz står for, åpenbart... Googla loven i Minnesota. Ingen begrensing på noe som helst vis.

Det er forøvrig noe Trump kan bruke 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, VifteKopp said:

Media? Hva slags media? Det finnes en milliard typer media.

Putins strategi er å true med tredje verdenskrig, så folk i vesten ikke skal støtte Ukraina med våpen, utstyr og penger, slik at Ukraina taper og blir en del av Russland. Så nå gjengir du Putinistisk propaganda, ved å linke disse flyene opp til en fullstendig urelatert kommentar av Joe Biden.   

Høres mistenkelig ut som strategien til Ukraina som også advarer om tredje verdenskrig dersom de ikke får mer ressurser.

Ukraine warns of WW3 ahead of long-stalled Congress aid vote

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Bedre det enn å tillate ubegrenset abort frem til fødsel, slik walz står for, åpenbart...

Minnesota loven han godkjente er ikke ubegrenset abort.  Med Vance så vet man ikke hva han egentlig støtter-

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Minnesota loven han godkjente er ikke ubegrenset abort.

Jo

https://www.abortionfinder.org/abortion-guides-by-state/abortion-in-minnesota

https://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_in_Minnesota

Sitat

Abortion in Minnesota is legal at all stages of pregnancy.[1][2] The Minnesota Supreme Court ruled the Minnesota Constitution conferred a right to an abortion in 1995 and the DFL-led Minnesota Legislature passed and Minnesota Governor Tim Walz signed into law a bill in 2023 to recognize a right to reproductive freedom and preventing local units of government from limiting that right.

 

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 minutter siden):

Høres mistenkelig ut som strategien til Ukraina som også advarer om tredje verdenskrig dersom de ikke får mer ressurser.

Ukraine warns of WW3 ahead of long-stalled Congress aid vote

Leser man kun overskriftene går man selvsagt glipp av forskjellene i resonnementene. 

 

Sitat

Det er hovedsakelig 6 mediaktører i USA og det var ikke Disney, så da står du igjen med 5 mulige.

Jeg skal ikke bedrive gjetteleken, men jeg tviler på at noen seriøse mediehus har dratt en direkte link mellom tredje verdenskrig og donasjonen av F16-fly. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (35 minutter siden):

Bedre det enn å tillate ubegrenset abort frem til fødsel, slik walz står for, åpenbart... Googla loven i Minnesota. Ingen begrensing på noe som helst vis.

Det er forøvrig noe Trump kan bruke 

 

Tussi skrev (31 minutter siden):

Dette har vært oppe før.

Du vil ikke finne ett friskt foster som blir drept i tredje trimester i statene som ikke har begrensninger på abort.

Den øvre grensen for hvor et friskt foster dør går et sted mellom uke 24-28 som skjer under 1 gang i året i Minnesota.

https://minnesotareformer.com/2023/01/25/seven-facts-about-abortion-in-minnesota/

Og grunnen til at loven er så åpen er jo nettopp forst legene skal kunne gjøre det som er best for mor og/eller barnet, uten å bli holdt ansvarlig for å redde mors liv om barnet dør, eller holdt ansvarlig for barnets død etter at det fjernes kirurgisk, om livet ikke står til å redde.

Og for å slippe å la foster som ikke vil overleve dø en naturlig død på et senere tidspunkt, opp mot tredje trimester.

https://www.mprnews.org/story/2023/02/28/the-reality-of-laterinpregnancy-abortion-is-more-complex-than-mn-debate-lets-on

Det er langt mer komplisert.

Det finnes ingen metode for 'abort' i tredje trimester, og ingen prosedyre for å drepe fosteret.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

 

Dette har vært oppe før.

Du vil ikke finne ett friskt foster som blir drept i tredje trimester i statene som ikke har begrensninger på abort.

Den øvre grensen for hvor et friskt foster dør går et sted mellom uke 24-28 som skjer under 1 gang i året i Minnesota.

https://minnesotareformer.com/2023/01/25/seven-facts-about-abortion-in-minnesota/

Og grunnen til at loven er så åpen er jo nettopp forst legene skal kunne gjøre det som er best for mor og/eller barnet, uten å bli holdt ansvarlig for å redde mors liv om barnet dør, eller holdt ansvarlig for barnets død etter at det fjernes kirurgisk.

https://www.mprnews.org/story/2023/02/28/the-reality-of-laterinpregnancy-abortion-is-more-complex-than-mn-debate-lets-on

Det er langt mer komplisert.

Det finnes ingen metode for 'abort' i tredje trimester, og ingen prosedyre for å drepe fosteret.

Ja det har vært oppe før, og det er flere spørsmål du ikke har svart på, som jo er tankevekkende. 

Jeg har gitt deg linker til saker om fostre drept i 3 trimester fordi mor ikke visste hin var gravid, så at noe har vært oppe før betyr ikke at du har motbevist det jeg sier, du har latt være å svare på mine spørsmål til syvende og sist. Jeg har dokumentert mine påstander gjentatte ganger.

Er du sikker på at du vil ta den debatten?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (16 minutter siden):

Oki, så ingen tredje verdenskrig om Ukraina taperr? Bare BBC som driver clickbait igjen?

Hvis du faktisk hører gjennom resonnementet til den Ukrainske statsministeren, så sier han følgende:

1. "hvis Ukraina ikke får støtte, så vil Ukraina falle".  

2. "Hvis Ukraina faller, så vil hele det globale sikkerhetssystemet ødelegges" 

3. "Når det globale sikkerhetssystemet er ødelagt, vil det oppstå flere lignede konflikter og kriger."

4. "Dette kan lede til tredje verdenskrig."

Altså trekker statsministeren lange linjer og forsøker å advare om hva som langt inn i fremtiden kan bli konsekvensen av at Ukraina faller, som er noe helt annet enn Putin-regimets direkte trusler om at "donasjon X" og "manøver Y" vil lede til utveksling av atomvåpen og tredje verdenskrig. 

(og ja, BBC bedriver litt clickbait, ved å omgjøre formuleringen hans i teksten fra could til there will be. Heldigvis har vi video)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, VifteKopp said:

Hvis du faktisk hører gjennom resonnementet til den Ukrainske statsministeren, så sier han følgende:

Jeg har lest og hørt argumentene flere ganger.
Både Russland og Ukraina rasler om tredje verdenskrig, dog av litt forskjellige grunner. Tredje verdenskrig kan oppstå enten som følge av at andre lang gir ressurser til Ukraina, og tredje verdenskrig kan oppstå som følge av at Ukraina ikke får ressurser. Våpen og ressurser er avgjørende for begge argumentene.

Det er neppe mer rasjonelt å la seg skremme av WW3 argumentene fra Ukraina enn det er fra Russland.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg fant noen som topper de andre.
 

Quote

Joe Biden Claims He Just Started World War 3 in Ukraine

Now that F-16s have officially arrived from Biden into Ukraine, according to Biden himself, that’s World War III. This is now being used by Dictator Zelensky as new reason to continue the war. Meanwhile, chaos breaks out in England as a clash of civilizations long in the works comes to a head. Democrats reveal their plans post Trump assassination failure to keep him off the ballot.


Jeg skal stryke katten og spille noen videospill. Det er langt triveligere enn politikk og krig. Videospill har enkel logikk. Enten hopper man over hullet eller så faller man til sin død. Noen ganger kommer det en drage opp av hullet. 😮

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (7 minutter siden):

Jeg har lest og hørt argumentene flere ganger.
Både Russland og Ukraina rasler om tredje verdenskrig, dog av litt forskjellige grunner. Tredje verdenskrig kan oppstå enten som følge av at andre lang gir ressurser til Ukraina, og tredje verdenskrig kan oppstå som følge av at Ukraina ikke får ressurser. Våpen og ressurser er avgjørende for begge argumentene.

Det er neppe mer rasjonelt å la seg skremme av WW3 argumentene fra Ukraina enn det er fra Russland.

Å spekulere i hva som på sikt kan bli konsekvensene av at den rådende globale sikkerhetspolitiske strukturen oppløses, er ikke å rasle. 

At du sammenligner det med Putins direkte og indirekte trusler om bruk av atomvåpen, er helt useriøst. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, VifteKopp said:

Å spekulere i hva som på sikt kan bli konsekvensene av at den rådende globale sikkerhetspolitiske strukturen oppløses, er ikke å rasle. 

At du sammenligner det med Putins direkte og indirekte trusler om bruk av atomvåpen, er helt useriøst. 

Useriøst å si at den ene spådommen ikke mer alvorlig enn den andre ?

Jeg er ikke spesielt bekymret for at det globale trusselbildet skal endre seg voldsomt dersom Putin lykkes med å rulle gjennom hele Ukraina med tanksene sine fra 1945. Hvis det skulle skje tror jeg derimot at vesten og nord-amerika vil stå enda mer samlet og tettere. Hva som skjer videre avhenger helt hva vi gjør da; det er ikke sikert det nødvendigvis er det smarteste trekket uteukke og støte fra oss Ungarn eller andre land bare fordi vi ikke liker hvordan de stemmer i de fellesskapene de er medlem av. Hvis vi ønsker en kald krig, så klarer vi å fikse det. Men det er jommen mange veier utenom også.

Ser ikke noen grunn til å bli mer skremt av WW3 truslene til verken den ene eller andre parten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (16 minutter siden):

Interesting.

image.png.f7e33c4dc5e432fa11b321fd5fbf9d0d.png

Det burde han jo tenkt på før han sa til kandidaturet, Slik flere andre gjorde. For meg høres det ut som en ganske tom unskyldning. Mistenker at det ikke var noen god kjemi dem imellom, noe som ville ha vanskeliggjort et utstrakt samarbeid i 4 år. Ikke nødvendigvis noens 'feil'. 

Endret av SilverShaded
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...