Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stevne huseierforeningen - hekk - forliksrådet


Christian86

Anbefalte innlegg

Hei,

Da vi flyttet inn i 2011 var det en del uklarheter tydeligvis om ansvar rundt hekkene til de som bor i sameiet. Leverandøren som vi hadde i en del år gjorde fint lite og det -kan- virke som huseierforeningen hadde noe slapt forhold til oppfølgning/håndheving av mangler i vedlikeholdet. Medio 2020/2021 ble det endelig klart at huseierforeningen hadde ansvaret for hekkene til hver av de på bakkeplan (de har erkjent ansvar, vedtatt at de skal rydde opp, så hopper ikke inn i hvorvidt de har ansvar - det foreligger avtale at dette skulle utbedres innen 3 år)

Pandemien kom, og leveringsproblemer i 21/22 oppstod - påstår ny leverandør. Min hekk ble påklagd fra styret og meg selv ifm overgangen, og huseierforeningen erkjente ansvar skriftlig og muntlig til styret og meg. Spol frem til 2023 og ingenting har skjedd annet enn 2 befaringer etter at saken igjen ble påklagd.

Med ingenting menes at:

  • det ikke foreligger plan
  • konkrete steg med frister.
  • Det har skjedd vanning med svetteslange som ikke endret særlig.
  • Det tok "trussel" om forliksrådet før ny leverandør kom igjen og skulle sjekke jorden etc.

Hekken er nå i så dårlig forfatning at ekstern som jeg hentet inn måtte spørre om hensikten var at dette skulle være en hekk.

Vi avdekket:

  • mangler ifm avstand mellom hekkeplanter som ikke følger standard
  • svakt vedlikehold
  • en sannsynlighet for sykdom som leverandør nå ikke har fulgt med på
  • fremmede planter (bjørk(?)) som vokser innimellom osv. (Denne har vært varslet om minst 3 ganger så vidt jeg finner)

Huseierforeningen skal selvsagt få sjansen etter 2 befaringer til å rydde opp, men jeg forbereder meg mentalt etter svarene de har gitt per epost som er nedlatende, frekke og lite konstruktive at dette bare fortsetter, dvs vann og se an i x år - at jeg må stevne dem til forliksrådet.

Styret i sameiet stusser voldsomt på huseierforeningen, og ekstern som jeg hentet inn sa rett ut at hekken burde kappes ned, avviste leverandør sin påstand om leveringsproblemer og løsningene, for de ville ikke funke. Plantene har skudd feks 20 cm frem og så vil siste rest være tørr m.m

 

Spørsmålet er bare, hva vil være smartest måte å gjøre dette på? 

Jeg har begynt å logge vesentlig mer detaljert enn før, og har tatt vare på alle eposter etc samt styrevedtak. I tillegg har jeg bedt den eksterne sjekke med planteskolen, og utforme rappport om nødvendige tiltak. Jeg antar ved søksmål at jeg kan kreve disse utgiftene erstattet?

I tillegg har jeg 5 timer dekning med advokat via innboforsikringen. Om jeg skal bruke de fornuftig så antar jeg det er best å:

 

  • Dokumentere alle klagene
  • Lage en "dagbok" for hva som skjer her dvs innsats HF legger i å rydde opp
  • Rapporten fra ekstern. 
    • Må jeg ha flere rapporter, eller burde en holde hvis den er god?
  • Ta regelmessige bilder
  • Etterlyse ev tiltak med rimelig mellomrom - ikke hver uke, men kanskje 1 gang i måneden e.l.?

 

?

 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...