Femtekolonne Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg hadde en håndverker er som gjorde en jobb. Gikk på timer (tabbe) og gjorde jobben over 2 omganger. Først fikk jeg regning for vinduer, så dukket han opp og satte i halvparten. Fikk så regning for de timene og ekstra materialer. Uspesifisert selvfølgelig, bare "timer" og "materialer" i fakturaen. Så kom han tilbake etter 3mnd ! og gjorde ferdig jobben. Fikk ny faktura med samme dårlige spesifisering av hva han tok betalt for. Nå, 2mnd etterpå, kommer en spesifisert regning på materialer han har glemt å ta med i forrige fakturering. Er det noe lovverk rundt dette? Ja, jeg skjønner jeg bæsjet på leggen iom manglende pris og skriftlig tilbud.. Dumme folk gjør dumme ting. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Ja det er det, lovverket sier at krav foreldes etter 3 år. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 14. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2023 Utstedt faktura som ikke er betalt og ikke forsøkt innkrevet foreldes, ja. Men er det samme med frist for utsendelse av faktura? Skal jeg nå få ymse fakturaer i 3år fremover? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 Be om å få de spesifisert. Det har du krav til når det er på medgått tid og materiell. Du skal kunne se hva du betaler for. Ikke betal før du har fått alle 3 spesifisert. Når det er fastpris så har du ikke krav til det. Dessverre så er det enkelte leverandører som sender fakturaer til firmaer veldig langt etter ting er tatt ut, og da kan det komme inn fakturaer på jobber som egentlig er ferdigfakturert. Ikke alltid montør ute får sakt ifra til de som fakturerer inne om hva som skal med. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 (endret) Dette har vel mest med orden og rutiner å gjøre. Har en lagt opp systemene sine riktig så kvitterer man ut materiell til jobben og dette igjen blir grunnlaget for faktura. Hvis ikke slikt er automatisert er det nok lett å rote det til i en travel hverdag. Jeg har alltid jobbet in-house og sånn sett aldri fakturert en kunde og leverte derfor fredagsrapport på alt som ble gjort igjennom uka. Det er fryktelig lett å glemme av noe på selv en ukes tid, så da må en ha rutiner for å sikre seg, eller så må slikt komme automatisk fra systemene en logger det man gjør i. Endret 14. juni 2023 av vidor Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 AndersT2 skrev (51 minutter siden): Be om å få de spesifisert. Gjør dette. Og så kan du begynne å forhandle litt ut fra det. Har han eksempelvis skrevet timer for kjøring i flere runder er det jo naturlig å krangle på det da det strengt tatt ikke er din feil. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. juni 2023 Del Skrevet 14. juni 2023 1 hour ago, Femtekolonne said: Utstedt faktura som ikke er betalt og ikke forsøkt innkrevet foreldes, ja. Men er det samme med frist for utsendelse av faktura? Skal jeg nå få ymse fakturaer i 3år fremover? I prinsippet - ja. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 14. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2023 (endret) 1 hour ago, kjetilkl said: I prinsippet - ja. Får bruke østeuropeisk arbeidskraft neste gang. Der har jeg ikke hatt noe tull. Selvfølgelig er dette min skyld da jeg har vært ukritisk og godtroende. Forhåpentligvis har jeg nå lært. Endret 14. juni 2023 av Femtekolonne Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2023 Del Skrevet 17. juni 2023 Etter håndverkertjenesteloven § 37 plikter du å betale når tjenesteyteren krever det, etter at tjenesten er utført. Lovens normalordning er altså at du ikke skulle ha fått den første regningen. Du har heller ikke krav på "automatisk" spesifisert regning, det er noe du må kreve å få. Det relevante spørsmålet her er "hvor mange forsøk får man på sluttfakturering?" -- altså, når har kunden grunn til å tro at man har fått den siste regningen, og når har kundens berettigede forventning blitt så sterk at rettsvesenet vil avskjære videre krav? Utgangspunktet er at selger må ta ansvar for å formidle hva han har krav på. Har selger sendt en uspesifisert regning, så vil kjøperen gå fri etter å ha betalt den første regningen - "timer og materialer" gir ikke kjøperen noen grunn til å tro at det vil komme flere regninger (med mindre regningen er markert som àkonto eller forskudd). Hvis regningen hadde vært spesifisert, det hadde stått tydelig hva det var fakturert for, og kjøperen kunne se at det er brukt materialer som ikke er fakturert for, så hadde selger hatt en bedre posisjon. I en situasjon hvor oppdraget er ferdig, man har betalt en faktura for "timer" og en faktura for "materialer", så hadde jeg bestridt å betale mer for materialer, og henvist til at jeg betalte for materialer på faktura X og at dette kravet derfor er oppgjort. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå