Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy

Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Femtekolonne skrev (14 timer siden):

Stort sett er det klapping på magen med en selvtilfreds mine.

Og den har jeg opplevd å ta selv utallige ganger. Som mann så er det ikke så enkelt å innrømme overvekt, men etter å ha tatt av 60 kilo så innrømmer iallefall jeg at jeg fikk avbrutt en nært forestående og plagsom død ved dette grepet! 

men jeg tviler på at alle som får dette er sykelig overvektige.

Blå-resept på Mysimba får du kun ved å være sykelig overvektig, det vil si med en BMI langt over normalen. Har kona di innsett at dette har vært et problem for henne, stort nok til å ta det med sin lege så må du nok innse at hun har grunnlag for hva hun gjør.

Jeg er ikke helt med på at alle skal være så tynne.

Og der er jeg absolutt enig, kona di har tydeligvis andre meninger og da skal du jo respektere de! ☺️ Men 'skranglete' kvinnfolk er ikke nødvendigvis det beste! 😝

Men siden hun spiser fornuftig og regelmessig og samtidig trimmer regelmessig så kan det jo være andre ting som er problemet? Mye godteri i uka eller på jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er noe godteri i uka eller på jobb. Isåfall sitter hun i garasjen og smugspiser. Tror heller ikke hun har noen blå resept. Jeg spurte om det og fikk beskjed om at dette betalte hun fullt ut selv, men at det var verdt det.  Jeg har en bmi på 22 og hvis jeg skal gjette så ligger hun på rett over 30. Er det sykelig? Kanskje psykisk når man trener og passer kostholdet og likevel ikke opplever å gå ned. Målet hennes er nok å havne i min vektklasse, men her glemmer man den genetiske faktoren. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (33 minutter siden):

så ligger hun på rett over 30. Er det sykelig?

Nei, jeg mener ikke det er sykelig, men det er fort at det blir verre og ta 'ondet ved roten' er jo en kjent måte å takle problemer på. Men som du har innsett så er det greit at hun får prøve dette selv. Bivirkningene er jo ikke direkte skadelige, de medfører endel ubehag, noe hun må velge om er verdt det.. 
Rart dette at det har blitt et 'ønske' fra så mange å være perfekte.. 

Lenke til kommentar

Med all forskningen som er gjort på tarmflora og det folk faktisk spiser så ville det vært rart om folk ikke ble overvektige. Nå vet vi jo også at ultra-prosessert mat gir 500 kcal ekstra pr dag, og i tillegg slakker ned på metthetsfølelse og i tillegg gjør deg  mer sulten. Se den nye glimrende nye dokumentaren fra Chris Van Tulleken som tar tyren ved hornene og forklarer hvordan industrien holder på.

Jeg tenker at problemet er at vil blir manipulert til å spise for mye av en industri som aldri tjener nok penger og som skamløst gjør alt som er mulig for å øke konsumet av deres produkter. Det som er greia da er at man tar ansvar og bruker denne kunnskapen aktivt for å endre sine vaner. Det er en liten kneik å komme seg over fordi alt er lagt opp til å at kroppen skal sabotere deg og du må jo få lov å "kose" deg og huske på å spise "nok mat". Første steg er å forstå problemet og andre steg er å gjøre de riktige tiltakene. Det meste her ligger i kostholdet og viljestyrken. Det er masse positivt i trening også, men det skuffer mange fordi det ikke fungerer sånn dem tror for vektnedgang. Spis ren og het mat som ikke er frankenstein-mat satt sammen av alt mulig prosesserte  og ferdigfordøyde/lettfordøyelige ting og som derfor har en lang ingrediensliste.

Alt slikt drar ned kvaliteten, sunnheten og øker blodsukkeret og minsker næringsstoffer. Kjøp deg gjerne en CGM-modul (måler kontinuerlig blodsukker på mobilen og varer 14 dager), så ser du konsekvensen av hva du spise og kan lære deg hva du burde kutte/endre og hva som er bra for deg.

Du er ikke mer offer for dette enn du selv tillater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at problemet er at vil blir manipulert til å spise for mye av en industri som aldri tjener nok penger og som skamløst gjør alt som er mulig for å øke konsumet av deres produkter.

Redd du har rett i denne påstanden ja! Hos disse er pengene det eneste som er viktig, kunder skal betale og holde kjeft.
Hvis vi ikke bruker hodet og ukritisk spiser det vi har tilgang til så MÅ det bli problemer. 
Da er det nok mer fornuftig å bruke litt tid når du kjøper inn matvarer, og heller belage deg på å bruke mer tid på å lage et fornuftig måltid. Vi har fortsatt mulighet til å kjøpe matvarer som ikke er et resultat av denne industrien som er der for å loppe deg for penger.
Folk MÅ bruke mer tid på seg selv og det de spiser og ikke bare gå for raske løsninger som blir dyttet på deg i butikken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...