qualbeen Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023 ITtraktor skrev (5 timer siden): Bybanen har strømavtaker, ikke pantograf. Ok. Jeg hverken ser, eller forstår forskjellen. Poenget mitt var bare at den fikk strøm fra ledninger hengende over togsettet, og ikke fra en skinne i bakken. (Hvor poenget mitt bare var å illustrere at jeg synes Bybanen har mer til felles med tog og trikk, enn en undergrunnsbane.) 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 19. juni 2023 Del Skrevet 19. juni 2023 On 6/17/2023 at 11:41 AM, ForTheEmperor said: Jeg får et inntrykk at bergenserne ikke vil ha forandringer. De har kranglet i åresvis med for eksempel om bybanen Du finner plenty med like eksempler over hele Norge. Se på hvor lang tid det tok å få ny hovedflyplass, eller feks hvor mange år med krangling det har vært rundt utbygging av jernbanen osv. All utbygging, men spesielt utbygging av vei, jernbane o.l tar lang tid for det er veldig mange som vil si sin mening og utbygging av dette går alltid utover noen. 2 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 20. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2023 qualbeen skrev (På 19.6.2023 den 2.11): Hvorfor må Bergen på død og liv utvikle seg til en storby? Eller - hva er egentlig din definisjon på en storby? Det jeg synes Bergen klarer svært godt, er å være en småby. De er faktisk en ganske så stor småby. Oslo har andre ambisjoner. De skal være en storby. Spør du meg, er Oslo en av de minste storbyene jeg har sett. Så der har du kanskje forskjellen; den ene er en stor småby, den andre en liten storby. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Bergen skal vokse til en millionby. Det tror jeg ikke er liv laga. Rent geografisk er det ekstremt krevende terreng å bosette store befolkninger i. Og veinettet er virkelig ikke dimensjonert for særlig vekst. Byen har jo ikke en ringvei, engang! 😅 Ikke har de sammenhengende vei til Oslo med gul midtstripe, en gang ... Og for all del, om alle andre hindringer ble overvunnet, så var det dette med bergensk selvgodhet, stolthet, etc., da ... Bergen har jo motorveier opp nord-sør og vest for byen. Greit per dags dato har de kun et firefeltsvei ned til en annen kommune og det er den nye E39 til Bjørnafjorden(Os). De holder på å bygge Sotrasambandet som skal være firefeltsvei hele veien til øya. Så skal de bygge Ringvei Øst til Arna. De har allerede Ringvei Vest som løser opp flaskehalsen mellom Fana og Fyllingsdalen. Når det gjelder E16 mot Oslo, så er 80% standard tofeltsvei. Så gale er det ikke. Kjører man via RV7, så er nærmere 95% tofelts. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 ForTheEmperor skrev (12 timer siden): Når det gjelder E16 mot Oslo, så er 80% standard tofeltsvei. Så gale er det ikke. Kjører man via RV7, så er nærmere 95% tofelts. Flott at 95% av RV7 mellom Oslo og Bergen er av standard tofelts-vei (eller bedre). De siste fem prosentpoenge er det interessant å se på. Tror du de er jevnt fordelt på strekningen Oslo - Bergen? Eller befinner samtlige kilometre seg vest for fjellene? --- Dersom du ser på den langt kortere strekningen Bergen-Voss, så har man fremdeles et og annet strekk uten gul midtstripe, mener jeg å huske. Hvor mange meter uten gul midtstripe finner du mellom Oslo-Lillehammer? Oslo-Kristiansand? Oslo-Sverige? Ikke bare har de midtstripe. Det er jo også firefelts motorvei! 🤯 Og hva er fartsgrensen? Opp mot 120 km/t!? For et halvt år siden var høyeste tillatte hastighet i hele Vestland fylke 80 km/t. Ikke en eneste veistubb hadde 90 eller mer! 😆 Nå har vi riktignok en veldig fin og moderne motorvei mellom Os og Bergen, hvor deler av strekningen er oppe i 100.. (Nei, av grunner jeg ikke forstår, bygde man ikke for 110+) ForTheEmperor skrev (13 timer siden): Så skal de bygge Ringvei Øst til Arna. De har allerede Ringvei Vest som løser opp flaskehalsen mellom Fana og Fyllingsdalen. Det blir bra dersom Ringvei Øst bygges. Dersom. I kjent bergensk stil er det mye krangling, og om jeg ikke har forstått det feil ønsker staten og vegvesenet å starte på den strekningen som ikke trenger å bygges, i stedet for å løse Fjøsanger-Arna. Jeg har begynt å tvile sterkt på om denne veien noensinne ferdigstilles. Mye som tyder på at det kun blir med drømmen ... Ringvei Vest er fin den, men jeg har aldri forstått hvorfor den kalles for en «ringvei». Treåringen er mye bedre på å tegne noe som kan minne om en ring, hvertfall! 😛 Også er det jo tragisk at de ikke koblet veien på Flyplassveien. Ikke mange kilometre som gjenstår – men de gjenstår. Tviler på at det fullføres. 😢 Beklager pessimismen i mitt innlegg. Jeg er nok bare skadet etter å ha bodd 20 år i Bergen, hvor jeg har sett hvor mye penger som brukes øst for fjellene. Det er en drøm å kjøre rundt på Østlandet. Fy faen for noen digge veier dere har! 🤩 En sann fryd! Samtidig smerter det, når jeg ser hvor feilprioritert det innimellom blir.. Firefelts helt fra Oslo og laaaangt fordi Lillehammer holder de på med. Firefelts mellom Hamar og Elverum har det blitt. 😱 Grattis til de som bor og har nytte av veiene. Unner dere det. Men det var helt grei vei der fra før. E6 Minnesund-Lillehammer hadde en og annen stygg ulykke, som dagens vei eliminerer. Bra. Samtidig var strekningen uten ras-problematikk, den ble bygd på tidlig 90-tall (stod ferdig til OL '94), og hadde grei nok standard. Bergen-Voss er en av mange strekninger som det ville vært naturlig å prioritere foran — mener nå jeg. Dessverre gjøres beslutninger i Oslo. Så ... ikke overraskende at det blir som det blir. --- Om topic: Kanskje nettopp fordi så mange beslutninger gjøres i Oslo, ønsker ikke bergensere å bli "lille-oslo"? Jeg har aldri møtt noen som ønsker at byen skal minne mer om Oslo. Og godt er det! Hverken bergensere, striler eller innflyttere ønsker det. Bergen må nok gå sin egen vei! 1 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 20. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2023 qualbeen skrev (2 timer siden): Flott at 95% av RV7 mellom Oslo og Bergen er av standard tofelts-vei (eller bedre). De siste fem prosentpoenge er det interessant å se på. Tror du de er jevnt fordelt på strekningen Oslo - Bergen? Eller befinner samtlige kilometre seg vest for fjellene? --- Dersom du ser på den langt kortere strekningen Bergen-Voss, så har man fremdeles et og annet strekk uten gul midtstripe, mener jeg å huske. Hvis du orker å se hele videoen, så er dette beviset på at hele strekningen mellom Bergen og Voss har standard tofeltsvei. Men det er fortsatt en rasuttsatt vei da... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 qualbeen skrev (2 timer siden): Flott at 95% av RV7 mellom Oslo og Bergen er av standard tofelts-vei (eller bedre). De siste fem prosentpoenge er det interessant å se på. Tror du de er jevnt fordelt på strekningen Oslo - Bergen? Eller befinner samtlige kilometre seg vest for fjellene? --- Dersom du ser på den langt kortere strekningen Bergen-Voss, så har man fremdeles et og annet strekk uten gul midtstripe, mener jeg å huske. Hvor mange meter uten gul midtstripe finner du mellom Oslo-Lillehammer? Oslo-Kristiansand? Oslo-Sverige? Ikke bare har de midtstripe. Det er jo også firefelts motorvei! 🤯 Og hva er fartsgrensen? Opp mot 120 km/t!? For et halvt år siden var høyeste tillatte hastighet i hele Vestland fylke 80 km/t. Ikke en eneste veistubb hadde 90 eller mer! 😆 Nå har vi riktignok en veldig fin og moderne motorvei mellom Os og Bergen, hvor deler av strekningen er oppe i 100.. (Nei, av grunner jeg ikke forstår, bygde man ikke for 110+) Det blir bra dersom Ringvei Øst bygges. Dersom. I kjent bergensk stil er det mye krangling, og om jeg ikke har forstått det feil ønsker staten og vegvesenet å starte på den strekningen som ikke trenger å bygges, i stedet for å løse Fjøsanger-Arna. Jeg har begynt å tvile sterkt på om denne veien noensinne ferdigstilles. Mye som tyder på at det kun blir med drømmen ... Ringvei Vest er fin den, men jeg har aldri forstått hvorfor den kalles for en «ringvei». Treåringen er mye bedre på å tegne noe som kan minne om en ring, hvertfall! 😛 Også er det jo tragisk at de ikke koblet veien på Flyplassveien. Ikke mange kilometre som gjenstår – men de gjenstår. Tviler på at det fullføres. 😢 Beklager pessimismen i mitt innlegg. Jeg er nok bare skadet etter å ha bodd 20 år i Bergen, hvor jeg har sett hvor mye penger som brukes øst for fjellene. Det er en drøm å kjøre rundt på Østlandet. Fy faen for noen digge veier dere har! 🤩 En sann fryd! Samtidig smerter det, når jeg ser hvor feilprioritert det innimellom blir.. Firefelts helt fra Oslo og laaaangt fordi Lillehammer holder de på med. Firefelts mellom Hamar og Elverum har det blitt. 😱 Grattis til de som bor og har nytte av veiene. Unner dere det. Men det var helt grei vei der fra før. E6 Minnesund-Lillehammer hadde en og annen stygg ulykke, som dagens vei eliminerer. Bra. Samtidig var strekningen uten ras-problematikk, den ble bygd på tidlig 90-tall (stod ferdig til OL '94), og hadde grei nok standard. Bergen-Voss er en av mange strekninger som det ville vært naturlig å prioritere foran — mener nå jeg. Dessverre gjøres beslutninger i Oslo. Så ... ikke overraskende at det blir som det blir. --- Om topic: Kanskje nettopp fordi så mange beslutninger gjøres i Oslo, ønsker ikke bergensere å bli "lille-oslo"? Jeg har aldri møtt noen som ønsker at byen skal minne mer om Oslo. Og godt er det! Hverken bergensere, striler eller innflyttere ønsker det. Bergen må nok gå sin egen vei! Klarte ikke å finne noe tall på hvor mye penger som blir bygd på å bygge ut vei per fylke, men jeg fant for vedlikehold. Jeg mistenker dog at de tallene vil være nokså tilsvarende. Altså at det brukes like mye penger på vei per innbygger i Vestland som andre steder, men at det er dyrere å bygge og vedlikeholde der, slik at resultatet ikke blir det samme. Men dette er kun resultatet av litt googling og overfladisk synsing, jeg kan ta feil 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå