Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Gjest 73c13...d0a
55 minutes ago, Duriello said:

Synes det er litt morsomt med alle dem som "blabla quick fix blabla bla om du slutter så går du opp igjen blabla".

Man må jo fortsatt ha ganske sterk viljestyrke tenker jeg, både for at det skal ha en effekt, og ikke minst at man skal klare å leve med bivirkningene.. (iallefall for min del).

TS her.

Vel, hadde jeg ikke gått på Ozempic, så hadde jeg vært opp de samme 20 kiloene nylig, som jeg mistet i starten av bruken av Ozempic. Hadde en ekstremt dårlig periode ift spising, og hadde jeg ikke gått på Ozempic, hadde jeg overhodet ikke holdt vekta.

Det er begrenset hva jeg får i meg nå, og mye går jo rett ut igjen. Men tar heller perioder med mye flying på do, enn å gå opp igjen.

Så ja, den dagen jeg slutter med Ozempic, og evt har en dårlig periode ift spising, så går jeg antakelig rett opp igjen.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 73c13...d0a skrev (4 minutter siden):

Det er begrenset hva jeg får i meg nå, og mye går jo rett ut igjen. Men tar heller perioder med mye flying på do, enn å gå opp igjen.

Så ja, den dagen jeg slutter med Ozempic, og evt har en dårlig periode ift spising, så går jeg antakelig rett opp igjen.

Hei TS!  Godt at du er innom! Du fikk med deg at din lege må søke for at du skal beholde Ozempic? Regner vel med det!
Har nok vert innom en dårlig periode eller tre selv, så jeg er utrolig glad for at medisinen er der og hjelper meg i tunge stunder! Ingen trøstespising her lenger, jeg ORKER enkelt og greit ikke! (Heldigvis!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (8 minutter siden):

Det er begrenset hva jeg får i meg nå, og mye går jo rett ut igjen. Men tar heller perioder med mye flying på do, enn å gå opp igjen.

Synd du er anonym, får jo ikke gitt deg velfortjente 'liker.!  Men enig med deg, alt er bedre enn fortiden min iallefall, å slippe å dra med seg over 50 kilo er enkelt og greit en drøm! Litt gøy å finnefram igjen gamle klær som skulle vært kastet for mange år siden, de passer jo utmerket nå da! 🙂
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (18 minutter siden):

TS her.

Vel, hadde jeg ikke gått på Ozempic, så hadde jeg vært opp de samme 20 kiloene nylig, som jeg mistet i starten av bruken av Ozempic. Hadde en ekstremt dårlig periode ift spising, og hadde jeg ikke gått på Ozempic, hadde jeg overhodet ikke holdt vekta.

Det er begrenset hva jeg får i meg nå, og mye går jo rett ut igjen. Men tar heller perioder med mye flying på do, enn å gå opp igjen.

Så ja, den dagen jeg slutter med Ozempic, og evt har en dårlig periode ift spising, så går jeg antakelig rett opp igjen.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Alle kan vi ha dårlige perioder, jeg mente jo slettes ikke min post som kritikk mot andre en kritikkerne🙂😅

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
2 hours ago, Duriello said:

Alle kan vi ha dårlige perioder, jeg mente jo slettes ikke min post som kritikk mot andre en kritikkerne🙂😅

Aha. 🙂 No problem.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 9.6.2024 den 10:07 PM):

Du fikk med deg at din lege må søke for at du skal beholde Ozempic?

Da har jeg fått svar fra min "lege": Han siterer det som står:

"Regjeringen har foreslått at leger må søke om individuell stønad etter blåreseptforskriften § 3 for de som skal ha Ozempic på blå resept fra 1. juli 2024. Helfo kan ikke behandle søknader om stønad til Ozempic før Direktoratet for medisinske produkter (DMP) har besluttet å overføre legemiddelet fra forhåndsgodkjent refusjon til individuell stønad.
Endringene er foreslått for å sikre at pasienter med diabetes type 2 får tilgang til Ozempic, og for å redusere folketrygdens utgifter."

Altså var det etter min leges mening ikke noe han skulle søke på da dette kun var et forslag og DMP må først flytte Ozempic fra forhåndsgodkjent refusjon til individuell stønad,,

Forøvrig får jeg 'så hatten passer' med følgende kommentar:

Jeg ser også at du har meget lav HbA1c (langtidsblodsukker) der du hadde 31 på siste måling 23/4. Grensen for normalt HbA1c går ved 42 og for diabetes er grensen 48. Det tyder da på at du tar litt for mye Ozempic.

Han mener at jeg må redusere Ozempic, men har neppe engang fått med seg at jeg i tillegg fortsatt bruker Insulin, to typer daglig..

Dette er av alle ting en vikar, en vikar fra Sverige.. Og som altså prøver å endre dosene jeg tar uten at han vet noe som helst om meg!
Er det noen her som vet hva jeg bør gjøre for å få klaget på fyren? Med fastlege-mangel i byen vil jeg jo ikke sparke fyren, selv om det er det som burde skjedd..
NOEN TIPS?

Lenke til kommentar

Advarer om falske diabetes- og slankemedisiner:

https://sol.no/nyheter/advarer-om-falske-diabetes-og-slankemedisiner/81578608

Noen som vet skadeomfanget hos Novo Nordisk etter siste brann? 
Forhåpentligvis ikke noe som går ut over leveransene av Ozempic / Wegovy?

Hadde en lite trivelig opplevelse for kort tid siden, vekta gikk VELDIG ned ved siste målinger.. Viste seg at BATTERIET var sulteforet også!
Skiftet til nytt og vekta var plutselig tilbake til normalen! Vær obs! 🙄

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (5 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde føling 5 ganger da jeg var innlagt på Sunnaas.

Ingen som klarte å følge deg opp der? Men føling er ikke noe å stå etter har jeg funnet ut! Har vært helt nede på 2.0 i blodsukker, da sliter jeg iallefall! Har lært litt, har justert de laveste 'varsel-nivåene' på måleren min sånn at de ikke blir BARE røde tall da..  Vanligvis er jeg nede på 3-3.5 daglig og oppe på hele 7 som høyeste. Jobber nå med å få opp snittet foreløpig til 5.0 da lege klaget som nevnt over her..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Ingen som klarte å følge deg opp der

det ble fulgt opp veldig fra på Sunnaas. Kombinasjonen høy fysisk aktivitet, ny medisin (nyrene tålte ikke det jeg etter planen skulle over på) og reduksjon i vekt på cirka 20 kilo gjorde at kroppen reagerte annerledes på dosene jeg startet med. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og da kommer 'nyheten' som julekvelden på kjerringa:
https://www.nrk.no/norge/apotekerforeningen-har-fatt-signaler-om-at-pasienter-snart-ikke-kan-kjope-ozempic-pa-hvit-resept-1.16944441

Sitat:
"Det blir ikke mulig å skrive ut «slankemedisinen» Ozempic som eneste medisin på blå resept fra mandag av."

Dette er takket være landets journalister som altså, i likhet med mange leger har fortalt at Ozempic er 'slankemedisinen' du kan få på blå resept!

NEI, Ozempic skal KUN skrives ut til de som har Diabetes 2 og bruker Metformin eller Insulin står det i KRAVET som legene skal respektere!
Sitat:
"Det er også usikkert om medisinen blir mulig å kjøpe på hvit resept."
Ozempic SKAL IKKE kunne kjøpes på hvit resept! Enkelt og greit. Har du resept på Ozempic skal dette være på blå resept og de som får dette SKAL ha Diabetes 2 og også bruke Metformin eller Insulin i tillegg..
Sitat:
"Flere personer med diabetes type 2 får i dag Ozempic på blå resept" Og dette er jo korrekt! Iallefall hvis de bruker Metformin eller Insulin.

Sitat:
"Det vil bety at svært mange pasienter med diabetes type 2 ikke lenger vil ha tilgang til den behandlingen som virker aller best for dem, sier kommunikasjonsansvarlig i Diabetesforbundet, Ingvild Eilertsen."
Og her har hun feil. Eneste grunnen til at pasienter med Diabetes ikke får tak i Ozempic er at apotekene er utsolgt for Ozempic grunnet leger som foreskriver dette FEIL, det er IKKE et slankemiddel, noe leger tydeligvis tror!
Sitat:
"Vil unngå hamstring!"
Nå skal Ozempic i utgangspunktet ikke 'hamstres' av folk med FEIL resept da, håper apotekene tar LITT ansvar her.. 

Beklageligvis har vi ENTEN dumme leger eller leger som BRYTER kravet som stilles de!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 timer siden):

KUN skrives ut til de som har Diabetes 2 og bruker Metformin eller Insulin

Da er jeg glad for at de har tatt med Insulin i kravs-lista. Metformin burde vært FORBUDT inntil legene som foreskriver denne klarer å lese seg fram til at den er livsfarlig for enkelte brukere og at de HUSKER dette hvis problemer oppstår.
MIN fastlege hadde IKKE peiling på dette den gangen han satt meg på Metformin og i følge legene (spesialister) som tok seg av meg var jeg kun timer unna en tragisk utgang på det hele.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"–Overlege ved DMP (som tidligere het Legemiddelverket), Sigurd Hortemo...
....
....'En av de tingene vi nødig vil oppleve er hamstring. Denne typen vedtak vil kommuniseres når de iverksettes for å unngå hamstring', sier Hortemo....."

Kanskje det mest fornuftige sitatet jeg har lest i en nettavis i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Og da kommer 'nyheten' som julekvelden på kjerringa:
https://www.nrk.no/norge/apotekerforeningen-har-fatt-signaler-om-at-pasienter-snart-ikke-kan-kjope-ozempic-pa-hvit-resept-1.16944441

Sitat:
"Det blir ikke mulig å skrive ut «slankemedisinen» Ozempic som eneste medisin på blå resept fra mandag av."

Dette er takket være landets journalister som altså, i likhet med mange leger har fortalt at Ozempic er 'slankemedisinen' du kan få på blå resept!

NEI, Ozempic skal KUN skrives ut til de som har Diabetes 2 og bruker Metformin eller Insulin står det i KRAVET som legene skal respektere!
Sitat:
"Det er også usikkert om medisinen blir mulig å kjøpe på hvit resept."
Ozempic SKAL IKKE kunne kjøpes på hvit resept! Enkelt og greit. Har du resept på Ozempic skal dette være på blå resept og de som får dette SKAL ha Diabetes 2 og også bruke Metformin eller Insulin i tillegg..
Sitat:
"Flere personer med diabetes type 2 får i dag Ozempic på blå resept" Og dette er jo korrekt! Iallefall hvis de bruker Metformin eller Insulin.

Sitat:
"Det vil bety at svært mange pasienter med diabetes type 2 ikke lenger vil ha tilgang til den behandlingen som virker aller best for dem, sier kommunikasjonsansvarlig i Diabetesforbundet, Ingvild Eilertsen."
Og her har hun feil. Eneste grunnen til at pasienter med Diabetes ikke får tak i Ozempic er at apotekene er utsolgt for Ozempic grunnet leger som foreskriver dette FEIL, det er IKKE et slankemiddel, noe leger tydeligvis tror!
Sitat:
"Vil unngå hamstring!"
Nå skal Ozempic i utgangspunktet ikke 'hamstres' av folk med FEIL resept da, håper apotekene tar LITT ansvar her.. 

Beklageligvis har vi ENTEN dumme leger eller leger som BRYTER kravet som stilles de!

Eh.. Hvordan blir ståa for min del da? Fikk diagnosen type 2, startet på ozempic og metformin. Langtids stabiliserte seg så kunne sløyfe metformin (Heldigvis!!), går fortsatt på ozempic.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Så bra at blodsukkeret ditt er på vei ned, men hvorfor "heldigvis!!" med tanke på metformin?

Ser jo enkelte skriver at metformin kan ha positive bivirkninger langt utenfor blodsukkerregulering. https://www.health.harvard.edu/blog/is-metformin-a-wonder-drug-202109222605

Bivirkningene som kom å gikk litt som det passet seg, de var tidvis horrible.

Og så har vi den biten med at metformin kan være døden for nyrene dine etc.

Endret av Duriello
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 6.6.2024 den 11:35 AM):

Ikke veldig lurt det, men takk for hjelpen med hva som skjer! Det frister ikke MEG å teste, jeg savner ingenting av det jeg proppet meg med daglig før jeg startet med Ozempic!

Hadde forøvrig veie-dag i går, etter noen kontroll-veiinger så er gevinsten for siste uke en nedgang på 1 kg og da er jeg tilbake på stien! Stien som leder til idealvekt og dosereduksjoner! 

Var bare en test. Har ingen planer om å falle i gamle vaner igjen. Har det enormt mye bedre nå som jeg er -25kg :)

Lenke til kommentar

Hvilken styrke med Ozempic/Wegovy er dere på nå, og hvilken styrke vil dere si ting begynte å skje med kropp og vekt?

Jeg har tidligere brukt Mysimba, byttet til Saxenda når effekten forsvant. Nå er jeg over på min første dose Wegovy 1mg. Fra start til i dag er jeg ned 15kg. 0kg ned siden jeg startet på Wegovy for rundt en måned siden.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (8 timer siden):

Hvilken styrke med Ozempic/Wegovy er dere på nå, og hvilken styrke vil dere si ting begynte å skje med kropp og vekt?

Jeg har tidligere brukt Mysimba, byttet til Saxenda når effekten forsvant. Nå er jeg over på min første dose Wegovy 1mg. Fra start til i dag er jeg ned 15kg. 0kg ned siden jeg startet på Wegovy for rundt en måned siden.

Er på 2,4 mg wegovy som jeg har stått på en måned. Jeg begynt å merke effekten av sprøytene nærmest umiddelbart fra 0,25 mg med tanke på demping av appetit. Jeg merket veldig stor forskjell på 1 mg, faktisk så mye at jeg vurderte å stoppe opptrappingen der, men kroppen ble vandt til det så endte opp med å trappe opp på 1,7 og deretter på 2,4 som er "vedlikeholdsdosen". Har mistet 30 kilo siden oppstart 14.02.24 og har ca 10 kilo igjen før jeg er fornøyd. Det nevnt så går vekten ned mye senere nå enn i starten selv om jeg er flinkere både med trening og ernæring, men det er som ventet når en går fra å være sykelig overvektig/fedme til bare lett overvektig, da kjemper kroppen litt mer i mot å kvitte seg med fettlagrene sine.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
16 hours ago, Duriello said:

Bivirkningene som kom å gikk litt som det passet seg, de var tidvis horrible.

Og så har vi den biten med at metformin kan være døden for nyrene dine etc.

En kamerat ble så forstoppet at han  ikke klarte å gå på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...