Gå til innhold

Tips til arbeiddstasjon/kraftig kontor-PC fra 10-20K? Gjerne laptop, men tenker primært stasjonær.

Anbefalte innlegg

Heisann! :) 

Jeg har en Dell gaming laptop som nå er 7 år gammel. Batteriet er "dødt", jeg begynner å bli lei av viftestøyen og tenker jeg skal oppgradere i god tid før noe skjer.

Primært bruksområde blir omfattende og store Excel-ark og programvare for handel av aksjer som kjører simultant. Mitt største ønske er at den er stillegående og ikke blir for varm.

Jeg innbilte meg at Excel uansett er en flaskehals, men jeg fikk et tips fra noen som mente at en vesentlig oppgradering i maskin sannsynligvis ville gi en boost i ytelsen allikevel. Vedkommende tipset meg også om at det var greit å unngå gaming-pc siden jeg ikke har bruk for så bra skjermkort og at de gjerne kan bli varmere enn en typisk arbeidsstasjon.

På jobb har jeg en kraftig Dell arbeidsstasjon laptop som er helt stillegående og rimelig kjølig, men tror prislappen sist jeg sjekket var over 40K. Hadde budsjettet vært ubegrenset hadde jeg kanskje kjøpt noe lignende.

Jeg innbiller meg at jeg får mest bang-for-the buck om jeg kjøper en stasjonær, men er rimelig rådløs på hva jeg skal velge, så tips tas imot med takk. :)

For referanse er nåværende laptop en Dell Inspiron med spesifikasjoner limt inn under. Denne ble oppgradert til 32 GB ram og 1TB SSD for noen år tilbake.

Dell Inspiron 7577 med (klipp og lim):

• Intel® Core™ i7-7700HQ Quad Core (6 MB hurtigbuffer, opptil 3,8 GHz), 
  • 16 GB, DDR4, 2400 MHz,
  • To disker med 128 GB SSD + 1 TB 5400 o/min harddisk,
  • NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti med 4 GB GDDR5 grafisk minne.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen? :) 

Eventuelt noen tips til merker om ikke annet? 

Om jeg skal kjøpe noe "out-of-the-box", så ser jeg primært på Dell og HP. 

Men jeg ser jo at både Komplett, Multicom og Digital Impuls (virker å være på den dyre siden) tilbyr maskiner de bygger på huset. Noen som vet om disse er noe å satse på?

I forhold til gaming PC versus workstation, så er nok sistnevnte mitt hovedvalg, men gitt prisen på en workstation tenker jeg vel fortsatt at en gaming pc kan gi mer bang-for-the-buck for samme pris.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å bygge selv?

Slik jeg ser det ut fra den første posten din, trenger du ikke noe kraftig skjermkort, men det kan være kjekt med noe annet en det integrerte hvis du skal kjøre flere skjermer samtidig. 

I øvre enden av skalen til prisen du forespeiler finner du denne:

https://www.komplett.no/product/1219703/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-office-a70

I nedre enden finner du denne:

https://www.komplett.no/product/1203311/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/acer-aspire-xc-1760

Jeg våger meg til å si at du ikke vil merke stor forskjell på disse ved ditt bruk. 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv en Lenovo i Yoga-serien. Er veldig fornøyd, ikke minst sett opp mot pris, men faller kanskje ikke under gaming-segmentet. Kommer mest sannsynlig til å kjøpe samme type PC i neste runde.

Jeg har hatt PCer fra Multicom, men har hatt dårlige erfaringer. Det har vært de store bærbare, med et noe tøyelig bærbar-begrep. De støyer, og strømforsyning og kjøling er underdimensjonert i forhold til ytelse. Burde ha reklamert på dem, men har heller fornyet PCene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (16 minutter siden):

Har du mulighet til å bygge selv?

Slik jeg ser det ut fra den første posten din, trenger du ikke noe kraftig skjermkort, men det kan være kjekt med noe annet en det integrerte hvis du skal kjøre flere skjermer samtidig. 

I øvre enden av skalen til prisen du forespeiler finner du denne:

https://www.komplett.no/product/1219703/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/komplett-office-a70

I nedre enden finner du denne:

https://www.komplett.no/product/1203311/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/acer-aspire-xc-1760

Jeg våger meg til å si at du ikke vil merke stor forskjell på disse ved ditt bruk. 

Jeg har mulighet til å bygge selv, men har ingen forkunnskap, så det vil sikkert kreve litt tid og innsats, så da spørs det om jeg er tjent med. I verste fall kan vel sluttresultatet bli dårlig.

Jeg trenger ikke et kraftig skjermkort, men må ha muligheten til å koble på minst to skjermer. Har per dags dato en Dell U4919DW (5120 x 1440) og det kan være aktuelt å koble til en ekstra.

Ser ikke dum ut den nederste du foreslår. Hadde en Acer laptop tidligere som jeg var godt fornøyd med. Eneste jeg tenker er at jeg kanskje ville oppgradert til 32 GB RAM.

Takk for godt innspill. :) 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Ser ikke dum ut den nederste du foreslår. Hadde en Acer laptop tidligere som jeg var godt fornøyd med. Eneste jeg tenker er at jeg kanskje ville oppgradert til 32 GB RAM.

Takk for godt innspill. :) 

Å oppgradere til 32GB er ikke dumt, og ikke er det dyrt heller.

Det er 2 HDMI ut på den nederste jeg linket til, men jeg er usikker på om den integrerte GPUen klarer oppløsningen over HDMI.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (3 minutter siden):

Hvordan stiller denne seg til sammenligning? Siden Komplett bygger disse kan jeg enkelt gjøre oppgraderinger. For eksempel 32 eller 64 GB RAM.

https://www.komplett.no/product/1243019/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-a133-epic-gaming-pc#custom-parts-list

Den ser bra ut. Du vil ikke ha noen problemer med skjermer, og CPUen er mer enn kraftig nok til bruk.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (14 minutter siden):

Den ser bra ut. Du vil ikke ha noen problemer med skjermer, og CPUen er mer enn kraftig nok til bruk.

Nice. Ville du heller valgt denne (+ 32 eller 64 GB RAM) foran Acer-en du linket til først?

Tør du si noe om viftestøy? Vil denne med all sannsynlighet være rimelig stille?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

Nice. Ville du heller valgt denne (+ 32 eller 64 GB RAM) foran Acer-en du linket til først?

Tør du si noe om viftestøy? Vil denne med all sannsynlighet være rimelig stille?

En kan justere styringen av kabinett-viftene slik at de går på laveste hastighet. Det vil gi forholdsvis lav lyd, neppe problem om maskinen står på gulvet, og ikke på bordet rett ved der en sitter.

Om du bytter kabinett til "Be Quiet! Silent Base 601", så vil nok det dempe støy en del.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (15 minutter siden):

Om du bytter kabinett til "Be Quiet! Silent Base 601", så vil nok det dempe støy en del.

Godt innspill! :)

Jeg forventer ikke at det er musestille, men håper å slippe viftestøy som er ganske typisk på den bærbare. Kan være stille i starten, men straks den har gått noen minutter og jeg fyrer opp systemet med noen tunge Excel-ark, etc., så begynner viften ganske kjapt.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (3 timer siden):

Min erfaring med AMD er at viftestøyen er ille, fordi de trinner opp veldig ofte ved vanlig desktopbruk. Anbefaler AiO kjøler som kan kjøre med jevn viftehastighet slik at du slipper mye av støyen. 

Jeg tror denne er bedre til ditt bruk. Her har du bedre muligheter til flere skjermer. Du vil ikke merke noen forskjell når det kommer til ytelse. 

Ville definitivt gått for minst 32GB minne. Høres ut som du har en del programmer oppe samtidig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trikset med luft cpu kjøler er å la de justere seg fra lav fart (f.eks 1000 rpm) under 55 grader, også øke ved økende temperatur. Da blir det ikke mye støy fordi viften ligger som oftenst konstant på den lave farten.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (6 timer siden):

Min erfaring med AMD er at viftestøyen er ille, fordi de trinner opp veldig ofte ved vanlig desktopbruk. Anbefaler AiO kjøler som kan kjøre med jevn viftehastighet slik at du slipper mye av støyen. 

Jeg tror denne er bedre til ditt bruk. Her har du bedre muligheter til flere skjermer. Du vil ikke merke noen forskjell når det kommer til ytelse. 

Ville definitivt gått for minst 32GB minne. Høres ut som du har en del programmer oppe samtidig. 

Så jeg burde gå for en Intel-prosessor i stedet? :) 

Jeg flesker sikkert til med 64 GB minne. Virker som en relativt billig investering. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (56 minutter siden):

Så jeg burde gå for en Intel-prosessor i stedet? :) 

Jeg flesker sikkert til med 64 GB minne. Virker som en relativt billig investering. 

Jeg ville gjort det, men det er penger å spare hvis man går for Ryzen ved ferdigbygg. 

Jeg har hatt Ryzen 9 3900x og 5900x. Begge ble veldig fort varm ved veldig små oppgaver. Temperatueren steg veldig fort til 60-70 grader på begge. Jeg hadde vannkjøling, så det var ikke noe stort problem, da det tar veldig lang tid å varme opp alt vannet i en krets. Så jeg kjørte bare viftene på lav jevn hastighet hele tiden, så jeg slapp denne trinningen til viftene. Det er det som bråker. Lav summing vender man seg fort til. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Jeg ville gjort det, men det er penger å spare hvis man går for Ryzen ved ferdigbygg. 

Jeg har hatt Ryzen 9 3900x og 5900x. Begge ble veldig fort varm ved veldig små oppgaver. Temperatueren steg veldig fort til 60-70 grader på begge. Jeg hadde vannkjøling, så det var ikke noe stort problem, da det tar veldig lang tid å varme opp alt vannet i en krets. Så jeg kjørte bare viftene på lav jevn hastighet hele tiden, så jeg slapp denne trinningen til viftene. Det er det som bråker. Lav summing vender man seg fort til. 

Skjønner. :) 

Ville du gått for en av Kompletts ferdigbygde ved en Intel-prosessor også?

Viftestøy er jeg jo strengt tatt vant med, men tenker at det hadde vært litt deilig å slippe det når jeg først investerer i ny rigg. Om det koster noen tusen mer, så er det kanskje verdt det.

Ble mest oppmerksom på viftestøy når jeg fikk ny arbeidsstasjon (laptop) med jobben som i praksis er musestille.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Skjønner. :) 

Ville du gått for en av Kompletts ferdigbygde ved en Intel-prosessor også?

Viftestøy er jeg jo strengt tatt vant med, men tenker at det hadde vært litt deilig å slippe det når jeg først investerer i ny rigg. Om det koster noen tusen mer, så er det kanskje verdt det.

Ble mest oppmerksom på viftestøy når jeg fikk ny arbeidsstasjon (laptop) med jobben som i praksis er musestille.

Jeg bygger selv, men ja, jeg ville nok det hvis jeg skulle kjøpt ferdigbygd. 

Se etter en pc med 12400f eller bedre CPU. Går du f.eks for den, vil du få 6 kjerner og hyperthreading, som gir deg 12 logiske kjerner.  Finner du en PC med 12700f får du 8 kjerner og hyperthreading + 4 kjerner som er strømgjerrige og ikke produserer mye varme ved lav last. 

Jeg skal forøvrig oppgradere PCen til den ene datteren min i løpet av sommeren, og da faller valget på en 12400f CPU. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Jeg bygger selv, men ja, jeg ville nok det hvis jeg skulle kjøpt ferdigbygd. 

Se etter en pc med 12400f eller bedre CPU. Går du f.eks for den, vil du få 6 kjerner og hyperthreading, som gir deg 12 logiske kjerner.  Finner du en PC med 12700f får du 8 kjerner og hyperthreading + 4 kjerner som er strømgjerrige og ikke produserer mye varme ved lav last. 

Jeg skal forøvrig oppgradere PCen til den ene datteren min i løpet av sommeren, og da faller valget på en 12400f CPU. 

Takker. :) 

Skal kikke litt og se hva jeg finner.

Lenke til kommentar

En fordel med å handle av de store merkene, er at man kan kjøpe ekstra god service.   Flere tilbyr feks. "next business day support".  Dvs. at dersom noe går galt med PC-en, så kommer det en tekniker å bytter delen som har feilet på neste virkedag.

Vi bruker dette på våre Dell PC-er på jobb, og er veldig fornøyde med denne løsningen.  Dersom du er avhengig av en fungerende maskin for å skape inntekt, spares dette inn raskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...