Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og da har NRK enda en:
https://www.nrk.no/norge/marthe-syrstad-kofstad-fikk-_ulvehunger_-etter-brastopp-pa-slankemedisinen-saxenda-1.16966015

Jeg regner med at dere som leser her går på legemiddelet enda?
Jeg har som sagt halvert mine doser med Ozempic da jeg har kommet ned på 'riktig' vekt.
(Kona mener at jeg må legge på meg da jeg minner om sånne fanger fra konsentrasjonsleirene i andre verdenskrig..)
Her er det viktig å ikke KUTTE medisinen og tro at problemet ikke kommer tilbake.. 
Med en halvering så ser jeg jo at matlysten øker og det verste: suget etter sukkerprodukter er tilbake.. 😞  Heldigvis ikke sånn det var før, da hadde jeg gått tilbake til 2 mg! 
Har nå vært på 1 mg i tre uker (begynte 1 juli) og fortsetter der MINST ut året så får jeg se hvordan det går framover.
Vekta? Sa ikke det kanskje men er rundt 72-74 kilo nå.. Altså en nedgang siden starten på 55 kg.. 
Så da er det vel greit at de gamle hud-lagene er endel nummer for store? 
Grevinne-heng er IKKE pent!  😲

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 minutter siden):

Er absolutt for at folk bør få dekket slanke medisin, men det bør ikke gå ut over de som trenger det for å holde sin sykdom under sjakk.

Absolutt HELT enig, her er det beklageligvis enten noen fastleger som er idioter eller skylder enkelte pasienter for mye? De skal alle ha mottatt beskjed om at Ozempic KREVER at pasienten har Diabetes 2 før lege kan skrive ut dette på blå-resept.
Hvis ikke kan lege skrive ut Wegovy hvis pasienten er i rett gruppe overvekt (som nevnt tidligere i tråden).
SKJØNNER ikke legene en så enkel beskjed bør de slutte å praktisere! (Før de blir fratatt retten til å skrive resepter!)

JEG er utrolig glad for Ozempic forøvrig, jeg har etterhvert fått full kontroll på hvor mye og når jeg skal bruke Insulin (jeg bruker både Insulatard og Novorapid).
Før Ozempic så satte jeg FAST 60 + 60 enheter hver morgen og det samme hver kveld, samt at jeg justerte med tilleggsdoser i løpet av dagen.. Dette ble minimum 270 enheter med Insulin DAGLIG!  Etter Ozempic bruker jeg nå 15 + 15 enheter morgen med EVENTUELL tillegg i løpet av ettermiddagen avhengig av spist mat (blodsukkernivå).
Altså som regel maksimum 40 enheter daglig! Og da har jeg et (for) lavt blodsukker snitt som ligger på 5,0 de siste månedne!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/66a0af02aa6b27fe3c4d33aa/slankemedisiner-12-rapporter-om-synsproblemer-i-sverige

I følge tv 2: "Slankemedisiner: 12 rapporter om synsproblemer i Sverige"
Gjelder da dette KUN slankemedisiner?? Hvorfor er det da bilde av ei pakke med Ozempic i artikkelen, dette er pr definisjon medisin for de med Diabetes-2! 
(Jeg ser at de karrer seg litt inn igjen i teksten da.)

 

Lenke til kommentar

Flott at det skrives litt om den medisinen tråden omhandler (eller ikke)?
https://www.dagbladet.no/meninger/slankesproyter-loser-ikke-psykiske-lidelser/81712899
At dette er et debattinnlegg forsvarer jo ikke journalisten som skriver har null peiling på hvordan dette påvirker oss som bruker medisinen.
Og ikke veldig mange av de som bruker Ozempic bruker dette som "slankesprøyte" som journalistene kaller medisinen ukritisk går jeg ut fra!
Jeg fortalte litt om mentale problemer i mitt første intervju, men det er tydeligvis ikke DET som selger?

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Synes denne var interessant 😃

Sitat

New weight-loss and diabetes drugs linked to lower risk of 10 cancers

For diabetes patients, GLP-1 drugs linked to lower cancer risks compared to insulin.

For patients with Type 2 diabetes, taking one of the new GLP-1 drugs, such as Ozempic, is associated with lower risks of developing 10 out of 13 obesity-associated cancers as compared with taking insulin, according to a recent study published in JAMA Network Open.

The study was retrospective, capturing data from over 1.6 million patients with Type 2 diabetes but no history of obesity-associated cancers prior to the study period.

Kilde: ArsTechnica

(Ikke lest gjennom tråden men søk viste ingen forekomster av Ozempic og kreft (eller Ozempic og diabetes).)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (14 minutter siden):

Ikke lest gjennom tråden men søk viste ingen forekomster av Ozempic og

Du finner nok ikke den informasjonen her i tråden (heldigvis!), men Ozempic / Wegovy og de andre med Semaglutid har også veldig mange positive 'bivirkninger'. Jeg diskuterte en av de i stad, lysten til å drikke alkohol, noe som for min del har forsvunnet! Altså lysten til å drikke. Jeg har ikke inntatt en eneste alkohol-enhet på et år nå, flaskene med alkohol hoper seg opp her! 🙂
Jeg går ut fra at du vil finne mange andre positive bivirkninger hvis du leter / spør og det gjør jo denne medisinen relativt unik! Jeg VET at Novo Nordisk forsker akkurat nå på dette med å bruke Semaglutid som avvenning av akkurat alkohol, noe jeg synes er bra! 
Når det gjelder andre sykdommer som du nevner, kreft så er dette sykdommer som tar lang tid (vanligvis) og da vil dette også bruke lang tid før det kommer i nyhetene, men vær sikker på at dette følger Novo Nordisk grundig med på! Forøvrig har det blitt slått opp i nyhetene i USA dette med sykdommer relatert til overvekt, da er kreft også nevnt sammen med høyt blodtrykk og andre problemer som forsvinner! 
Og sånt plager ikke meg å høre eller lese om! ❤️ 

 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, NoBo said:

For diabetes patients, GLP-1 drugs linked to lower cancer risks compared to insulin.

Når en har fått problemer med høyt blodsukker og i tillegg har et høyt insulinnivå er det å praktisere å gi insulin omentrent på nivå med å be om kreft. Problemet er at vi har mat alt for tilgjengelig i dagens samfunn i forhold til hva det var evolusjonsmessig, og det skaper et problem kroppene våre ikke takler så godt.

Det som er det underliggende problemet er som regel metabolsk syndrom som teknisk sett er mitokondriell dysfunksjon (dvs de energiskapende organellene i cellene fungerer ikke som dem skal og glukose ikke følger det normale energiomsetningsløpet p.g.a insulinresistens (det som gjør at det både er høyt glukosenivå og insulinnivå samtidig)

Vi har aldri vært skapt for at dette skal pågå i kroppen og det er en ren unntakstilstand som GLP-1 er med på å reversere.

GLP-1 står for Glucacon-like-peptide-1 som er det motsatte av insulin enkelt forklart. Dette er to motsatt virkende signalstoffer hvor normalt et av dem er aktive om gangen. En "retter" sånn sett insulinet med å kjøre på med masse GLP-1, men oppnår bare effekten så lenge en inntar stoffet. Dette stoffet får normalt en kort peak vanligvis med ligger jevnt høyt ved medisinbruk og lurer kroppen til å tro at den er mye mer "mett" biokjemisk.

GLP-1 er sånn sett en bedre løsning enn insulin for mange.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

GLP-1 er sånn sett en bedre løsning enn insulin for mange.

Takk for fornuftig info (som vanlig..) Du har nevnt dette for meg en gang tidligere og du har nok absolutt helt rett! 
Jeg kommer til å legge ut litt personlig info etterhvert om hva som spesifikt skjer med meg og bruken av Insulin / Metformin / Ozempic og virkningen på mitt legeme, bare enkelte ting er avklart.. 🙄 

Lenke til kommentar

Et lite Obs! dersom man bruker/vurderer å bruke generiske legemidler som inneholder semaglutid; Originalene skal ha gode instruksjoner samt innpakning for bruk og dosering mens tredjeparts produkter kan ha manglende eller misvisende slike. Det kan kan føre til feil bruk og i verste fall overdosering. 

Sitat

In an alert Friday, the FDA warned that people are overdosing on off-brand injections of semaglutide, which are dispensed from compounding pharmacies in a variety of concentrations, labeled with various units of measurement, administered with improperly sized syringes, and prescribed with bad dosage math. The errors are leading some patients to take up to 20 times the amount of intended semaglutide, the FDA reports.

The US Food and Drug Administration has approved two injectable versions of the blockbuster weight-loss and diabetes drug, semaglutide (Wegovy and Ozempic). Both come in pre-filled pens with pre-set doses, clear instructions, and information about overdoses. But, given the drugs' daunting prices and supply shortages, many patients are turning to imitations—and those don't always come with the same safety guardrails.

kilde: ArsTechnica

Tar det med siden lavere pris og tilgang til tredjeparts varianter via nettet kanskje kan friste noen.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 24.7.2024 den 6:42 PM):

Jeg kommer til å legge ut litt personlig info etterhvert om hva som spesifikt skjer med meg og bruken av Insulin / Metformin / Ozempic

Har man sagt A så..  Som nevnt har jeg nå fått avklart et par ting rundt dette. 
Min fastlege er for tiden i barselpermisjon og vikarlege er en svenske! 😬😡
 
For en drøy måned siden begynte jeg å ane uråd da vikaren uten å konferere med meg halverte dosen jeg bruker av Ozempic. Jeg bestilte en time av to grunner, først for at han skulle søke om videre bruk av Ozempic men også for å spørre om dose-reduksjonen. Jeg møtte da en relativt uforberedt  vikarlege som selvsagt skulle få ordnet søknaden, mens dosereduksjonen hadde vedkommende ingen mening om! Altså gav han ingen grunn til halveringen som mine to foregående fastleger hadde godtatt.

Siden jeg selv faktisk hadde planlagt å halvere dosen med Ozempic lot jeg det passere uten noe mer problemer og har nå brukt den siste pennen han hadde foreskrevet. Jeg sendte da for en uke siden beskjed om at jeg trengte ny resept på Ozempic, men fikk svar etter to dager at nei, etter det han hadde forstått (??) så hadde jeg ikke noe grunnlag for å få Ozempic, og med det så hadde han avsluttet saken! (Aldeles utrolig ja!)

Jeg aksepterte selvsagt ikke svaret for 'god fisk' og klaget dette inn til kommunens overlege som pr def. er sjefen til denne svensken. Fikk svar derfra som anbefalte meg å sende en bekymringmelding til Fylkeslegen og klage han inn der, noe som er gjort.

Vikarlegen har altså avsluttet saken UTEN noen form for nedtrapping, noe som etter produsenten og andre leger SKAL gjøres, IKKE kutte dette brått. Heldigvis tar det opp mot 5 uker før Semaglutid er ute av kroppen, så et opphold er akseptabelt.

Fikk gitt vikaren beskjed om at hans oppførsel er klaget inn til Fylkeslege i tillegg til Kommunelege og det må nok ha fått fyren til å lese seg opp litt, for i går ringte han! ikke for å unnskylde, noe han burde, men for å fortelle at jeg hadde rett og at han hadde sendt søknad som hastesak, fått denne godkjent og nå lå resepten klar!
(Bekymringmeldingen til Fylkeslege vil gå sin gang da, sånn oppførsel aksepterer jeg ikke.)
Så da har jeg vedtak på bruk av Ozempic ett drøyt år før neste søknad..  Og hentet en ny penn! 😊

 

Endret av Woff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
NoBo skrev (7 timer siden):

Tar det med siden lavere pris og tilgang til tredjeparts varianter via nettet kanskje kan friste noen.

Veldig bra, dette kan nok friste folk mer enn du aner! 
Det er nok flere enn meg som har fått problemer med å få ny resept på Semaglutid vil jeg tro.
Men da har de fått en grei beskjed! Flott! 🙂

 

Lenke til kommentar

Ny artikkel, denne om viktigheten av å bli fulgt opp av medisinsk personell for å sørge for at dosering av GLP-1 og andre medisiner tilpasses endret vekt.

Sitat

The Colorado researchers presented the case as a teachable moment: In the era of weight loss drugs, doctors need to assess patients' other prescriptions to see if they need to be adjusted to account for big changes in weight, the researchers say. Many types of medications depend on weight-based dosages, including insulins, anticoagulants, anticonvulsants, antibiotics, and antifungals, the researchers note.

Artikkelen omtaler en mann som gikk fra å veie 132kg til 93kg i løpet av knappe seks måneder — uten at doseringen for medisinene han brukte ble justert for å ta høyde for den endrede vekten.

Sitat

In a cautionary tale published Monday in JAMA Internal Medicine, researchers at the University of Colorado reported the case of a man who lost nearly 30 percent of his body weight in a six-month period using a new weight loss drug. Then, he showed up at an emergency department with heart palpitations, excessive sweating, confusion, fever, and hand tremors

https://arstechnica.com/science/2024/08/the-dangers-of-losing-weight-faster-than-your-doctors-can-keep-up/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var til legen for en sjekk idag. Vekten fortsatt på tur ned, langtids meget pent. Type så pent at jeg garantert ikke får fortsette med Ozempic pga reglene som trådte i kraft 1 juli.

Det suger jo litt. Gått på Oz ett år nå.

Legen begynte å snakke om metformin, jeg bare "Fuck no!".

Får vel se hva det blir til.. Sigh.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (10 timer siden):

Var til legen for en sjekk idag. Vekten fortsatt på tur ned, langtids meget pent. Type så pent at jeg garantert ikke får fortsette med Ozempic pga reglene som trådte i kraft 1 juli.

Det suger jo litt. Gått på Oz ett år nå.

Legen begynte å snakke om metformin, jeg bare "Fuck no!".

Får vel se hva det blir til.. Sigh.

Hva slags lege er det som mener at ved å fjerne medisinen som virkelig hjelper så er saken ute av verden?
Jeg hadde en sånn nå i sommer, en VIKAR som mente å hjelpe statskassa i Norge ved å fjerne Ozempic fra meg også.
Nå har vikaren en bekymringmelding på seg for feilbehandling. 🙂 
Det finnes altså leger som TROR at de har kurert Diabetes 2 ved hjelp av Ozempic.. IDIOTER!
Jeg er ikke kurert selv om jeg nå har langtids blodsukkerverdier på rundt 5 og en vekt som absolutt er på rett nivå, dette for første gang på mange ti-år!
Legevikaren tok valg uten å involvere meg i det hele tatt, noe jeg reagerer på med å klage han inn. DA fikk pipa der en annen lyd gitt, han fikk på plass en søknad om videre bruk og fikk selvsagt positivt svar på denne. Resept på Ozempic ble skrevet samme dag. MEN han burde vært fjernet! Nå vet legekontoret alt om saken da jeg bad om å få et alternativ til denne udugelige vikaren. 
Er det kanskje noe av det samme du opplever @Duriello? Har du en fastlege som ikke GIDDER å søke?
Uansett, Metformin er brukbar den, men har altså potensiale til å drepe deg som jeg har skrevet før i tråden. Vær obs hvis du må over på den! Etter min sykehus-tur ble Metformin fjernet fra medisiner jeg kan benytte da de ikke vil ha flere besøk av meg grunnet legemidlet..

Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Hva slags lege er det som mener at ved å fjerne medisinen som virkelig hjelper så er saken ute av verden?
Jeg hadde en sånn nå i sommer, en VIKAR som mente å hjelpe statskassa i Norge ved å fjerne Ozempic fra meg også.
Nå har vikaren en bekymringmelding på seg for feilbehandling. 🙂 
Det finnes altså leger som TROR at de har kurert Diabetes 2 ved hjelp av Ozempic.. IDIOTER!
Jeg er ikke kurert selv om jeg nå har langtids blodsukkerverdier på rundt 5 og en vekt som absolutt er på rett nivå, dette for første gang på mange ti-år!
Legevikaren tok valg uten å involvere meg i det hele tatt, noe jeg reagerer på med å klage han inn. DA fikk pipa der en annen lyd gitt, han fikk på plass en søknad om videre bruk og fikk selvsagt positivt svar på denne. Resept på Ozempic ble skrevet samme dag. MEN han burde vært fjernet! Nå vet legekontoret alt om saken da jeg bad om å få et alternativ til denne udugelige vikaren. 
Er det kanskje noe av det samme du opplever @Duriello? Har du en fastlege som ikke GIDDER å søke?
Uansett, Metformin er brukbar den, men har altså potensiale til å drepe deg som jeg har skrevet før i tråden. Vær obs hvis du må over på den! Etter min sykehus-tur ble Metformin fjernet fra medisiner jeg kan benytte da de ikke vil ha flere besøk av meg grunnet legemidlet..

 

Er vel mer det at hen vet det blir automatisk avslag. Skal gjennom en runde med testing nå så får vi se. 👍🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny sak i Dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/nina-sofie-vil-ikke-gjemme-kroppen/81799759

He leser vi at det er alvorlige tilfeller som tydeligvis skal STRAFFES bare fordi "Legeforeningen ønsker ikke å kommentere kritikken mot leger. Markedsdirektør Tor Frostelid i Novo Nordisk, som eier Ozempic-medisinen, sier til Dagbladet at de ikke kan kommentere enkelthistorier."

Her har vi opplevd at legene (mange!) har skrevet ut middelet på blå resept KUN ment som slankemiddel, ofte for 'influensere' som har stått fram i nyhetene med sine vektnedganger..
Samtidig som vi som TRENGER legemiddelet ikke kunne få tak i det. 

Nå beskytter altså legeforeningen disse kriminelle legene fordi de ikke skal få kritikk..

De burde STRAFFES spør du meg, sånne leger trenger vi IKKE i Norge! Og vi trenger heller ikke en legeforening som beskytter sånne..

Hvordan går saken din @Duriello? Er også du en av de som skal straffes fordi legeforeningen ikke vil gjøre noe med selve problemet?
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...