Elgen-Hansi Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Thor. skrev (På 25.11.2024 den 8:31 PM): Noen som har tanker om å bruke proteinpulver sammen med GLP-1 analoger? Vurderer å bytte ut lunsj med dette i noen uker for å se hva det gjør med kroppen min. Hva spiser du vanligvis til lunsj? Han anbefaler 20 gram protein i denne videoen. Hvis du spiser en salat med 80-90 gram kylling eller kalkun feks, får du også i deg 20 gram protein. Men da får du også i deg en hel masse andre næringsstoffer kroppen trenger. Eller 2 brødskiver med høykvalitets grovbrød. Eller med 100 gram laks, 80 gram tunfisk, 75 gram reker, 180-220 gram belgfrukt, 180 gram cottage cheese, osv. Å erstatte sunn mat med proteinpulver er nok ingen god ide. Pulver gir mening når man ikke klarer å få i seg nok protein, og bruker det som et tilskudd i tillegg til kostholdet. Ikke som måltidserstatter. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november (endret) Elgen-Hansi skrev (54 minutter siden): Å erstatte sunn mat med proteinpulver er nok ingen god ide. Pulver gir mening når man ikke klarer å få i seg nok protein, og bruker det som et tilskudd i tillegg til kostholdet. Ikke som måltidserstatter. Godt du ser fornuften i dette ja! Du trenger altså tilskudd av proteiner, noe som vel betyr at du enten spiser for lite eller at behovet tilsier mer proteiner. Som sagt har jeg null erfaring med pulver, men gir dette deg hva du trenger så er det jo ikke noe minuser så vidt jeg vet. Klarer ikke kroppen din å bruke alle proteinene så omdannes de uansett i kroppen og lagres som fett, altså helt greit! Men når du spiser på et minimum som jeg gjør så vil du nok foretrekke at alt du spiser inneholder det du trenger av de fleste stoffene OG at det er mat som du kan kose deg med! Jeg var på test hos lege i går og alle verdiene han målte var helt topp i følge han. Elgen-Hansi skrev (54 minutter siden): Hva spiser du vanligvis til lunsj? Nå er nok hodet mitt skapt til å GLEMME tidligere synder, men jeg tok jo med meg en 'uvane' fra tiden jeg jobbet i Stockholm hvor lunsj var ensbetydende med et lite middagsmåltid med varm mat. Så å spise en halv kylling med brød (finbrød / loff) til har vært en av syndene.. ☺️ Men skal du som meg NED i vekt så er frokost / lunsj dagens viktigste måltider, spis riktig og fornuftig da og kutt desserter og seine måltider. For øvrig får produkter som proteinpulver meg til å tenke på produkter laget for at enkelte skal tjene penger på deg, men som sagt hvis det fungerer for deg så gå for det! 🙂 Endret 29. november av Woff Lenke til kommentar
Woff Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember (endret) Camilla Lorentzen mener 2024 har vært det store ozempic-året. (Eller året da legene svindlet grundig vår blå-resept ordning og skylte på dårlig råd hos sine pasienter! ??) https://www.kk.no/helse/kroppspositivistene-bruker-plutselig-storrelse-xs/82338134 Endret 5. desember av Woff Lenke til kommentar
Woff Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) Hva gjør man ikke for å få en overskrift folk klikker på? Ozempic-ryktene: -Et kompliment? https://www.nettavisen.no/kjendis/marte-bratberg-svarer-pa-ozempic-spekulasjonene/s/5-95-2171799 Endret 7. desember av Woff 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Er det andre her som merker 'sabotørene' i kroppen? Jeg må innrømme at dette er vanskelige tider sånn før jul! Jeg tok forøvrig dosen med Ozempic i går, skulle hente en ny penn på apoteket i dag og fyren skulle ha kopi av 'vedtaket'! Jeg har IKKE med kopi av vedtaket om fortsatt bruk, noe jeg sa til han. Han ble borte på bakrommet leeenge, tydeligvis skulle dette sjekkes! Spørs om jeg bare må skifte apotek ja! Vekta er relativt stabil på UNDER 70 kilo (69,5) men sulten er et lite helvete tross Ozempic'en! Det var forøvrig denne saken jeg tenkte på med innlegget, her er det bare å holde ut! Ha en herlig førjulstid alle sammen og jeg HÅPER at dere unngår for mange fristelser med påfølgende vektøkning! https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspert-om-det-som-skjer-etter-slanking-rart-1/17255772/ Lenke til kommentar
Woff Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember (endret) Woff skrev (På 9.12.2024 den 2:58 PM): Vekta er relativt stabil på UNDER 70 kilo (69,5) men sulten er et lite helvete tross Ozempic'en! Og da hadde jeg fått besøk av 'sabotørene' i nattens mulm og mørke... Vekta viste plutselig 70,4 kilo, en oppgang på 2 kilo (Var 68,4 forrige måling).. FYSJ! ☹️ Endret 11. desember av Woff Lenke til kommentar
Gjest d61d5...600 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Nettopp begynt på minste dose og merker et par ting utenom å være mindre sulten. Hvilepulsen har gått opp +5 bpm så kroppen jobber tydeligvis med et eller annet. Og så har jeg ikke like mye ork på trening og når fortere topp-puls. Er dette bare en midlertidig tilvenningsperiode? Anonymous poster hash: d61d5...600 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember En endring som dette mister du neppe nattesøvnen av, dette er nok relatert til medisinbruken. MEN dette bør du selvsagt ta med legen din og ikke satse på synsingen vi kommer med, det kan jo skyldes andre faktorer, så spør lege! Hvilket middel bruker du? Lenke til kommentar
Gjest d61d5...600 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Ozempic 0,25mg. Så at en av mulige bivirkninger var høyere puls. Tar det med legen, men lurte bare på om andre hadde opplevd det samme. Anonymous poster hash: d61d5...600 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Jeg har ikke merket noe selv, men jeg registrerer heller ikke puls. Siden du går på Ozempic så har du vel da Diabetes 2 og bruker andre medisiner i tillegg.. Hvilke bruker du og mengde? (Håper du IKKE bruker Metformin..) Veldig greit å følge med litt under oppstarten på hva som skjer, du vil nok merke endel andre ting etterhvert, men ha en brukbar dialog med lege, det er viktig! Lenke til kommentar
Gjest d61d5...600 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Woff skrev (15 minutter siden): Jeg har ikke merket noe selv, men jeg registrerer heller ikke puls. Siden du går på Ozempic så har du vel da Diabetes 2 og bruker andre medisiner i tillegg.. Hvilke bruker du og mengde? (Håper du IKKE bruker Metformin..) Veldig greit å følge med litt under oppstarten på hva som skjer, du vil nok merke endel andre ting etterhvert, men ha en brukbar dialog med lege, det er viktig! Metformin, 3X1000 mg. Har ikke merket noen bivirkninger av det. Anonymous poster hash: d61d5...600 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Gjest d61d5...600 skrev (Akkurat nå): Har ikke merket noen bivirkninger av det. Pass på eventuelle endringer! Metformin har (nevnt endel tidligere i tråden) omtrent tatt livet av meg og også en annen her på forumet. Metformin er veldig fin så lenge det ikke skjer noe utenom det vanlige, MEN som sagt kan den være farlig. Jeg har fått totalforbud for å bruke Metformin resten av livet... (Sjekk hva som Felleskatalogen skriver om bivirkninger, det hadde ikke MIN fastlege fått med seg som førte til akutt nyresvikt..) Går det bra med Ozempic bør du ta med i dialogen med lege om å prøve en utfasing av Metformin.. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember (endret) Ozempic demper sultfølelsen såpass mye at du bør spise rimelig optimalt når du har muligheten, rett og slett for å ernære deg godt. Her vil jeg fraråde deg unaturlige og høyt prosesserte ting som proteinpulver i ulike nedbrutte peptidlengder. Ozempic gjør det mye lettere å blir feilernært. Spesielt om du spiser ultraprosesserte produkter i stedet for ren og hel mat. Mye tyder på at grunnen til at folk i utgangspunktet går på Ozempic er fordi de har mitokondriell dysfunksjon (energiproduksjon i cellene) og at en må adressere det gjennom effektive måter. For mange mener jeg at Ozempic er med på å kaste et ekstra problem på et allerede eksisterende et. All ære for at du vil endre kostholdet ditt, for det viser at du har endringsvilje, men jeg tror den måten du angriper det på blir litt feil. Endret 12. desember av vidor 1 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember vidor skrev (19 minutter siden): Her vil jeg fraråde deg unaturlige og høyt prosesserte ting som proteinpulver Absolutt veldig riktig og viktig! En endring av kosthold er vel noe du blir påtvunget av Semaglutid uansett, du får ikke i deg veldig mye og bør passe på at de NØDVENDIGE stoffene kroppen krever blir ivaretatt av dietten din. Nivåene med vitaminer og mineraler bør kontrolleres og eventuelt justeres. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Bare så vi får lagt lokk på proteinspørsmålet, siden jeg startet den. Jeg spurte nylig under en kontroll for vekten på sykehuset om dette, og fikk et blankt nei. Starter på nyåret med knekkebrøddietten fra melk.no. Jeg prøver 2100 kcal i første omgang, og går ikke det så prøver jeg 2600 kcal. Ser ikke noe poeng i å starte nå rett før romjula der dietten ikke blir fulgt uansett hvor hardt jeg prøver. Det kan bli mer aktuelt den dagen jeg har bedre matrutiner at jeg følger en slik diett i romjula, ihvertfall delvis. 1 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Thor. skrev (10 minutter siden): Jeg prøver 2100 kcal i første omgang Forrige gang jeg virkelig gikk ned MYE så hadde jeg hele 300 kalorier (tre hundre ja!) å glede meg ti hver dag, middagsmaten bestod ofte av 1 pose 'rett i koppen'.. Dette sammen med flere timer med trening gjorde sitt til at vekta raste ned.. Men jeg anbefaler det IKKE, selvsagt. Jeg holdt ut omtrent et halvt år og på slutten svimet jeg av grunnet sult. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Gjest d61d5...600 skrev (9 timer siden): Nettopp begynt på minste dose og merker et par ting utenom å være mindre sulten. Hvilepulsen har gått opp +5 bpm så kroppen jobber tydeligvis med et eller annet. Og så har jeg ikke like mye ork på trening og når fortere topp-puls. Er dette bare en midlertidig tilvenningsperiode? Anonymous poster hash: d61d5...600 Jeg merket ikke noe på 0.25 mg, men når jeg gikk opp til 0.5 fikk jeg umiddelbart ~10 slag høyere hvilepuls. HRV / stress ble også vesentlig dårligere om natten. Sov lett og kort, og våknet ofte med hjertebank. Helt katastrofe dårlig søvnscore! Nå har jeg gått på 0.5 i 6 uker, og problemet er nesten helt borte. Merker det første natta etter nytt stikk, og så er det normalt igjen resten av uka. Så for meg ihvertfall virker dette å kun handle om tilvenning. 2 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet fredag kl 14:27 Del Skrevet fredag kl 14:27 Litt nytt om de som produserer Wegovy og Ozempic: https://www.dn.no/skulle-vare-best-in-class-1000-milliarder-i-aksjonarverdier-barbert-bort/2-1-1757316 Nå er jo denne smellen ikke bare trist for Novo Nordisk men også for 'oljefondet' som har satt av "noen få penger" på denne aksjeposten.. 😢 (Altså fondet som skulle vært en glede for Ola og Kari, men som heller blir gitt ut av landet..) Lenke til kommentar
TheKims Skrevet fredag kl 16:48 Del Skrevet fredag kl 16:48 Woff skrev (2 timer siden): Litt nytt om de som produserer Wegovy og Ozempic: https://www.dn.no/skulle-vare-best-in-class-1000-milliarder-i-aksjonarverdier-barbert-bort/2-1-1757316 Nå er jo denne smellen ikke bare trist for Novo Nordisk men også for 'oljefondet' som har satt av "noen få penger" på denne aksjeposten.. 😢 (Altså fondet som skulle vært en glede for Ola og Kari, men som heller blir gitt ut av landet..) Som med aksjer flest så er det de som øker mest som også faller mest. Ingenting kan bare fortsette oppover uten en korreksjon før eller siden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå