Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Den typiske Trump velger tjener litt over gjennomsnittet men føler seg truet av kulturelle og økonomiske endringer, de er ikke på bunnen.

Den typiske Trump-velger har lav utdannelse og er boende på bygda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, paatur said:

Hvis Harris taper så er eneste grunn pga hun er en elendig kandidat.

Det spørs hva du mener med "elendig kandidat".
Det at hun har mørk hud gjør at hun mister noen % stemmer. Det at hun er kvinne gjør at hun mister noen % stemmer. Dersom demokratene hadde stilt med en hvit mann i 60-65 årene, så ville nok dette vært over for lenge siden.

Sånn sett er hun en "elendig" kandidat. 

Utover det så er hun en soleklart god kandidat. Om hun er den beste vil jo være objektivt, men at hun er god nok for embetet er det ikke noe tvil om. Det å være god nok for embetet gjelder også mange andre demokrater og republikanere. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Den typiske Trump-velger har lav utdannelse og er boende på bygda.

men tjener litt over gjennomsnittet.

This is consistent with analysis of exit polls from the primary, which found that the median household income of Trump voters—about $72,000—was significantly higher than the median household income of the country as a whole—about $56,000. It was also higher than that of the average Clinton and Sanders voters—about $61,000 each

https://talkpoverty.org/2016/11/16/stop-blaming-low-income-voters-donald-trumps-victory/index.html

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, WiiBoy said:

Det spørs hva du mener med "elendig kandidat".
Det at hun har mørk hud gjør at hun mister noen % stemmer. Det at hun er kvinne gjør at hun mister noen % stemmer. Dersom demokratene hadde stilt med en hvit mann i 60-65 årene, så ville nok dette vært over for lenge siden.

Sånn sett er hun en "elendig" kandidat. 

Utover det så er hun en soleklart god kandidat. Om hun er den beste vil jo være objektivt, men at hun er god nok for embetet er det ikke noe tvil om. Det å være god nok for embetet gjelder også mange andre demokrater og republikanere. 

Som nevnt på forrige side har jeg akkurat kommet hjem fra en lengre tur i nord Afrika hvor flere i gruppen av pensjonerte leger fra USA, hvor flere var svarte.

Når Svarte leger fra USA sier de ikke skal stemme for første gang i livet pga Harris er en tidenes dårligste kandidat for demokratene. Så stoler jeg mere på demmes dømme kraft enn på en person på et norsk forum 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (15 minutter siden):

men tjener litt over gjennomsnittet.

This is consistent with analysis of exit polls from the primary, which found that the median household income of Trump voters—about $72,000—was significantly higher than the median household income of the country as a whole—about $56,000. It was also higher than that of the average Clinton and Sanders voters—about $61,000 each

https://talkpoverty.org/2016/11/16/stop-blaming-low-income-voters-donald-trumps-victory/index.html

Trumps velgere er gamle.  Sammenligner man epler med epler og samme aldersgruppe så vil det se annerledes ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, WiiBoy said:

Sammenligningen går på teknikkene som brukes ved å kraftig angripe pressen, ved å kraftig angripe meningsmotstandere, ved å få en velger skare som følger helt blindt,++

Å kraftig angripe meningsmotstandere har demokrater der ett stort talent for.

Og all media de ikke har kontrol på angriper de regelmessig.

Hvis du skal mene at republikanere har noe av dette, så må du også innse at demokratmaskineriet der er tilogmed verre på en del punkter.

Det er EKSTREMT viktig at velgere holder politiske ledere ansvarlig. Det skjer i stor grad i alle vestlige demokratier innenfor alle partier.

Det er en annen politisk kultur der borte. Sverting og løgner flyr i alle retninger der helt ukontrollert. Den har kanskje blitt slik pågrunn av alle pengene som er i spill hele tiden og flere andre faktorer.

Det er ett så hardt miljø å være i, at man også som president eller utfordrer har en relativt stor sjanse for å bli skutt på. Bokstavelig.

Velger skaren til DT tolererer alt, unnskylder alt og ser gjennom fingrene med alt. Det er ekstremt, ekstremt farlig.

Nei, problemet er at det er så lite ekte beskyldninger. Den med "grab them by the pussy" viste seg å være ekte, og Trump beklaget oppførselen med engang det dukket opp.

Det har vært så mange falske beskyldninger om alt mulig, at de som støtter Trump kan ikke ta de rare beskyldningene som plutselig dukker opp alvorlig uansett.

Hvis vi hadde hatt den samme mengden av falske beskyldninger om Jonas, hver dag, så hadde vi også blitt like slitne, og hadde ikke kunnet ta noen nye beskyldninger alvorlig lenger.

De kontrollerte mediene der har seg selv å takke. Hvis de ikke hadde fyret løs med overdrivelser, konspirasjoner, og falske nyheter hele dagen lang, så hadde folk kunnet ta dem seriøst når de faktisk hadde noe ekte.

NRK her til lands har MYE mer respekt enn 'tilsvarende' media der borte. Hvis media der skal bli bedre, så må de se på hvordan NRK har utviklet seg, og lære fra dem. Når NRK sier noe, så hører vi på. Derfor må politkerne våre ta det til etteretning. Hvis NRK hadde vært overalt med sverting, konspirasjoner, og falske nyheter dagen lang, så hadde svært få tatt dem seriøst etterhvert.  NRK har egne rusk i min mening, men de er laaaangt bedre enn der borte.

Jeg sier dette til deg, fordi jeg kan se at du faktisk reflekterer over ting. Jeg bruker ikke tid på en god del andre her.

Lenke til kommentar
1 minute ago, paatur said:

Som nevnt på forrige side har jeg akkurat kommet hjem fra en lengre tur i nord Afrika hvor flere i gruppen av pensjonerte leger fra USA, hvor flere var svarte.

Når Svarte leger fra USA sier de ikke skal stemme for første gang i livet pga Harris er en tidenes dårligste kandidat for demokratene. Så stoler jeg mere på demmes dømme kraft enn på en person på et norsk forum 

Stol på hvem du vil du, men å late som at kjønn og etnisitet ikke spiller inn er direkte feil.
Statistisk så er afrikanere mer kjønnsdiskriminerende enn amerikanere, så at de ser på den andre kvinnelige kandidaten i historien som tidenes dårligste kan være at hun kun konkurrere mot HC for den tittelen i deres øyne. 

KH er en godt utdannet person, som har hatt tunge verv over lang, lang tid. Hun er god til å snakke for seg, god til å formidle budskap og har godt kjennskap til diplomatiet og byråkratiet. 

Hvordan man kan sammenligne en kandidat i dag med alle kandidater fra perioden 1750-1950 er meg en gåte, ettersom dokumentasjonen er syltynn. Disse lengene du kjenner har vel brukt mye tid på å sture dette da, siden meningene deres er godt fundamentert i fakta at KH er "tidenes dårligst kandidat for demokratene". 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
paatur skrev (6 minutter siden):

De svarte legene var menn eller kvinner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (9 minutter siden):

Så hva sier ekspertene, kan Trump faktisk vinne New York?:https://www.youtube.com/watch?v=1RiWTX_Xe0s&ab_channel=FoxBusiness

Personlig, så tror jeg ikke det. Men ganske awesome at nesten 100.000 personer møtte opp på rallyet hans mitt i liberale NYC :)

Hvor tar du dette tallet fra? Er ikke plass til mere enn 20000 i MSG og det ble filmet på utsiden...

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/bilderna-avslojar-trumps-nya-bluff/

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (31 minutter siden):

Stol på hvem du vil du, men å late som at kjønn og etnisitet ikke spiller inn er direkte feil.
Statistisk så er afrikanere mer kjønnsdiskriminerende enn amerikanere, så at de ser på den andre kvinnelige kandidaten i historien som tidenes dårligste kan være at hun kun konkurrere mot HC for den tittelen i deres øyne. 

KH er en godt utdannet person, som har hatt tunge verv over lang, lang tid. Hun er god til å snakke for seg, god til å formidle budskap og har godt kjennskap til diplomatiet og byråkratiet. 

Hvordan man kan sammenligne en kandidat i dag med alle kandidater fra perioden 1750-1950 er meg en gåte, ettersom dokumentasjonen er syltynn. Disse lengene du kjenner har vel brukt mye tid på å sture dette da, siden meningene deres er godt fundamentert i fakta at KH er "tidenes dårligst kandidat for demokratene". 

Jeg tror ikke at hverken kjønn eller rase spiller noen som helst rolle ved et presidentvalg. Så lenge den aktuelle kandidaten er godt kvalifisert, har ett sterkt budskap, en klar plan, lovende valgløfter, har karisma, og er en dyktig taler som i tillegg er god til og promotere seg selv. 

Etter mitt skjønn, så treffer ikke Kamala Harris på noen av disse punktene. Hun er kort og godt en elendig presidentkandidat. Jeg vil si at tidligere kandidater som bl.a Mondale, Dukakis, Dole, W. Bush, Kerry, McCain, Romney og Hillary var alle sterkere presidentkandidater enn hva Kamala er. 

Hvis hun skulle vinne valget, så vil hun gjøre det kun fordi at motstanden mot DJT er for stor, og ikke fordi at hun er en solid kandidat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ikke at hverken kjønn eller rase spiller noen som helst rolle ved et presidentvalg. Så lenge den aktuelle kandidaten er godt kvalifisert, har ett sterkt budskap, en klar plan, lovende valgløfter, har karisma, og er en dyktig taler som i tillegg er god til og promotere seg selv.

Etter mitt skjønn treffer ikke Trump på noen av punktene der, utenom det siste, den skal han få.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...