Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

jallajall skrev (15 minutter siden):

For de som lever i den reelle verden så er det en viss forskjell på Hitler og Trump.

Det er vel ingen som påstår at de er identisk like. Mange forskjeller ute og går.

For eksempel når Hitler satt i bunkeren sin i mai 1945 og var en fullstendig ødelagt mann, så var han allikevel mer koherent enn det Trump er nå.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uJ6eQnSp
Markiii skrev (2 timer siden):

Burde pressen ha vært nøytral til Hitler i 1943?

Hva med en presidentkandidat som har sagt han ønsker å bruke soldater mot militære motstandere? Bør pressen være nøytrale da?  

Hva er man hvis man støtter en fascist (som blant annet ønsker å bruke soldater mot politiske motstandere)?

Det er ikke "minst krigshissig" å fortsette flere kriger, bombe flere land, drepe høytstående militære ledere, gjennomføre kuppforsøk, ønske å bombe en nabo, osv.

Det er irrelevant hva Trump "startet". Det som er relevant er hva han gjorde, og det var utallige krigshandlinger rundt i verden.

Nå har jeg svart ut alle påstandene dine. Du har ingenting å kommer med. Nå er det bare hakk i plata.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 24.10.2024 den 9:01 PM):

Hun falt for "falsk ekvivalens"-taktikken til ytre høyre som altfor mange andre. Der propaganda og memes o.l. normaliserte den reaksjonære bevegelsen til noe mer ufarlig i hennes sinn. Bra hun klarte å komme seg ut. Ser at denne videoen er postet i 2019. Mildt sagt mye mer har skjedd sidan da....

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Trump i går på Truth Social (samme innlegg han også har postet tidligere):

GaxQUIEWYAAkhWW?format=jpg&name=small

Absolutt fascistisk galskap.

For moroskyld, bare se for dere at Erna Solberg hadde skrevet dette i dagene før neste års valg:

«ORDRE OM STANS: Jeg, sammen med mange advokater og juridiske lærde, følger nøye med på Helligheten av Stortingsvalget i 2025, fordi jeg bedre enn de fleste kjenner til det utbredte jukset og skurkestrekene som fant sted hos venstresiden i forrige valg. Det var en skam for vår nasjon! Derfor vil valget i 2025, der forhåndssstemmer nettopp har begynt å bli avgitt, være under den mest nøye faglige gransking, og NÅR JEG VINNER, vil de menneskene som JUKSET bli tiltalt i lovens fulle utstrekning, som vil inkludere lange fengselsstraffer. Sånn at ikke denne urettferdighetens fordervelse skjer igjen. Vi kan ikke la landet vårt videreutvikle seg til en tredjeverdensnasjon, DET VIL VI IKKE! Vær oppmerksom på at denne juridiske eksponeringen omfatter advokater, politiske aktører, givere, ulovlige velgere og korrupte valgfunksjonærer. De som er involvert i skruppelløs oppførsel vil bli oppsøkt, fanget og straffeforfulgt på nivåer vi aldri tidligere har sett i vårt land.»

Han forteller rett ut hva han har tenkt å gjøre. Han sier rett ut hvem han er.

Zork skrev (10 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvilken virkelighet du lever i, men i den virkelige verden så er det altså enten Harris eller trump som blir president i USA de neste 4 årene (og blir det trump så kan det fort bli mer enn 4 år om han får det som han vil). Det finnes ikke et "objektivt" alternativ eller en tredje kandidat her.

Og da handler det altså om å velge det minst onde alternativet. At Harris makter å fremstå som det beste (og rasjonelt sett, eneste) valget i den kampen sier ingenting om Harris, men alt om alternativet. Harris er et elendig alternativ. Du kan ramse opp alle argumentene du har for at Harris er en dårlig presidentkandidat og jeg vil sannsynligvis være enig med dem.

Det er altså ikke poenget - poenget er at hun uansett er et langt bedre alternativ enn trump.

Og jeg vet heller ikke hvor du har fått det for deg at "with us or against us" er nazi-retorikk - det er idiotisk retorikk i de fleste tilfeller (inkludert den hvor GWB brukte den), men det har, så vidt jeg vet, lite med nazismen å gjøre..?

Ser ut til at du har møtt en retorisk sirkel av "falsk ekvivalens" og "both-siding". Kan man ikke argumentere mot hvorfor den republikanske kandidaten er ille, så er den enkleste taktikken å skifte fokus på den andre kandidaten. Og dermed gjenta for å prøve å etablere en slags etisk "borgerskap" der forutinntatthet er minst like ille som fascisme. Og med forutinntatthet, menes i dette tilfelle å være mer kritisk til fascismen enn den siden som ikke er fascistisk. Og ignorere fullstendig det forholdsmessige bak det hele. Som at den ene siden er reinspikka fascistisk.

Et forslag til en grei måte å løse den sirkelen på er evt. å si "man trenger ikke formelt å støtte Harris, så lenge man stemmer blått, altså mot det republikanske partiet". Da tar man fokuset vekk fra "støtte Harris"-distraksjonen, og tilbake til "trusselen det republikanske partiet utgjør". Man kan også si at "hadde en hundebæsj vært den demokratiske presidentkandidaten, hadde jeg heller støttet hundebæsjen enn Trump".

EDIT: Mer dystopisk mareritt-materiale...

https://www.thebaltimorebanner.com/opinion/column/project-2025-naval-academy-ruth-ben-ghiat-heritage-foundation-UQM4A4CHTRH3FGHRO464YY7TJA/

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Absolutt fascistisk galskap.

Alle skjønner at det også i år trengs å telle opp stemmer, i opptil 8 dager, helt til Harris har rundt 1000-5000 stemmer mer enn Trump i viktige stater.

Det skulle jeg likt å se noen prøve på i Norge. Med en del aktivitet i valglokaler hver natt.

"Ja vi vet at det har gått 4 dager... men vi er ikke helt ferdig med å telle opp ennå. Dere må slutte å mase, og slutte å tro at det skjer noe som ikke skal skje!... Herremin ass... vi blir ferdig når vi har no.... nei, jeg mener ferdig når vi blir ferdig!"

Lenke til kommentar

Nevada begnner så smått å bli smått rød nå. Er mindre in-person voting i helger, så det mail ballots bør gjøre et lite innhugg da. Så en poll i forrige mnd som hadde Clark country rød, det er ikke helt urealistisk lenger...

image.png.aa045fa3b51b57e908489598e0dc4877.png

Endret av jallajall
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (30 minutter siden):

Joe Rogan podden med Trump er på 3 timer! Tenk Kamala sitte der i 3 timer...for en uke siden hadde hun et rally som varte i 7 minutter.

Ja, det er virkelig imponerende. Bare det å høre på Joe Rogan i 3 timer uten å ta sitt eget liv, må regnes som en prestasjon.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Pennsylvania så langt:

Vote-By-Mail request:
🟥 GOP: 616,619
🟦 DEM: 1,121,219 (+504,600)
🟨 IND: 247,491

Vote-By-Mail ballot returns:
🟥 GOP: 390,878
🟦 DEM: 763,072 (+372,194)
🟨 IND: 130,792

I 2020 hadde Biden totalt 1,1 millioner flere VBM stemmer enn republikanerne.

Endret av jallajall
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (27 minutter siden):

Alle skjønner at det også i år trengs å telle opp stemmer, i opptil 8 dager, helt til Harris har rundt 1000-5000 stemmer mer enn Trump i viktige stater.

Det skulle jeg likt å se noen prøve på i Norge. Med en del aktivitet i valglokaler hver natt.

"Ja vi vet at det har gått 4 dager... men vi er ikke helt ferdig med å telle opp ennå. Dere må slutte å mase, og slutte å tro at det skjer noe som ikke skal skje!... Herremin ass... vi blir ferdig når vi har no.... nei, jeg mener ferdig når vi blir ferdig!"

Dette var så useriøst som det kan bli.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Just now, ^fmj said:

Dette var så useriøst som det kan bli.

Oi! Posten min var så useriøs som det er mulig? Av alle poster her, så var min mest useriøs...

Jeg vil ikke begynne å sitere andre poster her, fordi det er så grusomt i min mening, men hvis jeg hadde oppført meg på samme måte som Alpakkamafakka, Markiii, og Folkflesk, så hadde posten min altså vært mer seriøs? 🙄 😑 😣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (6 minutter siden):

Oi! Posten min var så useriøs som det er mulig? Av alle poster her, så var min mest useriøs...

Jeg vil ikke begynne å sitere andre poster her, fordi det er så grusomt i min mening, men hvis jeg hadde oppført meg på samme måte som Alpakkamafakka, Markiii, og Folkflesk, så hadde posten min altså vært mer seriøs? 🙄 😑 😣

Det hjelper om du kan bidra til debatten med relevant informasjon.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Why are the Democrats losing? Hubris.

The Democratic elites are so appalled by Trump they cannot bring themselves to give him any credit for anything. But the fact is, the former president has good instincts at self-promotion, unlike Kamala Harris or Joe Biden.

Instead of addressing voters’ concerns, the Democratic political class and their friends in the establishment media continue to focus on Trump’s threat to democracy, his odd behavior and their own supposed victim status. In short, the Democrats are running on issues they care about, not issues that voters care about. The Harris campaign has become comfort food for an anxious, bewildered political class.

..But if Kamala Harris and the Democrats lose, they have only themselves to blame.

Endret av jallajall
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Hvordan kan du telle stemmer før posten leverer dem?

jeg skal jobbe på en valglokal selv.  Arbeiderne er ca 50-50 demokrater-republikanere.   Det gjør det lett å jukse mot det andre partiet, ikke sannt?

Vær forsiktig der ute, og ta vare på hverandre!

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 time siden):

The Democratic elites are so appalled by Trump they cannot bring themselves to give him any credit for anything

Republikanske og uavhengige historikere og politiske eksperter rangerer agent appelsin på bunn 3 av presidenter noensinne, og seriøse historikere rangerer han på bunn på grunn av kuppforsøk og sin absurde latskap og mangel på integritet når det kommer til demokrati, ærlighet og å håndtere diktatorer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Historical_rankings_of_presidents_of_the_United_States

Han er temmelig objektivt sett den verste eller blant de verste de siste 200 år, og scorer på bunn på kompetanse og kunnskap.

---

Ingenting han har fått til kan sammenlignes med hvor negativt presset mot Ukraina for å få dem til å falsifiseres beviser mot Joe Biden og trusler om å holde seg tilbake våpen de åpenbart trengte frem til de ga Trump det han ønsket...

Telefonsamtalene hvor han ba delstater om å jukse med tellingene på hans vegne...

Forsøkene på å begå kupp...

Det er altoverskyggende.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, Nordvarg said:

Redaksjonen i Washington post var klar til å anbefale Harris, men Jeff Bezos stoppet det. LA Times har også valgt å droppe en anbefaling på ordre fra eieren, milliardæren Patrick Soon-Shiong. [Kilde]

Redaksjonsmedlemmer sier opp i protest og lesere kansellerer abonnementene sine i strie strømmer.

Bezo og Soon-Shiong beskyldes for å blande seg inn redaksjonenes arbeid fordi de er redde for egne skinn hvis Trump vinner.

• Et annet Soon-Shiong-selskap utvikler en medisin som trenger FDA-godkjenning
  • Amazon venter på en antitrust-rettsak som Biden-administrasjonen anla i fjor

Hvis beskyldningene stemmer, er det ekstremt ille for det amerikanske demokratiet.

Eigarane forventer at Trump allereie har valget i sin hule hånd. Slike signal vil påvirke valget. Man kan jo håpe at dette slår feil ut blant mange nok folk til at Harris får fleire stemmer og vinner valget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Is President Trump About to Win Virginia?

There is unprecedented energy among GOP early voters. In-person voters are running about 47% GOP and 45% Democrat. This is a sharp reversal from previous years. Even in Fairfax County, in-person voting is running well over 40% GOP. That is an extraordinary rate here. For comparison purposes, Joe Biden beat Donald Trump in Fairfax County 72-28 percent in 2020. Combined with massive turnout in traditional GOP areas, that suggests a strong and clear majority for Trump. And for Senate candidate and retired Navy Captain Hung Cao, who rises with Trump’s fortunes.

Virginia er en av 3-4 stater som nok kommer til å bli jevnere enn det man forventer, men er enda et eksempel på en Trump-backet senatorkandidatet (Hung Cao) som ikke får dollars fra McConnell selv om han knuste Tim Kaine i debatten.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...