Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Røyk fra eksos?

Anbefalte innlegg

Kjørte gjennom Oslo idag, og var litt kø. La plutselig merke til at ved pådrag, hardt pådrag i 2. gir så kommer det ikke mye men synlig grå/gjennomsiktig røyk. Har kun klart å se at det kommer ved harde pådrag i 2. gir, ingen andre gir inkl 1. gir. 

Sto litt på tomgang med varm motor og rusa den litt, kom ikke noe som helst røyk eller lukt. Var ganske luktfritt. 

Jeg hadde kjørt nesten 1 t med litt energisk kjøring før jeg oppdaget denne eksosen.

En kompis av meg sier han har sett litt blåaktig røyk tidligere bak fra meg, men jeg har aldri lukta eller sett noe til av det. Håper han bare har sett feil. 

Til info, dette er en Ford Mondeo Mk4 Turnier BA7 2.0 TDCI 140 hk. Gått 176300. 

Mitt spørsmål her er. Er dette farlig? Hva kan evt være feilen? 

Veit at hvis den brenner kjølevæske kan det var toppakning men jeg har aldri lukta eller sett noe som helst til blå søt røyk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann (kjølevæske) lager hvit røyk.
Olje eller diesel lager blå røyk.

Det du beskriver høres normalt ut for en dieselbil, og er trolig ikke noe å bekymre seg over.
Vil du få det undersøkt, gå til et bilverksted, de kan sikkert sjekke det for deg, eventuelt foreta en avgassmåling.

Lenke til kommentar

Kan være greit å legge til her også at en gang i blant, har ikke merket meg noen spesielle omstendigheter, så lugger den endel ved pådrag i 2., 3. og 4. gir. Gjorde det en gang etter at jeg fylte diesel idag, også har det ikke lugga mer. 

Vil også bare få understrekt ganske klaet her at jeg ikke har sett noe som helst blårøyk ever ut av eksosen, ei heller lukta kjølevæske. 
Har hendt at det har kommet noe sota røyk eller grårøyk som idag men det er ikke vanlig. Stort sett etter altfor pen kjøring over lang tid

Larsensmekk skrev (9 minutter siden):

Kjørte gjennom Oslo idag, og var litt kø. La plutselig merke til at ved pådrag, hardt pådrag i 2. gir så kommer det ikke mye men synlig grå/gjennomsiktig røyk. Har kun klart å se at det kommer ved harde pådrag i 2. gir, ingen andre gir inkl 1. gir. 

Sto litt på tomgang med varm motor og rusa den litt, kom ikke noe som helst røyk eller lukt. Var ganske luktfritt. 

Jeg hadde kjørt nesten 1 t med litt energisk kjøring før jeg oppdaget denne eksosen.

En kompis av meg sier han har sett litt blåaktig røyk tidligere bak fra meg, men jeg har aldri lukta eller sett noe til av det. Håper han bare har sett feil. 

Til info, dette er en Ford Mondeo Mk4 Turnier BA7 2.0 TDCI 140 hk. Gått 176300. 

Mitt spørsmål her er. Er dette farlig? Hva kan evt være feilen? 

Veit at hvis den brenner kjølevæske kan det var toppakning men jeg har aldri lukta eller sett noe som helst til blå søt røyk..

Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Vann (kjølevæske) lager hvit røyk.
Olje eller diesel lager blå røyk.

Det du beskriver høres normalt ut for en dieselbil, og er trolig ikke noe å bekymre seg over.
Vil du få det undersøkt, gå til et bilverksted, de kan sikkert sjekke det for deg, eventuelt foreta en avgassmåling.

Okei, den er god. Da håper jeg det:) Tenkte meg egentlig det men ville bare forsikre meg:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...