Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy

Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nok en gang kan vi både se og lese at journalistene i landet setter Ozempic i båsen for slankemedisin.
Ikke rart mange blir forvirret av at det taes så mye feil i norske aviser. Men nytt er det ikke, synd de folka ikke kan lære når det nå har gått tre-fire år med de samme feilene? 
Eller er journalistene så lamme mellom ørene (joda, vi VET jo at de er det..)?  :lol:
https://sol.no/nyheter/vil-gi-arbeidsledige-slankemedisin/82083614

Endret av Woff
Lenke til kommentar

ENDELIG:

Endelig en fornuftig og stort sett RIKTIG artikkel om 'slankesprøytene' fra Dagbladet!
https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-skummelt/82140367

Dog er det noen punkter som burde vært endret, kommentert av meg:

1: Bruken bør diskuteres med lege, siden medisinen kan være kostbar og gi ulik effekt.
*Her mener jeg at SELVSAGT skal dette avgjøres av lege!

2: Slankesprøyter - som inneholder semaglutid - brukes egentlig til å behandle diabetes type 2, men har blitt populære for vekttap.
*Her er det PRESSEN og journalistene som har skylden i at medisinen har fått betegnelsen 'slankesprøyte' selv om dette altså er en medisin (Ozempic) som skal være forbeholdt diabetikere med Diabetes 2 i Norge.

3:  De fleste kaller slankesprøytene for Ozempic, men det finnes ulike legemidler som fører til samme resultat.
*Og dette skyldes som sagt journalister og presse.

4:  - Samtidig skremmer det meg at mange hiver seg over denne løsningen uten å gjøre endringer i levevanene sine. Det er en skummel utvikling.
*De som har brukt medisinen VET at levevanene MÅ legges om på grunn av virkemåten!

5: Steenbuch sikter også til de som ikke har overvekt, eller bare er lett overvektige, som bare tyr til slankesprøyter for å redusere vekta.
*Og det bør IKKE forundre, det er jo akkurat det den (slankesprøyter altså) er beregnet for!

6: Det er kjent at slankesprøytene kan føre med seg en rekke bivirkninger. De mest kjente er kvalme, diaré, forstoppelse og fatigue. Betennelse i bukspyttkjertelen - akutt pankreatitt - er av de mer alvorlige.
*Det er vel enda mer kjent at virkestoffet Semaglutid VIL medføre en rekke milde eller kraftige bivirkninger!

7: - Man bør tenke seg nøye om før man vurderer å begynne på det.
*'MAN' skal selvsagt la lege avgjøre dette!

8: - Det er alvorlig at de greier å få tak i dette når de ikke kvalifiserer til denne type medisinbruk.
*Det er absolutt veldig alvorlig at vi har leger som ignorerer de kravene som stilles til de i forbindelse med reseptpliktige legemidler. DET er veldig betenkelig!

9: - Snakk med legen
Line Kristin Johnson er seniorforsker og klinisk ernæringsfysiolog ved Hormon-, overvekt- og ernæringsavdelingen på Sykehuset i Vestfold. Johnson råder først og fremst til å snakke med legen din før du vurderer slike medikamenter.
*Nei, dette skal jeg IKKE kritisere! Du ikke bare bør, men faktisk MÅ ta dette opp med lege og bør gjøre det FØRST!

Alt i alt en meget bra artikkel fra Dagbladet denne gangen, NESTEN uten faktafeil!
ANBEFALES å lese!

Fin liten faktaboks som jeg bare MÅ ta med til slutt:

Påvirker appetitten:

Såkalte GLP-1-analoger er legemidler som brukes i behandlingen av diabetes type 2. Disse senker blodsukkeret ved å stimulere utskillelse av insulin og redusere utskillelse av glukagon fra bukspyttkjertelen.
GLP-1 og GLP-1-analoger stimulerer også flere områder av hjernen som er involvert i appetittregulering. Stoffene øker metthetsfølelsen og reduserer sultfølelsen, slik at det blir lettere å spise mindre.
GLP-1 gir også en saktere tømming av mageinnhold, reduserer matinntak og hindrer uhensiktsmessig frigjøring av glukagon etter et måltid. Disse tilleggseffektene medvirker også til at GLP-1-analoger kan føre til vekttap.

Kilde: Store Medisinske Leksikon

Veldig gøy å observere at gastronomisk avdeling her i byen (Lillehammer) ikke var klar over virkemåten av Semaglutid!
Jeg var kanskje den første? og eneste? pasienten de hadde som brukte Semaglutid, jeg har referert til saken tidligere, men de fant ut at å faste i 12 timer før inngrep ikke var nok! Jeg fortalte grunnen, og ved neste besøk hadde de økt fastetiden til 18 timer, da var det greit! 🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar

I dag er det forøvrig ny dag med 1mg Ozempic, noe som fastlege mener nå bør endres til det halve, noe jeg ikke er enig i. 

Jeg har opplevd stopp i vektnedgang og problemer med å stabilisere Insulin-mengden nå og vil IKKE eksperimentere med seponering ENDA! Det får vi vente med til dette er mer stabilt sa jeg til han sist, noe han var LITT enig i.
Siden jeg nå har et vedtak på å fortsette dette ut neste år så vil jeg nok ikke prøve noen sprell med dosene i år iallefall. Snart jul med alle de fristelsene det medfører!

Høyvekta (på Moss) sier at jeg er i overkant av 70 kg tung fortsatt (vil gjerne UNDER 70 bare for å ha fått det til!) en reduksjon på nesten 60 kg er absolutt et stort pluss! 

Forøvrig, med tanke på Dagbladets artikkel (link over her) er jeg unntaket som bekrefter at sammenlignbare medisiner gir følgende prognoser for vektreduksjon:
"Wegovy gir gjennomsnittlig 12-13 prosent vektreduksjon i tillegg til effekten av livsstilsbehandling alene.."
Jeg er jo godt over 12-13 prosent da..

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 27.10.2024 den 1:57 PM):

Bombe at en person som jobber med å selge slankekurs/livsstilskurs er negativt til legemidler for slanking

Nå har du nok mye rett der ja, men selve artikkelens innhold var jo bra da! Og slanking er jo som vanlig 'in' ! :evil:
Som du sier, ikke rart at hun er negativ der..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 27.10.2024 den 1:57 PM):

Bombe at en person som jobber med å selge slankekurs/livsstilskurs er negativt til legemidler for slanking ;)

Haha, ja det tenkte jeg og når jeg leste den! Salget av Grete Roede bøker og kurs går sikkert tregt om dagen :roll:

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 27.10.2024 den 11:33 AM):

[...]

Forøvrig, med tanke på Dagbladets artikkel (link over her) er jeg unntaket som bekrefter at sammenlignbare medisiner gir følgende prognoser for vektreduksjon:
"Wegovy gir gjennomsnittlig 12-13 prosent vektreduksjon i tillegg til effekten av livsstilsbehandling alene.."
Jeg er jo godt over 12-13 prosent da..

Det er vel en del som opplever liten eller ingen effekt, eller ikke tåler bivirkningene. Hvis alle de regnes med i gjennomsnittet, så trenger man jo en del som deg, for å dra det opp til 12-13 prosent.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Livsstil endringer og holdningskampanjer har blitt prøvd i flere tiår men fedmeprosenten øker og øker, så det er jo ganske tydelig at det ikke er løsningen på problemet med den medisinske tilstanden fedme. Når man omsider har en effektiv medisin som generelt sett tolereres svært godt av de fleste er det kanskje ikke uventet at det blir noe motstand. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny sak  i nyhetene nå:

https://sol.no/nyheter/ozempic-mareritt-folte-jeg-skulle-do/82199626

- Følte jeg skulle dø.. 
- Vet du hvem som anbefalte det til meg? en lege.
Blodsukkeret mitt falt så mye at jeg måtte be faren til mine barn om å komme, det føltes hele tiden ut som jeg skulle besvime.
- Takk gud for at alt gikk bra, men jeg følte at jeg skulle dø og endte opp på sykehuset i rullestol, avslutter hun.

Og jeg fatter overhode ikke hvorfor en lege foreskriver Ozempic til sånne fjoller! :evil:🤪

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og da er Aftenposten ute med en kronikk:
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/93r8q5/kronikk-slankesproeytene-er-bare-starten-paa-en-medisinsk-revolusjon
Og, nok en gang er det en lege som ikke forstår helt hva han snakker om: 
Kaveh Rashidi
Lege og forfatter
Og her er det noe å klage på som vanlig, denne første linja:
"Blir slankesprøyter den nye normalen? De kalles «slankesprøyter», men egentlig er det medisiner mot fedme." og med bilde av.. OZEMPIC så er det tydelig at fyren har strøket på dette. 

Ozempic er IKKE en slankesprøyte, men derimot en medisin for diabetikere med Diabetes 2. (Kanskje dette er en av de mange legene som skriver ut resepter på Ozempic til influencers som ikke har penger til å betale for Wegovy selv? 

"En debatt som knapt har begynt
Slankesprøytene er bare starten på en medisinsk revolusjon."

Og da håper jeg at debatten kan få LEGER til å fatte at det er en vesensforskjell mellom Ozempic og Wegovy. Forskjellen er IKKE virkestoffet Semaglutid, det er bruken av disse preparatene blant folk, som skrevet før. 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Og da er Aftenposten ute med en kronikk:
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/93r8q5/kronikk-slankesproeytene-er-bare-starten-paa-en-medisinsk-revolusjon
Og, nok en gang er det en lege som ikke forstår helt hva han snakker om: 
Kaveh Rashidi
Lege og forfatter
Og her er det noe å klage på som vanlig, denne første linja:
"Blir slankesprøyter den nye normalen? De kalles «slankesprøyter», men egentlig er det medisiner mot fedme." og med bilde av.. OZEMPIC så er det tydelig at fyren har strøket på dette. 

Ozempic er IKKE en slankesprøyte, men derimot en medisin for diabetikere med Diabetes 2. (Kanskje dette er en av de mange legene som skriver ut resepter på Ozempic til influencers som ikke har penger til å betale for Wegovy selv? 

"En debatt som knapt har begynt
Slankesprøytene er bare starten på en medisinsk revolusjon."

Og da håper jeg at debatten kan få LEGER til å fatte at det er en vesensforskjell mellom Ozempic og Wegovy. Forskjellen er IKKE virkestoffet Semaglutid, det er bruken av disse preparatene blant folk, som skrevet før. 

Skal jeg tippe, så har legen skrevet teksten, også har noen i Aftenposten valgt bildet.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Kaveh Rashidi er en eksepsjonelt dyktig lege så tror nok han vet hva han snakker om,

Tviler ikke på at vedkommende er dyktig, men jeg har altså SITERT teksten i kronikken.
Denne synes jeg er drøy og vitner om uvitenheten: "De kalles «slankesprøyter», men egentlig er det medisiner mot fedme."  😮
De av oss som har lest litt om forhistorien VET at denne (Ozempic) ble spesifikt tiltenkt diabetikere, noe også legemiddelverket dokumenterer. Sakset fra tidligere post: "Bruken av diabetesmedisinen Ozempic - som også har vektreduserende effekt.."  🙂
At den selvfølgelig virker likt andre tilpassede medisiner er jo en løsning for danskene til å tjene MYE mer penger (sammen med Norges investeringer i selskapet..) men det fjerner altså ikke hva den er tiltenkt.

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Etter å ha gått opp til 0.5 mg opplever jeg litt søvnforstyrrelser.

Hvis du leser om bivirkningene du kan få, ser du:
Bivirkninger:
Generelle:    Utmattelse
Utmattelse slår gjerne ut søvnproblemer begge veier så det kan jo være en grunn.
Sliter med søvnproblemer selv, men ikke spesifikt som følge av medisinbruken her.
Nevn det for legen din!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne her er ny:
https://www.nettavisen.no/nyheter/novo-nordisk-avslorer-gode-resultater-for-slankemedisinen-cagrisema/s/5-95-2118043
"En tidlig klinisk studie av CagriSema viste at pasientene i gjennomsnitt gikk ned 15,6 prosent i vekt over en periode på 32 uker. Til sammenligning førte høyeste dose av Wegovy til en gjennomsnittlig vektnedgang på 15 prosent etter 68 uker i kliniske studier"
Men jeg er absolutt fornøyd med en vektnedgang på 60 kg jeg da....  Blir endel prosenter det også selv om det da dreier seg om snaue to år! (Fra 130 kg til 70 nå..)

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Tviler ikke på at vedkommende er dyktig, men jeg har altså SITERT teksten i kronikken.
Denne synes jeg er drøy og vitner om uvitenheten: "De kalles «slankesprøyter», men egentlig er det medisiner mot fedme."  😮
De av oss som har lest litt om forhistorien VET at denne (Ozempic) ble spesifikt tiltenkt diabetikere, noe også legemiddelverket dokumenterer. Sakset fra tidligere post: "Bruken av diabetesmedisinen Ozempic - som også har vektreduserende effekt.."  🙂
At den selvfølgelig virker likt andre tilpassede medisiner er jo en løsning for danskene til å tjene MYE mer penger (sammen med Norges investeringer i selskapet..) men det fjerner altså ikke hva den er tiltenkt.

Og hvis han hadde nevnt Ozempic i teksten, så hadde jeg vært enig. Men han gjør ikke det. Er kun bildet som viser en Ozempic penn.

Derfor jeg tipper det er noen i Aftenposten som plukket ut det, ikke legen 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...