Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Fustasjeopphengsforkobling said:

Usikker på hva du tenker på, men media er påvirket ja. Det har bl.a. Jonathan Haidt snakket om. Trodde folk kjente litt til det etterhvert. Jeg har skrevet nok om det, og vist til en haug av både fagpersoner og andre, så du finner det i historikken min, pluss svært kort i den lille snippen der hos Dr Phil.

Woke sin påvirkning i hvordan produkter blir endret er et klassisk eksempel på hvordan forbrukerenes verdisett påvirker et fritt market, det totale motsatte av hva kommunisme er med planøkonomi.

Nå må jeg virkelig tilbake til poe 3.25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Woke sin påvirkning i hvordan produkter blir endret er et klassisk eksempel på hvordan forbrukerenes verdisett påvirker et fritt market, det totale motsatte av hva kommunisme er med planøkonomi.

Nå må jeg virkelig tilbake til poe 3.25

Hva er poe 3.25?

Lenke til kommentar
Just now, shockorshot said:

California har gjort mesteparten av dokumentasjonen som kreves for å få ID gratis, men krever fortsatt for fødselsattest. Det er likevel mye bedre enn i de fleste republikanske statene hvor dokumentasjonen som kreves for å få ID har blitt gjort dyrere.

Å gi envher rett til å ta fri for å skaffe seg ID, tror jeg likevel ikke ville vært så populært i California pga. bay area og san diego.

Det som virkelig burde vært gjort er å gjøre 17th november til en statlig helligdag der alle får fri, slik at alle kan stemme.

My bad, jeg leste feil, California også krever fotoID.
Men hvordan får man fødselsattest i California dersom man ikke vet når eller hvor man ble født?

Hvilke stater sikter du til?

Det er mange andre valg enn kun General Election i november. Bør alle disse også være fridager?
(felles for de alle er jo at man gjerne kan stemme over flere uker)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (18 minutter siden):

Jeg trodde at anklager om kulturmarxister hadde gått av moten for endel år siden.

nå er de tydeligvis tilbake.

Hatefulle konspirasjonsteorier som «kulturmarxisme» og hatretorikk mot skeive fra gærninger som James Lindsay har økt kraftig de siste årene. I USA har alt-right og MAGA brukt disse talepunktene lenge nå.

Dette smitter over til Norge, hvor lettpåvirkelige som kanskje bruker litt mye tid på Youtube og «X» sprer røret videre. Vi har også sett begrepet brukes en del av rasistiske grupper som SIAN, nynazistiske Alternativ Media m.flere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

Slapp av mann. Har både lest og hørt langt mer enn Lindsay, men han er bra på å gå ideologien i sømmene.

Nei, det er han ikke. Han er en høyreekstrem konspiteoretiker.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Han har gått fra å være en lovende akademiker til å bli en høyreekstrem som fremmer høyreekstreme ideer og konsprasjonsteorier.

Høres ikke ut som noen her er spesielt kjent med ham. Han trekker noen konklusjoner vel langt virker det som på meg, men jeg bruker ham først og fremst for å beskrive ide-systemet og dets historie. Der er han god.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Denne ID-saken må vel være storm i vannglass?

 

Sitat

As of 2020, nearly 29 million voting-age U.S. citizens did not have a non-expired driver’s license and over 7 million did not have any other form of non-expired government-issued photo identification.

 

Altså i hele USA er det 7 millioner(2 % av befolkningen) som ikke har et gyldig ID. Siden det er snakk om ikke utgått ID her, så er det nok færre enn 7 mill. som aldri har hatt ID, siden noen av disse har gått ut og sånn sett bare trengs å fornyes.

https://www.voteriders.org/analysis-millions-lack-voter-id/

Det er forsåvidt allerede innført krav om ID i en rekke stater, så i realiteten snakker vi om enda færre som blir "utestengt" fra å stemme om dette blir et føderalt krav.

https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/voter-identification-states-law-map-rcna137555

Når det er sagt så er det tydeligvis vanskeligere å skaffe seg ID i USA enn i Norge om man har "falt utenfor" systemet allerede. Har man levd mange år uten ID, så er det vel ikke så sannsynlig at man ville stemt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (1 time siden):

 

Vil være uheldigere å velge en som ikke er det.

Vil og være vanskelig å finne noen som ikke er det. Da skal man langt ut til koko-venstre. Tror ikke de fleste demokrater er helt klar for det. Vil og massemobilisere på høyresiden og i sentrum om man kommer med en venstreradikal kandidat.

Hvorfor vil det være uheldig å velge noen som ikke er det? Det er ikke spesielt lurt av demokratene å velge sionister når flere yngre amerikanere under 40 år ser på Israel i et negativt lys enn positivt.  De ønsker faktisk ikke at USA skal pøse inn milliarder finansielt og militært inn i det landet. Hvis demokratene faktisk ønsker å mobilisere de yngre fremfor å la de være på sofaen så nytter ikke det der.  Det er nok ganske lett å finne noen til å være VP som er såpass langt til høyre når det gjelder Israel. 

Tussi skrev (1 time siden):

Syte og grine? Pleier du å tro dine meningsmotstandere gjør det pver anonyme innlegg på et forum? Jeg påpeker bare at du ikle har dekning for dine absurde påstander. Igjen

Aner faktisk ikke hva du lirer deg om nå. Poenget mitt er at det er ikke jødehat som er problemet med Shapiro blant de på venstresiden i USA. Rent strategisk er det utrolig dumt av Kamala å velge han som VP. Jeg skjønner jo at du har problemer med å forstå det men for oss andre er det jo helt naturlig at det ikke er et veldig strategisk valg å velge en sionist i dag i USA som VP for demokratene hvis man ønsker å mobilisere folk under 40 år til å stemme. 

Det eneste du påpekte var jo at jeg kalte han sionist (som om det skulle vært et skjellsord) og jeg svarte med 3-4 kilder som underbygger at han faktisk er en sionist. Hvis du genuint mener at det er en absurd påstand at Josh Shapiro er en sionist viser vel det egentlig at du kun er utrolig kunnskapsløs når det kommer til amerikansk politikk og amerikanske politikere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hver gang trumpeten, en annen republikansk politiker, eller en av hans støttespillere snakker om å redde valgintegriteten og forhindre valgfusk, burde alle stille følgende spørsmål:

"Betyr dette at de har tenkt å oppløse The electoral college og fjerne gerrymandering? Sistenevnte retroaktivt? Vil de forhindre at Proud Boys, Oath Keepers o.l. truer og skremmer politiske motstandere ved valglokalene? Kommer de til å innføre flere valglokaler med lengre åpningstider jevnt over stater og bydeler? Vil de forby lobbyvirksomhet? Vil de innføre stemmerett for innsatte som har sonet sin straff i alle stater?"

Husker også den samme fornektelsen da Michael Knowles sa høyt på et møte på CPAC at "We must eradicate transgenderism from the public life entirely!". Da det ble påpekt at det var folkemordretorikk (for det er det, fakta faen, og jeg har null interesse av å jatte med ideen om at det ikke er tilfelle), kom apologistene som fluer til honning og sa "eeehhh, nei, han sa jo bare transgenderism og ikke transpersoner". Som den gang da, gidder jeg ikke å behandle det som om det er noe plausibel benektelse å forholde seg til.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (13 minutter siden):

Hvorfor vil det være uheldig å velge noen som ikke er det? Det er ikke spesielt lurt av demokratene å velge sionister når flere yngre amerikanere under 40 år ser på Israel i et negativt lys enn positivt.  De ønsker faktisk ikke at USA skal pøse inn milliarder finansielt og militært inn i det landet. Hvis demokratene faktisk ønsker å mobilisere de yngre fremfor å la de være på sofaen så nytter ikke det der.

Fordi det er et nokså ekstremt standpunkt. De vil miste masse stemmer.

ParadiseCity skrev (15 minutter siden):

Det er nok ganske lett å finne noen til å være VP som er såpass langt til høyre når det gjelder Israel. 

De skal gå til høyre for å finne noen som ikke er sionister? David Duke?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Alle som går fra demokrat til republikaner er det. Jeg har fått memoet, men kjøper ikke det heller.

Nei, det er de på ingen måte, og det har ingen noengang hevdet, men de som sprer konspirasjonsteorier om white genocide, LGBT grooming og kulturmarxisme er det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...