Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner. Jeg skulle bare få deg til å skrive at du mente foster. Innlegget under her insinuerer at det er snakk om 1 million innbyggere / voksne / folk med personnummer, men det er det jo selvsagt ikke. @JK22 snakket åpenbart om fødte innbyggere / folk med personnummer fordi det er normalt sånn man regner innbyggertall, folk, kvinner etc. Fostere teller ikke med i folketallet.

 

Jeg har alltid regnet med fosteret. Det er ikke noen hemmelighet at jeg mener hver abort som tar livet av et foster medfører et dødsfall. Jeg er kanskje den som er mest åpen om det her inne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (7 minutter siden):

Nå kan trolig ikke unge fostre føle smerte, men det du beskriver er faktisk den vanligste brukte senabortmetoden i USA etter ca uke 15, og de får ingen bedøvelse

Ja, burde påpekt at det er de amerikanske forholdene jeg siktet til. Det norske kompromisset støtter jeg.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (18 minutter siden):

@JK22 du glemmer de ca 1 millioner som dør av lovlig abort hvert år i USA.

LØGN. 

Dette er løgn og atter løgn fordi det bare er snakk om fostre som ikke kunne overleve utenfor morens kropp. Her er det snakk om voksne kvinners helse og rett til å bestemme over egne kropp - og deretter fosteret som vokser i henne. Det som kalles "spontanabort" ute i dyrelivet i eldre tid vist seg å være langt fra så tilfeldig som antatt, det var først i nyere tid det var innsett at hunndyr ikke abortert sine fostre - løvinner som muser for eksempel - helt tilfeldig. Det var hunnemus som "spontanaborte" nærmest på flekken bare ved lukt av en fremmed hannemus. Hver eneste gang. Kvinnen har for lengst mistet evnen. 

Det er gått så langt i abortpraksisen at en blivende mor aktuelt risikere å dø ved fødsel mange ganger flere enn ved abort og det er flere millioner kvinner bare i USA som vil gå mot en sikker død om disse skulle velge å føde deres barn - slik at de må ta abort fremfor å dø. Det er dette som flere delstatlige høyesterettsdommerne har begynte å realisere når disse ikke vil tolerere total abortforbud. 

Slike ekstreme holdninger kan ikke tolereres fordi det er meget sterkt skadelig for alle involverte parter. Vi trenger lover, vi trenger kompromiss, vi trenger forståelse, vi trenger toleranse - vi trenger ikke holdninger som bare skaper konflikt, sinne, krangler og i verste fall død som lidelse og mer. 

Abort KAN IKKE BEKJEMPES fordi det er en del av naturlivet, for det vil alltid være noen som vil kvitte seg med uønskelige barn de ikke kunne bære fram av meget mange forskjellige grunner, til enhver tidspunkt og det har vært der i evigheter helt siden menneskelig sivilisasjon oppsto. Så det er bedre å kunne kontrollere abort for å hindre sosiale konsekvenser, uønskede konsekvenser og tre hjelpende til for at den blivende moren skal kunne ta abort eller velge å bære fram barnet. Det er observert at aborttallene er høyest i land med kvinneundertrykkelse, ekstrem sosial ulikhet og sterk sosialkontroll uansett om det var illegalt eller legalt. 

Jeg forakter disse som vil gjør skade for egne overbevisning uten å ha retten til å tvinge egne vilje på andre. 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg vet det @Tussi og du var nok like klar over at @JK22 ikke teller foster som innbygger / dødsfall på den måten du gjør. Men du kunne ikke dy deg i å påpeke at @JK22 "teller feil" for å fremme din uvanlige og kontroversielle måte å telle på. Du er en ganske ytterliggående antiabort-aktivist.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 minutter siden):

LØGN. 

Dette er løgn og atter løgn fordi det bare er snakk om fostre som ikke kunne overleve utenfor morens kropp. Her er det snakk om voksne kvinners helse og rett til å bestemme over egne kropp - og deretter fosteret som vokser i henne. Det som kalles "spontanabort" ute i dyrelivet i eldre tid vist seg å være langt fra så tilfeldig som antatt, det var først i nyere tid det var innsett at hunndyr ikke abortert sine fostre - løvinner som muser for eksempel - helt tilfeldig. Det var hunnemus som "spontanaborte" nærmest på flekken bare ved lukt av en fremmed hannemus. Hver eneste gang. Kvinnen har for lengst mistet evnen. 

Det er gått så langt i abortpraksisen at en blivende mor aktuelt risikere å dø ved fødsel mange ganger flere enn ved abort og det er flere millioner kvinner bare i USA som vil gå mot en sikker død om disse skulle velge å føde deres barn - slik at de må ta abort fremfor å dø. Det er dette som flere delstatlige høyesterettsdommerne har begynte å realisere når disse ikke vil tolerere total abortforbud. 

Slike ekstreme holdninger kan ikke tolereres fordi det er meget sterkt skadelig for alle involverte parter. Vi trenger lover, vi trenger kompromiss, vi trenger forståelse, vi trenger toleranse - vi trenger ikke holdninger som bare skaper konflikt, sinne, krangler og i verste fall død som lidelse og mer. 

Abort KAN IKKE BEKJEMPES fordi det er en del av naturlivet, for det vil alltid være noen som vil kvitte seg med uønskelige barn de ikke kunne bære fram av meget mange forskjellige grunner, til enhver tidspunkt og det har vært der i evigheter helt siden menneskelig sivilisasjon oppsto. Så det er bedre å kunne kontrollere abort for å hindre sosiale konsekvenser, uønskede konsekvenser og tre hjelpende til for at den blivende moren skal kunne ta abort eller velge å bære fram barnet. Det er observert at aborttallene er høyest i land med kvinneundertrykkelse, ekstrem sosial ulikhet og sterk sosialkontroll uansett om det var illegalt eller legalt. 

Jeg forakter disse som vil gjør skade for egne overbevisning uten å ha retten til å tvinge egne vilje på andre. 

Jeg har overhodet ikke tenkt å svare på et innlegg som kaller meg løgner når jeg meget godt har gjort rede for hva jeg mener, at du er uenig gir ikke deg rett til å påstå at jeg lyver 

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg vet det @Tussi og du var nok like klar over at @JK22 ikke teller foster som innbygger / dødsfall på den måten du gjør. Men du kunne ikke dy deg i å påpeke at @JK22 "teller feil" for å fremme din uvanlige og kontroversielle måte å telle på.

Det er greit nok, vi kan godt stippe denne debatten/avsporingen  nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg har overhodet ikke tenkt å svare på et innlegg som kaller meg køg er lår jeg meget godt har gjort rede for hva jeg mener, at du er uenig gir ikke deg rett til å påstå at jeg lyver 

Ja. For det er løgn ved å antyde at et foster er verdt mer enn morens fremtid eller liv. Slike holdninger er woke- og MAGA-typisk ved at man blir for ekstremt slik at det eneste det gjør, er å gjøre folk irritert, sint eller meget avvisende - som mange amerikanerne gjør når disse kom ut for nåde venstre- og høyreekstremistenes aggressive atferd og argumenter, det er hvorfor det er sterk motstand mot total abortforbud i USA, og hvorfor så mye som 54 % misliker Trump og hans MAGA som andre misliker woke-aktivistene og andre som opptre provoserende uansett hvilken sak det er, som sett med propalestinske demonstrasjoner som i dag har sunket til et lavpunkt da folk flest vendt seg mot dem i voksende sinne. 

Ekstreme holdninger gjør alt verre. 

Uten unntak. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
JK22 skrev (Akkurat nå):

Ja. For det er løgn ved å antyde at et foster er verdt mer enn morens fremtid eller liv. Slike holdninger er woke- og MAGA-typisk ved at man blir for ekstremt slik at det eneste det gjør, er å gjøre folk irritert, sint eller meget avvisende - som mange amerikanerne gjør når disse kom ut for nåde venstre- og høyreekstremistenes aggressive atferd og argumenter, det er hvorfor det er sterk motstand mot total abortforbud i USA, og hvorfor så mye som 54 % misliker Trump og hans MAGA som andre misliker woke-aktivistene og andre som opptre provoserende uansett hvilken sak det er, som sett med propalestinske demonstrasjoner som i dag har sunket til et lavpunkt da folk flest vendt seg mot dem i voksende sinne. 

Ekstreme holdninger gjør alt verre. 

Uten unntak. 

Du kan mene det ikke et slik, men du kan ikke kalle meg en løgner når jeg står for det jeg sier, det er useriøs debatt. Nå tenker jeg denne debatten har gått langt nok, og jeg har uansett ikke tenkt å diskutere videre med noen som mener at jeg lyver når jeg sier jeg mener fosterets liv betyr noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 time siden):

På den annen side så lenge gop står og deler ut ar15 gratis på rnc Convention så vil jeg tørre å påstå at enhver tanke om at det dreier seg om å bevare liv bør falle på sin egen urimelighet.

Er jo noe ideologisk avstand mellom Roe V Wade og The second amendment, selv om respekt for livet før og etter fødsel er en viktig diskusjon å ta.

Var ironisk nok på 70-tallet (da Roe v Wade raste), at NRA ble en organisasjonen som ville at the second amendment (anno 1791) skulle tolkes bokstavelig og ble den "pistol-sniffende" GOP allierte organisasjonen vi kjenner i dag ("Out of my cold dead hands" - Charlton Heston ect..). Med makt til å forandre utfallet på lokal og regionalvalg ved å kronerulle NRA-vennlige kandidater.

Tror ikke at lovgiverne i 1791 hadde sett for seg våpen som du kunne lade om på sekunder, langt mindre skyte helautomatisk flere hundre runder i min. For å sette det i perspektiv så kunne en muskedunder i 1791 skyte 4 skudd i min (hvis du var en veltrent skytter). Men tilbake til i dag..

Tilgang på våpen betyr ikke nødvendigvis at vi ender opp med USA lignende tilstander, er mye kulturelt inne i bildet også: Harde politiske fronter, nedgangstider, inntektsgapet, dårlig utdanning, utenfor-skap, rusmisbruk, gjengkriminalitet og uthuling av våpenlovene er med på å drive opp våpenrelaterte dødsfall.

Så hvordan kan USA seg ut av dette?, tror ikke det er våpen vi primært må se på. Mine forslag:

1. Få inntektsgapet tilbake til 1970 nivå.

2. Få globaliseringen under kontroll.

3. Slutte å sy puter under armene på folk.

4. Få skikk, bruk, respekt og ansvar tilbake i samfunnet.

5. Fornuftig reformasjon av våpenlovgivningen.

 

I 1972 var det 43% som eide våpen i USA, i 2023 var det 42% (% av datidens folketall)

I 1973 var det 19000 (50/50 - mord/selvmord) våpendødsfall i USA i 2023 var det 47000 (43/54 - mord/selvmord)

I 2001 var det 10 masseskytinger i USA, i 2021 var tallet 61.

 

Det hjelper så klart ikke at NRA og GOP driver på som de gjør, men våpenvold, rusmisbruk og kriminalitet er som regel et symptom på et større samfunnsproblem.

 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (12 minutter siden):

Nå kan trolig ikke unge fostre føle smerte, men det du beskriver er faktisk den vanligste brukte senabortmetoden i USA etter ca uke 15, og de får ingen bedøvelse

Abort er relevant, fordi Trump og republikanerne lyger om det til stadighet.

Som resulterer i forestillinger som dette, selv utenfor målgruppen.

...

Om et foster fødes i uke 25. Når begynner det å gråte, og hvorfor?

Kilde er faktisk totalt essensielt: jeg kommer til å gi deg gjentatte kilder fra observasjoner og studier, som forklarer hvorfor dette skjer og hvorfor svaret ikke er så rart som det kanskje fremstår.

...du har dog en sjanse til å imponere med riktig svar.

---

Hvorfor brukes ikke 'senabort' medisinsk, og hva gjøres faktisk, i følge seriøse kilder, i stedet for hva vi normalt kaller abort, etter ~uke 25 hvis fosteret lever og er uten skader og det ikke er en trussel mot mors liv eller helse?

Hvorfor er senabort en ekstremt misvisende uttrykk, som ikke brukes i filosofi eller etiske debatter?

Hva skjer med levedyktige fostre som utsettes for dette, i følge seriøse kilder..?

Jeg kommer til å gi deg svaret, men du får en sjanse.

---

Når utføres fjerning av fostre, i stedet for den normale prosedyren over -- og hva er de eksklusive kriteriene for at legene ikke tør å gjennomføre det som normalt gjøres i statene hvor det er lov..?

...

Minner om at Loziers er løgnaktig og ubrukelig kilde.

Det samme er Heritage, og alle religiøse kilder. Det Trump har sagt er jo også selvsagt løgn.

...

Her er starten på motgiften mot løgnene til republikanerne.

https://www.cnn.com/2019/02/06/health/late-term-abortion-explainer/index.html

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rebel-Rider skrev (2 minutter siden):

Er jo noe ideologisk avstand mellom Roe V Wade og The second amendment, selv om respekt for livet før og etter fødsel er en viktig diskusjon å ta.

Var ironisk nok på 70-tallet (da Roe v Wade raste), at NRA ble en organisasjonen som ville at the second amendment (anno 1791) skulle tolkes bokstavelig og ble den "pistol-sniffende" GOP allierte organisasjonen vi kjenner i dag ("Out of my cold dead hands" - Charlton Heston ect..). Med makt til å forandre utfallet på lokal og regionalvalg ved å kronerulle NRA-vennlige kandidater.

Tror ikke at lovgiverne i 1791 hadde sett for seg våpen som du kunne lade om på sekunder, langt mindre skyte helautomatisk flere hundre runder i min. For å sette det i perspektiv så kunne en muskedunder i 1791 skyte 4 skudd i min (hvis du var en veltrent skytter). Men tilbake til i dag..

Tilgang på våpen betyr ikke nødvendigvis at vi ender opp med USA lignende tilstander, er mye kulturelt inne i bildet også: Harde politiske fronter, nedgangstider, inntektsgapet, dårlig utdanning, utenfor-skap, rusmisbruk, gjengkriminalitet og uthuling av våpenlovene er med på å drive opp våpenrelaterte dødsfall.

Så hvordan kan USA seg ut av dette?, tror ikke det er våpen vi primært må se på. Mine forslag:

1. Få inntektsgapet tilbake til 1970 nivå.

2. Få globaliseringen under kontroll.

3. Slutte å sy puter under armene på folk.

4. Få skikk, bruk, respekt og ansvar tilbake i samfunnet.

5. Fornuftig reformasjon av våpenlovgivningen.

 

I 1972 var det 43% som eide våpen i USA, i 2023 var det 42% (% av datidens folketall)

I 1973 var det 19000 (50/50 - mord/selvmord) våpendødsfall i USA i 2023 var det 47000 (43/54 - mord/selvmord)

I 2001 var det 10 masseskytinger i USA, i 2021 var tallet 61.

 

Det hjelper så klart ikke at NRA og GOP driver på som de gjør, men våpenvold, rusmisbruk og kriminalitet er som regel et symptom på et større samfunnsproblem.

 

Er ikke Norge et land med nesten like mye våpen som USA? Vi har likevel svært mye mindre våpenvold enn de har der borte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trump vil ikke at USA skal betale "forsikringen" til Taiwan. "We will make them pay", akkurat som når Mexico skulle betale for muren Trump skulle bygge og når Trump mener at Europa må kjøpe mer militært utstyr fra NATO for å oppfylle sitt 2%-mål i NATO, som forsåvidt Obama innførte om jeg husker rett. Også har jeg skjønt at USA blåser opp sitt tall ved å inkludere en rekke poster som Europeiske land har utenom forsvarsbudsjettet. Fyren har jo fått hakk i plata. "We gonna make em' pay"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Abort er relevant, fordi Trump og republikanerne lyger om det til stadighet.

Som resulterer i forestillinger som dette, selv utenfor målgruppen.

...

Om et foster fødes i uke 25. Når begynner det å gråte, og hvorfor?

Kilde er faktisk totalt essensielt: jeg kommer til å gi deg gjentatte kilder fra observasjoner og studier, som forklarer hvorfor dette skjer og hvorfor svaret ikke er så rart som det kanskje fremstår.

...du har dog en sjanse til å imponere med riktig svar.

---

Hvorfor brukes ikke 'senabort' medisinsk, og hva gjøres faktisk, i følge seriøse kilder, i stedet for hva vi normalt kaller abort, etter ~uke 25 hvis fosteret lever og er uten skader og det ikke er en trussel mot mors liv eller helse?

Hvorfor er senabort en ekstremt misvisende uttrykk, som ikke brukes i filosofi eller etiske debatter?

Hva skjer med levedyktige fostre som utsettes for dette, i følge seriøse kilder..?

Jeg kommer til å gi deg svaret, men du får en sjanse.

---

Når utføres fjerning av fostre, i stedet for den normale prosedyren over -- og hva er de eksklusive kriteriene for at legene ikke tør å gjennomføre det som normalt gjøres i statene hvor det er lov..?

...

Minner om at Loziers er løgnaktig og ubrukelig kilde.

Det samme er Heritage, og alle religiøse kilder. Det Trump har sagt er jo også selvsagt løgn.

...

Her er starten på motgiften mot løgnene til republikanerne.

https://www.cnn.com/2019/02/06/health/late-term-abortion-explainer/index.html

Hvorfor skriver du til meg med en liste over kilder jeg ikke kan bruke mpr jeg aldri har brukt dem? Det er utrolig arrogant. 

Og nå har svært mange ønsket å avslutte abortdiskusjonen, så jeg respekterer det

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Trump vil ikke at USA skal betale "forsikringen" til Taiwan. "We will make them pay", akkurat som når Mexico skulle betale for muren Trump skulle bygge og når Trump mener at Europa må kjøpe mer militært utstyr fra NATO for å oppfylle sitt 2%-mål i NATO, som forsåvidt Obama innførte om jeg husker rett. Også har jeg skjønt at USA blåser opp sitt tall ved å inkludere en rekke poster som Europeiske land har utenom forsvarsbudsjettet. Fyren har jo fått hakk i plata. "We gonna make em' pay"

Hva kan man forvente av en mislykket finans svindler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 timer siden):

Nå nevnte jeg spesifikt senabort. Som er tillatt i flere demokratiskstyrte stater frem til fødsel. Og det spekuleres I hvorvidt nerveoverførinngen av smertesignaler kan starte før uke 15, forøvrig 

Poenget er at man ikke vet når liv/bevissthet/opplevelse av smerte starter. Alt vi har er kvalifisert gjetning.

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar

Makan til off-topic... (abort) 

Ser ut som Secret Service visste om skytteren før Trump gikk på scenen.
Hadde likt å fått høre samtalen (radio comm), det som ble diskutert og hvorfor ble ikke skytteren fjernet på stedet "hvis" de visste at han var der.
Mye tåke i hele det her altså.

Biden muligens ute nå, blir spennende å se Harris i aksjon.

Virker som demokratene er dømt til å tape med mindre det ikke skjer noe stort.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 timer siden):

Ja, men etter mitt syn skal ikke andre menneskers grunnleggende rettigheter opp til debatt, selv når de er for små til å stemme. Etter mitt syn gikk ikke Dobbs langt nok. 

Abortmotstanden tilde konservative har ingenting med respekt for liv å gjøre. Spør om de vil gå med på f.eks. helsetjenester for barn! Det sier de blankt nei til. Så om et barn dør etter 22 uker etter fødselen fordi foreldrne ikke har råd til helsetjenestene som skal til for å redde barnet, bryr de konservative seg ikke i det hele tatt, men derimot er det katastrofe hvis forstret blir abortert etter 22 uker. Det det dreier seg om er kontroll over kvinners vagina, INGENTING ANNET! Disse konservative rett og slett lyver om alt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...