Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Jeg så hele talen hans. Han snakket om en bestemor som kjærlig beskyttet seg og sine. I Norge er det selvfølgelig rart, men andre steder trenger det ikke å være det. Kommer altså an på hva man har opplevd og hvordan situasjonen er der man befinner seg. Er det større fare for at noen bryter seg inn i huset ditt så er det mer normalt å tenke selvforsvar. Han fortalte om en bestemor som var veldig beskyttende ovenfor ham som liten, og som ville ta knekken på enhver som prøvde seg på ham, men med et spøkefullt glimt i øyet. Altså helst for å betrygge sitt barnebarn. Vance hadde en vanskelig oppvekst (preget av fattigdom, omsorgssvikt, og en mor som var rusmisbruker), så det er bakgrunnen for bestemorens uttalelse. Kjenner du til rusmiljøer så kan mange finne på nesten hva som helst for å få tak i penger til å sette neste dose. Inkludert å bryte seg inn hos noens mor på jakt etter cash. Disse 19 pistolene fant de etter at bestemoren døde da de ryddet huset hennes. Hun var gammel og dårlig til beins, og de antok at hun hadde plassert våpnene rundt omkring i huset for å ha rask tilgang til ett av dem dersom noen brøt seg inn. Vance fortalte også om rusproblemer som mange i samfunnet rundt ham slet med, tilsvarende hva Thomas Seltzer viste i UXA-serien han laget for noen år siden. Selvforsvar er ikke koko, selv om det kan høres slik ut for noen som bor på andre siden av kloden i et fredelig nabolag hvor man aldri har vært i nærheten av å føle sin tilværelse truet.

Det du beskriver er et sykt samfunn der mennesker setter sin lit til Gud og våpen.  Uansett rasjonale og forutsetninger så fremstår 19 våpen ferdig ladet som en syk,syk reaksjon. 

Biden fremstår også som en syk person med alt for stort ego til å være rasjonell nok til å gi fra seg stafettpinnen til en annen dessverre. Så uansett hvem som vinner så er det nok ikke gode nyheter for Europa. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (27 minutter siden):

Det du beskriver er et sykt samfunn der mennesker setter sin lit til Gud og våpen.  Uansett rasjonale og forutsetninger så fremstår 19 våpen ferdig ladet som en syk,syk reaksjon. 

Biden fremstår også som en syk person med alt for stort ego til å være rasjonell nok til å gi fra seg stafettpinnen til en annen dessverre. Så uansett hvem som vinner så er det nok ikke gode nyheter for Europa. 

Denne syk "mamaw" reddet Vance's liv.

Read the book og da har du en mye bedre forståelse enn en overfladisk Gud og våpen beskrivelse av appalachian kultur.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 timer siden):

Et interessant poeng er at i Norge ligger draps-raten på 0.5 per 100k innbyggere, mens den er på 6.3 i USA. Her i landet skjer dessuten godt over halvparten av mordene med stikkvåpen, ikke skytevåpen. Av 21156 drap i USA skjedde over 80% med skytevåpen.

Jøsses, nesten så man skulle tro at antall våpen i sivile hender ikke har så mye å si på antall drap da.. 

Jeg mener, vi med våre "få" våpen hadde vel ca 1.4 millioner registrerte våpen sist jeg sjekket. 

I tillegg kommer en haug gamle hagler, alt som ligger hjemme hos enkelte hv-soldater/politifolk, alt som ligger igjen etter krigen, alt som har dukket opp via grensene osv. 

Skulle nesten tro at holdninger og mental helse har mer å si for drapsrater. 🙂

Og før argumentet kommer, så er jaktbørser like mye designet for "å ta liv" som de "skumle" våpnene. 

 

Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (3 minutter siden):

Biden er rasende og føler seg sveket melder NBC.

 

Det forundrer meg ikke. Han har vist seg sta og steil og har liten forståelse for at hans partifeller er redde både for å tape valget og å miste sine egne plasser.

Spørsmålet her er, hvem er det egentlig som sviker hvem ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Spiller liten rolle, demokratene taper valget uansett. Trump og MAGA er nå helt ustoppelige, og det kommer til å bli ett brakvalg i november. Blir spennende å følge med på.

Biden og demokratene har vært en katastrofe for USA og verden de siste 4 år. Den høye inflasjonen hele verden har sett, hadde blitt stagget med Trump politikk.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Greit å minne på at vi er i juli....

Merk mine ord, jeg er selvsikker på at dette utspillet vil aldres godt frem mot november 😉

(jeg nyter jo også godt av å provosere den radikale venstresiden)

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Svein M skrev (8 minutter siden):

Jeg har lite tro på at republikanerene vinner. For meg er både Trump og JD Vance dårlige kandidater. Og jeg har inntrykk av at hele det republikanske partiet er mye mer ekstremt nå enn sist Trump vant.

Du burde legge inn ett veddemål på det. Oddsen hos bookmakerne er svært god om du vedder på en demokratisk seier. Kast deg på med noen tusenlapper siden du har så stor tro på demokratene 😂

Endret av Kron
Lenke til kommentar
6 hours ago, FriskLuft said:

I USA så hyller man en slik handling. Og nå skal altså de som hyller dette kanskje ta over styringen av USA. Det er helt surrealistisk - helt koko.  Hele kongressen til det republikanske partiet fremstår jo som et galehus med religiøse baktoner. Verden har helt klart grunn til å skjelve når mennesker med slike tanker skal få styre over en av verdens kraftigste militærmakt.  

Tror det handler mer om at man har frihet til å bestemme selv, der demokratene ønsker å bestemme at du ikke en gang skal få lov å ha våpen hjemme. Pluss at tar man fra lovlige borgere våpnene så gjør det ingenting med de kriminelle som fortsatt kommer til å ha våpen. 

Jeg er glad vi ikke har samme våpenkulturen og våpenkriminalitet i Norge. Men om vi hadde det, så ville jeg definitivt hatt våpen hjemme for å forsvare meg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (58 minutter siden):

Det forundrer meg ikke. Han har vist seg sta og steil og har liten forståelse for at hans partifeller er redde både for å tape valget og å miste sine egne plasser.

Spørsmålet her er, hvem er det egentlig som sviker hvem ?

Tja, Biden er et menneske, med følelser,  jeg skjønner godt at han reagerer. Som menneske, ikke politiker

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Vel, det er noe annet når det er frivillig. Skjønner jo at dette er fremmedord for venstresiden.

Takk, skjønner ikke slike sammenligninger. Forstår ikke venstresiden at det faktisk er en forskjell, eller er det en bevisst uærlighet?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

Spiller liten rolle, demokratene taper valget uansett. Trump og MAGA er nå helt ustoppelige, og det kommer til å bli ett brakvalg i november. Blir spennende å følge med på.

Biden og demokratene har vært en katastrofe for USA og verden de siste 4 år. Den høye inflasjonen hele verden har sett, hadde blitt stagget med Trump politikk.

Mhp økonomi så tar du helt feil.mhp Trump sin politikk. Inflasjonen ble trigget av pandemien og klima endringer. Med Trump sin isolasjonspolitikk så vil det trolig bli verre. Mange økonomer er bekymret for hva Trump vil kunne ødelegge 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...