Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Men er vertfall det jeg betaler 

Som nevnt over her, Norge burde TAKKE for den innsatsen du gjør her og de burde selvsagt betale!
Dette tjener altså Norge på og vi som bruker medisinen skulle selvsagt slippe utgiftene. 
Legg forøvrig merke til at Wegovy dobler ukes-dosen sammenlignet med Ozempic så det er vel forstålig at prisen er endel høyere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering fra min side igjen. Skal starte på 2,4 mg dose i morgen, fortsatt lite bivirkninger på de 4 ukene jeg gikk på 1,7 mg. Føler meg ganske fast på rett over 100 kilo og fluktuerer litt mellom 102-104 kg som er svært frustrerende. Teller kalorier, følger planen å burde egentlig mistet 1 kilo i uka men kroppen kjemper litt i mot å la meg komme under de magiske 100 kiloene. Har blitt veldig mye mer aktiv, går på fjellet, sykler eller bruker romaskin 5-6 dager i uka så prøver å fortelle meg selv at muskler veier mer enn fett og at kanskje det kan forklare det, men er likevel veldig demotiverende 🙈 

Sist gang jeg var følte jeg var på ett platå var rundt 114-115 kilo og da mistet jeg plutselig 4 kilo nærmest over natta, så en for se om det kan komme ett slikt fall på nytt igjen som gir meg en tosifret vekt. 

Prøver ellers å bli litt flinkere til å ikke veie meg selv hver bidige dag for å ikke bli skuffet over små fluktueringer.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

så prøver å fortelle meg selv at muskler veier mer enn fett og at kanskje det kan forklare det, men er likevel veldig demotiverende

Du har nok funnet hva det skyldes ja, som sagt er jeg også 'parkert' litt ugunstig selv, men dette er jo ikke første gangen det skjer! Vekta har gått pluss 3-5 kg innimellom og så plutselig så går det nedover igjen. Så jeg har funnet meg i at det neppe forsvinner 3-500 gram i uka men at det like gjerne kan øke, helt mot hva jeg tror og ønsker! Har akkurat blitt parkert nok en gang, så nå bare venter jeg og ser an det hele, har ikke gjort noe som tilsier at det skal stoppe opp nå. 
Men som du sier så vil muskelmasse veie mer enn fett og den er ikke så lett å 'slanke' vekk heller. Ta livet med ro, dette går rett vei etterhvert håper jeg!
Du BØR ikke få noe mer problemer med 2,4 mg enn det du (ikke) har fått på 1,7 mg.
Vil også anbefale deg å veie deg en eller maks to ganger i uka, kroppen er IKKE lineær og å regne med 200 gram minus i døgnet HVER dag får du aldri til!
Lykke til videre, DETTE KLARER VI! 🙂   

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har TV2 nok en sak om "slanke-medisinen": https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slankemedisiner-med-sjokkokning-en-revolusjon/16739965/

Nå er denne saken satt litt på hodet, det er ikke den utrolige økningen av bruken som er problemet, det er den FEIL bruken som, takket være legers feil resept-bruk og journalistenes overskrifter om slankesprøyter som bidrar til hysteriet! 
Slankesprøyta som folk kan få på hvit resept er utelukkende positiv og jeg er enig med Overlege Jøran Hjelmesæth i saken:  https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slankemedisiner-med-sjokkokning-en-revolusjon/16739965/

Vi har funnet en løsning på et gigantisk problem og bør forstå hvor bra dette er for folkene som virkelig har behov for denne medisinen! 
Veldig flott at det er leger som er på 'vår' side!

"Nå slår myndighetene alarm."  HVORFOR? Norske myndigheter, hele landet TJENER mye på vidundermidlet Semaglutid! "Vi" har investert 90 milliarder av vår formue i akkurat Novo Nordisk og de som kan få hjelp av Semaglutid i form av Wegovy og Ozempic gjør først og fremst livet enklere for seg selv, men også for helseindustrien i Norge! Vi, pasientene får det mye bedre og helse får mindre problemer! Vinn, vinn og vinn!
Landet sitter igjen med fornøyde folk og tjener rått på dette så hvorfor skal det motarbeides?

Få heller fokus på at leger bruker rett middel og ikke ødelegger for de av oss som har Diabetes og TRENGER Ozempic for å klare hverdagen!
For øvrig kommer det en sak på dette i TV2 i kveld, få den med dere! 😊 
(Jeg skulle vært med men de har funnet en annen som blir intervjuet!)
 

Endret av Woff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt veier strengt tatt det samme. 1kg = 1kg (masse under tyngdekraft). En kilo gull eller en kilo fjær veier det samme. Men som dere er inne på så har de veldig forskjellige volum og tetthet.

En person som er svært overvektig og går ned i vekt, særlig menn under 60 vil nesten alltid ha en uvanlig muskelvekt i lang tid etterpå, særlig i funksjonell og støtte- muskulatur i ben, lår, rumpe, rygg og mage, som gjør at de ligner mer på kroppsbyggere i sammensetning. BMI må du bare blåse i. Min fettfrie BMI (0% kroppsfett) er 31,2 som er fedme. Dessverre/heldigvis er kroppsfettet mitt vesentlig høyere enn 0%, men likevel noe jeg jobber med :)

Jeg kjøpte meg også en komposisjonsvekt. De er ikke 100% nøyaktige, men de er nøyaktige nok til å spore trender over tid. Det vil jeg sterkt anbefale dersom du frustreres av manglende "fremgang" i form av kilo.

Det er en del badevekter som nå har gjennomstrømnings (impedanse?)- analyse som er svært rimelige. De kan variere en del og du må ikke bry deg om du får rare målinger i flere dager på rad. Det som teller er *måneder*. Det er også et lurt perspektiv å ha når man tenker på vektnedgang og helse generelt. TTT. Ting Tar Tid.

For de som får Ozempic på blå resept - husk at du nå må til fastlegen din og få ham til å søke forhåndsgodkjenning fra HELFO før 1 juli. Ellers må du betale for medisinen selv.

fatmuscle.png

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

Det som teller er *måneder*. Det er også et lurt perspektiv å ha når man tenker på vektnedgang og helse generelt. TTT. Ting Tar Tid.

Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

For de som får Ozempic på blå resept - husk at du nå må til fastlegen din og få ham til å søke forhåndsgodkjenning fra HELFO før 1 juli. Ellers må du betale for medisinen selv.

Det du sier om vekt er helt riktig, takk forøvrig for dette om å få søkt, dette visste ikke jeg! Sender bestilling til fastlege NUH!  🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Woff said:

Det du sier om vekt er helt riktig, takk forøvrig for dette om å få søkt, dette visste ikke jeg! Sender bestilling til fastlege NUH!  🙂


Bare hyggelig. Jeg fant det ut ved en tilfeldighet i en nyhetsartikkel. Noe jeg synes er en utrolig dårlig måte å informere folk på. Synes de burde ha plikt til å informere pasienter bedre.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):

Synes de burde ha plikt til å informere pasienter bedre.

Helt enig, men da er time bestilt sånn at dette ikke skal bli et problem! Nok en gang takk for hjelpen! 🙂

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Flott av Inger-Lill Vestveit å komme med litt fakta rundt dette her og ikke bare anekdoter og fordommer mot brukerne av disse medisinene. Som det sies er dette ingen quick fix, men ett godt hjelpemiddel. Tar du sprøyta å ikke gjør noen endringer i livsstilen din vil du trolig ikke miste vekt av betydning. 

Til den artikkelen som ble postet tidligere i dag så er jeg fortsatt forundret over det som skrives der av disse ekspertene på sine områder. 

Sitat

Marte Kvittum Tangen:

Hun er tydelig på at dette forteller oss mye om samfunnet vi lever i. 

– Det er lettvinte løsninger i form av at man kan kjøpe seg ut av et vanskelig problem. 

Kvittum Tangen er redd for hvilken retning samfunnet er på vei. 

– Vi skal fortsette å spise ultraprosessert, kaloririk mat og ta sprøyter for å holde en normal vekt. Jeg er imot en slik samfunnsutvikling, sier hun. 

– Men har du forståelse for at noen likevel vil trenge slankemedisiner for å klare gå ned i vekt? 

– Jeg vet at folk og tilstander er forskjellige, og vi trenger nok ulike virkemidler. Dette kan være til god hjelp for noen, men jeg er helt sikker på at vi bruker det i for stort omfang, slår hun fast. 

Dette er en skadelig holdning som det holder. Fedme er ikke bare ett vanskelig problem, det er en kronisk sykdom. 

Hentet fra legemiddelhåndboka

Sitat

Fedme defineres som en kronisk sykdom med høy kroppsfettmasse som gir økt risiko for en rekke andre kroniske sykdommer som type 2 diabetes, fettleversykdom, høyt blodtrykk, obstruktiv søvnapné, astma, hjerte- karsykdom, PCOS og flere kreftsykdommer.

Så da er spørsmålet, hvorfor skal fedme ikke ha samme utgangspunkt for behandling som andre kroniske sykdommer? Høyt blodtrykk er en kronisk sykdom, obstruktiv søvnapné er en kronisk sykdom, diabetes er en kronisk sykdom, og disse har vi ingen skrupler med å behandle medisinsk. Men selve grunnen til at disse kroniske sykdommene oppstår hos de fleste, den kroniske sykdommen fedme, det skal vi ikke ta tak i medisinsk, her må en bare ta seg sammen og ikke bare gå for "quick fix". Kjenner det koker litt innvendig når en leser slikt. Men heldigvis fikk vi en motstemme i denne artikkelen fra Jøran Hjelmesæth som fremstår som ett mer forståelsesfult å mindre dømmende menneske enn Kvittum Tangen.

Bjørn Guldvog kommer med denne kommentaren

Sitat

– Vi er glad for at det har kommet medisiner som virker på fedme. Men vi er likevel urolige for en utvikling hvor fedmeforebygging i for stor grad overlates til hver enkelt og til medisinsk behandling, sier Guldvog til TV 2. 

Guldvog er også bekymret for at mange bruker slankemedisin, selv om de ikke egentlig trenger det. 

Litt mer balansert enn hun andre som kommenterer rundt dette, men slik det moderne samfunnet og det norske helsevesen har blitt så overlates fedmeforebygging til den enkelte, medisiner eller ikke medisiner. Holdningskampanjer, matpyramider og hva enn de har prøvd på tidligere viser seg å ikke fungere overhode da fedmeprosenten stadig har økt til tross for alle disse. 

At mange som ikke trenger slankemedisin bruker det er ikke ett problem med medisinen, men legene som skriver ut dette til disse personene. Nå får vi ikke presentert noen statistikk eller bevis på at dette er ett problem i Norge dog, så jeg vet ikke hvor reelt problemet er.  

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fikk det for meg å teste ut hvor godt Ozempic faktisk fungerer. I forrige uke så har jeg levd som før jeg fikk diabetetes og litt til. Kjøpte vanlig Cola, Is og ellers mye Karbohydrater, og blodukker har ikke vært over 7 mmol/l. Med Janumet så var jeg på 12+ mmol/l med omtrent samme mengde møkka mat.

Har ingen planer om å falle i gamle vaner, men er uansett artig å se hvor effektiv Ozempic faktisk er. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 timer siden):

men legene som skriver ut dette til disse personene

Du har HELT rett i din analyse! Faktisk er våre 'leger' en gjeng med uvitende, grådige personer som selv er ute etter en 'quick fix' hver gang en pasient stikker innom!
 

Evil-Duck skrev (14 timer siden):

og det norske helsevesen har blitt så overlates fedmeforebygging til den enkelte, medisiner eller ikke medisiner

Som er sterkt beklagelig, dette er et samfunnsproblem OG et stort problem for den enkelte som absolutt bør taes alvorlig av de som har pasientansvar! 
Det henger ikke mye på greip at en vilkårlig dude kan stikke innom en lege og går ut igjen med resept på et veldig kraftig middel ment for folk som har en diagnose og trenger medisinen! 
Jeg kjenner jeg blir piss forbannet på disse som etter mange års utdannelse kun tenker på sin egen studiegjeld når pasientene svinger innom og IKKE på konsekvensene på lang sikt.
Og disse preparatene er laget for et langt løp framover! MED oppfølging av fagpersoner! 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (13 timer siden):

I forrige uke så har jeg levd som før jeg fikk diabetetes og litt til.

Ikke veldig lurt det, men takk for hjelpen med hva som skjer! Det frister ikke MEG å teste, jeg savner ingenting av det jeg proppet meg med daglig før jeg startet med Ozempic!

Hadde forøvrig veie-dag i går, etter noen kontroll-veiinger så er gevinsten for siste uke en nedgang på 1 kg og da er jeg tilbake på stien! Stien som leder til idealvekt og dosereduksjoner! 

Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e

Jeg startet på Wegovy for to uker siden. Har gått ned 1,5 kg til nå, fra 116 til 114,5kg. Skal ned til 90-95kg, som er passe for meg. 

Mitt problem har vært at jeg har spist for store måltider, og spist veldig fort, for å ikke nevne søtsuget når man går sulten på butikken, og kanskje ikke gjort de sunneste valgene. 

På denne medisinen merker jeg at jeg bruker lengre tid på å spise, samtidig som at måltidene er mye mindre. Medisinen er dyr, men tror jeg allerede har spart inn det den koster denne måneden, fordi jeg har spist mindre, og ikke minst frafallet av sultne butikkturer. 

Går på Wegovy nå, men har også akkurat fått Diabetes 2, så blir nok Ozempic, men legen sa jeg måtte først være på Metformin. 

Anonymous poster hash: 1d555...50e

Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e skrev (18 minutter siden):

Går på Wegovy nå, men har også akkurat fått Diabetes 2, så blir nok Ozempic, men legen sa jeg måtte først være på Metformin. 

Veldig bra at du har startet opp og at det går så bra med Wegovy! En vektnedgang på 25 kilo er et greit mål, men du bør samtidig kutte ut sukkervarene! Som du sier så er virkemåten til Semaglutid (virkestoffet i Wegovy) blant annet så redusere hastigheten på matvarefordøyelsen, dette fører til at du føler deg mett  etter kun LITT mat.. 
 
JEG fatter ikke hvorfor kravet om å bruke Metformin er der før du får Ozempic når du har diagnose Diabetes 2, Metformin har nesten tatt livet mitt og du finner MANGE skrekkhistorier om middelet her i tråden og ellers.

Du vet sikkert at GRUNNEN til Diabetes 2 er kostholdet ditt.. Så med Wegovy vil vel behovet for Metformin forsvinne fort sammen med diagnosen Diabetes 2 regner jeg med!
(Les gjerne om bivirkningene av Metformin her: https://www.felleskatalogen.no/medisin/glucophage-merck-559656)

Altså ingen 'quick fix' dette men bygg fornuftige matvaner sammen med god mosjon så har du noe som virker veldig bra!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Og da var det NOK en overskrift som skal selge Ozempic.. Har ikke lest stykket, men SLANKEMEDISINEN heter Wegovy og IKKE Ozempic, den siste er for diabetes 2 pasienter. NÅR skal folk og fe (og journalister) lære??
https://www.tv2.no/aktualitet/na-kan-man-fort-fa-sporsmalet-men-hvorfor-prover-du-ikke-bare-ozempic/16730782/

Denne har jeg kanskje linket til før?
https://www.tv2.no/nyheter/amalie-27-fikk-sjokkresultat-pa-ozempic-matte-slutte-pa-dagen/16507500/

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Syns hele debatten rundt "slankesprøytene" har blitt helt tullete, nå får vi fremstilt at det skaper press mot overvektige at sprøytene i det heletatt eksisterer, i en annen artikkel leser en om stigmaer og hemmelighold rundt brukere av slankesprøytene og "influensere" som ikker er ærlige om bruken sin av slankesprøyter osv. Bare så lei av at alt skal problematiseres. Jeg går ikke rundt å fortelle folk medisinlisten min rundt andre medisiner jeg går på, så hvorfor skal en måtte informere om at en tar slankesprøyte?  

Uansett bare en liten frustrasjon jeg følte for å få ut 🙃 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Jeg går ikke rundt å fortelle folk medisinlisten min rundt andre medisiner jeg går på, så hvorfor skal en måtte informere om at en tar slankesprøyte? 

Og det hele koker ned til at det er journalistene som produserer problemer, problemer vi veldig godt kan klare oss uten! Hvorfor skal dette slås opp som nyheter? Hvorfor er det ikke verdt for journalistene å grave litt i HVORFOR leger kan skrive ut Ozempic som slankemidler til de de vil hjelpe? Hvorfor får 'influencere' flest resepter på et legemiddel som de IKKE skal ha? Jeg irriterer meg over at landets leger kan skrive ut dette uten konsekvenser for de! Jeg liker IKKE at det legemidlet jeg er nødt til å få tak i er på mangellista takket være journalistenes vinkling om vidundermidlet som alle skal få på blå resept!
Underlig nok så slipper iallefall jeg å kjøpe en og en sprøyte enn så lenge, men det er vel bare et tidsspørsmål.

Finner kanskje ut litt mer tirsdag, da skal jeg innom fastlegen for å få søkt om tilgang til dette framover (takk til @Brother Ursus). Forøvrig en heller udugelig VIKAR for fastlegen dette, vet ikke om han er klar over kravene..

Lenke til kommentar

Synes det er litt morsomt med alle dem som "blabla quick fix blabla bla om du slutter så går du opp igjen blabla".

Man må jo fortsatt ha ganske sterk viljestyrke tenker jeg, både for at det skal ha en effekt, og ikke minst at man skal klare å leve med bivirkningene.. (iallefall for min del).

Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Man må jo fortsatt ha ganske sterk viljestyrke tenker jeg, både for at det skal ha en effekt, og ikke minst at man skal klare å leve med bivirkningene.

Det har du rett i! Husk at nedturen er bare første del, du skal holde deg der også, til tross for bivirkningene som for noen er et lite helvete. Jeg har nok en gang valgt å bli 'skutt' (sliten) de tre fire neste dagene da ukas Ozempic-dose på 2 mg ble inntatt tidligere i dag.
Det som gleder meg veldig er at Insulin-inntaket nå er utrolig lett å beregne og det er stabilt og lavt! Før så kunne jeg bruke 250 enheter daglig (faktisk PLUSS litt ved behov!) men nå er jeg nede på 30-40 enheter i døgnet! DET er deilig å slippe unna den mengden jeg brukte før! Og det er jo gledelig at vekta fortsatt går litt ned, jeg nærmer meg datoen da Ozempic-dosen skal halveres og matinntaket skal forsiktig økes!

Men som du sier, du skal ha viljestyrke ja! Dette er ingen 'quick fix' og ikke noe du bare tester ut for å ha noe å skrive om på bloggen din!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...