Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Da er du anti-rasist i tradisjonell forstand, akkurat som meg, eller Martin Luther King for den del, og ikke dette DEI-opplegget. 

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character."

Jeg trodde man hadde sluttet å bruke Martin Luther King på denne skamfulle måten (for å undergrave viktigheten av representasjon eller noen som helst såkalt rase-baserte lovmessig lindring av tidligere- og pågående urett, i utgangspunktet basert på såkalt rase), da det er alt for lett å vise til hvordan MLK ikke er fargeblind på denne tradisjonelle anti-rasist måten slik du velger å formulere det.
Martin tilhører jo åpenbart sin egen tid, så jeg skal ikke påstå, affirmative action, representasjon, eller såkalt DEI, slik vi kjenner det er nøyaktig hva MLK så for seg (det kan vi ikke vite), men det fremgår tydelig fra talene hans, at han mener noe må gjøres i den retningen, Dr. King støttet reperations, altså at svarte mennesker i USA skulle få land som oppreisning for uretten de ble utsatt for, altså særlig tilrettelegging for en gruppe.

Fra Martins bok Why we cant wait (1964):
Among the many vital jobs to be done, the nation must not only radically readjust its attitude toward the Negro in the compelling present, but must incorporate in its planning some compensatory consideration for the handicaps he has inherited from the past. It is impossible to create a formula for the future which does not take into account that our society has been doing something special against the Negro for hundreds of years. How can he be absorbed into the mainstream of American life if we do not do something special for him now, in order to balance the equation and equip him to compete on a just an equal basis?

Whenever the issue of compensatory or preferential treatment for the Negro is raised, some of our friends recoil in horror. The Negro should be granted equality, they agree; but he should ask nothing more. On the surface, this appears reasonable, but it is not realistic.
 

For it is obvious that if a man is entered at the starting line in a race three hundred years after another man, the first would have to perform some impossible feat in order to catch up with his fellow runner

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 minutter siden):

Han sier ikke at han ville gjennomført kupp (slik Pence ikke gjorde) i det sitatet. Det er isåfall noe du tolker selv ut av noe han sier. Jeg vil gjerne ha hele sammenhengen fra Vance selv. Har du kilde på det?

Transkripsjonen fra hele intervjuet er i den linken. 

Det er helt åpenbart for alle som ikke er i fornektelse over hva som skjedde 6. januar hva Vance sier: 

1. Vi må sende våre egne valgmenn
2. Jeg som VP ville verifisert disse (i motsetning til Pence)
3. Kaos i kongressen, som Trump kunne brukt til å kuppe makten. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Han sier ikke at han ville gjennomført kupp (slik Pence ikke gjorde) i det sitatet. Det er isåfall noe du tolker selv ut av noe han sier. Jeg vil gjerne ha hele sammenhengen fra Vance selv. Har du kilde på det?

Hva snakker du om? Linken hans var transciptet til intervjuet, det inneholder nøyaktig det du ber om. Fake elector scheme var en essensiell del av forsøket på statskuppet til Trump og Rudy Giuliani.

STEPHANOPOULOS: I'm not the least – I'm not the least bit incurious. In fact, you laid out a litany there, but you didn't answer the question. I asked, would you have certified the election results had you been vice president?

VANCE: If I had been vice president, I would have told the states, like Pennsylvania, Georgia and so many others that we needed to have multiple slates of electors and I think the U.S. Congress should have fought over it from there. That is the legitimate way to deal with an election that a lot of folks, including me, think had a lot of problems in 2020. I think that's what we should have done.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde man hadde sluttet å bruke Martin Luther King på denne skamfulle måten (for å undergrave viktigheten av representasjon eller noen som helst såkalt rase-baserte lovmessig lindring av tidligere- og pågående urett, i utgangspunktet basert på såkalt rase), da det er alt for lett å vise til hvordan MLK ikke er fargeblind på denne tradisjonelle anti-rasist måten slik du velger å formulere det.
Martin tilhører jo åpenbart sin egen tid, så jeg skal ikke påstå, affirmative action, representasjon, eller såkalt DEI, slik vi kjenner det er nøyaktig hva MLK så for seg (det kan vi ikke vite), men det fremgår tydelig fra talene hans, at han mener noe må gjøres i den retningen, Dr. King støttet reperations, altså at svarte mennesker i USA skulle få land som oppreisning for uretten de ble utsatt for, altså særlig tilrettelegging for en gruppe.

Fra Martins bok Why we cant wait (1964):
Among the many vital jobs to be done, the nation must not only radically readjust its attitude toward the Negro in the compelling present, but must incorporate in its planning some compensatory consideration for the handicaps he has inherited from the past. It is impossible to create a formula for the future which does not take into account that our society has been doing something special against the Negro for hundreds of years. How can he be absorbed into the mainstream of American life if we do not do something special for him now, in order to balance the equation and equip him to compete on a just an equal basis?

Whenever the issue of compensatory or preferential treatment for the Negro is raised, some of our friends recoil in horror. The Negro should be granted equality, they agree; but he should ask nothing more. On the surface, this appears reasonable, but it is not realistic.
 

For it is obvious that if a man is entered at the starting line in a race three hundred years after another man, the first would have to perform some impossible feat in order to catch up with his fellow runner

Det mest realistiske, og som jeg tror vil vekke minst motstand, for å gjøre det lettere for svarte generelt, er å endre finansieringen av skolesystemet. Det at skoler finansieres av eiendomsskatt i o rådet gjør at hovedsakelig svarte o.råder faller etter stadig videre. 

Hvis en endrer det til at offentlig skole finansieres enten på delstatsnivå eller føderalt med tildelinger til statene kan en endre på noen av ulempene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (35 minutter siden):

Det må da gå an for en svart kvinne å stille til valg uten at rase og kjønn er et tema i det hele tatt. 

Trist at alle presidenter har vært menn, og med ett unntak, hvite menn. Ikke fordi der er noe galt, men fordi et etnisk rikt land bør representeres av etnisk og kjønnsmessig diverse ledere. 

Mitt problem med Harris er politikken hennes, og ting hun gjorde som DA

Men den enkeltes politikk bør være tema og ikke rase og kjønn. Eller seksualitet for den saks skyld

Absolutt, og rart at det er et tema i det hele tatt. Hun går verken med rastafletter eller sari. Hun har ikke innvandret til USA. Ser ut som en helt vanlig kvinne, men håret og øynene er mørke. I tillegg er hun en vakker dame. Kan virke som skjønnhet og det ytre er litt viktigere i amerikansk politikk enn her hjemme på bjerget. Som en digresjon har de Hollywood og og tradisjon for plastiske operasjoner.

Mens Erna ble valgt til statsminister på grunn av folkelig sjarme?  Og Gro fikk mye tilbakemeldinger på at hun var for sint i debattene.

Kamala får tyn for latteren sin. Jeg har ikke fått med meg hva det handler om, kanskje hva hun ler av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, jallajall said:

hvordan?

  

On 20.7.2024 at 2:13 PM, shockorshot said:

Donald Trump og Rudy Giuliani instruerte republikanske representanter i syv forskjellige stater til å ulovlig lage falske sertifikasjoner som valgrepresentanter, som de planla å sende inn for å urettmessig sende inn falske votes fra valgrepresentantene slik at Pence kunne utsette sertifikasjonen.

Han deretter presset Pence både offentlig og i privat til å ikke sertifisere valget, og da det ikke fungerte så samlet han 50.000 opprørere, giret dem opp og sa at de måtte sloss for demokratiet og tiden for sloss var nå, vel vitende og informert av secret service at mange av dem hadde våpen og at det var en stor andel oath keepers+proud boys der. Etter det sendte dem mot kongressen for at sertifikasjonen av stemmene fra de reelle valgrepresentantene skulle bli utsatt, og presse representantene i kongressen samt Pence mens de ropte 1776 og satte opp en løkke for å illustrere henginen av Pence.

Etter at protesten hadde blitt voldelig og opprørerne hadde brutt seg inn i kongressen og jaktet på representanter som Pelosi med strips og våpen, mens folk rundt han tryglet om at han skulle si til opprørerne at de skulle dra hjem eller være fredelige, så drakk han cola mens han så på TV og ringte sammen med Rudy Giuliani til representanter i kongressen og gjorde alt for å presse dem til å avbryte sertifiseringen av stemmene for USAs neste president. Det tok tre timer og et skudd i hodet til Ashli Babbitt før Trump ba dem å gå hjem da han så at det ikke ville fungere.

Dette er et åpenbart forsøk på statskupp.

Handlingsforløpet er ikke en gang contested, alt dette er godt dokumentert, til og med familie slik som Ivanka har vitnet og fortalt dette, folk har blitt dømt for prøve å være falske valgrepresentanter og mange fler er i en rettsprossess som siktet, og Trump innrømmer handlingene som jeg har beskrevet her og vil ha absolute samt presumption of immunity for dem, noe han har rett til etter høyesterettsdommen

Hva av dette mener du ikke er sant?

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (9 minutter siden):

Rasisme og identitetspolitikk gir meg avsmak deluxe, og derfor unngår jeg det for det meste også, men man er også borger av denne verden og skal selv også stemme så.. Det som interesserer meg er det faglige og det ideologiske kuppet som har foregått på universiteter blant annet.

Du "glemte" sikkert å svare på mitt forrige spørsmål.

Hvis Harris velger en hvit mann som visepresident for å nå et bredere demografisk nedslagsfelt, er det da også en "DEI hire"?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Hvis Harris velger en hvit mann som visepresident for å nå et bredere demografisk nedslagsfelt, er det da også en "DEI hire"?

Det blir litt feil å kalle det "DEI", men det har skjedd flere ganger i historien at kvalifiserte ikke-hvite kandidater har blitt valgt bort fordi velgerbasen er for rasistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 minutter siden):

Ja, hvis det var en del av planen til Trump å få Pelosi som president for å skape kaos, så er mannen smartere enn det vi tror.

Hva tror du var poenget med de falske valgmennene?

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, jallajall said:

Tenker på litt mer i praksis. Ikke kun på papiret gitt at demokratene samarbeider med Trump om å gi han makten..

Hva mener du? Trump var bare avhengig av at Pence avbrøt sertifiseringen pga. motstridende valgrepresentanter fra samme stat eller et signifikant mengde av senatorer som tvang fram utsettelse pga. samme scheme.

Ved avbryting av sertifiseringen og deretter litigation i rettsvesenet (slik som advokatene til Trump planla, tekstmeldingene deres ble hentet etterforskningen og er offentlige), så snakker man minimum om 10-12 måneder med Trumps ulovlige presidentskap selv om han taper i rettsvesenet.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (18 minutter siden):

amala får tyn for latteren sin. Jeg har ikke fått med meg hva det handler om, kanskje hva hun ler av

Det jeg har sett henne le av er i debatten med Tulsi Gabbard der hun tar opp at Harris nektet å DNA-teste funn som kunne frikjenne en mann på death row i California

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...