DukeRichelieu Skrevet 24. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2023 NoBo skrev (1 time siden): Greit å vite om eks. C#-appen er single eller multithreaded, om CPU-utilization er høy (alle/én core brukes av appen), om RAM-forbruket er høyt (eventuelt også bruk av swap/pagefile, mye read/write mot disk. Kan brukes for å prøve å avgjøre hvor eventuelle flaskehalser er. Hvis eks. CPU utilization aldri øker noe særlig så kan det være at en ny high-end CPU blir nærmest bortkastet. Det kan være ganske utfordrende og tidkrevende å gjøre en dyptgående analyse for å avdekke mulige flaskehalser men for å ‘ta pulsen’ kan Task manager og Resource manager brukes. Se eks. Monitoring Your PC with Resource Monitor and Task Manager for litt basic tips. Tenker da på PC-en du bruker i dag og så kan man også sammenligne ved å gjøre samme analyse på den nye. Takk for innspill. Kan undersøke litt. Veldig usikker på om C#-appen er single eller multithreaded, men jeg vet at tradingsoftwaren min er multi-threaded. I tillegg har jeg jo flere Excel tunge Excel-ark i sving samtidig + kanskje en browser eller to oppe. Så jeg har nok nytte av flere kjerner, men om jeg trenger så mye som i i9 13900K er jeg dog usikker på. Jeg så en test av benchmark på de ulike prosessorene og ikke overraskende kom jo i9-13900 K best ut. Virker ikke som jeg betaler et veldig stort premium for den prosessoren, men sier noen klager på at den kan bli noe varm. Takk for oversikten, @Svein M PS: En annen løsning jeg har vurdert er å laste opp alt i en Cloud-løsning. Noen som har erfaring eller kjennskap til det? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. juni 2023 Del Skrevet 24. juni 2023 Jeg ser de store intel prosessorene f.eks i7-13700K trekker opp til 253W, så en trenger en kraftigere kjøler enn de mindre prosessorene og de fleste av AMDs sine prosessorer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå