Krig og fred Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Finnes det noe hvor man bare har en tank nitrogen koblet til “ett eller annet” og som avgir kulde? Har begynt å preppe, og ser etter en måte å kjøle ned leilighet uten strøm. Hvis det er noen som har noen tips for aircondition så settes det pris på. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Tapp kaldt vatn frå springen i ein behaldar med stort areal og dekk til så du ikkje får så mykje fuktigheit i rommet. Eller er scenario at du ikkje har vatn? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Flytende nitrogen er dyrt. Fordampningsavkjøling er nok det beste alternativet for deg. https://www.landmarkhw.com/resources/hvac/how-does-a-swamp-cooler-work/4/39 1 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Hadde det eksistert noen gode løsninger på dette kunne du nok få kjøpt det rimelig enkelt fordi det er såpass mange andre som ønsker akkurat det samme. De løsningene som drar ned temperaturene ved å tilføre fuktighet gjør bare ting klamt og ekkelt. Flere av disse løsningene lukter ganske ille etter hvert også. For min del bruker jeg å skape gjennomtrekk for å fra ned temperaturen. Bruker også en vifte for å få mer luftsirkulasjon, men dette kan du vel skippe om du ikke vil bruke elektrisitet til det. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 vidor skrev (8 minutter siden): De løsningene som drar ned temperaturene ved å tilføre fuktighet gjør bare ting klamt og ekkelt. Flere av disse løsningene lukter ganske ille etter hvert også. Det er sant, men ikke om du kan åpne et vindu. Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Propandrevet air condition er jo et alternativ. Propandrevet kjøleskap er også fint. 2 Lenke til kommentar
kote Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Du må selvsagt ha plenty med ventilasjon og åpne vinduer for å kjøle ned et rom med vått tekstil. Jeg har aldri hatt noe luktproblemer. Har brukt håndklær, de blir tørre etter en dag. Det som er mest effektivt er nok å bruke litt tynne laken som du spenner ut foran vinduet eller døra der trekken kommer inn. De kjøler ned fortere, men tørker også fortere og mister effekten. På skikkelig varme dager spenner jeg opp 2 våte laken på tvers av rommet. Det blir ikke så mye søl heller. Håndklær vil nesten alltid dryppe ned på gulvet. Men hvis det er en sånn varm og lummer dag med høy luftfuktighet, så blir det riktignok klamt uansett. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Solskjerming hindrer oppvarming i å finne sted. 3M og flere har film for vinduer. Andre løsninger finnes også. Quote ZIP Screens, som har rukket å bli nokså populære i Norge, bevarer utsyn og stenger varmen ute samtidig. Våre to typer; ZIP Screen 95 og ZIP Screen 126 skiller seg ut på kassett størrelsen og maksimal bredde. 95 er minst, 126 er Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Husk at hvis du dekker til vinduene så må du sjekke om det har noe effekt på innsiden. En god del produkter frigjør varme innvendig, så du må montere det på utsiden for å få effekt. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 16. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2023 Opne dører/vindauge om natta kan ofte vere lurt dersom det er så varmt at ein slit med å få sove. Men ein må sjølvsagt ikkje ha på kunstig lys slik at huset renn fullt av fluger, møll og insekt. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 17. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2023 (endret) Det finnes alltids noe, men billig er det sikkert ikke. I gamle dager brukte man i mange land diverse løsninger med leire / terracotta, og vann, som kjølte ned både drikkevann og rommene de sto i. Lignende løsninger finnes også i dag. https://www.fastcompany.com/90793729/this-ancient-ac-system-will-cool-your-house-without-electricity https://mad4india.com/mad-for-change/zero-energy-air-conditioner-works/ Det finnes også AC som går på flytende nitrogen, som disse https://www.green-kinoko.com/ Dersom målet er prepping, så ville jeg nok ikke bekymret meg så mye om de få dagene det er litt varmt, da de fleste overlever det, men heller konsentert meg om oppvarming om vinteren, lagring av mat, vann osv. Når atomvinteren kommer, så trenger vi ikke air-condition uansett 🥺 Endret 17. juni 2023 av 0laf Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 17. juni 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. juni 2023 Takk for tips alle sammen Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 17. juni 2023 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2023 https://www.artshelp.com/arabian-wind-towers/ Om mulig så tror jeg at en varmepumpe er veien å gå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå