Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woff skrev (42 minutter siden):


Hvordan går saken din @Duriello? Er også du en av de som skal straffes fordi legeforeningen ikke vil gjøre noe med selve problemet?
 

Aner ikke. Tror greia er at de ikke er sikker på om jeg har type 2 lengre, at jeg har gått ned såpass at jeg ikke trenger medisinen lengre. Evt om jeg i det hele tatt har trengt den i utgangspunktet. 🫣

Har vært 2 fastlegebytter siden oppstart.

 

Edit* Dersom jeg aldri har hatt type 2, skal jeg gå til sak for feilmedisinering, eller sak for at lege "mobbet" for at jeg var tjukk? 🫣

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 timer siden):

Dersom jeg aldri har hatt type 2, skal jeg gå til sak for feilmedisinering, eller sak for at lege "mobbet" for at jeg var tjukk?

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til her. At vi har udugelige leger er det ingen tvil om! Men en reaksjon BØR de  få, å komme med alvorlige diagnoser som de i ettertid mener er feil er ikke greit!
Kanskje det er andre i tråden som vet hva du bør gjøre?
Eventuelt spør på Juss-delen hva de tror der?

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til her. At vi har udugelige leger er det ingen tvil om! Men en reaksjon BØR de  få, å komme med alvorlige diagnoser som de i ettertid mener er feil er ikke greit!
Kanskje det er andre i tråden som vet hva du bør gjøre?
Eventuelt spør på Juss-delen hva de tror der?

Vi får se litt hva som skjer fremover. Er i utredningsfase til ny fastlege nå. (Hen som mente at jeg ikke kom til å få ozempic om jeg søker nå, men hen fikset så jeg fikk utlevert doser for litt frem i tid).

Denne legen virker veldig "på" i jobben så vi får se, bra intrykk så langt. 👍

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sakset fra VG+; Ny slankemedisin på vei til Norge – dette betyr det for prisen En utfordrer til slankemedisinen Wegovy er godkjent i Norge. Og den skal være langt mer effektiv.

Sitat

For den mer ukjente slankemedisinen Mounjaro er nå godkjent til bruk i både EU og Norge. En amerikansk fagfellevurdert studie viser at denne medisinen skal være langt mer effektiv enn Wegovy.

Dette viste studien:

  • De fleste pasientene som fikk Ozempic og Mounjaro, gikk ned i vekt. Men de som fikk det sistnevnte legemiddelet, gikk både oftere og mer ned i vekt, viser studien.
  • Nærmere 82 prosent av pasientene som fikk Mounjaro, fikk et vekttap på minst 5 prosent, mens andelen var 67 prosent blant dem som fikk Ozempic.
  • 62 prosent av dem som fikk Mounjaro, reduserte vekten med minst 10 prosent, mot 37 prosent som fikk Ozempic.
  • 42 prosent av dem som fikk Mounjaro, reduserte vekten med minst 15 prosent, mot 18 prosent som fikk Ozempic, viser studien.

Forskere undersøkte helsejournalene til over 18.000 pasienter som har fått sprøyter med de to legemidlene, og resultatet av studien kan man lese i tidsskriftet JAMA Internal Medicine.

.

Når Mounjaro kommer for salg i Norge, er ikke kjent. Det er selskapet Eli Lilly and Company som produserer medisinen. De skriver i en mail til VG at målet er å gjøre medisinene tilgjengelig for alle som trenger den. 

De kan ikke svare på når Mounjaro blir tilgjengelig i Norge eller hva den vil koste. 

– Tidspunktet for lansering vil variere fra land til land, da vi vurderer mange faktorer, inkludert vår evne til å forsyne markedet, etterspørsel og konkurransedyktig tilbud, skriver selskapet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (9 minutter siden):

Takker for grei info, men de som ikke har VG+ så skrev jeg om dette 9 juli med linker både til en grundig analyse av stoffene mot hverandre samt samme sak oversatt til norsk.. Denne gangen var VG+ alt for seine! 😝

Lenke til kommentar

Noen som har lest denne og skjønner noe som helst?
Hvordan går det an å få 300.000 danske kroner til støtte for å kjøpe Ozempic, dette på bare ett år?

Det står jo at dette er til nesten ni års forbruk. 
Jeg tror ikke engang norske NAV er så dumme? (Håper ikke iallefall!)
Nå er det garantert LEGER som er dumme nok, i følge det som har skjedd her i landet, og som legeforeningen prøver å dysse ned så godt de kan, men denne historia er drøy! 
Det bør være flere enn kvinna på 56 år som bør få en solid straff..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan går det med folket her? Dere som fikk Ozempic / Wegovy på resept, har dere fått innskjerpelser?
Er det NOEN som har måtte kutte det ut?
OG: hva gjør du da? Er det noen som har funnet en brukbar alternativ medisin?

JEG trenger nemlig hjelp, råd og tips da ei av mine døtre (minste'jenta') har mistet totalt kontroll over vekta si! 
Hun skylder selvsagt på meg og mine elendige gener som ikke har de virkemidlene som skal holde vekta nede (godlynt fleip!) 
Hun skal til lege fredag den 13.. og skal få med seg ei liste over hva fastlege bør sjekke. Jeg HÅPER jo ikke at hun har dratt på seg Diabetes 2, mener samtidig bekymret. Jeg vet ikke hvilken BMI hun har, skal sjekkes! Jenta er 40 år, rundt 160cm høy og vekta er garantert over 110 kg. 

HVA bør hun be om / starte med for å få kontroll over egen vekt? Jeg nevnte det tidligere i dag at jeg HÅPER hun satser skikkelig på en vektreduksjon sånn at hun slipper unna alle problemene jeg har hatt!

Forøvrig synker vekta mi fortsatt og etter forrige helg ble det et lite sjokk. Jeg fikk innkalling til Gastroskopi-sjekk, og etter eget tips så skulle jeg faste 36 timer før sjekken grunnet Ozempic. Jeg fastet faktisk 72 timer for å være sikker på at alt av mat var ute av systemet.. Resultatet var en reduksjon på 2 kilo.. 🙂 Og nå etter kontrollen sjekket jeg i dag og da var jeg enda en halvkilo lettere, dette etter 'normalt' matinntak siden torsdag midt på dagen. Hvis jeg KLARER å gå ned 1,6 kilo til så er det 100% slutt, da skal det spises mer normalt!

Men altså dattera: Hun har blitt anbefalt Mysimba, men jeg vet ikke hva det er enda (Skal selvsagt lese litt). 
Hun BER innstendig om hjelp da livet hennes nå er et skikkelig helvete. (Jobben gikk føyka nylig).
Det må være et preparat som fungerer BRA, og pris er også viktig da hun for tiden er arbeidsledig (som en direkte konsekvens av overvekta!)

Er det noen lesere som kan komme med gode råd? Og eventuelt ting hun skal be lege sjekke ut på fredag 13?
 

Vær så snill? ❤️☺️
 
 

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mysimba er piller, tar lenger tid på å begynt å fungere og har noe lavere effektivitet enn wegovy og andre injeksjonsmedisiner for slanking om en lekmann som meg selv skal prøve å tolke studiene (5% vektnedgang i snitt på Mysimba mot 5-10% i snitt på wegovy og saxenda). Prisen på mysimba er mye lavere enn wegovy, et måndesforbruk på mysimba når en har nådd høyeste dose er ca 1200 kroner mot 3050 som jeg nå betaler for wegovy (2.4 mg), som jeg baserer på priser fra felleskatalogen, som kanskje kan variere noe fra apotek til apotek. 

Når Mysimba ble drøftet med legen min før jeg begynt på Wegovy var det og ett krav for dette legemiddel at en skulle inn til å følges opp av spesialist på sykehus (med laaang ventetid), da legen ikke ville skrive ut dette legemiddelen uten videre da det er en den kontraindikasjoner en må være veldig påpasselig med.  Wegovy var han mer komfortabel med å skrive ut selv å ha oppfølgingen, selv om jeg og ble henvist til ernæringsfysiolog og fikk laget til ett opplegg for mat og hvor mange kalorier jeg skulle få i meg per dag osv. Utrolig nok har faktisk problemet vært å få i meg nok kalorier for å følge programmet etter jeg startet på wegovy (gitt jeg ikke spiser godteri og annen svært høykalori mat). 

Så ja, for min del og de inntrykkene jeg har så virker Wegovy og saxenda som de "beste" alternativene med minst potensielle bivirkninger, men og de dyreste alternativene og forstår jo at det ikke er løslig for alle å betale 3000+ i måneden for medisin. 

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Duriello said:

@Woffgodt jobba! 

Hvordan klarer du å faste i 72 timer? Jeg må spise når sulten begynner å gnage for å hindre konstant oppkast og brekkninger. 

 

Vet ingenting om Mysimba.

jeg har sev fastet i 3 dager, 5 dager, 7 dager og 10 dager. Da med vannfaste hvor man sørger for å få i seg elektrolytter. det er ingen problem.

Alt innenfor 3 dager er trygt for de aller fleste. Men konsulter alltid med fastlegen.

Man bør også kjøpe seg et apparat hvor man kan måle og følge med på blodsukker og ketoner. Skal man faste mer enn 3 dager bør man sørge for å sette seg inn i all materien først og ha noen kyndige å konferere med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

jeg har sev fastet i 3 dager, 5 dager, 7 dager og 10 dager. Da med vannfaste hvor man sørger for å få i seg elektrolytter. det er ingen problem.

Alt innenfor 3 dager er trygt for de aller fleste. Men konsulter alltid med fastlegen.

Man bør også kjøpe seg et apparat hvor man kan måle og følge med på blodsukker og ketoner. Skal man faste mer enn 3 dager bør man sørge for å sette seg inn i all materien først og ha noen kyndige å konferere med.

Jeg starta opp med sånn 16:8 faste, gikk greit det, helt til bivirkningene fra ozempic ble såpass intense at jeg bare måtte spise ved behov.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

Det har da ikke vært noen innskjerpelser på Wegovy på vanlig resept, den får alle som normalt?

Det stemmer, får det på hvit resept som alltid, eneste forskjellen jeg har merket nå i sommer er at apoteket oftere ikke hadde det på lager så en burde begynt å lete etter neste resept gjerne en liten uke før en trengte det. 

På en annen note, urelatert til det jeg siterer i dette innlegget så har jeg kommet meg under 90 kilo nå, vekta viste 88 i dagtidlig. Så har gått fra 128 i februar til 88 i dag, så en vektnedgang på 40 kilo på 7 måneder og nærmer meg veldig målvekta på 87 kilo hvor jeg vil være normalvektig etter BMI skalaen. Gikk nylig gjennom en ganske røff runde med covid med noen uker hvor alt jeg puttet i munnen smakte bensin så har slitt med å få i meg mat og mistet noen kilo på få uker som jeg kanskje forventer at vil komme litt tilbake nå som jeg begynner å bli litt friskere igjen, men vektnedgang er vektnedgang :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e
Woff skrev (15 timer siden):

Hvordan går det med folket her? Dere som fikk Ozempic / Wegovy på resept, har dere fått innskjerpelser?

Jeg fikk Wegovy på resept uten problemer, men fikk Diabetes 2 diagnose etterpå. Sluttet da på Wegovy, og må prøve Metformin før jeg får Ozempic. 

 

Anonymous poster hash: 1d555...50e

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Duriello said:

Jeg starta opp med sånn 16:8 faste, gikk greit det, helt til bivirkningene fra ozempic ble såpass intense at jeg bare måtte spise ved behov.

Hva slags bivirkninger fikk du?

Bruker selv 16:8 og 20:4 IF og har gjort det i 3-4 år nå. Det er vel derfor det var "enklere" med vannfasting enn om man kom rett fra å ikke være tilvent å skippe eks. frokost og lunsj. Jeg dog ikke en spesielt god fett forbrenner så det er litt kamp hver gang jeg ønsker å gå lenger enn 20 timer. Vurderer å ta en 3-10 dager vannfaste igjen nå. 

Det jeg finner mest utfordrende er når det er ekstremt mye stress og press på jobb. Da er det ekstra utfordrende å faste mer enn 24 timer. Hvordan er dine erfaringer der? Ikke minst det sosiale presset på jobb hvor man skal ut å spise osv.

Det andre er at resten av familien spiser hva de vil og når de vil. Lukten av bacon og egg når en i familien kommer hjem fra jobb kl. 22:00 når jeg er på dag 4 er brutal.

Ellers dag 7-10 er som de vanskeligste dagene for min del, så jeg har forløpig ikke valgt å gå lenger enn 10 dager. Og btw. kudos for 3 dager, det er ingen lett sak i dagens overflod over av mat og snacks over alt med.

PS.
Min samboer går på mysimba`og har gjørt det i 4mnd nå, derfor interessant tråd.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Guest 1d555...50e said:

Jeg fikk Wegovy på resept uten problemer, men fikk Diabetes 2 diagnose etterpå. Sluttet da på Wegovy, og må prøve Metformin før jeg får Ozempic. 

 

Anonymous poster hash: 1d555...50e

Siden jeg ikke vet, hvorfor må man slutte på Wegovy hvis man får D2? Og kan Wegovy føre til D2?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

jeg har sev fastet i 3 dager, 5 dager, 7 dager og 10 dager.

Og da har jeg slått det grundig et par ganger i året! Før vektnedgangen nå (bivirkning av Diabetesmedisinen Ozempic.. 🙂 ) så hadde jeg helt regelmessig to fasteperioder (noen ganger tre)  årlig hvor jeg spiste null, niks INGENTING i to til tre uker sammenhengende.  Det aller verste er de to første dagene og så går resten veldig greit. Jeg husker hver gang på å starte opp igjen mat-inntaket VELDIG forsiktig, normalt ett egg, en banan og et eple daglig i to dager..
Denne faste-uvanen har jeg holdt på med i 30+ år. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...