Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy

Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Woff skrev (På 11.4.2025 den 13.55):

Det er jo en beklagelig utvikling dette at Insulin-behovet reduseres betydelig. Ser det jo selv, men tviholder på den dosen jeg bruker nå, BARE for å kunne få Ozempic uten problemer! Har et daglig forbruk på 30 enheter pluss noe til ved behov (etter noe godt på bordet).
Har du gått ned 40 kilo så vil det jo være for jævlig å måtte gå opp igjen da. 
Har du merket noe SULT etter slutt?  

Ekspander  

Sluttet i høst engang, og det er nå de siste ukene sult og "aldri mett" følelsene kommer. Type skrubbsulten 10 minutter etter middag. 😂

Prøver å døyve dette med vann uten hell.

Får håpe på bra effekt av mysimba. 👌👍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Duriello skrev (På 11.4.2025 den 14.06):

Type skrubbsulten 10 minutter etter middag

Ekspander  

Dette er hva jeg frykter ja. Opplever jo litt av dette nå i dag selv, men har jo fortsatt ikke sluttet med Ozempic og har jo et lite 'nødlager' som skal holde en god stund i tilfelle fastlege lager problemer! Har ambisjoner om å trappe ned Ozempic VELDIG forsiktig etter hvert for å unngå ulve-sulten.. 🙂 
Hvis du klarer å 'stoppe' dette med Mysimba så gi endelig beskjed! 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar

En rekke innlegg er fjernet. Ønsker en å diskutere legemiddelindustri, myndighetenes rolle i hva en måtte mene er feil eller annet ikke relevant til erfaringer med disse legemidlene så kan en diskutere dette i egnede tråder eller opprette en egen tråd for den typen diskuisjon. Dette er en erfaringstråd og føringene for tråden er godt forklart i første innlegg.

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal alltid være nøye med å ikke dele for mye personlige erfaringer om medikamentbruk og interaksjoner som lekmann, så jeg vil starte med å presisere det som en forutsetning før jeg deler dette innlegget. Jeg er lekmann, har ingen faglig bakgrunn og vet ikke med sikkerhet hva jeg snakker om i medisinsk forstand. Dette er derfor ikke medisinske råd, kun mine egne erfaringer. Det er også viktig å merke seg at ulike medisiner kan påvirke folk veldig forskjellig.

Jeg er som kjent plaget med kroniske smerter etter en ulykke for fem år siden. Denne ulykken og ettervirkningene har ført til mye stillesitting, mindre fokus på en sunn livsstil og bruk av ulike medisiner – noe som til slutt førte til en vektøkning på nesten 30 kilo. Jeg utviklet det som betegnes som sykelig overvekt/fedme i løpet av noen år. Wegovy ble redningen for meg for å få kontroll på vekten igjen, og jeg kom meg tilbake til noe som lignet normalvekt.

Parallelt med dette har jeg gått til smerteklinikk for å få bedre behandling for de kroniske smertene og for å trappe ned på tyngre smertestillende. Jeg startet med Sarotex, men fikk for mange bivirkninger og avsluttet den behandlingen ganske raskt. Deretter begynte jeg med Neurontin, som i starten hadde god effekt mot smertene. Men etter hvert som dosen ble trappet opp, merket jeg at effekten av Wegovy nærmest forsvant. Sultfølelse, søtsug og den metthetsfølelsen som pleide å komme etter normale mengder mat, ble helt borte.

Jeg tok dette opp med legen på smerteklinikken, og vi prøvde i stedet Lyrica, som visstnok ikke skulle ha like sterke bivirkninger på den fronten. Men jeg opplevde lite til ingen forskjell – verken på sultfølelse, søtsug eller metthetsfølelse sammenlignet med tiden på Neurontin. Det ble dermed et spørsmål om å veie smertebehandling opp mot vektkontroll: Fortsette med Lyrica og få smertelindring, men miste kontrollen på sult og metthet – eller trappe ned.

Da Lyrica etter noen måneder sluttet å gi særlig smertelindring, bestemte vi oss for å trappe ned. Dette har vært den tøffeste nedtrappingen jeg har hatt på noen medisiner – inkludert opioider – men nå er jeg helt ferdig med Lyrica. Jeg gikk fra 600 mg i døgnet til 25 mg de siste dagene, og nå er jeg helt ute av det.

Det positive er at sultfølelsen og metthetsfølelsen etter normale mengder mat nå er tilbake. Frykten for at Wegovy hadde sluttet å fungere kan jeg dermed legge fra meg – det var trolig bivirkninger av Neurontin og Lyrica som forstyrret det hele. Nå håper jeg at jeg klarer å komme tilbake på rett spor og ned mot normalvekt igjen, etter at vekten har økt betraktelig siden nyttår. Så blir det nok en ny runde med forsøk for å se hvordan en kan få bedre kontroll på de kroniske smertene

Langt innlegg, men jeg tenker det kan være nyttig å dele slike erfaringer, siden det kan hende noen andre står i lignende situasjoner. Jeg har selv fått mange gode råd og tips her inne da jeg startet med Neurontin og Lyrica tilbake i 2024, så nå gjør jeg mitt for å dele hvordan disse medisinene påvirket min pågående behandling med Wegovy.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  Evil-Duck skrev (På 16.4.2025 den 12.05):

nå gjør jeg mitt for å dele hvordan disse medisinene påvirket min pågående behandling med Wegovy

Ekspander  

Veldig bra! Dette bør jo ha interesse for de som bruker noen av stoffene!
Eneste JEG kan bidra med er at jeg går på Tramadol (200 mg / døgn) og det stoffet har så vidt jeg vet (ikke merket noe selv) ingen effekt mot Ozempic som jeg bruker. HELDIGVIS! 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...