Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Opposisjonen til det republikanske partiet har ikke det massive milliardærsponsede mediemaskineriet som republikanerne har. De har ikke deres versjon av Fox News, Daily Wire, Prager U, div. Mannosfære/ RedPill Podcasts osv. Republikanerne har startet en langsiktig informasjonskrig, som de vinner, ser man på resultatet og grafer som denne.

image.jpeg.33edf48896d5f6f93d78eb9d5d141ba5.jpeg

En stor del av denne informasjonskrigen går ut på misinformasjon, der man stadig vekk kontruerer fiendebilder for de gruppene man ønsker å "rekruttere".

Legg merke til at aldersgruppen er den samme som den tilsvarende undersøkelsen i Norge.

Og disse tilsvarende aktørene har vært flinke til å fremstille deres politikk som "ikke politikk", men mer som en livsstil. Konservatisme som en løsning for unge menns problemer. Mens all politikk til venstre for dem blir fremstilt som "politikk generellt". Noen av disse aktørene gjør det av ideologiske grunner, andre gjør det fordi de finner ut at det er lønnsomt å juge for unge menn og lure dem til å tro at de er forfulgt av en ondsinnet woke-bevegelse. Eller at grunnen til at de ikke kan skaffe seg egen leilighet eller hus, er p.g.a. immigranter uverdig vår vestlige velstand som tar de fra deg.

Det er som scenen i filmen Fight Club, der Tyler Durden snakker om at samfunnet lovte unge menn at en gang skulle de alle bli millionærer, filmguder og rockestjerner, men det ble de ikke, og de er veldig, veldig sinte.

Mange tenker nok at dette er en berettiget fødselsrett som ble tatt fra dem, og medieaktører sponset av milliardærer gir dem syndebukker og løfter om å ta denfødselsretten tilbake om de bare klarer å kvitte seg med "de" menneskegruppen der, enten det er muslimer eller feminister. Og fanger de unge mennene dermed i en ond sirkel.

Dette prates det altfor lite om i media, særlig i Norge. Det eneste vi har fått er denne artikkelen fra hele to år tilbake, som mildt sagt fremdeles er aktuell.

https://agendamagasin.no/debatt/gratulerer-med-den-internasjonale-mannsdagen/

Men en artikkel hver mannsdag holder ikke for å kontre denne vanvittige ideologiske pandemien. Vi trenger en massiv, global og konstant anti-mannosfære (ikke "anti-mann", din lille neologist-rakker, du. Jeg ser deg) -bevegelse, som både kan motbevise disse forfølgelseskompleksene, og tilby menn en faktisk løsning utenom høyreekstrem selvbedrag.

WSJ-YoungMenGraph.jfif 47.73 kB · 0 Nedlastninger

Dette er ganske vesentlig, ja. Republikanerne, eller høyrelente partier i hele verden har vunnet fremgang i det siste mye takket være influencere og podcastere som har beveget seg mot høyre. Manosphere-folk som Andrew Tate, Jordan Peterson til Joe Rogan har stor innflytelse på den unge generasjonen menn, og vi ser samme trekk i gamingkulturen hvor det er mye ranting mot woke ideologi, der finnes det også mange streamere som har beveget seg mot ytre høyre og går fra å være rene gamingstreamere til å kommentere på politikk og sosiale problemer, ofte gjennom en grovt forenklet linse. Her har du folk som Adin Ross, Asmongold, Critical Drinker, etc. 

De kan dra med seg en mye større følgerskare enn MSM, noe Trump har utnyttet godt ved å delta på noen av disse kanalene. Demokratenes mangel på forståelse rundt dette fenomenet har nok ført til at flere unge velgere føler seg latterliggjort av venstresiden, og det drar dem enda lenger mot høyre. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, sedsberg said:

Men.... er det ikke MSM som er demokratenes propagandamaskineri da?

Hysj, det passer ikke inn i hans forvridde verdensyn.

Det AtterEnBruker ikke forstår er at mannosfære verdiene han vil bekjempe er normalen i 80% av verden. Man kan ikke ha en global bevegelse mot noe om man har nesten null global støtte. 

I vesten så har hans progressive bevegelse gjort det bra siden krigen, men nå er det på vei til å snu i USA fordi de har dratt pendelen for langt og progressive har nesten sluttet å få barn så de forsvinner som en demografisk gruppe. 

Endret av Camlon
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (15 minutter siden):

Dette er ganske vesentlig, ja. Republikanerne, eller høyrelente partier i hele verden har vunnet fremgang i det siste mye takket være influencere og podcastere som har beveget seg mot høyre. Manosphere-folk som Andrew Tate, Jordan Peterson til Joe Rogan har stor innflytelse på den unge generasjonen menn, og vi ser samme trekk i gamingkulturen hvor det er mye ranting mot woke ideologi, der finnes det også mange streamere som har beveget seg mot ytre høyre og går fra å være rene gamingstreamere til å kommentere på politikk og sosiale problemer, ofte gjennom en grovt forenklet linse. Her har du folk som Adin Ross, Asmongold, Critical Drinker, etc. 

De kan dra med seg en mye større følgerskare enn MSM, noe Trump har utnyttet godt ved å delta på noen av disse kanalene. Demokratenes mangel på forståelse rundt dette fenomenet har nok ført til at flere unge velgere føler seg latterliggjort av venstresiden, og det drar dem enda lenger mot høyre. 

Det er helt vilt at Jordan Peterson fikk seg en kraftig berømmelsesboost ved å rett og slett juge om en kanadisk lovgiving, bygge videre på den løgnen for å konstruere et forfølgelseskompleks, og deretter bli en martyr-figur fordi noen konfronterte og avslørte ham.

Gamingkulturen har desverre blitt infisert, ja. Det er kjipt at Gamergate nå er standarden for spilldiskursj på store deler av nettet. Er man en ung mann mellom 18 og 19, uerfaren om politikk, er Star Wars-fan, og søker "Star Wars" på youtube, så blir man bombadert med fascistisk kulturkrig-propaganda av den ene grifteren etter den andre.

Steve Bannon brukte jo nettopp Gamergate som inspirasjon for Trump-kampanjen i 2016. Det vi ser nå, er kuliminasjonen av Gamergate. Du nevner Asmongold, nå har også han begynt å spre forfølgelseskompleks-dop, som vi allerede ser noen forsøke å deale i denne tråden. Ellers takk, jeg er nykter!

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Musk said:

Mediene elsker Trump. Intet som er bedre for bunnlinja enn en skikkelig "villain". De neste månedene og årene kommer det nok mange "tell-all" bøker som advarer mot fascist-bevegelsen til Trump. Publisert akkurat i tide nå som Trump blir relevant igjen, informasjon de har sittet på i mange år, men som ikke var så viktig å få frem med mindre man tjener penger på det i form av boksalg. Fascinerende greier 

Bøker? Er det noe tilsvarende disse bloggene som vi hadde tidligere?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

Jeg tror jeg heller satser på MSM enn å høre et tilfeldig kjellermenneske jabbe i en og en halv time på Youtube.

Asmondgold er veldig god på dype analyser.  Jeg vil anbefale å gi det et forsøk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Så USA og de fleste andre land i verden er fortapt, men du er overbevist at Norge vil ikke følge etter og trenden vi har sett blant unge menn vil snu.

Trenden snudde på et tidspunkt forrige gang, når konsekvensene av hatet og misinformasjonen fikk utspilt seg lenge nok.

Camlon skrev (3 timer siden):

Innvandringen som du er så positiv til deler ikke dine verdier, dine meningsfeller får få barn og Norge sliter med en økende andel som ikke arbeider. Jeg tror derfor du bør være litt mer ydmyk og erkjenne at det er mulig at det ikke vil gå din vei.

Innvandrerene..?

Mener du asylsøkerne..?

Du er prinsippielt mot å la mennesker flykte fra krig og/eller forfølgelse, eller..?

---

Og det er jo demonstrerbart ingen sammenheng mellom asylsøkere og høyrepopulisme.

Polen, Hviterussland er cetera har langt mer av samme høyrepopulisme som har råtnet unge menn i Norge sine sinn.

Men ikke asylsøkere eller innvandrere. Hatet og intoleransen de narres til å innta er hva som driver populismen,vilje asylsøkerne.

Tvert imot: mennesker som bor nær asylsøkere er generelt sett mer positive enn dem som aldri har møtt en arabisk mann.

Og dette er fakta du er klar over. Så jeg forstår ikke hva du ønsker å oppnå.

Har du glemt fakta, eller påpeker du at situasjonen fremstår håpløs?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Red Frostraven said:

Trenden snudde på et tidspunkt forrige gang, når konsekvensene av hatet og misinformasjonen fikk utspilt seg lenge nok.

Innvandrerene..?

Mener du asylsøkerne..?

Du er prinsippielt mot å la mennesker flykte fra krig og/eller forfølgelse, eller..?

---

Og det er jo demonstrerbart ingen sammenheng mellom asylsøkere og høyrepopulisme.

Polen, Hviterussland er cetera har langt mer av samme høyrepopulisme som har råtnet unge menn i Norge sine sinn.

Men ikke asylsøkere eller innvandrere. Hatet og intoleransen de narres til å innta er hva som driver populismen,vilje asylsøkerne.

Tvert imot: mennesker som bor nær asylsøkere er generelt sett mer positive enn dem som aldri har møtt en arabisk mann.

Og dette er fakta du er klar over. Så jeg forstår ikke hva du ønsker å oppnå.

Har du glemt fakta, eller påpeker du at situasjonen fremstår håpløs?

Jeg står for nærhetsprinissippet. Flyktninger skal flykte til naboland med lignende kultur, ikke til land de misliker på andre siden av kloden, fordi de har bedre velferd. De aller fleste flyktninger følger dette prinsippet, men jeg vil stoppe minoriteten som ikke gjør det, fordi det skaper kulturkonflikter og paralellsamfunn.

Og det er ingen sammenheng mellom asylsøkere og høyrepopulisme? Det er tull. Landene de kommer fra er så høyreekstreme at de får Trump-supportere til å bli progressive og de beholder mange av deres ekstreme meninger i Europa. Kunne de forestilt deg at nordmenn går rundt med store kristne kors som de ikke har lov til å ta av, fordi da kommer det en "onkel" og gir dem trøbbel. Selv ikke-muslimske innvandre er mye mer sosial konservative enn hva vi er vant med i Norge.

Det er de og konservative som får barn. Progressive etniske borgere har en fallende fruktbarhet som er på ca 1 nå. De forsvinner som gruppe og i den grad de konverter konservative sine barn så mister de like mange av sine egne, fordi  mange av de som får barn sliter med oppdragelsen og barna deres ender opp alene og i dårlige jobber.

Og grunnen til at de som bor nær asylsøkere er generelt sett mer positive, er fordi de som ikke er positive flykter og byfolk er mer positive generelt. Det er ikke uten grunn til at innvandrerandelen på østkanten øker hvert eneste år.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (27 minutter siden):

Ja, det henger tett sammen. Der vi før hadde MSM, som holdt noe igjen i sine meningsinlegg (stol på MSM eller ikke, men det finnes i det minste et rammeverk og noen regler for hva som er god presseskikk og hva man kan si), er det nå influencere og podcastere som kan starte med en banal problemstilling som "jeg vil ikke spille som en kvinne i dette spillet" eller "dette spillet tvinger meg til å tenke på andre minoriteter" og skape falske ekvivalenser mot faktisk politikk som angår langt flere enn hva enn de klager om. 

Og de som hører på dette, biter på, fordi hver kanal man er subscriber av er sitt eget ekkokammer og de aller færreste klarer/orker ikke sette seg inn i saken og finne ut av hva det faktisk er snakk om. Slik får man en grov forenkling av store problemer og løsningene kan da være like enkle, som at "det er bare å deportere alle innvandrere, så forsvinner alle disse problemene med økonomien" eller "det er bare å gjøre helsetjenester for transkjønnede ulovlig så forsvinner alle transpersoner". 

Noe jeg glemte å skrive isted angående dette, er når media, spesielt norsk media, gjengir disse høyreekstreme mytene, uten å gjøre rede for at de er myter.

De skriver intervjuer etter intervjuer om folk som føler seg truet av "en politisk korrekt meningselite", men de skriver ingenting om hvordan de blir lurt til å være redde for dette fiendebildet. De skriver ikke engang at de blir lurt til å være redde for dette fiendebildet, bare at de er redde for det. Og det er faktisk uansvarlig journalistikk. Dagspressa trenger å skjerpe seg!

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke.

Harris gjorde det jevnt over langt verre enn Biden selvfølgelig, men hun gjorde det samtidig bedre enn Biden i en god del countys. Opptellingen er heller ikke ferdig enda, det gjenstår noen millioner.

Hun gjorde det også bedre enn Biden i én delstat, Washington.

image.thumb.png.d74d3fc53339ed020eeea19e0fb1763c.png

https://www.nytimes.com/interactive/2024/11/06/us/politics/presidential-election-2024-red-shift.html

Det kan godt være nå ar hun vant noe mer, men tidligere på valgnatten den ene kanalen, viste de at det ikke var ett eneste county der det var slik

Men som sagt, det kan ha endret seg utover

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 minutt siden):

Noe jeg glemte å skrive isted angående dette, er når media, spesielt norsk media, gjengir disse høyreekstreme mytene, uten å gjøre rede for at de er myter.

De skriver intervjuer etter intervjuer om folk som føler seg truet av "en politisk korrekt meningselite", men de skriver ingenting om hvordan de blir lurt til å være redde for dette fiendebildet. De skriver ikke engang at de blir lurt til å være redde for dette fiendebildet, bare at de er redde for det. Og det er faktisk uansvarlig journalistikk. Dagspressa trenger å skjerpe seg!

Ja, her har MSM bommet fullstendig i en del år. Det samme ser man i nettavisene, det er viktig at saker underbygges med kilder, men kildekritikk virker å ha forsvunnet ut vinduet. Det har vært altfor mange saker som fremmer en ekstrem påstand hvor kilden er bare en tweet som skrev påstanden. Som om dette legitimerer ansvarlig presse å da skrive om det. 

Problemet med MSM går jo videre, til at de faktiske dype sakene som har substans blir mer og mer gjemt bak betalingsmurene og selv om jeg forstår godt at aviser trenger nye inntektskilder så går dette på bekostning av folkets opplysning. Når "billige" tweet-saker er gratis og tilgjengelig mens de kompliserte sakene som viser substans er bak betalingsmur så er det klart at det blir en veldig skjev fremstilling av aktuelle temaer.

De mest ansvarlige avisene, om man ser på Norge alene, er på det lokale nivå, så her gjelder det å støtte lokalavisa!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (23 minutter siden):

Og det er ingen sammenheng mellom asylsøkere og høyrepopulisme? Det er tull.

Koblingen er misinformasjon og høyrepopulisme, ikke asylsøkere.

Høyrepopulister ville skyldt på rødhårede med samme temperament og beskyldninger -- eller på jødene, igjen -- om vi levde i en verden uten asylordninger på denne siden av verdenskrigen.

Og det vet du jo selv, om du tenker seg om bare et par sekunder;

Deres modus operandi er å drive retorisk kvakksalveri i hensikt å bli gitt makten til å dominere andre grupper i samfunnet -- ikke et ønske om å gjennomføre politiske løsninger på reelle problemer.

Makt er målet.

Og dette vet du også, om du har middels god kjennskap til autoritær populisme.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Jeg tror jeg heller satser på MSM enn å høre et tilfeldig kjellermenneske jabbe i en og en halv time på Youtube.

Ja, du gjør det. Jeg gjør også det. Men tror hele poenget med innlegget du kommenterte, var at den slags "innhold" som Asmongold og andre som han leverer, når ut mer til en stor del av samfunnet -  mer enn hva main stream media gjør.

Jeg har en følelse av at disse kjellermenneskene som du kaller dem, har på en syk måte mye større innflytelse på en stor del av samfunnet enn hva mange større medier har.

Jeg syntes det er merkelig jeg også, men det er nå sånn det har blitt.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (17 minutter siden):

Ja, du gjør det. Jeg gjør også det. Men tror hele poenget med innlegget du kommenterte, var at den slags "innhold" som Asmongold og andre som han leverer, når ut mer til en stor del av samfunnet -  mer enn hva main stream media gjør.

Uansett så bør en debatt foregå uten at man slenger to-timers Youtube-videoer i huet på hverandre. Jeg synes det er litt småfrekt og udannet å bare linke til en video uten å gidde å gjøre noe mer. Hvis det var et poeng der så bør man lage et lite skriftlig sammendrag av det viktigste slik at det er mulig å komme med noen motargumenter.

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Ballalaika said:

Morsomt lite eksempel på hvor mye 'kunnskap', høyere utdannelse, høy IQ osv hjelper en å forstå verden:

Det verste er at svært få vippestater var "close", di bomma så det sang etter denne gangen og. Nesten så man kan lure på om damene har teke feiringa på forskudd og glemt å stemme, eller kanskje økonomi og ulovlig innvandring var viktigare...

Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 minutter siden):

Det verste er at svært få vippestater var "close", di bomma så det sang etter denne gangen og. Nesten så man kan lure på om damene har teke feiringa på forskudd og glemt å stemme, eller kanskje økonomi og ulovlig innvandring var viktigare...

Damene har stemt,  of flere av dem stemte på Trump i prosent enn noengang

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...