Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

 

De aller fleste demokrater vil stemme "blue no matter who", men problemet er at man trenger ytterligere millioner av stemmer i svingstater.

Det er vanskelig å se for seg at noen skal klare å mobilisere så mange velgere på så kort tid. Men jeg håper for all del jeg tar feil.

 

Tja..kanskje mange er drittlei av valget mellom to onder og nå ser en ny mulighet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kunne tidlig i hans presidentperiode se at han ikke var skikket for jobben, og det er bra han trekker seg selv, og ikke at partiet gjør det for han. Som jeg og noen andre har diskutert før så mangler nok demokratene noen skikkelige kandidater som kan overta for han. og jeg tror ikke Harris eller noen andre kan slå Trump i valget. Grunnen til at Biden ble kandidat i 2020 var fordi han var den eneste som hadde en sjanse til å slå Trump, og slik er det enda. 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

Så vidt jeg vet poller ingen demokrater bedre enn Biden. Biden poller best fordi han er sittende president.

Harris poller bedre enn andre demokrater rett og slett folk vet hvem og hva hun er - visepresident.

Men Harris poller ikke "bra", dvs. høyere enn Trump. Og hun poller vesentlig dårliger enn Biden alle steder jeg har sett. I beste fall likt. Og hun taper alle målingene mot Trump. Slik at best case scenario står man igjen med samme problem.

Demokratene må finne på noe som øker velgerdeltakelsen, for det trengs flere millioner fler demokratiske stemmer i vippestater for å overkomme de republikanske valgmennene.

Det er en ting å polle en ekstern kandidat, feks. en Harris, når Biden er demokratenes kandidat.

Det er noe annet å polle det samme mennesket når han eller hun er kandidaten. Velgerne kan ikke lenger forholde seg til personen som en hypotetisk størrelse, men som et reelt alternativ. 

Vi må rett og slett vente å se noen uker/måneder og se hva meningsmålingene sier. Nesten alt som er blitt sagt og analysert om dette valget, kan nå kastes i søpla. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, SilverShaded said:

Stor respekt for Biden's avgjørelse ! Press eller ikke press, han lot landet komme først. Nå får vi se fremover...det blir spennende å se hva partiet gjør nå.

Hvordan kan du ha det når han ikke har trukket seg for lengst. Det gir ikke mening å respektere noen som har dratt det alt for langt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 minutter siden):

Litt ironisk at den personen som nå får i oppgave å "beskytte demokratiet", slik demokratene hevder de gjør, selv ikke er et resultat av den demokratisk prosess, men press fra partieliten (slik Biden selv har beskrevet det).

Det er ikke noe ironisk i det hele tatt, og dette ivaretar demokratiet 100%. Det var alltid Bidens eget valg. Å bli lagt press på gjør politikere hele tiden, og særlig presidenter og presidentkandidater. Det er ikke noe udemokratisk ved å utøve press i form av argumenter og det å gå offentlig ut med meningene sine.

Det er nok heller din innstilling som er udemokratisk, som mener at folk ikke skal få organisere eller ytre seg.

Endret av Markiii
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, Markiii said:

Det er ikke noe ironisk i det hele tatt, og dette ivaretar demokratiet 100%. Det var alltid Bidens eget valg. Å bli lagt press på gjør politikere hele tiden, og særlig presidenter og presidentkandidater. Det er ikke noe udemokratisk ved å utøve press i form av argumenter og det å gå offentlig ut med meningene sine.

Det er nok heller din innstilling som er udemokratisk, som mener at folk ikke skal få organisere eller ytre seg.

Alle i partiet var fullstendig klar over Bidens helse under primærvalget. Millioner av stemmer rett i søpla.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det listes mulige "running mates" for Harris:

Who Would Kamala Harris Pick as Her 2024 Running Mate? Possible VP Candidates to Fill Out New Democratic Ticket
https://people.com/kamala-harris-possible-running-mate-vp-candidates-8680065

Sitat
  1. Kentucky Gov. Andy Beshear
  2. Arizona Sen. Mark Kelly
  3. North Carolina Gov. Roy Cooper
  4. Pennsylvania Gov. Josh Shapiro
  5. Illinois Gov. J.B. Pritzker
  6. Transportation Sec. Pete Buttigieg
  7. Michigan Gov. Gretchen Whitmer

Andre publikasjoner har flere av disse, noen variasjoner.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Det listes mulige "running mates" for Harris:

Who Would Kamala Harris Pick as Her 2024 Running Mate? Possible VP Candidates to Fill Out New Democratic Ticket
https://people.com/kamala-harris-possible-running-mate-vp-candidates-8680065

Andre publikasjoner har flere av disse, noen variasjoner.

Vil tro at hun ønsker å velge noen som tar med seg en vippestat, dersom det blir henne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rebel-Rider skrev (41 minutter siden):

Skal de vinne så må demokratene ta en sjanse. Warren, Sanders, Whitmer og definitivt Harris kan vi bare se bort fra. Enten for gammel, dårlig likt eller for lite kjent. Newsom og Buttigieg muligens, men de må jo ville det selv også..


Min oppfatning er at det er helt riktig av Biden å trekke seg.
Det har blitt åpenbart for alle at han ikke vil klare fire nye år, han er rett og slett for gammel nå, og det synes.

Tror dog det blir vanskelig å erstatte han med en annen kandidat nå.
Demokratene har noen dyktige folk, men ingen som helt utmerker seg som presidentkandidat.

Generelt sett er det vanskelig å stille med en kvinne, og statistisk sett er det umulig, ettersom det aldri har vært en kvinnelig president, og det henger nok faktisk litt i enda hos en del amerikanere, selv mange vanlige folk som ikke nødvendigvis har forvaklede kvinnesyn.

Clinton fikk dog flere stemmer enn Trump, så det er åpenbart mulig for en kvinne å vinne, selv om statistikken er forferdelig.

Sanders er selvfølgelig helt uaktuell. Han regnes som en ekstremistisk tulling i USA, på høyde med The Squad, og ville ikke vunnet noe som helst, og han er for gammel.

Elizabeth Warren er 75 år gammel, og ikke spesielt populær, så det er nok også utelukket.

Whitmer er i det minste yngre, i femtiårene, og er populær blant mange, men hun er også svært upopulær blant mange.
Folk har planlagt å kidnappe og drepe henne, og mange hater henne over alt i denne verden, dog stort sett republikanere.

Det største problemet er at hun ikke akkurat er veldig "president-aktig".
Hun banner angivelig som en full sjømann, sier det hun mener uten å legge noe mellom, skjeller ut folk, begir seg inn på lange Trump-lignende "rants" i taler og den slags, og er vel det man politisk kan kalle en løs kanon, dog en artig en.

I land som Norge kunne vi kanskje funnet det som et artig trekk hos en statsleder, men i USA er det ikke særlig populært, med mindre man er Trump.

Som tidligere nevnt, Buttigieg kan ikke vinne fordi han er åpent homofil, og det er for mange konservative swing-voters som ikke ville stemt på han, selv om han trolig ville vært den smarteste og mest kompetente president i USAs historie.

Newsom er egentlig en glimrende kandidat og en dyktig politiker, men han har det problemet at han kommer fra California, og at ting har gått usedvanlig dårlig der under Newsoms ledelse.

Han ville blitt et lett bytte for svertekampanjer fra Trump, men jeg tror han hadde hatt en god mulighet til å vinne.
Dersom man kunne fått noen debatter mellom Newsom og Trump, fått Newsom ut i noen slike "town halls" og den slags, så jeg tror jeg han ville gjort det utmerket.

Han er jo også tradisjonelt egnet, i og med at han er en middelaldrende hvit mann med hele ræva full av penger, som gjerne er populært blant amerikanske velgere, og med Kamala som VP så kunne de kanskje hatt en mulighet, men dersom Kamala forbigås vil det ha en særdeles dårlig signaleffekt, og hun vil vel neppe stille som VP igjen.

Signaleffekten ved å hoppe over Kamala nå, en etnisk kvinne, ville nok frastøte flere velgere enn det ville vunnet for demokratene.
For å ikke snakke om at hele valgkampanjen, donasjoner og alt sammen, måtte startes på nytt. Det trenger man ikke nødvendigvis med Kamala.

Demokratene står egentlig fritt til å velge nå. Hadde det vært etter konvensjonen så ville det vært Kamala som tok over, men på nåværende tidspunkt er det egentlig helt åpent, selv om det trolig blir Cackling Kamala.

Jeg tror det blir usedvanlig vanskelig for Kamala å vinne.

I fire år som VP er det svært få som har sett henne, og vet noe om hva hun har gjort, utover at Trump feilaktig hevder hun har vært "sjefen for grensen", for å sverte henne.

Hun er generelt upopulær, mye på grunn av væremåte og tidligere ekskapader som statsadvokat, og det er vanskelig å se at hun skulle kunne tiltrekke seg noen Trump-velgere, eller kunne snu mange swing-voters, men man vet jo aldri, Kamala er både smart og dyktig, men hun har en tendens til å utad fremstå som litt vel oppesen og bedre enn alle andre.

Demokratenes beste sjanse er trolig å konvertere Nikki Haley, hun ville vunnet over Trump.

Utover det, så tror jeg Newsom er den med best sjanse til å vinne over Trump, men det blir nok Kamala som blir kandidaten.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Hun er generelt upopulær, mye på grunn av væremåte og tidligere ekskapader som statsadvokat.

Korrekt. Kamala Harris er upopulær også blant mange demokrater, i tillegg så har hun vært usedvanlig annonym i rollen som VP.

Jeg tror ikke at DEM vil ha noen som helst sjanse mot Trump/GOP dersom de velger Harris. 

Endret av Joeal88
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg har argumentert for før så er det uheldig at han er for gammel. President kandidater bør helst være under 70 år. Spesielt når han har fått problemer med debatter og taler så går det ikke lenger. Riktig at han trekker seg nå før valget. Partiet burde innsett dette tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...