Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (10 minutter siden):

Hvis en først skal ha demokrati kan det ikke saboteres av folk som ikke liker resultatet.

Norske politikere velges av landsmøtet, u USA velges de av delegater bundet av lokale resultater. Det ble overkjørt nå.

Greit nok at Biden er uegnet. Men dette er ikke demokrati 

Ja, det skal bli mindre demokratisk som i Norge og som ble gjort i USA før 1970.  Et landsmøte med delegater- imagine that!

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Ja, det skal bli mindre demokratisk som i Norge og som ble gjort i USA før 1970.  Et landsmøte med delegater- imagine that!

Han vant flest stemmer, blir ikke mer demokratisk enn det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe udemokratisk for en kandidat å trekke seg  med mindre det var en voldelig trussel 

Han trakk seg ikke av egen fri vilje, det er absurd å påstå, han ble minnet ut. Men jeg ser jo at du synes slikt er greit. 

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (40 minutter siden):

Hvis en først skal ha demokrati kan det ikke saboteres av folk som ikke liker resultatet.

Norske politikere velges av landsmøtet, u USA velges de av delegater bundet av lokale resultater. Det ble overkjørt nå.

Greit nok at Biden er uegnet. Men dette er ikke demokrati 

Biden er ikke "avsatt" og ingen er blitt overkjørt. Demokratenes formelle utvelgelsen skjer i slutten av august når delegatene møtes, så før det var Biden kun demokratenes presumptive kandidat. Mao ville han formelt ikke blitt partiets kandidat, før delegatene har møttes og nominert Biden og den politiske plattformen de neste 4 årene.

Det som skjer nå er helt innenfor DNC sine regler. Så i stede for å nominere Biden, blir delegatene nå fristilt slik at en annen kandidat kan velges. Men jeg går ut fra at de vil bli "oppfordret" til å nominere Harris og at en ev motkandidat er en "nobody" for å garantere resultatet, slik de gjorde med Biden i 2020 (motkandidaten til Biden i 2020 var "Dean Philips") 

Endret av Rebel-Rider
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tussi skrev (42 minutter siden):

...USA velges de av delegater bundet av lokale resultater. Det ble overkjørt nå.

Greit nok at Biden er uegnet. Men dette er ikke demokrati 


Vel, dette er jo sånt som skjer, avgjørelsen om å trekke seg var Bidens alene, men det er ingen tvil om at det var mye press, og det med rette etter Bidens fremferd de siste ukene.

Problemet er jo i all hovedsak ikke Biden i dag, men hvordan han vil være i de neste fire årene, og fra det vi har sett, så lover det ikke godt, da er det like greit at han trekker seg før konvensjonen, slik at en annen kandidat kan velges.

Dette er likevel demokrati, men nå står delegatene i utgangspunktet fritt til å stemme på hvem de vil, spørsmålet er om de vil samles om Kamala, eller finne noen andre.

Det er et system i dette, og klare regler, så selv om det ikke ender opp i nytt nominasjonsvalg hvor medlemmene i partiet kan stemme, så er det slik det fungerer, og dette er innad i partiet, ikke et "reellt" valg, så det er partireglene som gjelder.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Han trakk seg ikke av egen fri vilje, det er absurd å påstå, han ble minnet ut. Men jeg ser jo at du synes slikt er greit. 

Han trakk seg av egen fri vilje. At støtte øker og minsker er hvordan demokratier fungerer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rebel-Rider skrev (6 minutter siden):

Biden er ikke "avsatt" og ingen er blitt overkjørt. Demokratenes formelle utvelgelsen skjer i slutten av august når delegatene møtes, så før det var Biden kun demokratenes presumptive kandidat. Mao ville han formelt ikke blitt partiets kandidat, før delegatene har møttes og nominert Biden og den politiske plattformen de neste 4 årene.

Det som skjer nå er helt innenfor DNC sine regler. Så i stede for å nominere Biden, blir delegatene nå fristilt slik at en annen kandidat kan velges. Men jeg går ut fra at de vil bli "oppfordret" til å nominere Harris og at en ev motkandidat er en "nobody" for å garantere resultatet, slik de gjorde med Biden i 2020 (motkandidaten til Biden i 2020 var "Dean Philips") 

 

0laf skrev (5 minutter siden):

 


Vel, dette er jo sånt som skjer, avgjørelsen om å trekke seg var Bidens alene, men det er ingen tvil om at det var mye press, og det med rette etter Bidens fremferd de siste ukene.

Problemet er jo i all hovedsak ikke Biden i dag, men hvordan han vil være i de neste fire årene, og fra det vi har sett, så lover det ikke godt, da er det like greit at han trekker seg før konvensjonen, slik at en annen kandidat kan velges.

Dette er likevel demokrati, men nå står delegatene i utgangspunktet fritt til å stemme på hvem de vil, spørsmålet er om de vil samles om Kamala, eller finne noen andre.

Det er et system i dette, og klare regler, så selv om det ikke ender opp i nytt nominasjonsvalg hvor medlemmene i partiet kan stemme, så er det slik det fungerer, og dette er innad i partiet, ikke et "reellt" valg, så det er partireglene som gjelder.

 

 

jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Han trakk seg av egen fri vilje. At støtte øker og minsker er hvordan demokratier fungerer 

Altså, jeg er helt enig i at Biden er uegnet  og ikke burde stille, men jeg liker ikke mobbing, og det er det jeg synes dette presset ligner på...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (17 minutter siden):

Altså, jeg er helt enig i at Biden er uegnet  og ikke burde stille, men jeg liker ikke mobbing, og det er det jeg synes dette presset ligner på...


Jeg skal være enig i at mange har gått noe langt, og det gjelder særlig republikanerne, og mest av alt Trump.

Demokratene har vel stort sett vært saklige, og ikke regelrett hengt ut Biden, men når det ikke har fungert å snakke med Biden på privaten, så har flere gått ut med sin misnøye offentlig, og det er jo slik det fungerer.
Selv hans egne partifeller er stemt inn av folk i sine hjemstater, og må gjøre det de mener er best for sine borgere, og for partiet, selv om enkelte av de nok kunne gått litt stillere i dørene.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som har skjedd er at Biden har fått gradvis dårligere helse. Og nå var det kommet til et punkt der mange mistet troen på han som president for de fire neste årene. Derfor hadde mange oppfordret han til å trekke seg. Det var riktig av han å trekke seg.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...