Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (7 minutter siden):



Det jeg finner mest utfordrende er når det er ekstremt mye stress og press på jobb. Da er det ekstra utfordrende å faste mer enn 24 timer. Hvordan er dine erfaringer der? Ikke minst det sosiale presset på jobb hvor man skal ut å spise osv.

Det andre er at resten av familien spiser hva de vil og når de vil. Lukten av bacon og egg når en i familien kommer hjem fra jobb kl. 22:00 når jeg er på dag 4 er brutal.

Og btw. kudos for 3 dager, det er ingen lett sak i dagens overflod over av mat og snacks over alt med.

PS.
Min samboer går på mysimba, derfor interessant tråd.

Var vanskeligst til å begynne med, jeg var kun streng med meg selv å sa "NEI!" i mitt eget hode vær gang jeg lukta mat eller ble tilbydt mat etc.

Greide dette 16:8 løpet i 2 mnd før ignorering av sultfølelse førte til oppkast og brekninger grunnet ozempic.

At familie og venner viste hensyn jamfør sine normale spisevaner hjalp på selvfølgelig. Var jo noen som var på besøk som ikke skjønnte greia da, men men..

 

Edit* Det hjalp jo selvfølgelig på at jeg selv alltid har hatt ett noenlunde uvanlig matinntak, alltid sløyfa frokost osv osv, og kun spist på kveld og natt. *host host* Tidsapektet var jeg vandt til, mengden mat not so much.

 

Endret av Duriello
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Siden jeg ikke vet, hvorfor må man slutte på Wegovy hvis man får D2? Og kan Wegovy føre til D2?

Wegovy er det samme som Ozempic så er jo en medisin som er utviklet først og fremst som en diabetes medisin, men med en litt kjekk bivirkning for vektnedgang som demper appetitt. Så det er ingen grunn til å slutte på Wegovy om en har Diabetes type 2 og Wegovy kan ikke føre til sykdommen, men de aller fleste som starter på denne medisinen har en BMI på over 30 og er sådan spesielt utsatt for å få diabetes som en livsstil sykdom. Det som er greia nå er at det er et krav at en skal prøve metformin først får en kan få innvilget ozempic på blå resept for behandling av diabetes type 2, så en kan spare veldig mye penger om en får det kontra å ta ut Wegovy på hvit resept om en får innvilget ozempic på blå. 

Jeg er forøvrig ikke anonym som postet innlegget du responderer på, bare en som sitter på litt lekmans kunnskap om temaet. 

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk Wegovy på resept uten problemer, men fikk Diabetes 2 diagnose etterpå. Sluttet da på Wegovy, og må prøve Metformin før jeg får Ozempic. 

 

Anonymous poster hash: 1d555...50e

Jeg HÅPER du leser litt i tråden, Metformin KAN være direkte livstruende og tok nesten livet mitt for noen år siden. Du kan også lese omtrent det samme fra en annen her som også var døden nær, dette KUN grunnet Metformin.
Skal du begynne med det så gjør legen din oppmerksom på hva som står om preparatet og bivirkninger og forsiktighetsregler i teksten. Felleskatalogen har endel av teksten og dette MÅ legen kunne.
Har du Diabetes 2 OG bruker Insulin tilfredsstiller du etter det jeg forstår kravene om å få Ozempic på blåresept!   * Les neste innlegg, er nye krav ser jeg..

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Wegovy er det samme som Ozempic så er jo en medisin som er utviklet først og fremst som en diabetes medisin, men med en litt kjekk bivirkning for vektnedgang som demper appetitt. Så det er ingen grunn til å slutte på Wegovy om en har Diabetes type 2 og Wegovy kan ikke føre til sykdommen, men de aller fleste som starter på denne medisinen har en BMI på over 30 og er sådan spesielt utsatt for å få diabetes som en livsstil sykdom. Det som er greia nå er at det er et krav at en skal prøve metformin først får en kan få innvilget ozempic på blå resept for behandling av diabetes type 2, så en kan spare veldig mye penger om en får det kontra å ta ut Wegovy på hvit resept om en får innvilget ozempic på blå. 

Jeg er forøvrig ikke anonym som postet innlegget du responderer på, bare en som sitter på litt lekmans kunnskap om temaet. 

Ja, det var akkurat derfor jeg spurte. For jeg forstod ikke den logikken. Men jeg erkjenner også at jeg har blindsoner ift. temaet.  

7 minutes ago, Woff said:

Jeg HÅPER du leser litt i tråden, Metformin KAN være direkte livstruende og tok nesten livet mitt for noen år siden. Du kan også lese omtrent det samme fra en annen her som også var døden nær, dette KUN grunnet Metformin.
Skal du begynne med det så gjør legen din oppmerksom på hva som står om preparatet og bivirkninger og forsiktighetsregler i teksten. Felleskatalogen har endel av teksten og dette MÅ legen kunne.
Har du Diabetes 2 OG bruker Insulin tilfredsstiller du etter det jeg forstår kravene om å få Ozempic på blåresept!

Jeg har en god venn som fikk diagnosen D2 for et halvt år siden. Han er i 30 årene og går nå på metaformin. Jeg håper virkelig ikke han får problemer med det.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Det som er greia nå er at det er et krav at en skal prøve metformin først får en kan få innvilget ozempic på blå resept for behandling av diabetes type 2, så en kan spare veldig mye penger om en får det kontra å ta ut Wegovy på hvit resept om en får innvilget ozempic på blå.

Dette visste jeg ikke, takk for infoen. Jeg fikk klar beskjed fra sykehusets overlege at jeg ALDRI skulle bruke Metformin igjen da jeg kun hadde timer igjen å leve når det gikk skeis med Metforminen..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Siden jeg ikke vet, hvorfor må man slutte på Wegovy hvis man får D2? Og kan Wegovy føre til D2?

Det fører ikke til D2, men for å se om Metformin virker, så er det dumt å ta Wegovy. Da vet du ikke hvilke av medisinene som virker. 

Anonymous poster hash: 1d555...50e

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (31 minutter siden):

Så har gått fra 128 i februar til 88 i dag, så en vektnedgang på 40 kilo på 7 måneder og nærmer meg veldig målvekta på 87 kilo hvor jeg vil være normalvektig etter BMI skalaen

Gratulerer og RESPEKT! Veldig bra av deg dette!
(Jeg er nå under målet mitt og begynner nedtrapping av Ozempic om en måned eller to. Men da nærmer vi jo oss jula med alle godsakene så jeg holder nok koken ut året når jeg tenker meg om!)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e skrev (8 minutter siden):

Det fører ikke til D2, men for å se om Metformin virker, så er det dumt å ta Wegovy. Da vet du ikke hvilke av medisinene som virker. 

Som sagt, INFORMER legen din om hvilke problemer han KAN utsette deg for, UNØDVENDIGE problemer når du først har medisinene som allerede virker uten alvorlige bivirkninger!
Det bør IKKE være fastleges oppgave å leke med pasientene sine!

Lenke til kommentar

Har heldigvis genene til å klart å unngått diabetes som en livsstilsykdom så langt selv om jeg var veldig overvektig, så har ikke måtte forholdt meg til problematikken med metformin osv. Men har måtte gå gjennom lignende utprøvinger i sammenheng med smertebehandling. Sliter med nevropatisk smerte som har ledet meg ned en vei med en del opiat bruk, i forsøk på å klare meg uten disse medisinene har jeg vært gjennom utprøvinger med forskjellige medisiner som er mer rettet mot nevropatiske smerter uten å påvirke en på samme måte som opiater gjør. Her er det ett krav at en først skal prøve ett legemiddel som heter sarotex om dette ikke fungerer er det neste kravet at en skal prøve noe som heter neurontin før en til slutt kan få prøve det mest potente legemiddelet lyrica. Det spiller sådan liten rolle hva legen måtte mene er best for pasienten, men det er et krav fra sentrale myndigheter at de skal prøves ut i denne rekkefølgen, sarotex gjorde meg til en zombie og hadde ellers lite effekt på smertene, neurontin som jeg holder på å prøve ut nå har en bedre virking mot smertene, men gjør meg veldig trøtt og kan fort ende opp med å sove 12+ timer om jeg ikke har på en alarm. Så en for jo bare se hvordan det utvikler seg, poenget er uansett at de t virker som det er en gjennomgående ting at medisiner skal prøves i visse rekkefølger trolig for at staten skal prøve å spare på kroner og ører og ikke så mye med hva som er best for pasienten. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Her er det ett krav at en først skal prøve ett legemiddel som heter sarotex om dette ikke fungerer er det neste kravet at en skal prøve noe som heter neurontin før en til slutt kan få prøve det mest potente legemiddelet lyrica.

Jeg ble innlagt på sykehus i juni med prolaps. Fikk neurontin mot nervesmerter i ene foten, fikk en eller 2 tabletter, før det ble rett på lyrica. 

Neurontin fucka opp angstsymptomene mine noe inn i H. 😂

Slight OT, men siden du nevnte dem..

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 7.9.2024 den 8:59 PM):

Hun skal til lege fredag den 13.. og skal få med seg ei liste over hva fastlege bør sjekke.

Og da ble det oppstart med Mysimba, til tross for at jeg anslo feil vekt. Hun er GODT under 100 kg (Faktisk 99,5..).
Men legen tok henne skikkelig alvorlig og jeg håper dette vil fungere like bra på henne som hennes fille-tante!
Og som alle i familien har hun for høyt blodtrykk som også skal medisineres, resten av rekka med problemer kommer etter analyse av prøvene, tar litt tid. Heldigvis fikk hun legemidlet på blå resept sånn at hun ikke kan bruke kostnadene som unnskyldning til ikke å bruke de!
Hun var på god vei inn i diagnosen Diabetes 2, men jeg og kona samt hun selv håper det går an å unngå det!

For min egen del så sliter jeg virkelig, har fått en 'ny' vikarlege som advarer meg om at jeg har et alt for perfekt langtids blodsukkernivå! Det kan selvsagt medføre at jeg mister retten til å få Ozempic, noe jeg anser som en nær dødsdom! 

Jeg VIL ikke tilbake til overvekt og umulige Insulin-mengder som spretter i taket!
Beklageligvis har våre myndigheter bestemt seg for urimelige løsninger som de idioter de er! Det aller viktigste for de er å få ned kostnadene pr pasient NÅ, hva som skjer i neste uke og seinere er jo ikke deres problemer (noe jeg håper de iallefall har helt rett i! Udugelige folk bør ikke bestemme over så alvorlige ting som folkets helse.)
Ny veing i kveld og jeg er redd den fortsatt stiger litt.. Litt er litt for mye!
 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 8.9.2024 den 1:24 PM):

neurontin før en til slutt kan få prøve det mest potente legemiddelet lyrica.  

Lyrica er et nytt medikament for neurotin, men Lyrica skal da virke bedre mot nervesmerter, eplepsi og mer.
Lyrica var forferdelig mot hukommelsen min så jeg gikk over på neurotin som ikke var så gale.
Jeg brukte før neurotin og Tramadol men brukte et nytt preparat for Tramadol som heter Palexia.
Palexia har nemmelig depot og vanlige tabletter.
Kanskje det er Tramadol du har brukt siden det er et opiat?
Jeg har nå sluttet på Palexia depot ,men vinteren kommer og da øker smertene vanligvis.
Kan sikkert skrive en lang avhandling om mitt liv med smerter siden jeg har levd med de i 18,5 år etter en stygg arbeidsulykke.
Har også hatt smertefrie perioder spesielt i varmere strøk(kanari øyene og 6,5 år i Thailand) men også her i Norge sommerstid.
Hvis du ikke har vært på en smerteklinikk så anbefaler jeg det.
Mange reagerer forskjellig på medisiner og noen vanlige leger tror de vet alt.

Send en PM hvis du lurer på noe.

Lykke til
 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...