Ove38 Skrevet i går, 10:18 Del Skrevet i går, 10:18 On 12/23/2024 at 11:25 PM, Simen1 said: Høres ut som han har lært en ting eller to fra Putin. Først annektere noens land, som man hevder er sitt, fordi man har okkupert det før, deretter stiller man umulige ultimatum / trusler om hva som skal skje dersom det overrumplede landet ikke underkaster seg umiddelbart. Dette kan bare gå katastrofalt dårlig for Trump. Både i internasjonale relasjoner, omdømme i USA og ikke minst i Panama og hele latinamerika. Vel, det kan jo være at vi har gått inn i en ny trend, hvor alle skal gjøre sitt land "great again" ? Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet i går, 11:32 Del Skrevet i går, 11:32 JK22 skrev (23 timer siden): Uansett hvor mye propaganda det er på eteren, vil det før eller senere når et punkt hvor realiteten vil komme krasjende med ubønnhørlig virkning. De republikanske kontrarevolusjonære maktet ikke å innse at den progressive USA hadde vært positivt mottatt av folk flest og blitt en del av bakgrunnen for amerikanerne flest i de siste femti årene. Disse som sier de er "konservative" i virkeligheten er lystløgnere fordi de har progressiv tankegods i et progressivt samfunn - det er dette jeg kaller "falsk konservatisme" som ganske enkelt gikk ut på å fornekte andre det man har. Så når progressiviteten forsvinner - vil folk plutselig oppdage hva de HADDE. Når du ikke har det du er vant til, når dine muligheter forsvinne, når du ser at det vanlige livet har endret seg til det verst, og at du aktuelt tapte på det du valgt ved å ikke følge dine interesser - vil du da tvinges til en smertelig erkjenning. Det er dette som vil ødelegge republikanerne i slutten, når de har oppnådd alt de ønsker, vil folk da spør seg; "er det dette vi vil ha...?" Det vil bli en bråvekking så det sang. Presidentvalget endt med Trumps seier fordi amerikanerne fornektet alvoret ved å tro "det vil ikke skje", "alt vil bli som før" og "det er normal" - de fornekte abnormiteten. Så når det abnormale blir skrikende i deres øyne, vil de våkne. Dessverre ikke før det er for sent med å hindre skade og spott. Jeg liker det du skriver. Men jeg er litt reservert med optimisme. Spesielt når jeg leser om byer som denne som har vært under republikansk styre i hvertfall over 20 år, og likevel klarer de ikke å la være å la bukken passe havresekken... https://www.vg.no/nyheter/i/73xPJ4/trump-kan-fikse-det Leopardene spiser ikke kun ansikter, de svelger hele byer. Den oransje mannen baserte sin kampanje om økonomi med taler som dette: "I know people that works three jobs, and they live next to someone that does'nt work at all. And the person who is not working at all, or has no intention of working at all, is making more money and doing better than the person who is working his or her ass of, and it's not gonna happen". Han distraherte folks sinne mot muligheten for at "noen andre enn dem" ville oppnå mer livsglede enn dem, og bort fra hvordan de kunne forbedre sin egen livsglede. Og denne splitt og hersk-teknikken har vært republikanernes hovedstrategi i en årrekke. Og altfor mange har falt for dette gang på gang på gang. Når det abnormale skriker i deres ansikt, vil de da våkne, eller vil de fremdeles stole på at FOX NEWS LIES har svarene på hva som er årsaken til deres ulykkelighet? Når det demokratiske partiet kommer med kampanjeløfter om hvordan de skal forbedre økonomien, som f.eks forhindre prisforhøyning på dagligvarer, eller hjelpe boligkjøpere til å nedbetale lån, klarer det republikanske propaganamaskineriet å overbevise altfor mange at det er "kommunisme". Denne red scare-taktikken har vært brukt siden 1930, og desverre viser det seg å være en vinneroppskrift. "De spiser hunder og katter" viste seg å være et mer effektivt budskap enn "Jeg skal hjelpe deg å kjøpe et hjem". Og når folk våkner, hva skjer da? Jeg har lagt merke til at mange amerikanerne har en veldig anti-opptøyer kultur, tross for deres mantra om "Freedom". Og mange tror tilsynelatende fremdeles på den amerikanske drømmen, hvor hvem som helst kan bli en milliardær. Kommer troen til å fremdeles være så sterk at den overdøver den skrikende abnormaliteten, slik at de fremdeles tror at det ikke er systemet som trenger å forandres, men at det kun er et spørsmål om tid før de klarer å karre seg til en stilling på den riktige siden av systemet? Vil de som våkner bli stemplet som en del av "the enemy within"? Det er mulig inntrykket mitt er skjevfordelt, og at det er en sjanse for at FOXascist News undervurderer folks vilje til å protestere. Og som sagt, jeg liker det du skriver. jeg er bare litt reservert med optimisme. Spesielt ettersom jeg ser hvordan den republikanske innflytelsen smitter over på overrasskende mange mennesker her i Norge også. Det er som det ordtaket sier; "Når Amerika nyser, blir verden forkjøla". Ove38 skrev (1 time siden): Vel, det kan jo være at vi har gått inn i en ny trend, hvor alle skal gjøre sitt land "great again" ? Næh, eldgammal trend, ny innpakning. 3 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 52 minutter siden Del Skrevet 52 minutter siden AtterEnBruker skrev (På 25.12.2024 den 12.32): Og når folk våkner, hva skjer da? Jeg har lagt merke til at mange amerikanerne har en veldig anti-opptøyer kultur, tross for deres mantra om "Freedom". Og mange tror tilsynelatende fremdeles på den amerikanske drømmen, hvor hvem som helst kan bli en milliardær. Kommer troen til å fremdeles være så sterk at den overdøver den skrikende abnormaliteten, slik at de fremdeles tror at det ikke er systemet som trenger å forandres, men at det kun er et spørsmål om tid før de klarer å karre seg til en stilling på den riktige siden av systemet? Vil de som våkner bli stemplet som en del av "the enemy within"? Å, de vil våkne - når abnormiteten har smadret alt. For systemet vil ikke tåle den republikanske kontrarevolusjonen som egentlig gikk ut på å reversere den progressive Amerika tilbake til nullstanden. For USA er et imperium på et rent teknisk grunnlag - og imperier gjennom historien har den leie uvanen med å falle sammen når det politiske samholdet faller fra hverandre, systemet som opprettholde et imperium må justeres, overhales og repareres, men lite kan gjøres med strukturen som 1789-konstitusjonen har lagt fram. Trumps MAGA vil gå enda lengre enn republikanerne, de aktet å skylle ut strukturen som gjør USA mulig. Systemet i USA har lenge vært pill råttent fordi det skulle ha blitt reformert, nå er det angivelig for sent. Og det teknologiske overtaket som USA basert sin verdensmakt på, er i ferd med å smuldre bort. Da Trump begynte å stenge universiteter for kinesiske studenter, fulgt dette til at mange dro hjem og gir deres egne universiteter en oppsving som gjør at de hadde kunne lukke gapet mellom Kina og Vesten i de siste seks år. Nå er en kinesisk elbil jevngodt med en vestlig, kinesiske varekvalitet stiger for hver år, vi ser mer og mer fra Kina i Norge - mens konserner i EU skrek opp i raseri da de innså de hadde blitt narret opp i styr. (de hadde seg selv å takke!) USAs aggressivitet mot Kina bare styrker den kinesiske innovasjonsevnen. Kineserne er først ut med 6. generasjon jagerfly i verden. For amerikanerne kan dette oppfattes å være et slag rett i ansiktet. Flere ikke-vestlige land tar nå ledelsen fordi de nektet å la ideologiske økonomer tar føringen og satser betydelige statlige ressurser uten å bry seg om konkurranseregler, budsjettbalanse og trang om å være først ut. EU har pågående prosjekter som nå truer med å gli ut i sanden mens USA sliter med å sette grense for seg så man kan ha levedyktige prosjekter... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå