Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Tussi said:

Graham er laaaangt bedre enn Vance, han er imot å dolke allierte i ryggen til fordel for despoter... Go Graham! Av samme grunn er det synd Melendez trekker seg, han var også fin slik. 

Graham skal du få billig av meg. Problemet er bare at han allerede eies av sine venner forsvarsindustrien.
 

7 minutes ago, jjkoggan said:

Høyere lønn til «lærere» som lærer på fattige skoler, ikke bare svarte lærere. 

Høyere lønn til gode lærere, uansett hudfarge eller hvor de underviser, som får elevene til å prestere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (6 minutter siden):

Og hvordan skal dette gjennomføres? Da må skolene få finansiering utenfra, hovedproblemet er hvordan skolene finansieres i utgangspunktet,  det må legges helt om

Pengene tilbys til delstatene dersom de bruker pengene slik som føderal staten krever 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 minutter siden):

 

Høyere lønn til gode lærere, uansett hudfarge eller hvor de underviser, som får elevene til å prestere.

Flinke lærere vil ikke lære på fattige skoler pga så mange elever med store problemer og fære resurser for lærene.  Hvite lærere erfarer også kulturelle utfordringer som gjør det vanskeligere å lære 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, jallajall said:

Høyere lønn til gode lærere, uansett hudfarge eller hvor de underviser, som får elevene til å prestere.

Pengene som en offentlig skole har til rådighet, dvs til å f.eks. kjøpe skolemateriell eller lønn til lærere, settes av inntekten til de som bor i skoledistriktet.

Dette er hvorfor noen offentlige skoler i rike suburbs kan betale veldig høye lønninger til lærere og dra på fine skoleturer, mens de skolene i fattige områder har nesten ikke råd til skolemateriell og lærere må jobbe to jobber fordi lønnen ikke er høy nok.

Så, akkurat nå er det høyere lønn til lærere med rike elever og veldig lav lønn til lærere med elever i nedre middelklasse.

Dette er hvorfor par som er i øvre middelklasse ofte finner seg et godt skoledistrikt med mange innbyggere som har veldig god råd, som de har råd til å flytte til, når de får barn.

Så det er fint at du er enig med Kamalla om at flinke lærere i fattige områder bør få bedre betalt.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Pengene som en offentlig skole har til rådighet, dvs til å f.eks. kjøpe skolemateriell eller lønn til lærere, settes av inntekten til de som bor i skoledistriktet.

Dette er hvorfor noen offentlige skoler i rike suburbs kan betale veldig høye lønninger til lærere, mens de som bor i fattige områder har nesten ikke råd til skolemateriell og lærere må jobbe to jobber fordi lønnen ikke er høy nok.

Så, akkurat nå er det høyere lønn til lærere med rike elever og veldig lav lønn til lærere med elever i nedre middelklasse.

Dette er hvorfor par som er i øvre middelklasse ofte finner seg et godt skoledistrikt med mange innbyggere som har veldig god råd, som de har råd til å flytte til, når de får barn.

Dette er grunnen til at man bør endre finansieringen av skolene, man får aldri gitt svarte barn like muligheter uten dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Dette er grunnen til at man bør endre finansieringen av skolene, man får aldri gitt svarte barn like muligheter uten dette

Man får aldri gitt noen fattige barn uansett farge pga. dette her. Det har seg bare sånn at afro-amerikanere (ikke de som f.eks. kommer fra nigeria eller somalia til USA), har en mye høyere sannsynlighet for å bo i et fattig område. Jeg er enig at det er en helt elendig ordning, både for elevene og lærerne. Dette burde man endre.

Endret av shockorshot
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, shockorshot said:

Så det er fint at du er enig med Kamalla om at flinke lærere i fattige områder bør få bedre betalt.

Kamala mener lærere generelt i "high-risk" områder bør ha bedre betalt, et forslag som fagforeningen har kritisert og er i mot.
Jeg mener flinke lærerer bør belønnes dersom de produseres bedre resultater enn andre, det har ikke noe med hudfarge å gjøre eller hvor de underviser. Om en skole i et fattig område har to gode lærere som gir gode resultater bør disse belønnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 minutter siden):

Kamala mener lærere generelt i "high-risk" områder bør ha bedre betalt, et forslag som fagforeningen har kritisert og er i mot.
Jeg mener flinke lærerer bør belønnes dersom de produseres bedre resultater enn andre, det har ikke noe med hudfarge å gjøre eller hvor de underviser. Om en skole i et fattig område har to gode lærere som gir gode resultater bør disse belønnes.

Det er mye lettere å produsere bedre resultater i rike områder.  Når jobben er mye vanskeligere så krever det høyere lønn til å tiltrekke flinke lærere.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
15 minutes ago, jallajall said:

Kamala mener lærere generelt i "high-risk" områder bør ha bedre betalt, et forslag som fagforeningen har kritisert og er i mot.
Jeg mener flinke lærerer bør belønnes dersom de produseres bedre resultater enn andre, det har ikke noe med hudfarge å gjøre eller hvor de underviser. Om en skole i et fattig område har to gode lærere som gir gode resultater bør disse belønnes.

Lærere i "high-risk" områder tjener så dårlig at de må jobbe to jobber og ha innsamlingsaksjoner for å ha råd til å kjøpe bøker til elevene.

Det er ikke så kontroversielt at de trenger bedre betalt. Flinke lærere kan ikke belønnes før man endrer skoledistriktsystemet med hvordan skolen får funding og har råd til å betale lærerene sine, så det er jo flott du er enig med Kamalla.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 minutes ago, jjkoggan said:

Det er mye lettere å produsere bedre resultater i rike områder.  Når jobben er mye vanskeligere så krever det høyere lønn til å tiltrekke flinke lærere.  

Flinke lærerer vet at de er flinke. Det er ikke nødvendig å gi middelmådige lærer bedre betalt for å få tak i gode lærere, de pengene bør heller gå til å lønne og lokke gode lærere.

7 minutes ago, shockorshot said:

Flinke lærere kan ikke belønnes før man endrer skoledistriktsystemet med hvordan skolen får funding og har råd til å betale lærerene sine, så det er jo flott du er enig med Kamalla.

Ja hvis Kamala mener den hvite læreren i A-klassen fortjener høyere lønn enn den sorte læreren i B-klassen fordi han produserer bedre resultater, så er vi helt enig..men tror ikke det er helt det hun mener.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jallajall said:

Flinke lærerer vet at de er flinke. Det er ikke nødvendig å gi middelmådige lærer bedre betalt for å få tak i gode lærere, de pengene bør heller gå til å lønne og lokke gode lærere.

Så bare det er helt klart, du mener det er riktig lønnsnivå, for en gjennomsnittlig flink lærer, at man må jobbe to jobber for å ha råd til det essensielle? For det er hva du advokerer for.

De har ikke råd til å lønne flinke lærere hvis de hadde søkt forresten, hvis de ville. Så jo, du er enig med kamalla hvis du vil at de skal ha mulighet til å belønne de flinke lærerne.

3 minutes ago, jallajall said:

Ja hvis Kamala mener den hvite læreren i A-klassen fortjener høyere lønn enn den sorte læreren i B-klassen fordi han produserer bedre resultater, så er vi helt enig..men tror ikke det er helt det hun mener.

Du er klar over at det er white high risk områder også? White trash er ikke en ny oppfinnelse, og spesielt ikke nå etter at kullindustrien er så og si lagt ned. Du må slutte å se farge i alt.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (23 timer siden):

Jeg tror ikke man trenger retorisk akrobatikk hvis man ser uttalelsen hans i kontekst. Fustasjeopphengsforkoblings innlegg gir mening:

Rart han ikke kom med noen oppklaring av denne såkalte konteksten i dette Fox News intervjuet. Nesten som man skulle tro at denne konteksten er kreert av Trump-apologeter.

Non-paywall link:

https://archive.md/d2Hio

image.png.10123c1c680f795fb97e9988ea718e92.png

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, shockorshot said:

Så bare det er helt klart, du mener det er riktig lønnsnivå, for en gjennomsnittlig flink lærer, at man må jobbe to jobber for å ha råd til det essensielle? For det er hva du advokerer for.

De har ikke råd til å lønne flinke lærere hvis de hadde søkt forresten, hvis de ville. Så jo, du er enig med kamalla hvis du vil at de skal ha mulighet til å belønne de flinke lærerne.

Nei det er fortsatt ikke det jeg mener.

De middelmådige lærerne kan beholde sin middelmådige lønn. De gode lærerne fortjener mer lønn.
 

2 minutes ago, shockorshot said:

Du er klar over at det er white high risk områder også? White trash er ikke en ny oppfinnelse, og spesielt ikke nå etter at kullindustrien er så og si lagt ned. Du må slutte å se farge i alt.

Jada. Se videoen en gang til, det snakkes om at hudfargen på læreren er relavant dersom eleven også er sort. Hun vil gi lærere i områder med high-risk høyere lønn, sannsynligvis fordi man finner flere sorte lærere/elever enn hvite i områder med hish-risk og at dette derfor generelt vil gi en god avkastning. Så er det sikkert en og annen skole med i high-risk kategorien med overvekt av hvite elever som også vil dra nytte av det, men det har nok ikke så mye med grunntanken å gjøre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (21 timer siden):

Selvfølgelig ikke. En kjønnslemestelse forekommer når det ikke er en medisink begrunnelse for det. Barn 13-17 som gjenomgår en kjønnsoperasjon har en medisinsk begrunnelse.

Tror ikke det er så mange barn som gjennomfører slike operasjoner, gitt.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (21 timer siden):

Når demokratene lover å forby humor og politisk satire ved lov så kan man lure på hvem som er ekstreme og en trussel mot demokratiet:

 

De ønsker ikke å forby humor og politisk satire, men løgnpropaganda som bevisst prøver å lure folk med f.eks. falske videoer.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (20 timer siden):

At Elon Musk er en høyreekstrem fascist er å dra det altfor langt.

Det var Vance som satte spørsmålstegn, riktignok et ledende spørsmålstegn, ved hvorfor Harris uttalte det hun gjorde. Jeg skjønner at man kan lure på det, og har redegjort for hvorfor, og har stilt spørsmål om kontekst og annet, men det er visst ingen som vet noe mer. Så da forblir spørsmålet stående åpent.

Musk sier at Harris er en extinctionist. Der drar han det altfor langt såvidt jeg kan se, men det avhenger jo av hennes filosofi. Musk hevder å vite hva den går ut på ser det ut til, så enten har han kilde på det, eller så trekker han en konklusjon han ikke har grunnlag for. Det følger selvsagt logisk at fødes ikke barn så dør menneskeheten ut, men jeg antar selvsagt at Harris ønsker at amerikanere skal føde barn. Eneste unntaket jeg kan tenke meg er om hun selv er klima-ekstremist og har en tro om at klimaendringene er så alvorlige at de vil føre til dommedag og true menneskeheten. Er det ingen som vet noe om dette? Hun må vel ha snakket om klimaproblemer? Hvordan snakker hun om det? Kan hun moderere alvoret hvis klimaangsten er på dette nivået? Det blir jo relevante spørsmål isåfall, men det er såklart noe helt annet å stille spørsmål enn å bare konkludere med noe basert på spekulasjon.

Nei, nei, nei. Elon Musk er høyreekstrem. Dette er det ingen tvil om. Men det er ikke diskusjonstema her. Det vi diskuterer er hvordan Elon er med på å spre enda flere løgner og konspirasjonsteorier.

Du kan ikke bortforklare dette.

Og du vet veldig godt at jeg ikke pleier å kritisere Elon Musk uten grunn. Jeg har forsvart ham flere ganger når det har kommet falske påstander eller anklager, akkurat som jeg støttet deg da du påpekte at videoklippet av Trump der det ble påstått at han sa det ikke ville bli valg om fire år var ute av kontekst.

Jeg er i stand til å se på fakta. Jeg trenger ikke å bortforklare det når f.eks. venstresiden legger ut en video der de lyver om hva Trump sier, for da påpeker jeg det også.

Klarer du å innrømme hva Elon Musk gjorde her? Kommentaren handlet om hva hun faktisk sa i videoen, ikke hva hun er generelt. (At hun åpenbart ikke er en "extinctionist" får man heller diskutere et annet sted.)

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (19 timer siden):

"He talked about electric cars. I don't know anything about cars, so when people said he was a genius I figured he must be a genius.

Then he talked about rockets. I don't know anything about rockets, so when people said he was a genius I figured he must be a genius.

Now he talks about software. I happen to know a lot about software & Elon Musk is saying the stupidest shit I've ever heard anyone say, so when people say he's a genius I figure I should stay the hell away from his cars and rockets."

https://mastodon.social/@rodhilton/109572674700288958

Som jeg nettopp måtte påpeke, så kan man sikkert se at jeg ikke er en som enten angriper eller forsvarer Elon Musk ensidig. Jeg har nettopp kalt Elon Musk fascist og påpekt at han eren høyreekstremist.

Men samtidig så må jeg påpeke at det du siterer her bare er tull. Han er åpenbart ekstremt kompetent når det gjelder teknologi. Programvare er en hjørnestein i Tesla. Han er ingeniør til fingerspissene.

Det går an å påpeke at Elon Musk er en ufyselig person med ufyselige holdninger, men samtidg ikke lyve om at han liksom er ubrukelig til alt fordi han er ubrukelig til noe.

Tesla er verdensledende på sitt, akkurat som SpaceX. Å påstå at Musk ikke vet hva han snakker om her, er rett og slett bare tåpelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Markiii said:

Tror ikke det er så mange barn som gjennomfører slike operasjoner, gitt.

Hvor mange det er vet man ikke.

Reuters fant 56 tilfeller med kjønnsoperasjon av barn i alderen 13-17 år over en treårsperiode i USA, men dette er bare behandling som er dekket av helseforsikring (?!) og inkluderer ikke behandling som er dekket av egen lomme. Antall barn som har fått fjernet brystene er høyere, 776 stk. over en treårsperiode (og inkluderer fortsatt ikke behanldinger som er dekket av egen lomme).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Hvis Trump blir valgt så forsvinner elbil-subsidiene som Tesla har vært 100% avhengig av og som demokratene har vært en garantist for(2/3 av overskuddet sist kvartal var subsider og det var enda verre stilt tidligere i Teslas historie)

Tesla er ikke avhengig av elbil-subsidier. Andre bilprodusenter er derimot det. Dersom subsidiene forsvinner så vil Tesla overleve, mens de andre vil dø.

2/3 av overskuddet var heller ikke subsidier. Tax Credits er jo ikke subsidier, men en måte for andre bilprodusenter å kjøpe seg ut av det at de ikke produserer nok elbiler.

Og hvis du skal holde Tax Credits utenfor, så må du jo også holde den store engangsutgiften på over 600 millioner dollar utenfor. Og da blir overskuddet straks penere. Du kan ikke bare plukke og velge deg ut etter eget forgodtbefinnende i regnskapet.

Sitat

Ved sin støtte til Trump og kontinuerlig spredning av koko-MAGA konspi-teorier så har etterspørselen etter Tesla-biler gått kraftig ned. Det viser undersøkelser, salgstall og jeg ser på forum at svorne fans nå vender ham ryggen. Folk med 3 Tesla-biler i garasjen sier at den neste bilen blir noe annet.  Den negative effekten for Teslas inntjening er enorm.

Nå selger Tesla ikke bare biler i USA. Og de har ikke lansert de nye billigmodellene enda. Folk har generelt dårligere råd, og da er ikke biler over billigsegmentet det de prioriterer å kjøpe.

Jeg tror nok slikt blir fort glemt, akkurat som med andre kontroverser, som VW og Dieselgate, eller Facebook da de spionerte på folk. Facebook har jo steget kraftig siden "alle" sverget at de skulle kutte det ut på grunn av disse spioneringsgreiene som ble avslørt.

Ja, Elons forkastelige holdninger har sikkert påvirket salget noe. Men folk glemmer fort. De fleste bryr seg nok også lite om hva en CEO mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...