Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (18 minutter siden):

Er ikke Norge et land med nesten like mye våpen som USA? Vi har likevel svært mye mindre våpenvold enn de har der borte. 

Vi er på 11 plass bak både Sveits (nr.3) Finland (nr.4) og Sverige (nr.10) Men ja vi har et høyt antall våpen og forholdsvis lite våpenvold pr innbygger.

https://www.nrk.no/vestland/fa-har-flere-vapen-enn-nordmenn-1.10852686 (2012)

USA har 120 våpen pr 100 innbygger, Norge har 28 våpen pr 100 innbygger. (2017)

https://www.smallarmssurvey.org/database/global-firearms-holdings

Endret av Rebel-Rider
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rebel-Rider skrev (4 minutter siden):

Vi er på 11 plass bak både Sveits (nr.3) Finland (nr.4) og Sverige (nr.10) Men ja vi har et høyt antall våpen og forholdsvis lite våpenvold pr innbygger.

https://www.nrk.no/vestland/fa-har-flere-vapen-enn-nordmenn-1.10852686 (2012)

USA har 120 våpen pr 100 innbygger, Norge har 28 våpen pr 100 innbygger. (2017)

https://www.smallarmssurvey.org/database/global-firearms-holdings

Ja det er jo en forskjell. Ser NRA er superfornøyd med vance

Lenke til kommentar
Casey skrev (13 minutter siden):

Abortmotstanden tilde konservative har ingenting med respekt for liv å gjøre. Spør om de vil gå med på f.eks. helsetjenester for barn! Det sier de blankt nei til. Så om et barn dør etter 22 uker etter fødselen fordi foreldrne ikke har råd til helsetjenestene som skal til for å redde barnet, bryr de konservative seg ikke i det hele tatt, men derimot er det katastrofe hvis forstret blir abortert etter 22 uker. Det det dreier seg om er kontroll over kvinners vagina, INGENTING ANNET! Disse konservative rett og slett lyver om alt.

Jeg synes på mange måter innlegget ditt oppsummerer hvorfor ‘sidene’ er så sinte på hverandre og fra utsiden ser ut til å forstå hverandre så dårlig; det at dere konsekvent antar de verste intensjoner og motivasjoner hos meningsmotstandere og slik bygger noen temmelig gufne fiendebilder. Med en slik utbredt (selv)polarisering og fiendebilder er det ikke rart at politikken og diskusjonen rundt den blir så ufin, eller at noen tyr til helt uakseptable midler. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (7 minutter siden):

Jeg synes på mange måter innlegget ditt oppsummerer hvorfor ‘sidene’ er så sinte på hverandre og fra utsiden ser ut til å forstå hverandre så dårlig; det at dere konsekvent antar de verste intensjoner og motivasjoner hos meningsmotstandere og slik bygger noen temmelig gufne fiendebilder. Med en slik utbredt (selv)polarisering og fiendebilder er det ikke rart at politikken og diskusjonen rundt den blir så ufin, eller at noen tyr til helt uakseptable midler. 

Det svaret har blitt brukt før, og kun mot innlegg som motsier rightwing/konservativ ideologi. Noe som avslører at denne "both-side"-ismen egentlig er rimelig ...."one-sided". Og egentlig rett og slett "gaslighting".

Når folks menneskerettigheter blir angrepet, hvorfor er det alltid ofrenes ansvar å være høflig og sivilisert, mens overgriperne aldri blir holdt i samme standard?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 minutt siden):

Det svaret har blitt brukt før, og kun mot innlegg som motsier rightwing/konservativ ideologi. Noe som avslører at denne "both-side"-ismen egentlig er rimelig ...."one-sided". Og egentlig rett og slett "gaslighting".

Når folks menneskerettigheter blir angrepet, hvorfor er det alltid ofrenes ansvar å være høflig og sivilisert, mens overgriperne aldri blir holdt i samme standard?

Det er synd at selv en påpekning av at diskusjonen preges av at begge/alle parter tolker hverandre på verst mulig måte sender deg rett ned i skyttergraven, og jeg er redd du igjen ufrivillig underbygger poenget mitt. 
 

Jeg er for øvrig sikker på at det finnes norske ord for det du forsøker å si. Vi er ikke alle like inne i ‘kulturkriger-terminologien’. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Det er synd at selv en påpekning av at diskusjonen preges av at begge/alle parter tolker hverandre på verst mulig måte sender deg rett ned i skyttergraven

Verden er allerede på en måte en "skyttergrav", hvor et fåtall har privilegium til å ikke delta, og denne "both-side"-ismen er intet annet enn en taktikk for å lure folk i skyttergravene i å stå oppreist og veie med et diplomatisk flagg, så de blir lettere å plaffe ned.

Men du er velkommen til å motbevise meg neste gang noen starter en svertekampanje mot skeive, transpersoner, feminister, demonstranter, o.l.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Tussi said:

Er ikke Norge et land med nesten like mye våpen som USA? Vi har likevel svært mye mindre våpenvold enn de har der borte. 

Nope (wahtaboutism på sitt beste du driver med her eller? mtp ant våpen og minst like viktig hva er din definisjon - Vi snakket tross alt om skytevåpen blandt privatpersoner her). Kilde?

Videre ang Rebel-Rider sitt argument.

Teksten i the second amendment i sin "helhet". Aka hele setningen inkludert det som står før komma).

Quote

A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed

A well regulated Militia,

Det begynner med den nokså viktige setningen som er blitt utvannet mer og mer ettersom tiden har gått. Til det nivået den er i dag hvor det ALDRI ser ut til å ha innvirkning på lovverket som blir formulert. Siste eksemplet i fortsettelse av dette dreier seg om galskapen til høyesterett i å ikke forby modifikasjon iht at det i følge kongressen (på 80 tallet mener jeg å huske) ikke skal være lov med automatiske våpen samt løsninger som omgjør "ikke automatiske" våpen til "automatiske" våpen som kongressen senere (da the founders tross alt ikke kunne forutsi at det nå er mulig å fyre av enorme mengder kuler fra ett våpen - og kongressen ikke kunne forutse hva våpenprodusentene ville kalle noe slikt ("Bumpstock") - så de lot det være opp til å forby konvertering av ikke automatisk til automatisk). Noe høyesterett da mente ikke var presist nok i lovverket til å kunne forby bumpstock til tross for at det produktet er akkurat ett slikt produkt som nevnt i lovteksten til kongressen "any modification to alter a non automatic into an automatic".

Men jada. USA har mer enn nok å ta av når det gjelder problemer ellers i samfunnet også (og ingen av de vil bli løst av at de presser flere våpen ut blant folk). Men hvem vil vel løse reelle problemer? Nei det er viktigere å sette folk opp mot hverandre enn å løse noe (for de rikeste støttespillerene til Trump). De samme folka som fikk godene av at Trump lettet på skattene deres med det resultat at 25# av USA sin utenlandsgjeld gikk rett i deres lommer (og Biden hadde en aldri så liten oppåverbakke å jobbe mot inflasjonsmessig). For om ikke republikanerene har problemer de kan "overtale befolkningen" om at er det største problemet i deres liv (Fox sitt motto vil jeg tro) så har de ikke nok stemmer. De må jo ha alle stemmer, inkludert de soinn hakke sprø for i det hele tatt å kunne stille. For ideene er det mankovare på. Annet enn å skylde på andre for feilene i samfunnet (størsteparten av feilene og problemene de fokuserer på er når alt kommer til alt mer eller mindre fiktive, misvisende eller regelrett fanden leser bibelen stil.

Og som med så mye annet i USA blir alt dradd i retning av det mest ekstreme. Når demokrater (eller republikanere for den saks skyld) tar opp ett problem så blir ekstremløsningene diskutert. Og når Demokratene faktisk er villig til å jobbe med republikanere ang lovforslag for ett gitt problem, så kommer MAGA inn og boikotter forslaget som hadde løst problemet da det ville ødelagt for de politiske (imo guppy nivå hjerne) mulighetene til Donald J Trump. Sjekk litt rundt forslagene som MAGA enten har stemt ned eller truet seg til å få boikottet de siste 4 årene. Og til tross for dette så har det blitt gjort mye for "Bottom and middle" klassen i USA. Selvsagt er det langt mer å gjøre, men Trump hjelper ingen som ikke sverger sin lojalitet til HAM personlig. Glem "swearing to the constitution". Han er iflg høyesterett immun for alle sine officielle handlinger. Noe presidenten vel alltid har vært, men med klare skiller mellom hva som er offisielle handlinger og hva som er personlige. Den grensen er nå i praksis borte på samme måte som den første setningen i "the second amendment".

 

Se også min "nokså åpne og utfyllende" beskrivelse under for opphav til mitt altså nærsagt hat mot grupper som bruker andres problemer for å fremme sitt eget liv / egen agenda eller (imo i stor grad troll-)symspunkter.

For å gi en kontekst til mine tideligere uttalslser om tema abort.

Ikke quote meg for hva som står i spoiler. Det jeg sier her er for å gi hver enkelt tankegods mtp om hvorfor de debatterer. Jeg tar ikke stilling til om ditt svar er JA JEG VIL DEBATTERE fordi jeg mener det er min rett eller lignende. Jeg prøver bare å gi deg en ide om at virkelige mennesker har virkelige erfaringer og håper hver enkelt går i seg selv basert på at jeg er langt ifra den eneste med en slik historie (ref min tid i helsevesen og i terapeut-rolle).
 

Spoiler

Jeg har mistet ett barn OG EN KJÆRESTE som følge av at hun følte skam som følge av sin graviditet da hun (og jeg) var 15. Hun følte nok at hennes liv var over og hennes familie (og min for den saks skyld - selv om verken de eller jeg visste noe om dette da - hadde en MORALSK tilnærming til noe som de og alle rundt burde holdt seg laaangt unna. Og ja, jeg har null niks tro på at en sparer liv med verken moralpoliti, regler (som er helt fjernet fra realitetsorientert for den personen som blir stående i en posisjon å "måtte" bære frem ett barn og dermed gi avkall på alt de har drømt om - det er tross alt hva sex education fra min tid i praksis betød; ha sex og du blir gravid og dine drømmer er over. Og om du tar abort vil Gud straffe deg.

Jeg fikk vite det via en god gammeldags telefonsamtale (utskjelling) fra søstera til min skole nesten ett år senere og holdt dette skjult for egen familie i mangfoldige år (igjen dette med skam, livet er over osv - og i mitt tilfelle skyldfølelse).

Ting hadde heldigvis kommet seg noen hakk videre siden midten av 90 tallet, men ut ifra måten debatt blir ført i dag, så vet jeg neimen ikke. Og jeg har til gode å se at løsninger for de som havner i en slik situasjon er tilstede på en slik måte at jeg vil anse det som annet enn et ungt menneskes naturlige tanke å tenke at livet er over (les drømmene).

Igjen; vi var begge 15 år.

Så la meg stille deg noen retoriske spørsmål før du eventuelt svarer på dette (eller fortsetter å debattere rundt omkring);

Hva er ditt livserfaringsmessige argument for å debattere rundt abort?

Og da først og fremst spre ekstrem-variasjoner rundt tema?

Har du ikke andre steder du heller kan putte den samme innsatsen som vil ha større reell betydning for de ørten andre problemene vi har i samfunnet med de av oss som faktisk allerede er i live uavhendig av mors livmor?

Er du av den oppfatning at du vet bedre enn vedkommende som må føde barnet?

Personlig har jeg tilbragt det meste av mitt voksne liv bl.a. i helsevesen (og ja jeg har sett mye), senere i musikklivet (utvilking av utstyr og artist) og frem til for ett par år siden jobbet med terapi. Jeg har ikke egne barn nå og dette har preget mitt videre liv iht partnere (da jeg av helsemessige årsaker ikke ønsker egne biologiske barn). Jeg skal ikke gå dypt inn i min tro, men jeg takker gud for at han tok imot dem, og jeg tror jeg en dag vil møte dem. Da også ett voksent barn med egne barn igjen (mine barnebarn). Og basert på at også hun var alvårlig syk så var det trolig at ett barn ville hatt ett vondt og tøft liv med våre gener.

Jeg gjentar IKKE SITER OG IKKE REFERER TIL DETTE I DEBATT. DETTE ER EN PERSONLIG altså nærsagt BØNN til deg om at du går i deg selv og ser på HVORFOR DU PÅ DØD OG LIV SKAL DEBATTERE ABORT (og andre ting som faktisk ikke angår deg). La Leger og eksperter forme politikken (og da ikke selværklærte eksperter med diverse personlige agendaer).

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Trumpamania ❤️

Hogan gjorde rent bord.
image.png.273088c320b6d9d91a03243887f34c40.png

Quote

Trump keeps standing and kicking their butts.

Dette er det største siden Wrestlemania IV og V på Trump Plaza.

Nostalgisk, men det var en meget god tale som ble holdt nå i natt. Rettelse, flere gode taler.
image.thumb.png.51c7685800501fe1406b0011fa71a594.png

Ikke overraskende at det ble riving av skjorte.

Det er mye underholdende i natt, ikke bare Hogan. Bra hype. Haterne vil si at det er useriøst.

De som ikke får sett det live går virkelig glipp av noe. Et referat på NRK i morgen (teknisk sett i dag), kan ikke måle seg.
image.thumb.png.a9530d6fdbfa4f0fb6fa84e5e591edb6.png
image.thumb.png.f43ac408b3639d822c240a782a12ce5c.png

Gripende inntrykk når Trump forteller om attentatforsøket.

Trump fremstår både sterk og fattet. De fleste hadde vært som gelé under ei uke etter en så alvorlig hendelse.
image.thumb.png.6f6a38a5ca6cdaf70f0825f7c32355c5.png

Den falne (under attentatforsøket) brannmannen Corey, ble nevnt.

En rekke mennesker ble nevnt og takket.

Hovedpoeng:
Skal gjøre USA sterkere og skal være en president for alle i USA, ikke bare halvparten. MAGA skal leve opp til navnet, det er ikke noe å stanse.

"Jeg er her for å kjøpe deres stemme, det er jeg ærlig om."

Så kom det en del skryt om hva de hadde fått til. Deretter løfter og lovnader.

Resten får dere antakelig på nyhetsmorgen på NRK.

God natt.

image.png.e973fd373ff535ca2c8cb6ceb374e0e2.png
Vel blåst.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne såkallte "nye Trump" har jeg liten tro på, tror neppe det vil vare. Den delen av talen som var en 'forsonende ny mann' virket som et nøye gjennomtenkt triks. Den gamle Trump er lik seg selv, med de samme løgnene om kriminalitet, innvandring, inflasjon, isolasjonisme osv.  Han gikk hardt ut mot Kina og vil ha høyere toll på varer derfra...100-200% på biler f.eks. Hele avslutningssermonien var som vanlig et eneste stort forførelses-jippo, med alt fra skrikende og gestikulerende pastorer til Hulk Hogan. Siste mote er visst hvit bandasje på høyre øre..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mennesker som forherliger og idoliserer våpen, det  gå galt et sted. Og det ser man jo tydelig i det absurde antallet skytinger og massakre som stadig skjer på skoler, kjøpesentre, kinoer +++.

USA er et land som er (tilsynelatende) bygd på våpen og tanken om "freedom!", men det som stort sett skjer er at våpen brukes til massakre og massemord hvor selv ikke barn slipper unna, og friheten så mange amerikanere messer om, ja, hva slags frihet har de egentlig?
Absurd høye sykehusregninger (tom. for fødsler), de facto krav om (ofte dyr) helseforsikring for å få nødvendig helsehjelp uten å bli ruinert, absurt jobbkultur hvor det nærmest forventes at man skal jobbe seg ihjel og bare såvidt får lov til å ta en håndfull feriedager...

Et absurd samfunn jeg er sjeleglad for at jeg slipper å leve i. Og det blir neppe bedre...

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (8 timer siden):

Nope (wahtaboutism på sitt beste du driver med her eller? mtp ant våpen og minst like viktig hva er din definisjon - Vi snakket tross alt om skytevåpen blandt privatpersoner her). Kilde?

Nei, jeg driver ikke med whataboutism, det virker som at ditt problem med mitt syn på andre ting påvirker ditt syn på hva jeg skriver om andre ting. Norge er et av landene i verden med flest våpen blant befolkningen, dog som en annen sa, vi har langt mindre, tall jeg ikke kjente til

Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

Trump fremstår både sterk og fattet. De fleste hadde vært som gelé under ei uke etter en så alvorlig hendelse.
image.thumb.png.6f6a38a5ca6cdaf70f0825f7c32355c5.png

Angstdempende medikamenter?

Han er nok oppdratt til å være en tøffing, og vil fortsette med å være det.

Tror det skal mye til for å stoppe Trump, mens Biden må ta seg en pause på grunn av et mye omtalt forkjølelsesvirus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (57 minutter siden):

Folk jublet. Sett med egne øyne vil jeg vel si at en person som legger 19 våpen rundt omkring i huset ladet og klart - er gal - fullstendig koko. I USA så hyller man en slik handling. Og nå skal altså de som hyller dette kanskje ta over styringen av USA. Det er helt surrealistisk - helt koko.  Hele kongressen til det republikanske partiet fremstår jo som et galehus med religiøse baktoner. Verden har helt klart grunn til å skjelve når mennesker med slike tanker skal få styre over en av verdens kraftigste militærmakt.  

Jeg så hele talen hans. Han snakket om en bestemor som kjærlig beskyttet seg og sine. I Norge er det selvfølgelig rart, men andre steder trenger det ikke å være det. Kommer altså an på hva man har opplevd og hvordan situasjonen er der man befinner seg. Er det større fare for at noen bryter seg inn i huset ditt så er det mer normalt å tenke selvforsvar. Han fortalte om en bestemor som var veldig beskyttende ovenfor ham som liten, og som ville ta knekken på enhver som prøvde seg på ham, men med et spøkefullt glimt i øyet. Altså helst for å betrygge sitt barnebarn. Vance hadde en vanskelig oppvekst (preget av fattigdom, omsorgssvikt, og en mor som var rusmisbruker), så det er bakgrunnen for bestemorens uttalelse. Kjenner du til rusmiljøer så kan mange finne på nesten hva som helst for å få tak i penger til å sette neste dose. Inkludert å bryte seg inn hos noens mor på jakt etter cash. Disse 19 pistolene fant de etter at bestemoren døde da de ryddet huset hennes. Hun var gammel og dårlig til beins, og de antok at hun hadde plassert våpnene rundt omkring i huset for å ha rask tilgang til ett av dem dersom noen brøt seg inn. Vance fortalte også om rusproblemer som mange i samfunnet rundt ham slet med, tilsvarende hva Thomas Seltzer viste i UXA-serien han laget for noen år siden. Selvforsvar er ikke koko, selv om det kan høres slik ut for noen som bor på andre siden av kloden i et fredelig nabolag hvor man aldri har vært i nærheten av å føle sin tilværelse truet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (23 minutter siden):

Nei, jeg driver ikke med whataboutism, det virker som at ditt problem med mitt syn på andre ting påvirker ditt syn på hva jeg skriver om andre ting. Norge er et av landene i verden med flest våpen blant befolkningen, dog som en annen sa, vi har langt mindre, tall jeg ikke kjente til

Hvorfor fortsetter du å si at Norge er et av landene med flest våpen, når det er vist at vi ligger langt nede, på 11. plass ?

Et interessant poeng er at i Norge ligger draps-raten på 0.5 per 100k innbyggere, mens den er på 6.3 i USA. Her i landet skjer dessuten godt over halvparten av mordene med stikkvåpen, ikke skytevåpen. Av 21156 drap i USA skjedde over 80% med skytevåpen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (7 minutter siden):

Hvorfor fortsetter du å si at Norge er et av landene med flest våpen, når det er vist at vi ligger langt nede, på 11. plass ?

Et interessant poeng er at i Norge ligger draps-raten på 0.5 per 100k innbyggere, mens den er på 6.3 i USA. Her i landet skjer dessuten godt over halvparten av mordene med stikkvåpen, ikke skytevåpen. Av 21156 drap i USA skjedde over 80% med skytevåpen.

Det er 179 land i verden... vi er forøvrig på 5 plass ifølge denne kilden

https://www.forskning.no/vold/usa-serbia-jemen-finland-og-norge-har-mest-skytevapen/2193994

hele poenget mitt forøvrig var at det var rart at det var så få drap med skytevåpen her kontra USA

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (13 timer siden):

Er ikke Norge et land med nesten like mye våpen som USA? Vi har likevel svært mye mindre våpenvold enn de har der borte. 

Nei det er veldig mye mer våpen i USA. Det er også andre viktige forskjeller som at de der i noen grad kjøpes til selvforsvar, mens her så kjøpes de til andre formål som f.eks jakt eller sport. Det er også mye strengere kontroll på våpen i Norge.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (26 minutter siden):

Nei det er veldig mye mer våpen i USA. Det er også andre viktige forskjeller som at de der i noen grad kjøpes til selvforsvar, mens her så kjøpes de til andre formål som f.eks jakt eller sport. Det er også mye strengere kontroll på våpen i Norge.

Ja, jeg ser jo, da noen skrev det tidligere, at selv om vi ligger høyt i verden. Så har vi kun i overkant av en tidel av hva USA har. Som jo er en enorm forskjell  ingen tvil om det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...