Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Du blander sammen et ideal med et av flere mulige tiltak for gjennomføring.

At alle bør ha mer eller mindre like sjanser når de vokse opp uavhengig av kjønn, rase osv. anser jeg er et edelt ideal. Så blir det et annett spørsmål hva slags politikk man benytter i streben etter dette idealet.

 

 

Jeg er enig I det, men mener tiltak må fremme de som faller bak uten å diskriminere de som av ulike grunner er foran. Men målet er vi enig i

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er eit paradoks her er jo at det som republikanarane vil innføre i amerikanske valg er ting som vi her i Norge tar som ein selvfølge. At du skal identifisere deg med gyldig ID når du stemmer er heilt naturleg for oss. Men her i Norge har stort sett alle gyldig ID.

Problemet i USA er at for mange fattige er gyldig ID noko dei ikkje har råd til å skaffe seg, det er veldig dyrt. Å innføre krav til ID ved valg betyr at du nekter fattige å stemme i USA. Og i USA er det veldig mange fattige.

Endret av Dragavon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (43 minutter siden):

Behøver ikke være norsk statsborger for å stemme i Norge.

Aha, jeg var sikker på at det var en av primærårsakene for å ha statsborgerskap, men der tok jeg feil. Dette er mye mer åpent enn jeg trodde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sir skrev (Akkurat nå):

Aha, jeg var sikker på at det var en av primærårsakene for å ha statsborgerskap, men der tok jeg feil. Dette er mye mer åpent enn jeg trodde.

Du må være norsk statsborger for å stemme ved stortingsvalg, så vidt eg veit. Alle kan stemme i kommune / fylkestingsvalg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (På 27.7.2024 den 8:08 PM):

Det som er eit paradoks her er jo at det som republikanarane vil innføre i amerikanske valg er ting som vi her i Norge tar som ein selvfølge. At du skal identifisere deg med gyldig ID når du stemmer er heilt naturleg for oss. Men her i Norge har stort sett alle gyldig ID.

Problemet i USA er at for mange fattige er gyldig ID noko dei ikkje har råd til å skaffe seg, det er veldig dyrt. Å innføre krav til ID ved valg betyr at du nekter fattige å stemme i USA. Og i USA er det veldig mange fattige.

Altså, man trenger ID for å kjøre bil, for å kjøpe alkohol etc, det er en myte at mange ikke har ID, det man frykter er jo at uten ID-krav så blir det massivt valgfusk. 

ID for å stemme at så åpenbart at jeg fatter ikke at noen protesterer engang. Da får man heller finansiere det til de som mangler

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, The Avatar said:

Jo. Når han seier at det berre skal stemmast ein gong så betyr jo det at han ikkje vil tillate at det skal være mogleg å stemme fram andre løysingar i framtida. 

Han bruker en time i kjent stil på å kommentere ymse og på ting han skal gjøre. Fikse grensen, valg, innvandring, og ikke minst at

Han skal også bl.a. opprette en ny føderal "taskforce on fighting anti-Christian bias. And its mission will be to investigate all forms of illegal discrimination, harassment, and persecution against Christians in America".

Så påpeker han en del at kristne ikke bruker stemmeretten sin i særlig stor grad, men at de har tremendous power hvis de velger å bruke den.

You know, I don't want to scold you, but do you know that Christians do not vote proportionately? They don't vote like they should. They're not big voters.

You have to go out, at least this election. Just give us in, get us into that beautiful White House. Vote for your congressmen and women, vote for your senators. We will change this country for the better, this country will be great again, like never before. You gotta vote.


To save America, get your friends, get your family, get everyone you know, and vote. Vote early, vote absentee, vote on election day, I don't care how, but you have to get out and vote. And again, Christians, get out and vote! Just this time! You won't have to do it anymore. Four more years, you know what? It'll be fixed, it'll be fine, you won't have to vote anymore, my beautiful Christians. I love you Christians, I'm a Christian, I love you, get out, you gotta get out and vote. In four years you don't have to vote again, we'll have it fixed so good you're not gonna have to vote.

Hva er naturlig å tro? At han skal fikse det han har brukte en time på å snakke om (To save America), eller at han skal fikse noe som han ikke har snakket om i hele tatt? ..og om de ikke stemmer på han, så må de ut å stemme på han igjen i 2028..(?) o_O

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (39 minutter siden):

Hvis man skal gå ut fra det han sier så sier han at han sikre valgintegriteten så man ikke kan jukse valgseire.

Han sier ingenting der som implisitt betyr at han skal avvikle åpne valg.

Hvis Trump vinner i 24 og fikser alt sammen, så kan Demokratene vinne i 28 og ødelegge alt sammen. Da må de åpenbart stemme på nytt. 

Med mindre Trump har avskaffet valg, så klart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dragavon said:

Problemet i USA er at for mange fattige er gyldig ID noko dei ikkje har råd til å skaffe seg, det er veldig dyrt. Å innføre krav til ID ved valg betyr at du nekter fattige å stemme i USA. Og i USA er det veldig mange fattige.

Alle stater som krever ID tilbyr også gratis ID som kan brukes i valg til de som ikke evt. måtte ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Hvis Trump vinner i 24 og fikser alt sammen, så kan Demokratene vinne i 28 og ødelegge alt sammen. Da må de åpenbart stemme på nytt. 

Med mindre Trump har avskaffet valg, så klart. 

Han sier fortsatt ikke rett ut at han skal avskaffe åpne valg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tussi said:

Altså, man trenger ID for å kjære biø, for å kjøle alkohol etc, det er en myte at mange ikke har ID, det man frykter er jo at uten ID-krav så blir det massivt valgfusk. 

ID for å stemme at så åpenbart at jeg fatter ikke at noen protesterer engang. Da får man heller finansiere det til de som mangler

Man må til og med ha ID for å få covidvaksine.

image.png.4d6ff03c6ed3dde66a5f016be9e8dd3a.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (5 minutter siden):

Alle stater som krever ID tilbyr også gratis ID som kan brukes i valg til de som ikke evt. måtte ha det.

Folk begynner å bli lei av de lave forventningers rasisme

https://www.carolinajournal.com/opinion/ive-seen-real-racism-and-voter-id-isnt-it/

 

Og det er sykt mange områder man trenger ID på, f eks social security, og så skal man tro det er massevis av svarte uten ID?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (8 minutter siden):

Jo alle stater som krever ID tilbyr gratis ID (eller andre løsninger) som kun kan brukes til valg.

Riktig, det er vel grunnlovfestet, men det er fremdeles en kostnad i tid og penger for å skaffe denne ID-en som disproporsjonalt påvirker visse velgergrupper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, VifteKopp said:

Riktig, det er vel grunnlovfestet, men det er fremdeles en kostnad i tid og penger for å skaffe denne ID-en som disproporsjonalt påvirker visse velgergrupper. 

Ja, man må nok belage seg på å bruke noe tid. Litt av fuzzet er at at man mener det er en del som ikke har Soical Security Number.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (21 minutter siden):

Altså, man trenger ID for å kjære biø, for å kjøle alkohol etc, det er en myte at mange ikke har ID, det man frykter er jo at uten ID-krav så blir det massivt valgfusk. 

ID for å stemme at så åpenbart at jeg fatter ikke at noen protesterer engang. Da får man heller finansiere det til de som mangler

Åpenbart for deg som bor i et moderne, vestlig samfunn, men det viser også at du ikke kjenner USA særlig godt. Årsaklen til at mange amerikanere ikke har ID er tredelt. Den erne årsaken er de store sosiale forskjellene, samt stor diversitet i leveforhold, den andre er at USA på mange måter er veldig umoderne, slik at man til en viss grad kan leve off-grid, og den tredje er at USA ikke bare er en nasjon, men også en samling at til en viss grad uavhengige stater. Man får feks ikke fødsels og personnummer automatisk ved fødsel, det er noe man må søke om. Og selv om sykehus i dag hjelper alle nybakte foreldre med papirarbeidet, så er det fremdeles mange som er født utenfor sykehus. For de som er født før midten av 80-tallet, så er det ikke engang sikkert at de har fødselsattest hvis de er født ved hjemmefødsel eller på en lokal sykestue. En annen ting er at fødsels og dødsattester ikke finnes i nasjonale register. Det vil si at dersom du ikke har noen ID, og du stammer fra noen som har levd et litt rotløst liv, så er det ikke lett å å skaffe noen dokumentasjon på at du faktisk finnes. Og ja, det finnes tusenvis av personer i USA som har jobbet, kjørt bil, jaktet etc uten noengang å hatt papirer på det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (12 minutter siden):

Riktig, det er vel grunnlovfestet, men det er fremdeles en kostnad i tid og penger for å skaffe denne ID-en som disproporsjonalt påvirker visse velgergrupper. 

Men er det virkelig slik? Hvis man ikke har råd til id får man heller ikke økonomisk hjelp. Jeg synes tiltaket virker rettet mot illegale immigranter, ikke fattige minoriteter 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...