Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

0laf skrev (10 minutter siden):


Jeg skal være enig i at mange har gått noe langt, og det gjelder særlig republikanerne, og mest av alt Trump

Trump er en mobber, det vet alle,han.mobber jo tilogmed funksjonshemmede...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe dette gir demokratene den nye given de trenger. Å skulle heie frem en kandidat en ikke selv tror er skikket til å lede landet i fire år, eller delta i en debatt for den del, må ha opplevdes ekstremt demoraliserende. At det faktisk måtte gå så langt, og at en tilsynelatende har latt som ingenting så lenge, er til å klype seg i armen av. 
 

Det er smått nostalgisk å tenke tilbake på da vi kalte Bush ‘som Hitler’, og hvor mye drøyere ‘spetakkelet’ har blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biden tok avgjørelsen selv, en amerikansk president er ikke en 4-klassing som blir mobbet ut av en gjeng.

Det høres ut som demokratene pusher for å samles bak Harris. Men ingen nevner enda noe om hva hun mener om situasjonen (som jeg har sett). Spørsmålet er om hun nå har evnen til å stå frem og virke sterk og samlende både overfor partiet og velgerne. Det nevnes også at Joe Manchin (sen West Virginia) har tenkt å stille. Mulig han er en oppegående fyr, men han er 76 og et nytt gammelmanns-kandidatur kan neppe være en smart løsning. Hvem andre som eventuelt vil stå frem som aktuelle kandidater mot Harris, er up in the air.

Endret av SilverShaded
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (43 minutter siden):

 

 

Altså, jeg er helt enig i at Biden er uegnet  og ikke burde stille, men jeg liker ikke mobbing, og det er det jeg synes dette presset ligner på...

Biden burde faktisk gjort det han lovte når han gikk til valg i 2020, at han skulle være en overgangpresident (sitte en periode) og legge til rette for en ny kandidat i 2024. Dette gikk han tilbake på (han brukte deriblant covid, Ukraina og andre ting som påskudd for at *han* måtte stille på nytt igjen)

Han og hans nærmeste omgangskrets, skadet partiet ved å ikke følge den opprinnelige planen. Verre ble det da han likevel stilte i 2024, og ga en opptreden i debatten som sjokkerte både demokratene og potensielle velgere. Og valgte likevel og fortsette og brakte ytterligere skam over seg selv og partiet, med enda flere opptredener av samme kaliber.

Spikeren i kista kom da han etter alt dette kalte inn til et "oppklaringsmøte" der han skulle forsikre høytstående medlemmer i partiet at han var 100%. Det var smertefullt åpenbart for de oppmøte at det var verken "jet-lag", forkjølelse" eller et tett program som var årsaken. Biden var åpenbart redusert, han mistet konstant tråden i talen han holdt og kunne ikke svare for seg. Misnøyen etter dette møtet lakk ut til pressen, og de kunne ikke lengre beskytte Biden.

Det var først etter dette, at folk høyt oppe i partiet offisiell gikk ut ba han trekke sitt kandidatur. Jeg kan neste se skrapemerkene i betongen på 1600 Pennsylvania Avenue..

Endret av Rebel-Rider
  • Liker 4
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Å skulle heie frem en kandidat en ikke selv tror er skikket til å lede landet i fire år, eller delta i en debatt for den del, må ha opplevdes ekstremt demoraliserende.


Tenk da på republikanerne, hvorav flere av de ser ut til å hate Trump, men likevel legger seg langflate for å kysse ringen, deribland Vance, som nå plutselig har blitt en "true believer".

Der ser man virkelig hvilken ryggrad amerikanske politikere har.
 

SilverShaded skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som demokratene pusher for å samles bak Harris. Men ingen nevner enda noe om hva hun mener om situasjonen (som jeg har sett). 


Kamala har offisielt gått ut med at hun ønsker å bli demokratenes demokrat for 2024.

Utover det, er det nok litt tidlig å danse seiersdansen, når hennes nåværende sjef nettopp har trukket seg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rebel-Rider skrev (6 minutter siden):

Biden burde faktisk gjort det han lovte når han gitt til valg i 2020, at han skulle være en overgangpresident (sitte en periode) og legge til rette for en ny kandidat i 2024.


Det største problemet var vel Trump.

Jeg tror kanskje ikke Biden ville stilt igjen, dersom Nikki Haley var republikanernes kandidat, men det blir jo bare spekulasjoner.

Mange demokrater tror genuint at Trump er en trussel, for demokratiet, for USA, og for hele verden.

Jeg tror de har rett, men kun dersom Trump får det som han vil.
Jeg tror og håper at andre republikanere og Kongressen vil stoppe Trump på et visst punkt, men når man ser hvordan det republikanske partiet har utviklet seg, og de store Trump-kritikerne har blitt presset ut på sidelinjen, så er jeg jammen ikke sikker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Newsom stiller seg bak Harris

Guvernør i California, Gavin Newsom, har blitt nevnt som en mulig presidentkandidat. Natt til mandag stiller han seg imidlertid bak Kamala Harris.

– Med vårt demokrati på spill og vår fremtid på linjen, er det ingen som er bedre til å føre saken mot Donald Trumps mørke visjon og lede vårt land i en sunnere retning enn USAs visepresident, Kamala Harris, skriver han på X.

Han beskriver samtidig Harris som tøff og fryktløs.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at vi har nominasjonsvalg. Hadde det vært et ordentlig nominasjonsvalg, så ville demokratene oppdaget at Joe Biden var for gammel mye tidligere.

Men demokratene saboterte nominasjonsvalget sånn at velgerene ble tvunget til å velge Biden og så tvang de han til å droppe ut. Det er ikke spesielt demokratisk og vil svekke demokratenes kredibilitet når de sier at Trump er en fare for demokratiet.

Endret av Camlon
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):

Han beskriver samtidig Harris som tøff og fryktløs.

Det er mye mulig hun er 'tøff og fryktløs', men Biden ga henne mesteparten av ansvaret for å ordne opp i grense-problematikken, og det har jo ikke gått spesielt bra. Der blir det harde angrep fra Trump. At hun er svart kommer til å invitere rasistiske kommentarer fra ham, tenker jeg. Og de mektige ekstreme evangelisk-religiøse vil like dårlig at hun er kvinne.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Det er mye mulig hun er 'tøff og fryktløs', men Biden ga henne mesteparten av ansvaret for å ordne opp i grense-problematikken, og det har jo ikke gått spesielt bra. Der blir det harde angrep fra Trump. At hun er svart kommer til å invitere rasistiske kommentarer fra ham, tenker jeg. Og de mektige ekstreme evangelisk-religiøse vil like dårlig at hun er kvinne.

Hvorfor i alle dager er det et problem for evangeliske at hun er kvinne? Vi lever ikke på 1800-tallet det kvinnene satt bakerst i kirka

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i alle dager er det et problem for evangeliske at hun er kvinne? Vi lever ikke på 1800-tallet det kvinnene satt bakerst i kirka

Jo, de gjør faktisk det....de mener at kvinner skal ta seg av hjemmet og være lydige mot sine menn, ikke lede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (4 minutter siden):

Jo, de gjør faktisk det....de mener at kvinner skal ta seg av hjemmet og være lydige mot sine menn, ikke lede.

Det er da mange suksessfulle evangeliske kvinner, også som preker faktisk... jeg er fan av en av dem, Joyce Meyer. 

Her er en artikkel fra et kristent blad om dette

https://www.focusonthefamily.com/parenting/famous-christian-women-who-changed-the-modern-world/

 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Det er da mange suksessfulle evangeliske kvinner, også som preker faktisk... jeg er fan av en av dem, Joyce Meyer. 

Ikke disse ekstreme vekkelses-kristne som ønsker seg armageddon for å få tilbake Jesus og har våpnene klare til å slåss med/for ham. Dem er det mange av i Trumps velgerbase, og de er hans offisielle sjelesørger. De støtter ham med mye penger, så regn med at han kommer til å gjøre et nummer ut av at Harris er kvinne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (19 minutter siden):

... Biden ga henne mesteparten av ansvaret for å ordne opp i grense-problematikken, og det har jo ikke gått spesielt bra. 


Dette er en løgn fremsatt av republikanere, med Trump i spissen.

Kamala Harris hadde aldri ansvaret for grensen, det ansvaret ligger hos Alejandro Mayorkas, leder for "homeland security", og Xavier Becerra, helseministeren.

Kamala Harris har aldri fått noe slikt ansvar av Biden, men Trump har påstått det, slik at han kan bruke immigrasjonsproblemene mot Harris.

At det var Trump som stoppet lovgivning som ville ha fikset mye av problemet, er republikanerne dog ikke like interessert i å snakke om.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 minutter siden):

Dem er det mange av i Trumps velgerbase, og de er hans offisielle sjelesørger. De støtter ham med mye penger, så regn med at han kommer til å gjøre et nummer ut av at Harris er kvinne.


Man vet at disse "kristne" er ekstremistiske tullinger som dytter kristendom foran seg, når de gir penger til verdens største løgnhals og rundbrenner, som er dømt for seksuelle overgrep og 34 tilfeller av svindel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
0laf skrev (18 minutter siden):


Dette er en løgn fremsatt av republikanere, med Trump i spissen.

Kamala Harris hadde aldri ansvaret for grensen, det ansvaret ligger hos Alejandro Mayorkas, leder for "homeland security", og Xavier Becerra, helseministeren.

Kamala Harris har aldri fått noe slikt ansvar av Biden, men Trump har påstått det, slik at han kan bruke immigrasjonsproblemene mot Harris.

At det var Trump som stoppet lovgivning som ville ha fikset mye av problemet, er republikanerne dog ikke like interessert i å snakke om.

Det stemmer ikke....tidlig i sin karriere som VP fikk hun i oppdrag av Biden å ta seg av den illegale innvandringen. Hun likte det dårlig, og gjorde ikke så mye...det tok flere måneder før hun faktisk dro til grensen, og besøkte Guatemala. At Trump har gjort et stort nummer ut av det, er imidlertid helt riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...