Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

49 minutes ago, ForTheImperium said:

Hvis Trump taper valget, kan vi få en reprise av stormingen av kongressen men bare blodigere?

Det kommer ann på om Trump prøver på statskupp igjen, stormingen av kongressen var jo en del av planen hans når Pence ikke ville godta de falske valgrepresentantene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HankAmarillo skrev (52 minutter siden):

Det er en stund siden visepresidenter var pyntedukker. De blir gitt oppgaver og prosjekter osv. De skal ta over om presidenten blir indisponert. Det er i utgangspunktet de som er partiets neste kandidat om presidenten sitter to terminer. Så de skal helst være kompetent nok til å kunne bli president når de blir varme i trøya.

Alt dette er en del av en VPs arbeidsoppgaver ja, men det er fremdeles underordnet den aller viktigste jobben, nemlig å øke presidentens valgbarhet.

Trump valgte i sin tid ikke Mike Pence som sin VP fordi Pence var den beste til å utføre diverse uviktige VP-oppgaver, men fordi han ville legitimeres blant konservative kristne som var skeptiske til om de kunne stemme på en president med tvilsom personlig moral. Noe som var et klokt valg av Trump. Men begge sider bedriver altså identitetspolitikk. 

Sitat

Nå er det ikke hvite hetero menn som drar nytte av DEI. Men ja, om kandidaten fremstår som en dessforut som ikke har noe annet enn legning og rase å by så skal du ikke se bort fra at det blir kommentert.

Det er en reversert form for DEI, hvor en kandidat velges basert helt åpenbare identitets-kriterier som er motsatt av hva som er vanlig forbindes med begrepet; nemlig mann, hvit, hetero, + bakgrunn fra en eller annen stat som ikke ligger langs de liberale kystbeltene.   

Sitat

Har Trump holdt egne rally for svarte for Trump? osv

Ganske sikker på at han ikke har holdt et for 'white dudes for Trump', for da hadde vi fått hørt det.

Jeg har ikke full oversikt over alle rallyene Trump har holdt, men han har spilt mye på identitet i begge kampanjene, blant annet ved å mane om at han har vært den beste presidenten for svarte siden Lincoln og investert veldig mye i å sikre seg den cubansk-amerikanske basen i Florida eller innynde seg hos kristne. Trump forstår at identitet er vel så viktig å appellere til som faktisk politikk for å vinne velgere. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

Alt dette er en del av en VPs arbeidsoppgaver ja, men det er fremdeles underordnet den aller viktigste jobben, nemlig å øke presidentens valgbarhet.

Trump valgte i sin tid ikke Mike Pence som sin VP fordi Pence var den beste til å utføre diverse uviktige VP-oppgaver, men fordi han ville legitimeres blant konservative kristne som var skeptiske til om de kunne stemme på en president med tvilsom personlig moral. Noe som var et klokt valg av Trump. Men begge sider bedriver altså identitetspolitikk. 

Det er en reversert form for DEI, hvor en kandidat velges basert helt åpenbare identitets-kriterier som er motsatt av hva som er vanlig forbindes med begrepet; nemlig mann, hvit, hetero, + bakgrunn fra en eller annen stat som ikke ligger langs de liberale kystbeltene.   

Jeg har ikke full oversikt over alle rallyene Trump har holdt, men han har spilt mye på identitet i begge kampanjene, blant annet ved å mane om at han har vært den beste presidenten for svarte siden Lincoln og investert veldig mye i å sikre seg den cubansk-amerikanske basen i Florida eller innynde seg hos kristne. Trump forstår at identitet er vel så viktig å appellere til som faktisk politikk for å vinne velgere. 

Ser ut som Trump dreit seg med valg av VP denne gangen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke full oversikt over alle rallyene Trump har holdt, men han har spilt mye på identitet i begge kampanjene, blant annet ved å mane om at han har vært den beste presidenten for svarte siden Lincoln og investert veldig mye i å sikre seg den cubansk-amerikanske basen i Florida eller innynde seg hos kristne. Trump forstår at identitet er vel så viktig som faktisk politikk. 

Trump holdt visstnok et rally 15. juni i en "sort kirke" i Detroit, altså en kirke hvor menigheten er fra de svarte innbyggerne i området. Men det skal ha vært lavt oppmøte, over halve publikum skal ha vært fylt opp med hvite MAGA-tilhengere. Ifølge mediedekningen skal nesten ingen av de fremmøtte ha vært hjemmehørende i menigheten, og kun et fåtall var fra Detroit. Resten skal ha blitt fraktet inn for å være publikum der.

Social Media Roasts Trump For Filling ‘Black Church’ Event In Detroit With Mostly White People
https://www.yahoo.com/news/social-media-roasts-trump-filling-175659068.html

Donald Trump's Crowd at Black Detroit Church Raises Eyebrows
https://www.newsweek.com/donald-trump-black-detroit-church-white-crowd-reactions-1913352

Trump blasts immigrants for taking jobs as he courts voters at a Black church, MAGA event in Detroit
https://apnews.com/article/trump-michigan-black-voters-far-right-activists-2ddab35eceecb42ee8899f0720715b32

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (22 minutter siden):

Alt dette er en del av en VPs arbeidsoppgaver ja, men det er fremdeles underordnet den aller viktigste jobben, nemlig å øke presidentens valgbarhet.

Trump valgte i sin tid ikke Mike Pence som sin VP fordi Pence var den beste til å utføre diverse uviktige VP-oppgaver, men fordi han ville legitimeres blant konservative kristne som var skeptiske til om de kunne stemme på en president med tvilsom personlig moral. Noe som var et klokt valg av Trump. Men begge sider bedriver altså identitetspolitikk. 

Mike Pence fremsto da ikke som inkompetent og ukarismatisk?? Altså kjedelig, men på en måte som hørte til merkevaren hans.

McCain valgte Sarah Palin, sikkert for å skulle komplementere ifht diverse velgergruppen. Hun fremsto fort som ikke den helt skarpeste i kniven skuffen. Og hun ble jo regelrett sablet ned. Latterliggjort og utflirt i mndsvis. Var tydeligvis helt greit det. Men Harris kan man ikke kritisere uten at man er kvinnefiendtlig rasist som er livredd en strong independent "black" wahmen.

VifteKopp skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke full oversikt over alle rallyene Trump har holdt, men han har spilt mye på identitet i begge kampanjene, blant annet ved å mane om at han har vært den beste presidenten for svarte siden Lincoln og investert veldig mye i å sikre seg den cubansk-amerikanske basen i Florida eller innynde seg hos kristne. Trump forstår at identitet er vel så viktig å appellere til som faktisk politikk for å vinne velgere. 

Man må kanskje en ømfintlighet for nyansene, ellers blir det fort for grovkalibret.

Å appellere til alt mulig slags kategorier av velgergrupper, er npe annet enn å eksplisitt segrere ifht kategoriene rase og kjønn.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (10 minutter siden):

Mike Pence fremsto da ikke som inkompetent og ukarismatisk?? Altså kjedelig, men på en måte som hørte til merkevaren hans.

Inkompetent? Nei, Pence virket flink nok han. Ukarismatisk. Definitivt. 

Men han ble altså først og fremst valgt pga. identiteten som en ordentlig evangelisk kristen mann. 

Sitat

McCain valgte Sarah Palin, sikkert for å skulle komplementere ifht diverse velgergruppen. Hun fremsto fort som ikke den helt skarpeste i kniven skuffen. Og hun ble jo regelrett sablet ned. Latterliggjort og utflirt i mndsvis. Var tydeligvis helt greit det. Men Harris kan man ikke kritisere uten at man er kvinnefiendtlig rasist som er livredd en strong independent "black" wahmen.

Ikke dra offerkortet nå, selvsagt kan man kritisere Harris uten å bli stemplet som rasistisk.

Hun ble kritisert så mye under nominasjonskampen til Demokratene at hun droppet ut overraskende tidlig. Og hun har blitt kritisert veldig mye under Biden-adminstrasjonen for å være usynlig. Uten at rasisme-anklagene haglet. 

Men Trump valgte altså å trekke rasekortet, og det tror jeg er en tapende strategi. 

Sitat

 

Man må kanskje en ømfintlighet for nyansene, ellers blir det fort for grovkalibret.

Å appellere til alt mulig slags kategorier av velgergrupper, er npe annet enn å eksplisitt segrere ifht kategoriene rase og kjønn.

 

Alle presidentkampanjer spiller dette identitetsspillet. Eksemplene florerer fra historien, JFK valgte i sin tid LBJ fordi han trengte å balansere ut sin katolske kystliberalisme med en protestantisk rural texaner. Egentlig mislikte de hverandre sterkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Inkompetent? Nei, Pence virket flink nok han. Ukarismatisk. Definitivt. 

Nettopp.

VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Ikke dra offerkortet nå, selvsagt kan man kritisere Harris uten å bli stemplet som rasistisk.

Tja....

VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Hun ble kritisert så mye under nominasjonskampen til Demokratene at hun droppet ut overraskende tidlig. Og hun har blitt kritisert veldig mye under Biden-adminstrasjonen for å være usynlig. Uten at rasisme-anklagene haglet. 

Kanskje vanskelig å dra rasisme-kortet når den som havret over henne var en farget kvinne selv.

Og her må jeg få oppfordre til litt seriøsitet: altså .. hun trakk seg ikke fordi hun ble kritisert av og i media og latterliggjort av komikere osv osv, hun trakk seg fordi hun fikk ikke stemmer - etter å ha gjort en dårlig figur bla i debattene. Den kritikk hun måtte fått i nominasjonskampen var da type normal kritikk alle kandidater må påregne - Kritikken av Palin var jo helt av hengslene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (3 minutter siden):

Kanskje vanskelig å dra rasisme-kortet når den som havret over henne var en farget kvinne selv.

Hvis det du insinuerer stemmer, så er det bare for Trump å kjøre på.

For hvis Trump kritiserer Kamala på immigrasjon, inflasjon, hva enn det måtte være av politiske saker, og hun trekker rasismekortet, kommer Trump til å tjene på det. Få liker politiske kandidater som gjemmer seg bak identiteten sin. 

Sitat

Og her må jeg få oppfordre til litt seriøsitet: altså .. hun trakk seg ikke fordi hun ble kritisert av og i media og latterliggjort av komikere osv osv, hun trakk seg fordi hun fikk ikke stemmer - etter å ha gjort en dårlig figur bla i debattene. 

Selvsagt.

Sitat

Den kritikk hun måtte fått i nominasjonskampen var da type normal kritikk alle kandidater må påregne - Kritikken av Palin var jo helt av hengslene.

Det må du gjerne mene, jeg husker Palin sa veldig mye sprøtt, og fikk rettmessig kritikk for det. McCain angret jo senere på at han valgte henne som VP. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Hvis det du insinuerer stemmer, så er det bare for Trump å kjøre på.

For hvis Trump kritiserer Kamala på immigrasjon, inflasjon, hva enn det måtte være av politiske saker, og hun trekker rasismekortet, kommer Trump til å tjene på det. Få liker politiske kandidater som gjemmer seg bak identiteten sin. 

Da er vi enig omsider.

VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Det må du gjerne mene, jeg husker Palin sa veldig mye sprøtt, og fikk rettmessig kritikk for det. McCain angret jo senere på at han valgte henne som VP. 

Det var rettmessig opp til et punkt også ble det til at man bare dunket i vei og det ble litt sånn usaklig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (4 timer siden):

Men når republikanerne oppdager at hun fremstår hverken kompetent eller karismatisk og antyder at kompetanse gjerne har vært sekundært ved utnevnelsen, så er de rasister.

 

Så Harris, jurist, statsadvokat, justisminister i California, senator og visepresident er inkompetent? Kan du utdype det, og evt hva som må til for å være kompetent i dine øyne? Trump er ikke restist fordi han kritiserer Harris, men fordi han beskriver andre mennesker som dyr, og fordi han åpenlyst støtter facister. I følge Stuart Stevens, så er rasisme selve basisen for det republikanske partiet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Så Harris, jurist, statsadvokat, justisminister i California, senator og visepresident er inkompetent? Kan du utdype det, og evt hva som må til for å være kompetent i dine øyne? Trump er ikke restist fordi han kritiserer Harris, men fordi han beskriver andre mennesker som dyr, og fordi han åpenlyst støtter facister. I følge Stuart Stevens, så er rasisme selve basisen for det republikanske partiet.

Det er ikke så nøye med mine øyne. Jeg har ikke stemmerett i USA. Det var ikke jeg som ikke stemte på henne i nominasjonsvalget selv om hun ble forsøkt hauset opp på forhånd, det var ikke jeg som synes hun fremsto som så lite kompetet at jeg kalte henne DEI-hire, osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så nøye med mine øyne. Jeg har ikke stemmerett i USA. Det var ikke jeg som ikke stemte på henne i nominasjonsvalget selv om hun ble forsøkt hauset opp på forhånd, det var ikke jeg som synes hun fremsto som så lite kompetet at jeg kalte henne DEI-hire, osv

Det var du som kom med påstanden i innlegget jeg siterte, så jeg vil gjerne at du forteller oss hvorfor hun er inkompetent.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Så Harris, jurist, statsadvokat, justisminister i California, senator og visepresident er inkompetent? Kan du utdype det, og evt hva som må til for å være kompetent i dine øyne? Trump er ikke restist fordi han kritiserer Harris, men fordi han beskriver andre mennesker som dyr, og fordi han åpenlyst støtter facister. I følge Stuart Stevens, så er rasisme selve basisen for det republikanske partiet.

Historisk sett står republikanerne for fargeblindhet, det er kun de siste årene at det er blitt mer rasisme. Desverre. Men republikanerne har vært imot forskjellsbehandling på rase, inkludert kvotering og fordeler for minoriteter. Det er dog ikke rasisme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, VifteKopp said:

Alt dette er en del av en VPs arbeidsoppgaver ja, men det er fremdeles underordnet den aller viktigste jobben, nemlig å øke presidentens valgbarhet.

Trump valgte i sin tid ikke Mike Pence som sin VP fordi Pence var den beste til å utføre diverse uviktige VP-oppgaver, men fordi han ville legitimeres blant konservative kristne som var skeptiske til om de kunne stemme på en president med tvilsom personlig moral. Noe som var et klokt valg av Trump. Men begge sider bedriver altså identitetspolitikk. 

Pence var nok som en følge av de kristenkonservative velgerne, men hvorfor ble Kamala valgt som VP?
Hva ved 2020 kampanjen hennes var det som tilsa at hun var den beste kandidaten?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (Akkurat nå):

Pence var nok som en følge av de kristenkonservative velgerne, men hvorfor ble Kamala valgt som VP?
Hva ved 2020 kampanjen hennes var det som tilsa at hun var den beste kandidaten?

Biden ville ha en kvinnelig og litt yngre kandidat for å gjøre kampanjen mer vital og mindre gubbete. Kamala hadde, ved siden av Warren, høyest "name recognition" blant navnene som stod på blokka, men Kamala var yngre, mindre radikal og var vanskeligere å angripe enn "Pocahontas", som høyresiden kalte Warren.

Det var sikkert mange andre grunner også.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Historisk sett står republikanerne for fargeblindhet, det er kun de siste årene at det er blitt mer rasisme. Desverre. Men republikanerne har vært imot forskjellsbehandling på rase, inkludert kvotering og fordeler for minoriteter. Det er dog ikke rasisme

Fargeblindhet? Hva med Southern Strategy på 60 og 70 tallet. Hva med at de førsøkte å stoppe The Civil Rights Act i 1964, eller for den del det federale forbudet mot lynsjing i 1922? Og både Reagan og Bush seniors kampanjer var i sin tid basert på mye av southern strategy ideene. Selvsagt ikke så åpenlyst uttalt, men i følge de som stod bak kampenjen var den basert på å appelere til hvite kristnes frykt for sorte kriminelle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (23 minutter siden):

Jeg sa ikke hun var inkompetent jeg sa hun fremsto som inkompetent.

Ok, hvordan? Btw "Men når republikanerne oppdager at hun fremstår hverken kompetent eller karismatisk ..."

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...