Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Pa. Democratic Party sues Erie board of elections over up to 20,000 missing mail ballots in the bellwether county

The Pennsylvania Democratic Party sued Erie County’s board of elections Wednesday over mail ballot issues that have been unfolding for weeks and might have affected between 10,000 and 20,000 voters in the bellwether county that chose President Joe Biden in 2020 by only 1,400 votes.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trump skal få det av meg at han suger Biden-karamellen bedre enn de fleste.

Men følgende klipp gjør ikke mye for å dempe spekulasjonene om mannens egnethet. Hvor er den medisinske journalen, Donald?

Ifølge «Bad Boy» Danby Choi, er Trump et bra forbilde for sinte unge menn.

Mulig det, men her er et innspill fra en kar som har levd en stund: Gutter, prøv å unngå at ansikts-bronzeren matcher klærne dine:

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (22 minutter siden):

Ofte, ja, men ikke alltid, og ikke for Nevada. I Nevada stemmer de fleste før valgdagen som gjør regnestykke til noe helt annet kontra stater hvor man i hovedsak stemmer på valgdagen. Stoler langt mer på Jon Ralston her enn Silver.

Enig i at Nevada skiller seg ut med forhåndsstemning, men selv Ralston har innrømmet at antallet uavhengige i kjølvannet av den nye registrasjonsloven i staten gjør det veldig vanskelig å spå i år.  

Og Nevada er også en veldig unik stat demografisk, som gjør at den ikke har så stor overføringsverdi til andre stater. Jeg kan fort se scenarier hvor både Trump og Harris vinner Nevada uten å vinne en eneste annen vippestat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Videre er dette med å telle partitilhørighet på stemmeseddelen neppe en like forutsigbar metode mtp å spå valget i år. Gitt at det var 20millioner republikanere som stemte på Nikky Haley i primær valget til tross for at hun hadde trukket seg. 

Og gitt demografi en og Trump sin væremåte siden da og ikke minst siden NY rallyet så er min tanke at vi vil se store mengder republikanske stemmesedler med Harris valgt inn og Trump valgt UT.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Nordvarg said:

... skal vi se... Den ene har i underkant av en uke på overbevise en hel nasjon om å stemme på henne. Det virker til å være en travel geskjeft. Den andre, ikke at jeg kjenner timeplanen, men jeg antar at han har litt bedre tid.

Kamala har dårlig tid til å overbevise folket, og hun fikk en gylden mulighet til å stille opp i en avslappet og uformell samtale der hun kunne lagt ut alle sine grunner til hvorfor folket skal stemme på henne i verdens største podcast sies det.

Alle kan finne tid til viktige ting. Kamala, eller hennes rådgivere mener altså at dette ikke er viktig. Rallyer med manus er viktigere for dem. Der hun roper og kjefter om Donald på helt samme måte.

Mye av det som har skjedd nå de siste 2-3 ukene kan se ut som at demokratene prøver å tape med vilje. Men det gir ikke mening, så jeg har undret meg over hvorfor dette skjer...

Men det gir mening hvis de har sett hvilken vei valget kommer til å gå. Det er mulig at de heller vil prøve å spille 'fascist' og 'nazist' kortene til helt nye nivåer. Og når Trump blir valgt med stort flertall, så kan de hyle om at landet har blitt erobret av en <sett inn meningsløse negative ord her> som skal "ødelegge landet, og demokratiet helt."

Jeg ser ikke noen annen grunn til at de hele tiden skal fokusere på og repetere det samme budskapet. Det er første regel i hjernevaskingsteknikker. Repetisjon. Kamala repeterer konsekvent hele tiden angrep og sverting mot Trump. I alle anledninger hun kunne ha brukt til å snakke om hennes egne planer. Og kontrollerte medier der har sine narrativer å følge som støtter ett slikt budskap.

De vet at Joe Rogan ikke ville akseptert å la Kamala mase om hvor farlig Trump er hele tiden. Derfor må de prøve å få ned tiden så mye som mulig, akkurat som med Fox intervjuet.

Jeg ser egentlig ikke noen annen mulighet enn at de har gitt opp valget. Nå er målet å ødelegge mest mulig for Trump som President. Helst prøve å overbevise alle om å ikke la ham bli satt inn som president etter valget kanskje tilogmed. De har spilt skittent hele tiden før i lang tid nå, så det vil bare være en naturlig eskalering av allerede svært umoralske taktikker.

Plan A - Få Biden gjenvalgt hvis han er i stand til det.

Plan B - Få Kamala valgt med en heidundrende nominasjon. Og krysse fingrene for at folk ikke får sett hvordan hun er.

Plan C - Innse at valget er tapt, og ødelegge alt som kan ødelegges for Trump og den politiske atmosfæren i USA.

Det er noe å tenke over for dere som støtter demokratsiden. Det kan se ut som at de heller nå vil ødelegge alt det de kan for Trump, enn å prøve å ha en redelig valgkamp nå på innspurten for å prøve å vinne. Dere ser akkurat like godt som meg alt det de gjør som ikke bidrar til at de kan ha en sjanse til å vinne. Men heller faktisk helt motsatt. Det har flere andre brukere her linket til.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Gleder meg mest til det som skjer etter valget.

Vinner oransjemannen, så blir det veldig spennende å se hvilken folk han plukker til de ulike stillingene i regjeringen og om kanskje USA dummeste dame MTG får en plass. Men Trump er nok for smart til å gi henne plass ved bordet. Hun forventer kanskje en belønning for sin støtte. Så blir det vel et opprør i det demokratiske partiet der de begynner å bygge frem en ny kandidat til neste valg. Løsningen de falt på i år med Harris var dårlig. Biden burde trukket sitt kandidatur før primærvalgene, så de kunne fått en bedre kandidat enn Harris. Hun var et katastrofalt valg og det valget er nok grunnen til at oransjemannen med stor sannsynlighet vinner. 

Vinner derimot Harris, så er jeg spent på reaksjonene til kulten når deres sektleder annonserer at valget er stjålet nok en gang. Jeg tipper det kan bli enorme protester og mye bråk. Det blir spennende å følge med på. Hvem Harris velger til regjeringen er ikke spennende, fordi det er gitt at hun velger de samme gamle  trauste elitepolitikerne. Kanskje gir hun en plass til Liz Cheney. 

Uansett hvem som vinner,  så vil det ha veldig liten betydning for oss i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (19 minutter siden):

Men det gir mening hvis de har sett hvilken vei valget kommer til å gå. Det er mulig at de heller vil prøve å spille 'fascist' og 'nazist' kortene til helt nye nivåer. Og når Trump blir valgt med stort flertall, så kan de hyle om at landet har blitt erobret av en <sett inn meningsløse negative ord her> som skal "ødelegge landet, og demokratiet helt."

Når fascistene står på dørstokken, så roper man. Høyt. 

Det er ikke sikkert det vil fungere, men i det minste kan man si til barnebarna sine at man prøvde. Historien har vist oss for mange ganger hva som skjer når massene lukker øynene for den gryende autoritære stormen. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (36 minutter siden):

Kamala har dårlig tid til å overbevise folket, og hun fikk en gylden mulighet til å stille opp i en avslappet og uformell samtale der hun kunne lagt ut alle sine grunner til hvorfor folket skal stemme på henne i verdens største podcast sies det.

Alle kan finne tid til viktige ting. Kamala, eller hennes rådgivere mener altså at dette ikke er viktig. Rallyer med manus er viktigere for dem. Der hun roper og kjefter om Donald på helt samme måte.

Mye av det som har skjedd nå de siste 2-3 ukene kan se ut som at demokratene prøver å tape med vilje. Men det gir ikke mening, så jeg har undret meg over hvorfor dette skjer...

Jeg ser ikke noen annen grunn til at de hele tiden skal fokusere på og repetere det samme budskapet. Det er første regel i hjernevaskingsteknikker. Repetisjon. Kamala repeterer konsekvent hele tiden angrep og sverting mot Trump. I alle anledninger hun kunne ha brukt til å snakke om hennes egne planer. Og kontrollerte medier der har sine narrativer å følge som støtter ett slikt budskap.

De vet at Joe Rogan ikke ville akseptert å la Kamala mase om hvor farlig Trump er hele tiden. Derfor må de prøve å få ned tiden så mye som mulig, akkurat som med Fox intervjuet.

Jeg ser egentlig ikke noen annen mulighet enn at de har gitt opp valget. Nå er målet å ødelegge mest mulig for Trump som President. Helst prøve å overbevise alle om å ikke la ham bli satt inn som president etter valget kanskje tilogmed. De har spilt skittent hele tiden før i lang tid nå, så det vil bare være en naturlig eskalering av allerede svært umoralske taktikker.

Plan A - Få Biden gjenvalgt hvis han er i stand til det.

Plan B - Få Kamala valgt med en heidundrende nominasjon. Og krysse fingrene for at folk ikke får sett hvordan hun er.

Plan C - Innse at valget er tapt, og ødelegge alt som kan ødelegges for Trump og den politiske atmosfæren i USA.

Det er noe å tenke over for dere som støtter demokratsiden. Det kan se ut som at de heller nå vil ødelegge alt det de kan for Trump, enn å prøve å ha en redelig valgkamp nå på innspurten for å prøve å vinne. Dere ser akkurat like godt som meg alt det de gjør som ikke bidrar til at de kan ha en sjanse til å vinne. Men heller faktisk helt motsatt. Det har flere andre brukere her linket til.

Tenk over to ting. 1) Som nevnt tidligere er det en skare av republikanere som ikke støtter sin egen kandidat av en rekke forskjellige årsaker. 2) Den eneste som har kalt Trump bokstavelig talt for Amerikas Hitler er JD Vance (i 2016)

Så å skylde utelukkende på demokratene for retorikk blir for enkelt

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I Pennsylvania har republikanerne redusert demokratenes forsprang i registrerte velgere fra 685.000 i 2020 til 281.000 i 2024. Det er 400K forskjell.

Demokratene har en forløpig ledelse på 380.000 returnerte Vote-By-Mail stemmer, men er langt unna 2020 resultatet med 1,1M fordel Biden. Philidelphia er omtrent så mørkt blått som det går an å få blitt (Dem/Rep 91/9), men sliter foreløpig med turnouten (15,8%), må komme over 70% (helst 72-73).

Foreløpig har kvinner 13% høyere turnout enn menn, og urbane og suburbane kvinner ville jo normalt vært et godt stykke på vei til seier for Harris, men dette egentlig ikke spesielt overraskende. De fleste polls har tatt høyde for en en stor forskjell i turnout for kvinner og menn, f.eks Atlas Intel pollen opererer med 10.1% forskjell (men med et R+2.5% electorat). Menn har høyere turnout på selv valgdagen, som vil redusere turnouten litt. I 2020 endte det med women +8 i PA.

Det er også store subgrupper i den hvite befolkningen i PA, f.eks. tyskere som heller 67-33 mot Trump (også nordmenn heller mot Trump, men ikke i like stor grad som tyskerne).

PA har også potensielt 80-90K amiske velgere, selv om de sikkert har en lavere andel registrerte enn befolkningen forøvrig.

image.png.ea3fb645a85b7a51092738329c096b1d.png image.png.b9764e2779c3c89dceab5c213d8e5fb5.png

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (15 minutter siden):

Hvis Trump vinner, kan han finne på å gjøre alvor av truslene om å trekke USA ut av NATO. Fraværet av verdens sterkeste militærmakt, vil tvinge resten av Europa, inkludert Norge, til å måtte foreta en enorm militær opprustning. Disse pengene vil måtte tas fra andre budsjettsposter, som skole, helse, veier, eldreomsorg, et cetera.

Og selv en slik opprustning vil neppe være nok fra å stoppe Russland til å virkeliggjøre sine imperiale ambisjoner. Ukraina vil risikere å falle. Land som Georgia, Baltikum, Moldova, Finland, vil stå i risiko for å måtte avstå mye territorium til Russland. Vi vil se store flyktningstrømmer, ikke bare fra Øst-Europa, men også fra andre land som vil oppleve stor ustabilitet ved fraværet av USA som stabilisator og sikkerhetsgarantør.  

Så jo, dette valget kan ha stor betydning for oss i Norge.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Hvis Trump vinner, kan han finne på å gjøre alvor av truslene om å trekke USA ut av NATO.

Han har ikke myndighet til det. Kongressen vedtok i desember en lov som skal gjøre det praktisk umulig for presidenten å trekke USA ut av NATO.

Derfor kommer ikke det til å skje. Det er en ubegrunnet frykt. Norge vil klare seg like bra med Trump som president i USA som da han var president forrige gang. 

Det er unødvendig skremselspropaganda dette med NATO all den tid Trump ikke alene kan gjøre dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (25 minutter siden):

Gleder meg mest til det som skjer etter valget.

Vinner oransjemannen, så blir det veldig spennende å se hvilken folk han plukker til de ulike stillingene i regjeringen og om kanskje USA dummeste dame MTG får en plass. Men Trump er nok for smart til å gi henne plass ved bordet. Hun forventer kanskje en belønning for sin støtte. Så blir det vel et opprør i det demokratiske partiet der de begynner å bygge frem en ny kandidat til neste valg. Løsningen de falt på i år med Harris var dårlig. Biden burde trukket sitt kandidatur før primærvalgene, så de kunne fått en bedre kandidat enn Harris. Hun var et katastrofalt valg og det valget er nok grunnen til at oransjemannen med stor sannsynlighet vinner. 

Vinner derimot Harris, så er jeg spent på reaksjonene til kulten når deres sektleder annonserer at valget er stjålet nok en gang. Jeg tipper det kan bli enorme protester og mye bråk. Det blir spennende å følge med på. Hvem Harris velger til regjeringen er ikke spennende, fordi det er gitt at hun velger de samme gamle  trauste elitepolitikerne. Kanskje gir hun en plass til Liz Cheney. 

Vel, jeg gleder meg ikke. Hvis DT vinner, ligger det meste av 'spenningen' i hvem han arresterer, når, og hvordan. Han har nok en smørbrødliste klar med alle sine Day-1 forsetter. Og så begynner vel klappjakten på illegale innvandrere, samt en utskiftning av embetsmenn over hele fjøla.

Trump kommer nok til å gjøre mye det samme ved valget som han gjorde sist : erklære seier tidlig på kvelden, før the blue shift. Hva som skjer hvis Harris vinner tør jeg nesten ikke tenke på en gang...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, AveMORphine said:

Videre er dette med å telle partitilhørighet på stemmeseddelen neppe en like forutsigbar metode mtp å spå valget i år. Gitt at det var 20millioner republikanere som stemte på Nikky Haley i primær valget til tross for at hun hadde trukket seg. 

Og gitt demografi en og Trump sin væremåte siden da og ikke minst siden NY rallyet så er min tanke at vi vil se store mengder republikanske stemmesedler med Harris valgt inn og Trump valgt UT.

Man tar alltid høyde for 5-10% crossovers, men slik er det jo for demokratene også. Det alt annet enn soleklart at Harris vinner en større andel av Trump2020 velgerne enn det Trump vinner av Biden2020 velgerne, i tillegg er det en del andre momenter som peker mot Trump; høyere favorability rating enn tidligere, flere registerte GOP velgere, independents som favorisetrer republikanere, m.m.

MSG rallyet kommer nok ikke til å endre mange stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...