Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

1 hour ago, jallajall said:

Har du satt deg inn i tidslinjen? Hvem hva hvor når hva er det du mener burde vært gjort annerledes?

....

midlertidig fjernet så jeg får sett over tidslinjen 

....

Endret av WiiBoy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (14 minutter siden):

DT burde i det minste sendt en melding på SoMe da det startet/pågikk. Han dundrer løst på diverse forum for den minste lille ting som skjer på TV, men under det største angrepet på kongressen på 100+ år så er han helt, helt stille.. Det er ingen annen forklaring enn at dette var en utvikling han likte.

Det gjorde han da, du har åpenbart ikke satt deg inn i saken.

Du finner en full tidslinje her:

Som du er over så sendte han både tweets og publiserte en video mens det pågikk, han holdt også en tale mellom klokken 12-13 før han begynte å tweet´e igjen i 14-tiden og så publiserte en video i 16-tiden som ble tatt ned av Twitter etter kort tid.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Hedonism said:

Det gjorde han da, du har åpenbart ikke satt deg inn i saken.

Du finner en full tidslinje her:

Som du er over så sendte han både tweets og publiserte en video mens det pågikk, han holdt også en tale mellom klokken 12-13 før han begynte å tweet´e igjen i 14-tiden og så publiserte en video i 16-tiden som ble tatt ned av Twitter etter kort tid.

Talen var før og videoen etter at det begynte å roe seg. De andre du viser til har ikke klokkeslett, men jeg skal lese meg opp på tidene..

• Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (7 minutter siden):

Talen var før og videoen etter at det begynte å roe seg. De andre du viser til har ikke klokkeslett, men jeg skal lese meg opp på tidene..

Tidspunkt for Tweet´ene var 2:24-3:13PM som var da ting begynte å eskalere, tidspunktet står i feeden jeg lenket til hos X.

Så jo, han Tweet´et mens det pågikk men fikk meldingene flagget av Twitter for å kunne være oppfordring til vold osv så de fikk mindre synlighet, kunne ikke deles videre o.l.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dragavon said:

Takk! Det var bra at Trump fortalte om det der. Hvis Harris hadde forsøkt seg på det samme, så hadde hun vel fremdeles virret i ring om forskjellige måter man kan åpne døren til lastebilen og sette seg inn. Mellom alle latterkrampene...

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

Cheneys respons etter at Trump i natt fantaserte om å skyte mot henne:

Godt å se at Cheney fortsatt kommer til å takke ja til enhver krig og intervensjon så lenge hun slipper å kjempe i den selv. Det en gode, gamle Cheney-familien vi alle liker. #Womenwillnotbesilenced

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, jallajall said:

8-10.000 soldater var nok til å håndtere en folkemengde på 35.000. Hvem var disse 35.000 som Trump-supporterne trengte beskyttelse fra?

Det får du spørre Trump om, for det var han som sa at de burde beskytte Trump sine egne demonstranter. Hva tror du han mente og håpet på?

Hvorfor er det viktig for deg å påstå at Trump mente det motsatte av hva han sa?

4 hours ago, jallajall said:

Det er ingen maktoverføring som skjer 6. januar.

Sertifiseringen føderalt av stemmene avgitt av valgrepresentantene fra statene er en helt essensiell del av peaceful transfer of power i USA.

Dette er like ærlig av deg å påstå at det ikke er det som det var hvis jeg skulle si at stemmene folk avgir ikke er en essensiell del av den demokratiske prosessen i USA, fordi valgrepresentantene er ikke bundet av stemmene som vanlige folk avgir, og kan stemme lovlig på hvilken presidentkandidat de vil til tross for at det er motsatte av hva folket har stemt på.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, shockorshot said:

Det får du spørre Trump om, for det var han som sa at de burde beskytte Trump sine egne demonstranter. Hva tror du han mente og håpet på?

Til "Law enforcement, public security, public safety".

57 minutes ago, shockorshot said:

Sertifiseringen føderalt av stemmene avgitt av valgrepresentantene fra statene er en helt essensiell del av peaceful transfer of power i USA.

Sertifiseringen gjøres av hver enkelt stat. 6. januar er en sermoniell prosess ifølge grunnloven.
Så har man jo Electoral Count Act som gir kongressen mulighet for å betvile statene.. og er også derfor det ikke er helt uvanlig å mene loven er ukonstitusjonell.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (20 timer siden):

"The free world" er et propagandauttrykk fra den kalde krigen (1945-1991) og burde ikke brukes etter lanseringen av "Terminator 2 Judgment Day. Altså for drøye 33 år siden.

I de liberale demokratiene er ikke fienden utenfor landets grenser. Fienden er andre landsmenn som står klar til å rive ned verdiene straks de kommer til makta.

Det må være fantastisk for dere at Harris vil føre samme type grønn politikk som knekker norsk økonomi.

The Free World er demokratiene i verden, og et helt greit uttrykk.

Javisst finnes det fiender, som Trump, Orban, osv. De må man gjøre noe med.

Grønn politikk i USA vil skape veldig mange arbeidsplasser og redusere prisene på energi. Kanskje knekker det norsk økonomi, men ikke den amerikanske.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (19 timer siden):

Jeg vurderer ikke de to kandidatene som 2 planeter som styrer alt på egenhånd heller, men hvordan hele administrasjonen og apparatet rundt vil kunne se ut, og hva de kan være istand til. Jeg aksepterer altså ikke et premiss som kun handler om Harris vs Trump ene og alene. Det hadde vært et langt tristere skue. Jo mer jeg ser av Vance jo bedre, som jeg nå sitter å ser hos Joe Rogan. Intelligent, gode verdier, autentisk, spøkefull, uhøytidelig og avslappet :thumbup:

JD Vance har ikke gode verdier. Han er uærlig. Han er ond. Men han er flinkere til å pakke inn ondskapen i penere ord. Og lyve så det renner av ham, selvsagt, noe han har til felles med Trump.

Han er vel også en av de mest upopulære visepresident(kandidat)ene noen sinne.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (19 timer siden):

Du refrerer til to forskjellige uttalelser og kontekster.
Man kan helt fint ha en gruppetilhørighet uten å bli omfattet av det samme som andre meldemmer av gruppe. Man kan fint mene det er innafor å bruke nasjonalgarden til å forsvare kongressen mot fascister, det er likevel ingen automatikk i at nasjonalgarden kommer å sparker inn døra di hjemme når du ligger å gamer Playstation selv om du er fascist.

Men ta tolker jeg deg slik at du mener når noen sier de ønsker å bombe russerne sønder og sammen, så mener du også at dette innebærer å bombe Olga på 90 i St. Petersburg fordi hun er russer?

HMKG var også i sentrum 22. juli og bidro med vakt og sikring. Støtter du dette eller frykter du militærkupp?

HMKG bidro i hovedsak med vakt og sikring av sine vanlige objekter. Ved eventuelle unntak var det eksplisitt på begjæring fra politiet, og underlagt politiets ledelse.

Nei, jeg referer ikke til forskjellige kontekster. Jeg refererer til Trumps egne ord om hvem han omtaler som hva, og hva han vil gjøre med disse.

Det er forresten merkelig at Trump-tilhengere hele tiden må bortforklare og unnskylde uttalelsene hans.

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (10 timer siden):

Hva baserer du det på, om jeg får lov til å spørre?

USA gikk bedre under Trump. I september/oktober 2019 så var økonomien på sitt sterkeste siden 1996, og arbeidsledigheten var den laveste på nærmere fem tiår. Og om du ikke visste det, så har Biden adm i all hovedsak fortsatt med den samme økonomiske modellen som ble satt opp av Trump under sommeren 2017. Biden har, p g a redningsplanen hans under 2021-22, skapt en rekordhøy inflasjon.

Og har du kjennskap til hvordan det gikk med California under årene som Kamala var guvernør?

Inflasjonen ble startet av Trump.

Trump brukte ekstreme mengder penger, og økte statsgjelden til nye rekorder.

Trump overtok Obamas gode økonomi, og kjørte den så i grøfta.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 timer siden):

Du unnskylder upresis språk når det gjelder viktige militær allianser som gir fiender inntrykket at alliansen blir svakere og mange kan bli drept.  Trumps «spøk og overdrivelser» har ikke gjort NATO sterkere, det har skapt mer mistillit.

Cheezes! Leste du ikke hva som stod? Jeg unnskyldte ingenting, men kalte det som var upassende for nettopp det. Det er 1 kommentar til 1 statsleder i 1 privat samtale for lenge siden det er snakk om. Hva Trumps agenda var har vært klokkeklart gjennom mange år. Han ville at Nato-land betalte sin rimelige andel eller tok konsekvensene selv. Nato er sterkere, og det er ikke en mening, men et faktum. At Trump er en viktig årsak til det, og en beskjed som Stoltenberg videreformidlet til Nato-landene, og som Nato-land nå har økt sine forsvarsbudsjetter som følge av, det er også et faktum. Noe Stoltenberg selv har sagt flere ganger, inkludert på talerstolen foran en fullstappet sal av både demokrater og republikanere, som jeg så live, og hvor Stoltenberg fikk stående applaus fra hele salen etterpå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (8 timer siden):

Vi er alle forskjellige med ulike preferanser. Jeg for min del foretrekker at de som sitter i styre og stell kan både snakke og svare for seg. Det kan ikke Biden - og det kan heller ikke Trump. Sistnevnte bruker kallenavn aktivt både fra talerstolen og på sitt eget nettsted - og for å si som min far sa når han levde - hvis du ikke kan si noe uten å bruke banneord eller kallenavn så bør du heller holde munn. Begge kampanjene har havnet i skittkastingfella etterhvert, men rett skal være rett - det var MAGA-gjengen som startet med den taktikken...

Vi har ventet i 9 år på helseplanen til GOP som har vært bare uker unna hele tiden og som under debatten ble til konsepter av en plan, det trues med fengsel og fjerning av medielisenser, i går sa Trump at Liz Cheney fortjente å bli henrettet 😮 Det er så langt under beltestedet til tider at det er direkte flaut... Politikken er borte og klovnene har overtatt arenaen...

De fleste foretrekker noen som kan snakke og svare for seg. Trump kan snakke for seg. Han har ingen problem med å gjøre seg klart forstått, men det går over diverse snøvleskaft iblant ja. Jeg har liten sans for hans språkbruk og arroganse, det har jeg gjentatt nå noen ganger, men det finnes viktigere ting enn språkbruk. Som f.eks. hva man gjør, kontra hva man sier. Kamala Harris kan heller ikke snakke særlig for seg btw. Det er mye fnising, ordsalat og falsk latter utenfor scriptet.
Du må begynne å sette deg inn i hva som foregår der borte hvis du skal forstå diverse språkbruk. Det er f.eks. langt verre om universiteter korrupteres enn at noen er sleiv-kjeftet. Noen ganger er det helt på sin plass å si nøyaktig hva noe er. Her forteller Abigail Shrier til Bari Weiss (The free press) noe som kan utløse gloser ikke bare fra Trump for å si det sånn; SCOOP: The Nationwide Conspiracy to Indoctrinate Anti-Israel Students. Joe Rogan og JD Vance fortalte også om diverse, og her nevnes språkbruk og personlighet i samtlige 3 intervjuer mener jeg. Det hjelper lite å sitte nedsnødd i Norge å peke på språkbruk om man ikke aner hvorfor. Det er en grunn til at halve USA kommer til å stemme på Trump (og jeg tror han vinner) selv om de fleste nok er enig i at Trump er både arrogant og skyter vådeskudd fra hofta for ofte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...