Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy

Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Woff skrev (3 minutter siden):

så har jeg merket den gamle hungeren og søtsuget komme tilbake LITT, og nei, det er ikke det jeg ønsker. 

Og det er her det er viktig å være sterk. Det er kun over tid du får endret suget til hjernen permanent. Du er flink så du klarer dette.

Jeg er nå cirka 45 kilo mindre enn jeg var på mitt største og skal holde på dette.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (7 minutter siden):

skal holde på dette

Og da gratulerer jeg, med at du er der du ønsker å være vektmessig og at du skal klare å holde deg der!
Jeg håper du aldri får noen grunner for å avvike ditt eget mål der.
Jeg har vært det en gang før, i min 'ungdom' (40 år) og var da absolutt på rett sted (67 kg), men etterhvert så har disse godsakene lagt seg på kroppen i tide og utide. 🤪
Er akkurat nå i en dårlig uke da kona feirer år og et barnebarn feirer også, noe som betyr adskillig mer kalorier enn behovet tilsier..
Jeg har gjort meg mange rare tanker, men at vi kan leve på så lite som jeg har spist i et par år nå, det betyr enkelt og greit at jeg og de aller fleste andre spiser mer enn NØDVENDIG! Uansett hvor folk er så spises det, og det spises MYE! At mye av dette også er totalt uegnet som MAT er jo en sak for seg selv, men her har mye av sølet blitt skiftet ut med frukt og grønnsaker, hovedsaklig hjemmelaget mat fra grunnen av. 
Det eneste JEG ikke vil ha endret er brødmaten jeg spiser. Her er det snakk om fint brød, jeg har jo vokst opp på grisla-brød med en og annen loff.. 😊 Men, det går kun maksimalt 2 brødskiver i døgnet da! 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer problemer:
https://www.nrk.no/rogaland/strammer-inn-utskriving-av-diabetes-og-slankemedisinen-ozempic-1.17053078

Sitat:
– Jeg har stor forståelse for at myndighetene hadde behov for å stramme inn. Men jeg tror likevel at vi kunne unngått individuell refusjon med bedre informasjon, og opplæring til legene, sier Kvittum Tangen.

Bedre informasjon og opplæring til legene...
Hva trenger en lege som IKKE forstod kravene som eksisterte? H*n trenger kanskje ikke informasjon men heller å miste retten til å skrive ut resepter! 
Dette var altså de legene (og de var det MANGE av) som ikke gadd å bry seg med at dette var og er medisin MOT Diabetes 2. 
Hadde de vært like slepphendte med Oxy og andre preparater hadde de jo mistet bevilgningen tvert. Hvorfor ikke etter det misbruket de har holdt på med her? Hvor de har lurt staten med ugyldige resepter. Og det er ikke vanskelig å finne de som har gjort dette heller... 

Sitat:

Har kostet staten 1,2 milliarder kroner

I sommer strammet helsemyndighetene inn på bruken av Ozempic.

Er det ikke noen fra pressa som har kompetanse til å finne ut HVOR mye dette har kostet? Og samtidig ta med hva staten har TJENT på salget fra Danmark? De sitter på ganske betydelig investering i Novo Nordisk og tjener gode penger der for hver dose som selges i landet her og resten av verden..

En helt essensiell del av regnestykket må også være hva staten SLIPPER av kostnader for Diabetes 2 pasientene som med dette legemidlet kan leve normalt og trygt og slippe innleggelse på sykehus..
Det er forøvrig nevnt utallige ganger bare her i tråden. 

Endret av Woff
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fortsatt ganske fornøyd med kontrollen av blodsukkernivåene mine, har et utrolig jevnt snitt på 5.0 nå og legen vurderer fortsatt å avslutte Ozempic, men jeg har jo fått godkjent dette i fortsatt et år til, og har selv ingen planer om å fase det ut ENDA. Jeg må jo før eller senere kutte medikamentet, men det er fortsatt ikke tiden for det enda, selv om jeg nå ligger stødig rundt 72 kg som var ett av mine mål med bruken! (Jeg er 1.72 meter høy og liker selvsagt å veie 72 kg, selv om det nok er i meste laget!) Kona synes jeg er alt for tynn.. 😊
Med siste par ukes inntak av godsaker, kake hver dag og relativt solide måltider, så holdt vekta seg på rundt det samme med kun en liten oppgang på 400 gram sist nå! 🙂

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Woff said:

Fortsatt ganske fornøyd med kontrollen av blodsukkernivåene mine, har et utrolig jevnt snitt på 5.0 nå og legen vurderer fortsatt å avslutte Ozempic, men jeg har jo fått godkjent dette i fortsatt et år til, og har selv ingen planer om å fase det ut ENDA. Jeg må jo før eller senere kutte medikamentet, men det er fortsatt ikke tiden for det enda, selv om jeg nå ligger stødig rundt 72 kg som var ett av mine mål med bruken! (Jeg er 1.72 meter høy og liker selvsagt å veie 72 kg, selv om det nok er i meste laget!) Kona synes jeg er alt for tynn.. 😊
Med siste par ukes inntak av godsaker, kake hver dag og relativt solide måltider, så holdt vekta seg på rundt det samme med kun en liten oppgang på 400 gram sist nå! 🙂

Hva veide du før?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 timer siden):

ganske fornøyd med kontrollen av blodsukkernivåene mine

Og da må jeg fortelle om siste måling her som var på 2,5! Nær såkalt føling dette her og anbefalingen er som vanlig å innta noe søtt eller ringe ambulanse. Har vært innom dette litt for ofte til å bli skremt, spiste raskt en del druer som alltid fungerer og nå, litt etterpå er verdiene på vei opp, 3,7.
Dette var selvpåført problem da jeg satt her og koste meg med Whiskey. Ikke ofte jeg smaker det lenger så alkohol og Insulin er ikke LURT å blande!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Jeg hadde føling 5 ganger da jeg var på Sunnaas og sykepleierne ringte sporendeks til lege, som ble ganske stresset. jeg tror det laveste jeg har målt av blodsukker er 1.5 og det var litt skremmende. Det er ikke lenge siden jeg hadde føling så nå har jeg en plate Kvikk lunsj i hver av sekkene jeg bruker sånn i tilfelle. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a

Jeg har vært nede i 2,6 og 2,2 på det verste.

Og jeg mener å ha funnet ut at søt kjeks er det som får blodsukkeret kjappest oppover igjen. Så det er altså det mest usunne man kan spise. 😄

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (Akkurat nå):

Så det er altså det mest usunne man kan spise.

Det er mye sannhet i dette. Selv fikk jeg _veldig_ tykt blandet husholdningssaft rett inn i PEG'en. Ettersom saften ble sprøytet rett inn i magesekken gikk det raskt å få blodsukkerverdiene opp igjen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

2.5 i blodsukker??? Renest DRAP!!!

Min venns svigersønn har diabetis type 1 og han lå i koma nesten et døgn hjemme før han blir oppdaget! IKKE BRA!

Nå har han sånn måler på armen som går helkontinuerlig med varsel ti mobil + til noen andre om det skulle skje igjen.

Jeg var hos legen siste uke og hadde 15 rett etter jeg spiste og 75 eller 9 i langtidssukker, så jeg må øke dosen.

Og OZEMPIC ... den måtte søkes om igjen og nå får man bare for 1 mnd av gangen på apoteket!!! Nye regler!

Hos meg hjalp det dog ikke så bra ..... veide vel 135kg på det værste nå er det 110-115kg ved 1.80cm høyde.

Lenke til kommentar
ca119 skrev (1 time siden):

2.5 i blodsukker??? Renest DRAP!!!

Min venns svigersønn har diabetis type 1 og han lå i koma nesten et døgn hjemme før han blir oppdaget! IKKE BRA!

Nå har han sånn måler på armen som går helkontinuerlig med varsel ti mobil + til noen andre om det skulle skje igjen.

Jeg var hos legen siste uke og hadde 15 rett etter jeg spiste og 75 eller 9 i langtidssukker, så jeg må øke dosen.

Og OZEMPIC ... den måtte søkes om igjen og nå får man bare for 1 mnd av gangen på apoteket!!! Nye regler!

Hos meg hjalp det dog ikke så bra ..... veide vel 135kg på det værste nå er det 110-115kg ved 1.80cm høyde.

Jeg må berolige deg der @ca119! Jeg er vant til lave verdier så 2,5 er ikke helt unormalt her. Jeg hadde akkurat nå, før middagsmaten 2,6.
Nei, det er ikke noe jeg 'anbefaler' andre, det er FARLIG lavt! (Jeg får ført problemer når jeg kommer under 2,0, men det er altså MEG!) 🙂 
Ozempic er søkt på etter de nyeste bestemmelsene i følge lege og den ble godkjent for ett år framover. At du ikke får resept av lege for mer enn en måned er ganske normalt det også.
Det ser ut til at du bør få bedre kontroll på ditt eget blodsukker, absolutt en fornuftig innstilling er vel å be lege om en vurdering av dobbel dose? Jeg gikk på 2 mg (dobbel) i den tiden jeg fikk ned vekta mest og den tiden jeg også for første gang fikk kontroll på blodsukkeret.
Du bør vel også få ned vekta noen kilo til, selvsagt avhengig av hvor du selv ønsker å være! 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Nei, det er apoteket som kun gi en sprøyte (som varer 1 mnd / 4x). Resepten er vel lengre, men da må jeg til apoteket hver bidig mnd (ikke bare 1x alle 3mnd). Kommer fort opp i frikort da - haha - om HELFO ikke øker grensen igjen som vanlig.

Ja, jeg har alt for høyt blodsukker ..... var akkurat på apoteket og kom ut med en stor handleveske ;)

Sitagliptin(50mg)/metformin(850mg) tabletter - digre at jeg av å til nesten spyr å få de ned

forxiga - tar opp mindre sukker og gir slankeeffekt

og siden ifjor Xulyophy -> insulin degludec + liragluutid  -  her skal jeg øke dosen til 36 enheter (startet med 15).

blodtrykksenker, 200 teststrimmler (hadde vært bedre med en på armen, men de koster nok enda mer).

Ned i vekta? Er vel for glad i mat :)  Og så skiftarbeider i 23år er ikke bra for helsa heller .....

Lenke til kommentar
ca119 skrev (3 minutter siden):

Sitagliptin(50mg)/metformin(850mg) tabletter

Du bør lese litt i tråden om Metformin.. Og absolutt tipse legen din!

ca119 skrev (4 minutter siden):

Ned i vekta? Er vel for glad i mat

Husk at livet ditt ER viktigst! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (12 timer siden):

jeg tydeligvis er fri diabetes, visste ikke dette var mulig engang

Å bli 'fri' fra Diabetes 2 lar seg gjøre på samme måte som en alkoholiker kan bli tørrlagt!
Men å bli FRISK fra Diabetes lar seg IKKE gjøre uten omfattende inngrep som du kan lese mer om her:
"  Nei, vi har ennå ingen god kur mot diabetes type 1. Bare de som har fått transplantert bukspyttkjertel, er blitt kvitt diabetesen, og slike transplantasjoner er ikke vanlig. Du blir heller ikke kvitt diabetes type 2. Men du kan bli frisk med diabetes type 2 hvis du er aktiv, spiser sunt og går ned i vekt hvis du trenger det. Med det mener vi at du kan bli symptomfri."
https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/myter-og-misforstaelser/

Altså kan du leve et problemfritt liv HVIS du takler det dette medfører av god kontroll på mat-inntak og fysisk trening!
Jeg har selv prøvd dette som 40-åring (25 år siden) men det sklei ut uhyggelig fort!

At dette nå brukes som 'unnskyldning' for at staten via våre leger skal spare inn på kostnadene med Ozempic ved å erklære deg 'frisk' er etter min mening idiotisk! Uansett så skal du trappe ned hvis du bruker Wegovy eller Ozempic før denne kuttes ut! (Anbefalt fra produsent og leger).
Og hvis nå legen din mener du ikke trenger preparatet lenger så bør du uansett følges opp ofte i løpet av et år eller to for å få stoppet en eventuell vekt-eksplosjon, noe mange beklageligvis har opplevd.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da er jeg blitt med i klubben jeg og gitt! Kun 24 timer siden første stikk, men merker allerede markant forskjell i sultfølsen. Håper jeg går klar av større bivirkninger, for dette var utrolig deilig!

Veldig overrasket over at jeg merker noe allerede! Noen andre som opplevde effekt så raskt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (Akkurat nå):

Veldig overrasket over at jeg merker noe allerede! Noen andre som opplevde effekt så raskt?

Gratulerer! ❤️

Mener selv å huske at dette funket fra dag en ja!
Og selv med bivirkninger er det jo en himmel jeg aldri ville takket nei til! Som nevnt NOEN ganger så har jeg gått ned 55 kilo, det er veldig godt å slippe å dra på den vekta!
Nå vet jeg ikke om du er på Ozempic eller Wegovy da.. Uansett, håper dette går bra med deg!

Lenke til kommentar
Woff skrev (41 minutter siden):

Gratulerer! ❤️

Mener selv å huske at dette funket fra dag en ja!
Og selv med bivirkninger er det jo en himmel jeg aldri ville takket nei til! Som nevnt NOEN ganger så har jeg gått ned 55 kilo, det er veldig godt å slippe å dra på den vekta!
Nå vet jeg ikke om du er på Ozempic eller Wegovy da.. Uansett, håper dette går bra med deg!

Takk skal du ha!

55 kilo ja! Det er jo helt sykt imponerende!!

Har ikke diabetes (enda), så jeg fikk Wegovy. Forhåpentligvis kan den hjelpe meg å aldri få det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (Akkurat nå):

Forhåpentligvis kan den hjelpe meg å aldri få det

Og det er akkurat det det vil.
Det er jo overvekten du sliter med som veldig ofte fører til Diabetes 2, med Wegovy får du ned vekten og også automatisk ned sjansene for Diabetes 2.
MEN vær obs, du må gjerne hjelpe til litt selv også, prøv å redusere inntak av alt for ufornuftige matvarer.. Og det vil naturligvis hjelpe å bevege seg litt etterhvert som vekta synker!
Jeg er neppe noe forbilde, trener / trimmer ikke og det blir alt for ofte en kake bit eller IS, men vekta går sakte men sikkert nedover fortsatt! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...