Dragavon Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Simen1 skrev (35 minutter siden): Jeg lurer på hvordan du definerer subsidier? Det er nok noe som skurrer når kinesiske verft selger ferdige båter til lavere pris enn det koster norske verft å kjøpe stål til samme båten. Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Simen1 skrev (49 minutter siden): Jeg lurer på hvordan du definerer subsidier? Kina har vel bare dratt nytte av slavelignende underbetaling av arbeidskraft og fravær av kostbare miljøtiltak som rensing av avgasser, kjølevann osv. De har rett og slett lavere kostnader, fordi de driter i vår høye standard for arbeidsrettigheter og miljø. Jeg ser ikke på det som et direkte subsidie. Men det er kanskje direkte subsidier i tillegg til denne kostnadsbegrensende politikken? Subsidier som folket som helhet betaler via skatter og avgifter sånn at det gir lavere levestandard jevnt over. Vi hadde subsidiestøtte for skipsbygging. Kineserne fortsatt der vi stoppet. De underbetalte arbeiderne eksisterer ikke mer i dagens Kina, og miljøtiltak som hadde uteblitt, har blitt innført - men nå er forspranget så stort, og kostnadsnivået så lav, spesielt omkring stål, at de kan tar seg friheter. Stålproduksjonen i Kina er det som nå gjør like avansert skip billigere enn i Europa - de er på 1 milliard tonn per år, en verdensrekord - mens USA bare har 74 mill. tonn per år. Tross tolløkning blir mye kinesisk stål (gjennom Mexico) importert til USA, i mange land har kinesisk stål helt erstattet både lokal og importerte stål fra annetsteds. Russland produsere 75,8 mill. tonn stål i sammenligning med EU, som produsere "bare" 110 mill. tonn stål. Stålproduksjonen i Kina eksplodert fordi amerikanske og europeiske stålprodusenter utkontraktert sin produksjon i "Stålbeltet" i USA og "stålregionene" i Storbritannia, Frankrike og Tyskland i tråd med innføring av økte avgifter og lav etterspørsel - og ren grådighet. Mange foretrakk å legge ned lønnsom industri for å tjene enda mer i andre land. Billig stål i Kina er så billig, at skipsrederier og stålkjøperne ikke kan la være med å kjøpe fra Kina. USA hadde måtte importert mer og mer stål siden 1960-tallet, spesielt fra Canada og Mexico som Trump vil sette under tolløkning. Hele 39 mill. tonn importeres mens bare 74 mill. tonn produseres i USA. I 1973 produserte USA 229 mill. tonn stål før Oljesjokket og Stålkrisen som har sendt store deler av USA ut i ruin - som fremdeles er der. Hele 75 % av stålindustrien var nedlagt i løpet av bare ett tiår, mange gav opp de store og kapable fabrikkene til fordel for små produktive fabrikker kalt "mini-mills". Politikerne mistet kontrollen, og gjort det ikke bedre med en subsidiepolitikk som saboteres av eldre lover og destruktive lobbyingsinteresser, deretter frislippet som startet med Reagan i 1981. Som med Jones Act-loven klarer ikke politikerne som vil beskytte stålproduksjonen, å innse at de må stimulere markedet med markedsvennlige reguleringer og en effektiv økonomipolitikk. I etterkrigstiden 1945-1975 var Stål, Kull og Olje vitalt for verdensmakt. Men siden 1975 virker det som at forbrukerøkonomien med hang på forbrukervareproduksjon hadde forledet den politiske ledelsen til å ignorere det som gir makt. Det er dette som Trump tenker på, men kullindustrien er i sterk forfall mens oljeindustrien er i seriøs trøbbel fordi det er for mye på ikke-vestlige hender - og stålproduksjonen kan ikke forstørres uten betydelige investering og utbygging av kraftproduksjon; Tyskland SLUKER strøm fra hele kontinentet fordi 35 mill. stål produseres der. Ved en ufattelig feil hadde politikerne ikke tenkt på å øke kraftproduksjonen i flere tiår. Det er ikke stort bedre i USA. Og hva gjør kineserne? De bygge ut kraftanlegg i svimlende hastighet - vind, sol, kull, olje, hydrogen, atomkraft - så meget at det setter Vesten i skyggen. For å ha billig skipsbygging må vi ha billig stål. Som må produseres med billig energi... 2 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 JK22 skrev (24 minutter siden): Hele 75 % av stålindustrien var nedlagt i løpet av bare ett tiår, mange gav opp de store og kapable fabrikkene til fordel for små produktive fabrikker kalt "mini-mills". Har funnet ut at stålproduksjonseiere stenge de større og arbeidsintensive stålfabrikkene som tross alt hadde en oppgraderingspotensialitet, av tre årsaker; for det første hadde man ikke fulgt etter resten av verden, spesielt EF, innenfor stålteknologi, for det andre hadde man latt være med å oppgradere da markedet "mettes" - først militæret, siden bilmarkedet, deretter skipsmarkedet og i slutten jernbanemarkedet; aluminium overtar ledelsen - og for det tredje; mangel på statlig velferd. Da Roosevelt var president, var et velferdssystem innført, blant annet med pensjonering som ordnes av staten og privatfirmaene i felleskap. Men så kom "den falske konservatismen" da de fargede og minoritetsfolk med loven kan få de samme velferdstjenestene som de hvite. Det er ingen tilfeldighet at stålkrisen først startet i sørstatene, som var først ut med å avskaffe helse- og arbeidsordning - deriblant pensjonsbetaling som overføres til firmaene, som med ett fant sine arbeidere for kostbart. Jo eldre og mer erfarne de bli, jo mer pensjon har de krav på, og ble en ekstrautgift da man skulle konkurrere med utenlandsk stål fremstilt med bedre teknologi. Så stålproduksjonseiere nedlagt hele 75 % av stålindustrien i løpet av liten tid og skiftet om til mindre stålfabrikker samtidig som mye utkontrakteres til komponentindustrien som begynte å vokse opp. De store stålverkene forsvant. Med andre ord; USA mistet stålindustrien fordi velferdspolitikken var sabotert av hvite rasister som vil helst sabotere seg selv enn å slippe "mindreveldige" inn i varmen... 3 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 TO 6. generasjon jagerfly på en gang? Den store med tre motor er fra Chengdu mens den mindre med to motorer er fra SAC, som kan være både ubemannet og bemannet. Vi har seriøse problemer. 2 Lenke til kommentar
LuxFerre Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) On 12/26/2024 at 2:32 PM, JK22 said: Å, de vil våkne - når abnormiteten har smadret alt. For systemet vil ikke tåle den republikanske kontrarevolusjonen som egentlig gikk ut på å reversere den progressive Amerika tilbake til nullstanden. For USA er et imperium på et rent teknisk grunnlag - og imperier gjennom historien har den leie uvanen med å falle sammen når det politiske samholdet faller fra hverandre, systemet som opprettholde et imperium må justeres, overhales og repareres, men lite kan gjøres med strukturen som 1789-konstitusjonen har lagt fram. Trumps MAGA vil gå enda lengre enn republikanerne, de aktet å skylle ut strukturen som gjør USA mulig. Systemet i USA har lenge vært pill råttent fordi det skulle ha blitt reformert, nå er det angivelig for sent. Og det teknologiske overtaket som USA basert sin verdensmakt på, er i ferd med å smuldre bort. Da Trump begynte å stenge universiteter for kinesiske studenter, fulgt dette til at mange dro hjem og gir deres egne universiteter en oppsving som gjør at de hadde kunne lukke gapet mellom Kina og Vesten i de siste seks år. Nå er en kinesisk elbil jevngodt med en vestlig, kinesiske varekvalitet stiger for hver år, vi ser mer og mer fra Kina i Norge - mens konserner i EU skrek opp i raseri da de innså de hadde blitt narret opp i styr. (de hadde seg selv å takke!) USAs aggressivitet mot Kina bare styrker den kinesiske innovasjonsevnen. Kineserne er først ut med 6. generasjon jagerfly i verden. For amerikanerne kan dette oppfattes å være et slag rett i ansiktet. Flere ikke-vestlige land tar nå ledelsen fordi de nektet å la ideologiske økonomer tar føringen og satser betydelige statlige ressurser uten å bry seg om konkurranseregler, budsjettbalanse og trang om å være først ut. EU har pågående prosjekter som nå truer med å gli ut i sanden mens USA sliter med å sette grense for seg så man kan ha levedyktige prosjekter... Flyet er høyst sannsynlig ikke et 6. generasjon jagerfly men et bombefly og er trolig et svar på B2/B-21 Raider. Flyet er mye større enn Chengdu J-20 som allerede er et veldig stort jagerfly som er mye større enn F22. Amerikanerne tester ut to 6th Gen Fightere og de vil velge en av disse to Boeing F-A-XX og Lockheed NGAD og disse jegerflyene er forsatt en godt bevart hemmelighet selv om de har vært under utvikling siden 2012. De vil ikke vise bilder av flyene slik at kunkrerende stater kan kopiere formen. Se på Chengdu J-20 som har store likheter med F22 og en front som ligner på F35. Should We Be WORRIED? China's 6th Generation "Fighter" Flies Endret 27. desember 2024 av LuxFerre 1 2 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 LuxFerre skrev (39 minutter siden): Flyet er høyst sannsynlig ikke et 6. generasjon jagerfly men et bombefly og er trolig et svar på B2/B-21 Raider. Flyet er mye større enn Chengdu J-20 som allerede er et veldig stort jagerfly som er mye større enn F22. Amerikanerne tester ut to 6th Gen Fightere og de vil velge en av disse to Boeing F-A-XX og Lockheed NGAD og disse jegerflyene er forsatt en godt bevart hemmelighet selv om de har vært under utvikling siden 2012. De vil ikke vise bilder av flyene slik at kunkrerende stater kan kopiere formen. Se på Chengdu J-20 som har store likheter med F22 og en front som ligner på F35. Should We Be WORRIED? China's 6th Generation "Fighter" Flies Kineserne har veldige forskjellige doktrine omkring luftkamp, for dem er BVR-strid og stand-off angrep med missilvåpen av størst viktighet, hvilken er hvorfor J-20 er veldig stor. Det er rapporter om at de utvikle flybårne våpen som kan entre eksoatmosfærisk rom, dvs. høyere enn 100 km over bakken. Det store flyet er sannsynlig en jagerbomber mens det mindre flyet er et jagerfly som kan være et autonomt fly i fremtiden. https://www.twz.com/air/yes-china-just-flew-another-tailless-next-generation-stealth-combat-aircraft Tyler Rogoway liker ikke faktumet om at kineserne er fremst ved å introdusere ikke ett, men to 6. generasjons fly som i seg selv er en fortsettelse av kinesisk doktrinetenkning, for fra gammelt av delt de jagerfly i to kategori - mellomstore jagerfly og store avskjæringsfly, som med J-10 og J-11/16, deretter J-35 og J-20. J-35 er for lengst i serieproduksjon for marinen og som erstatningsfly for eldre fly. Dermed har kineserne to stealth fly i serieproduksjon og to 6. generasjons fly under utprøvning. Dette er mer enn hva USA kunne oppvise for tiden. Det går raskere og raskere, Tyrkia og Sør-Korea har deres egne stealth fly, og Japan har begynte å ta seg sammen med sitt prosjekt. I EU hersker det kaos og usikkerhet mens det er stor betalingsmotvilje i USA. Trumps nære misliker F-35, selv om Pentagon vil ha flere av disse flyene som har bevist seg i strid med stor suksess tross store kostbarhetsproblemer. Kina er en mye større stålprodusent enn hele Vesten til sammen. Kina er den største skipsbygger i verden. Kina er blitt den største bilkjøretøysprodusent i verden. Kinesiske varer er så god, at hele 70 til 80 % av forbrukervarer i amerikanske Walmart-butikker er fra Kina, i norske butikker er kinesiske varer overalt. Amerikanske og europeiske firmaer utkonkurreres og går konkurs. Dessuten har Kina nå mesteparten av oljetilgang i verden etter gulfaraberne skiftet om fra vest til øst. I flere og flere forretningskretser er man blitt helt oppgitt over "det grønne skiftet" i EU, hvor politikerne ikke fattet at de er i ferd med å ligge ned industrien og over Trumps planer om å koble ut USA fra Kina, selv om den amerikanske realøkonomien er mange ganger svakere enn for tretti år siden. Hva skje når en tredjedel av all stål i USA blir for dyrt om det innføres toll mot Canada og Mexico? Og Trumps trusler om 100 % toll mot BRICS-land vil kutte ut halvparten av USAs utenrikshandel, om ikke mer. Kinesisk teknologi er snart på det samme nivået som det vestlige, det må bli slutt på rasistiske hets om dette - det er som med Japan i 1941, de vant til seg Øst-Asia fordi de hvite maktene nektet å realisere at japansk våpen var bedre. Langt bedre. Denne hetsen mot kinesernes kvalitetsarbeid som improviseres år for år, for tjue år siden var en kinesisk bil søppel, nå i Tesla-liga, må stanses fordi det gjør oss sårbar og kortsiktig. 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) Zork skrev (På 20.12.2024 den 18.14): Sjelden har vel et forhold vært så dømt til å mislykkes - begge har enorme ego, uten særlig grunn til å ha det, men er i egne øyne verdensmestre i det meste. Sjansen for at de skal klare å samarbeide over tid er minimal. Blir meget overrasket om det ikke blir et bittert brudd der i relativt nær fremtid. Ikke helt enig i at de har ego uten grunn. Elon Musk har oppnådd mye i livet sitt. Han har fått til ting alle andre sa var umulig. I dag er Model Y verdens mest solgte bil. SpaceX er fullstendig dominant på både romraketter og internettforbindelse via satelitt. Musk gjorde at Tesla gikk med enorme overskudd, stikk i strid med hva alle ekspertene spådde. Trump er derimot mer en selv-promotør som har måttet bli reddet av pappas penger utallige ganger da han kjørte selskap eller selskap konkurs. Det de har felles er enorme ego som i særlig Musks tilfelle har blitt totalt frakoblet virkeligheten, og han tror han har kompetanse på alt mulig rart der han i realiteten er en idiot. Og at de to enorme egoene vil kollidere virker nesten uunngåelig. Endret 27. desember 2024 av Markiii Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Mr.M skrev (På 20.12.2024 den 21.19): Robert F. Kennedy Jr. ryker vel også ut muligens? Trump virker litt misunnelig på populariteten/navnet hans, var et klipp der han "advarte" Kennedy mot å blir altfor populær, riktignok sagt med et smil, men det stoler jeg ikke helt på. Synes det har vært stille fra den løgnaktige rotta RFK, jeg. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 jallajall skrev (På 23.12.2024 den 12.50): Biden’s Unsavory Judicial Legacy He’s done more than any other president to undermine public trust in the courts. His most lasting mark on the judiciary will be the contempt he exhibited toward the judicial branch, and his active role in undermining public faith in it. No other modern president has shown more hostility or disregard for the judiciary and its unique role in government. For noe løgnaktig vås. Biden har holdt seg langt unna disse sakene. Det er Trump og repugnikanerne som prøver å drive Lawfare. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Zork skrev (På 23.12.2024 den 23.40): trump vil ha Grønnland, han vil ha Canada og han vil ha Panama. "Vil ha, vil ha, vil ha!" er ikke uvanlig å høre fra bortskjemte drittunger. Problemet er bare at USA presterte å velge denne bortskjemte drittungen til president - og ikke bare én gang... Husker MAGA-folket her på forumet... "Trump har ikke startet noen nye kriger! Trump er en fredspresident! Trump vil fokusere på USA og ikke drive og herje rundt i verden! Han vil ikke starte noen nye kriger! Ikke mer imperialisme!" Osv. osv. osv. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Markiii skrev (8 minutter siden): Og at de to enorme egoene vil kollidere virker nesten uunngåelig. Det kommer til å skje før det er gått et halvt år Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Markiii skrev (8 minutter siden): Synes det har vært stille fra den løgnaktige rotta RFK, jeg. Bare vent, Trump ville nedsette noe greier for å avklare årsaker og sette i verk tiltak mot autisme. Basert på hva den idioten der tror om ting kommer MMR-vaksinen til å bli forbudt og amerikanske ufødte og fødte barn vil dø eller skades for livet 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 JK22 skrev (På 26.12.2024 den 14.32): Kineserne er først ut med 6. generasjon jagerfly i verden. Er du virkelig så naiv? LOL. 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_B-21_Raider Sitat Northrop Grumman describes the B-21 as "the world's first sixth-generation aircraft. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Hele dette "sjette generasjon"-fjaset er bare en storstilt nabokrangel a la "min TV er større enn din" og "min bil er nå finere enn din". Det som er viktig er flyenes komplette krigsevner og samfunksjon med andre våpen. Det kan ikke kokes ned til en simpel lineær heltalls-skala 1-2-3-4-5-6-.. Lenke til kommentar
LuxFerre Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) 2 hours ago, JK22 said: Tyler Rogoway liker ikke faktumet om at kineserne er fremst ved å introdusere ikke ett, men to 6. generasjons fly som i seg selv er en fortsettelse av kinesisk doktrinetenkning, for fra gammelt av delt de jagerfly i to kategori - mellomstore jagerfly og store avskjæringsfly, som med J-10 og J-11/16, deretter J-35 og J-20. J-35 er for lengst i serieproduksjon for marinen og som erstatningsfly for eldre fly. Dermed har kineserne to stealth fly i serieproduksjon og to 6. generasjons fly under utprøvning. Dette er mer enn hva USA kunne oppvise for tiden. Det går raskere og raskere, Tyrkia og Sør-Korea har deres egne stealth fly, og Japan har begynte å ta seg sammen med sitt prosjekt. Kina er en mye større stålprodusent enn hele Vesten til sammen. Kina er den største skipsbygger i verden. Kina er blitt den største bilkjøretøysprodusent i verden. Kinesiske varer er så god, at hele 70 til 80 % av forbrukervarer i amerikanske Walmart-butikker er fra Kina, i norske butikker er kinesiske varer overalt. Amerikanske og europeiske firmaer utkonkurreres og går konkurs. Dessuten har Kina nå mesteparten av oljetilgang i verden etter gulfaraberne skiftet om fra vest til øst. Kinesisk teknologi er snart på det samme nivået som det vestlige, det må bli slutt på rasistiske hets om dette - det er som med Japan i 1941, de vant til seg Øst-Asia fordi de hvite maktene nektet å realisere at japansk våpen var bedre. Langt bedre. Denne hetsen mot kinesernes kvalitetsarbeid som improviseres år for år, for tjue år siden var en kinesisk bil søppel, nå i Tesla-liga, må stanses fordi det gjør oss sårbar og kortsiktig. Mange av de kinesiske flyene du nevner over er etterligninger av andre lands fly. Noen av disse flyene er laget raskt da de er basert på stjålet etternetting fra USA/Russland. The man who STOLE the F-22 and F-35 for China Stolen stealth fighter: Why China’s J-20 has both US and Russian DNA Kina har vært et produsent land som produserer setter sammen varer som selges over hele verden. De har også vært flinke til å stjele og kopiere andre sine varer. Mesteparten av høyteknologi i varene de setter sammen kommer fra andre land. Det er en grunn til at alle tror at Kina kommer til i invadere Taiwan i løpet av de nærmeste årene. Det er tross alt ingen som er mer høyteknologiske enn Taiwan med blant annet TSMC. Det er også slik i et globalt marked at varene bli laget der det er billigst og dette kan være en grunn til at andre land nå blir mer attraktive til å lage disse varene da Kinesiske lønninger ikke er like konkurransedyktige mer. Why China Couldn’t Make a Ballpoint Pen Until 2017 Endret 27. desember 2024 av LuxFerre 1 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 LuxFerre skrev (1 time siden): Mange av de kinesiske flyene du nevner over er etterligninger av andre lands fly. Noen av disse flyene er laget raskt da de er basert på stjålet etternetting fra USA/Russland. The man who STOLE the F-22 and F-35 for China Stolen stealth fighter: Why China’s J-20 has both US and Russian DNA Kina har vært et produsent land som produserer setter sammen varer som selges over hele verden. De har også vært flinke til å stjele og kopiere andre sine varer. Mesteparten av høyteknologi i varene de setter sammen kommer fra andre land. Det er en grunn til at alle tror at Kina kommer til i invadere Taiwan i løpet av de nærmeste årene. Det er tross alt ingen som er mer høyteknologiske enn Taiwan med blant annet TSMC. Det er også slik i et globalt marked at varene bli laget der det er billigst og dette kan være en grunn til at andre land nå blir mer attraktive til å lage disse varene da Kinesiske lønninger ikke er like konkurransedyktige mer. Why China Couldn’t Make a Ballpoint Pen Until 2017 Vi kopiere hverandre. Disse flyene - J-10, J-20 - er IKKE etterligninger, disse er originale ved at kineserne bygge disse uansett hvilken opphav ideer har, det finnes ikke i virkeligheten en eneste farkost skapt ut av ingenting, evolusjonslæren er veldig sterk der man inspirere hverandre og videreutvikle som fullføre og starte på det andre hadde gjort. Dette innlegget ville ha gitt sin mening så sent som i 2019, men nå er det veldig annerledes. Når du ser en kinesisk bil i dag - ser du ikke annet enn den særnasjonale karakteren som gjør den kinesisk, kopieringens ære er for lengst overstått. Vi kan se forskjell på biler hvorfra de kom. Det er fordi kinesernes innovasjonsevnen har endelig brutt løst; det må ikke glemmes at kineserne fram til 1200-tallet hadde den meste innovative sivilisasjonen i hele verden. Når du kan gjenkjenne en farkost - et fly, et skip, en bil - for å være kinesisk fremfor en kopi, betyr det at du kan ikke ignorere kinesernes kapasitet, da dette vil være for farlig. Dette lærte de hvite kolonisatorene i Asia i 1941-42, da de opplevd et stort sjokk i møte med japansk teknologi som var langt mer avansert enn ventet. Og dette var bare det første av mange sjokk; vi håne de japanske bilene i 1960-tallet, nå er de blant de beste i verden - vi lo av de sørkoreanske biler i 1990-årene, nå er det meget mange som kjøres rundt i Norge. En gang lo andre av svenskenes biler. Det sluttet de med da Amazon, Volvo 140 og Saab 99 kom. Militære hadde fram til nylig lidd av mindreverdighetskomplekser når det gjelder deres våpen, men i de siste tre årene merkes det at de har fått en voksende selvstendighet og voksende glød for å være først ut, som sett med de to 6. generasjons jagerflyene som vises fram i mindre enn 36 timer, de har omsider fått en militærindustri som nå utkonkurrerte både Vesten og Russland over hele verden, med en voksende kvalitetsbevissthet. De. har. blitt. voksne. 3 Lenke til kommentar
LuxFerre Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 14 minutes ago, JK22 said: Vi kopiere hverandre. Disse flyene - J-10, J-20 - er IKKE etterligninger, disse er originale ved at kineserne bygge disse uansett hvilken opphav ideer har, det finnes ikke i virkeligheten en eneste farkost skapt ut av ingenting, evolusjonslæren er veldig sterk der man inspirere hverandre og videreutvikle som fullføre og starte på det andre hadde gjort. Dette innlegget ville ha gitt sin mening så sent som i 2019, men nå er det veldig annerledes. Når du ser en kinesisk bil i dag - ser du ikke annet enn den særnasjonale karakteren som gjør den kinesisk, kopieringens ære er for lengst overstått. Vi kan se forskjell på biler hvorfra de kom. Det er fordi kinesernes innovasjonsevnen har endelig brutt løst; det må ikke glemmes at kineserne fram til 1200-tallet hadde den meste innovative sivilisasjonen i hele verden. Når du kan gjenkjenne en farkost - et fly, et skip, en bil - for å være kinesisk fremfor en kopi, betyr det at du kan ikke ignorere kinesernes kapasitet, da dette vil være for farlig. Dette lærte de hvite kolonisatorene i Asia i 1941-42, da de opplevd et stort sjokk i møte med japansk teknologi som var langt mer avansert enn ventet. Og dette var bare det første av mange sjokk; vi håne de japanske bilene i 1960-tallet, nå er de blant de beste i verden - vi lo av de sørkoreanske biler i 1990-årene, nå er det meget mange som kjøres rundt i Norge. En gang lo andre av svenskenes biler. Det sluttet de med da Amazon, Volvo 140 og Saab 99 kom. Militære hadde fram til nylig lidd av mindreverdighetskomplekser når det gjelder deres våpen, men i de siste tre årene merkes det at de har fått en voksende selvstendighet og voksende glød for å være først ut, som sett med de to 6. generasjons jagerflyene som vises fram i mindre enn 36 timer, de har omsider fått en militærindustri som nå utkonkurrerte både Vesten og Russland over hele verden, med en voksende kvalitetsbevissthet. De. har. blitt. voksne. Kina er kjent for å ulovlig kopiere fra andre slik at de sparer utviklingskostnader og tid. Det er derfor hverken Russere, USA eller andre flyprodusenter ønsker å selge dem fly. Shenyang J-15 er reverse-engineered kopiert fra et Su-33 som Kina kjøpte av Ukraina. J-10 og J-20 vil jeg si ikke er originalt utviklet, se video under. Did China steal its first stealth fighter J-20? 2 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 JK22 skrev (1 time siden): Vi kopiere hverandre. Disse flyene - J-10, J-20 - er IKKE etterligninger, disse er originale ved at kineserne bygge disse uansett hvilken opphav ideer har, det finnes ikke i virkeligheten en eneste farkost skapt ut av ingenting, evolusjonslæren er veldig sterk der man inspirere hverandre og videreutvikle som fullføre og starte på det andre hadde gjort. Dette innlegget ville ha gitt sin mening så sent som i 2019, men nå er det veldig annerledes. Når du ser en kinesisk bil i dag - ser du ikke annet enn den særnasjonale karakteren som gjør den kinesisk, kopieringens ære er for lengst overstått. Vi kan se forskjell på biler hvorfra de kom. Det er fordi kinesernes innovasjonsevnen har endelig brutt løst; det må ikke glemmes at kineserne fram til 1200-tallet hadde den meste innovative sivilisasjonen i hele verden. Når du kan gjenkjenne en farkost - et fly, et skip, en bil - for å være kinesisk fremfor en kopi, betyr det at du kan ikke ignorere kinesernes kapasitet, da dette vil være for farlig. Dette lærte de hvite kolonisatorene i Asia i 1941-42, da de opplevd et stort sjokk i møte med japansk teknologi som var langt mer avansert enn ventet. Og dette var bare det første av mange sjokk; vi håne de japanske bilene i 1960-tallet, nå er de blant de beste i verden - vi lo av de sørkoreanske biler i 1990-årene, nå er det meget mange som kjøres rundt i Norge. En gang lo andre av svenskenes biler. Det sluttet de med da Amazon, Volvo 140 og Saab 99 kom. Militære hadde fram til nylig lidd av mindreverdighetskomplekser når det gjelder deres våpen, men i de siste tre årene merkes det at de har fått en voksende selvstendighet og voksende glød for å være først ut, som sett med de to 6. generasjons jagerflyene som vises fram i mindre enn 36 timer, de har omsider fått en militærindustri som nå utkonkurrerte både Vesten og Russland over hele verden, med en voksende kvalitetsbevissthet. De. har. blitt. voksne. 2 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 LuxFerre skrev (23 minutter siden): Kina er kjent for å ulovlig kopiere fra andre slik at de sparer utviklingskostnader og tid. Det er derfor hverken Russere, USA eller andre flyprodusenter ønsker å selge dem fly. Shenyang J-15 er reverse-engineered kopiert fra et Su-33 som Kina kjøpte av Ukraina. J-10 og J-20 vil jeg si ikke er originalt utviklet, se video under. Did China steal its first stealth fighter J-20? Du forstår ikke, gjør du? Dette er rasistiske hets. Kineserne er i ferd med å bli voksne, de har gått meget langt i det siste og mange ser fremdeles på dem som med kolonimaktene som undervurderte Japan inntil det var for sent. Kruttet kom for eksempel fra Kina, vi videreutvikle dette og dermed kom foran kineserne. Det er fremdeles mange som ikke vet at da man fikk trøbbel med elbussene i Oslo, var de kinesiskbygde BYD-bussene de eneste som klarer seg i kontrast til europeiskproduserte elbusser. Kinesernes droner er så langt overlegent, at vestlige klarer ikke å konkurrere med de kinesiske i spørsmål om kvalitet, kapasitet og pris. Mange som kjøper kinesiske biler, oppdaget at de er mye bedre enn før og visse endog overgikk vestlige biler. Mange skipsrederier i EU kjøper skip fra Kina fordi byggekvaliteten var meget god i tillegg til billig stål. Så god, i fakta, at norske skipsdesignene kunne produsere meget gode resultater med kinesiske båtsverft omkring hurtigbåter. Og; spionasjesakene som blir flere og flere, viser at kineserne blir smartere og bedre enn hva vestlige forvente, hvis de er i stand til å spionere der andre mente er umulig, bevist det at disse utpønsket oss raskere og raskere. Dette viser at det blir mer og mer farligere å undervurdere kineserne. For tiden foregår en økonomisk orgie i rovmord og overlevelse etter alle regler i det kinesiske markedet pga. overkapasitet og reflasjon hvor alt blir billigere som gjør at selskapene kappet med hverandre i en av de meste grufulle konkurransemiljøene på lenge - de smarteste og sterkere vil overleve. Samtidig har de flere millioner nye universitetsutdannede ingeniører og eksperter - flere enn i hele Vesten - som hadde brukt ti-tjue år på seg for å opparbeide seg verdifull ekspertise. Europeeren er ikke smartere enn andre. Vi bare hadde vært mest heldig med hensyn til kultur, økonomi, historie og statsutvikling. Men dette fortrinnet spises opp stykke for stykke av kineserne. Og fra et evolusjonsmessig perspektiv er østasiatene foran europeerne, ikke minst fordi østasiatiske sivilisasjonsutvikling var langt foran europeiske fram til 1200-tallet selv om disse merkelig nok aldri behersket diagonal konstruksjon. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg