Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy

Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Elgen-Hansi skrev (Akkurat nå):

Derfor jeg tipper det er noen i Aftenposten som plukket ut det

Godt mulig det, journalistene er jo en stor årsak til at de har ødelagt mye for diabetikere som virkelig har behov for denne fantastiske medisinen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

NRK hadde denne i går:
https://www.nrk.no/trondelag/selskapet-bak-ozempic-og-wegovy-kutter-diabetesmedisin_-_-hjerteskjaerende-1.17113056

Veldig greit for meg siden forbruket av Insulin har omtrent opphørt i forhold til FØR Ozempic!
Jeg brukte både Insulatard og Novo Rapid, begge preparater fra Novo Nordisk. Før så gikk det minimum 250 enheter daglig, nå bruker jeg KUN Novo Rapid og bare 20-25 enheter i døgnet!

Tv2 nyhetene har denne nå:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/strupet-tilgangen-helt-vanvittig/17197460/

"Legene skrev ut resepter i hytt og pine, selv om pasientene absolutt ikke hadde diabetes"
Legene har altså en vesentlig skyld i misbruket her, men GLEM IKKE journalistene og deres opphausing av Ozempic som slankesprøyte!

Og denne her:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ny-medisin-testet-pa-200000-alkoholavhengige-svensker/17191887/

"– Flere studier har nå vist at den ikke bare reduserer appetitten for mat, men også flere ting. Deriblant alkohol, forklarer professoren"
Noe jeg kan bekrefte at fungerer, i alle fall på meg! Men nå når jeg har gått to år på Ozempic så har virkningen blitt betydelig redusert. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Man kan jo spørre seg hvorfor de regner dette kun ut i innkjøpspris og ikke regner med penger spart på at folk får bedre helse på sikt.

Det har du helt rett i!

I tillegg har olje-fondet 'våres' betydelige investeringer i Novo Nordisk som betyr at salg uansett hvor betyr penger inn til Norge.. Det bør også være med i utregningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har en kompis med type 2 diabetes som ikke får Ozempic fordi han ikke tåler Metformin. Jeg får resept, men de siste 3 måneder har jeg ikke tatt Metformin for jeg blir så kvalm av den medisinen. Blodsukker er dønn stabil mellom 4 og 6 uten Metformin, så hvorfor skal jeg tvinges til å måtte ta de i tillegg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (32 minutter siden):

så hvorfor skal jeg tvinges til å måtte ta de i tillegg

Du SKAL ikke det, den legen din gjør ett eller annet FEIL. 
Men bruker du andre preparater? Insulin eller andre tabletter?

Meg selv som eksempel, brukte FØRST Metformin, men etter at Metformin holdt på å avlive meg fikk jeg beskjed om at jeg ALDRI skulle ta Metformin lenger. Ente nemlig opp med akutt nyresvikt. Senere ble jeg satt på tabletten Jardiance, men den hjalp FOR LITE, noe som førte til at jeg fikk Insulin, to typer.
Etter at jeg begynte på Ozempic så har jeg kuttet ut Jardiance og nå kuttet ut Insulatard samt redusert Novo Rapid til en brøkdel av tidligere inntak. 
Fastlegen mente da at jeg kunne kutte ut Ozempic, men jeg protesterte og fikk beholde Ozempic for et år til. Ny vurdering senere.
(Jeg fortalte lege at INGEN har blitt helbredet av Diabetes 2, de har kun funnet en løsning for å leve med sykdommen ved å kontrollere mat og trening.)
Det er jo liten vits i å begynne på Ozempic for så å slutte med denne FOR TIDLIG, noe alle leger burde forstå.

Legene får heller finne ut at de ikke skal gi Ozempic på blå resept til influencere som ønsker å slanke seg 3-4 kilo! (De er tydeligvis ganske dumme de legene!)

Lenke til kommentar
TheKims skrev (44 minutter siden):

Har en kompis med type 2 diabetes som ikke får Ozempic fordi han ikke tåler Metformin.

Tåler han IKKE Metformin er det et ufattelig sjansespill fra legene å forlange det for å få RIKTIGE medisiner som er beregnet for dette og som virker. Hadde jeg vært kompisen din hadde jeg tatt saken opp med kommunelegen eller høyere instans.
Han skal ikke akseptere at legen ikke kan hjelpe han, da får legen finne seg en annen jobb..

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Tåler han IKKE Metformin er det et ufattelig sjansespill fra legene å forlange det for å få RIKTIGE medisiner som er beregnet for dette og som virker. Hadde jeg vært kompisen din hadde jeg tatt saken opp med kommunelegen eller høyere instans.
Han skal ikke akseptere at legen ikke kan hjelpe han, da får legen finne seg en annen jobb..

Han ble innlagt med leversvikt og fikk beskjed om å kutte Metformin. Siden han måtte kutte Metformin, så får han heller ikke Ozempic da det er et krav om at man må gå på Metformin i tillegg. 

Jeg har fått samme beskjed. Har ikke tatt Metformin på 3 mnd, men må fortsette å hente det ut. Blodsukker er akkurat det samme som før når jeg gikk på Metformin og jeg trenger ikke slite med kvalme, men i følge staten så må jeg det, visst ikke mister jeg retten til en medisin som fungerer..

Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 minutter siden):

men i følge staten så må jeg det, visst ikke mister jeg retten til en medisin som fungerer..

Det tror jeg kan diskuteres, som sagt så slipper jeg iallefall.
De kan jo ikke kreve at du må satse livet for å få nødvendig hjelp? 

Nei, sjekk hva som VIRKELIG er nødvendig, jeg anbefaler deg å ta denne saken med folk LITT høyere opp i systemet, anmeld legen for pliktforsømmelse.. 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (15 minutter siden):

Siden han måtte kutte Metformin, så får han heller ikke Ozempic da det er et krav om at man må gå på Metformin i tillegg. 

Det høres rart ut, jeg gikk på metformin og ozempic, klaget på kvalmen fra metformin og fikk slutte med den. Fikk hentet ut Oz til tross for det i ett års tid etter. (Frem til jeg visstnok var blitt "frisk") 

Det sagt, lege sa jeg er i grenseland, skal på kontroll neste torsdag. Var snakk om å begynne på metformin igjen om blodsukker hadde forverra seg, jeg sa bare at da blir jeg heller syk. F metformin!

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Har gått ned 10 kg på 8 uker med Wegovy (5 uker på 0.25, 3 uker på 0.5). Opplever svært god appetittstimulerende effekt, og veldig lite "matstøy".

Opplever dog en økning i hvilepuls, og en større senkning i heart rate variability (lav er dårlig). Dette går ut over søvnkvaliteten.  Ellers helt fri for symptomer.

Skal ta det opp med legen neste time, så får vi se. Men tenker uansett ikke å gå mer opp i dose så lenge jeg raser ned i vekt og opplever symptomer som sannsynligvis vil bli verre ved høyere dose.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 timer siden):

F metformin!

Så vidt jeg skjønner kan da ikke en seriøs lege utsette hverken deg eller andre for en potensielt livsfarlig medisin?

Ett er helt sikkert; ingen har blitt kurert fra Diabetes / Diabetes 2 så vidt jeg har klart å finne ut.
Du klarer å LEVE med dette hvis du også klarer å leve med en veldig god kontroll av mat og trening, men jeg klarte det IKKE!
Greit nok at det er 'selvpåført' men du eller alle oss andre har ikke akkurat VALGT dette, det er en matvareindustri som må ta mye av skylda her sammen med myndighetene som har tillatt de å pushe farlige matvarer.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Men tenker uansett ikke å gå mer opp i dose så lenge jeg raser ned i vekt og opplever symptomer som sannsynligvis vil bli verre ved høyere dose

Høres veldig fornuftig ut ja. Gratulerer med vektnedgangen!

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
2 hours ago, Woff said:

Ett er helt sikkert; ingen har blitt kurert fra Diabetes / Diabetes 2 så vidt jeg har klart å finne ut.

Verken leger eller forskere vet hvorfor, men de som tar gastric bypass (en type slankeoperasjon), blir kurert på dagen for diabetes type 2.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...