Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel med automat - høyt turtall for dpf


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har fått tilbud om en diesel bil med automat. En Ford transit connect 2020 modell som har gått vare 20K. Slik jeg har forstått det så må man med mellomrom kjøre bilen oppi høyt turtall pga partikkel filteret. Men hvordan er det når man har automat og man ikle kan bestemme turtallet selv? Kan noe forklare litt nærmere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
El burro skrev (8 minutter siden):

Hvis bilen hovedsakelig skal brukes til småkjøring så vil jeg heller anbefale bensin eller el-bil, det holder ikke å kjøre den ordentlig varm en gang i blant. 

Ikke lett å finne varebiler med bensin, men det har begynt å komme en del el-varebiler, så støtter det. 

Lenke til kommentar
Navidos skrev (9 minutter siden):

Takk for svar men det var ikke det jeg lurte på. Jeg lurte på hvordan det er når man har automat vs manuell iforhold til turtallet. Da må bilen kjøres enda mer i lenger avstand for å bli varmere? 

Ja, men er du sikker på at du ikke kan velge gir selv på den?

 

Her er en lik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=306601388

Setter girspaken i M, og skifter gir med knapper.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Navidos skrev (33 minutter siden):

Da må bilen kjøres enda mer i lenger avstand for å bli varmere? 

Det er ikke nødvendig med høyt turtall for at regenereringen skal skje, man får like varm motor (driftstemperatur) med både lavt og høyt turtall (forutsatt at kjølingen fungerer), regenereringen skjer over tid og helst på jevnt moderat turtall.

Sitat

In fact, you want it to be operating in a high gear, at low load, at highway speeds. That’s perfect. Engine management voodoo does the rest, in the background.
 

I also don’t agree that 2000rpm is low for a diesel - it’s halfway to the redline, and typically at maximum torque production if you max the accelerator.

Kilde

(Moderne dieselmotorer har rødmerkingen høyere enn ~4000rpm men poenget holder.)

 

Navidos skrev (2 timer siden):

En Ford transit connect 2020 modell som har gått vare 20K.

Selv om den er ‘som ny’ kan det være greit å få sjekket den med (minimum) diagnoseapparat, helst NAF-test for å sikre deg mot at du kjøper deg en mandagsbil.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, NoBo said:

Selv om den er ‘som ny’ kan det være greit å få sjekket den med (minimum) diagnoseapparat, helst NAF-test for å sikre deg mot at du kjøper deg en mandagsbil.

Setter veldig pris på det. Mener du en generell naf test her? Er det normalt da at jeg skal betale for testen eller forhandleren av bilen som selger den? 

 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, RRhoads said:

Ja, men er du sikker på at du ikke kan velge gir selv på den?

 

Her er en lik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=306601388

Setter girspaken i M, og skifter gir med knapper.

My man..takk for info..har ikke hatt diesel før så vet ikke så veldig mye enda. 

Men virker som du har rett? Skal dobbeltsjekke med forhandleren uansett..se bildet vedlagt..det er samme girspake som den linken du sendte meg.

Skjermbilde 2023-06-13 190401.jpg

Lenke til kommentar

Diesel(turbo)biler med DPF har egen logikk i ECU som "trigges" ved (lang)kjøring.
Det har ingenting med hvilket turtall du har.
Dersom du har en OBD-leser kan du faktisk se når dette "programmet" kjører.
Da styrer ECU en injector som pøser på med diesel slik at temperaturen stiger kraftig i DPF.. og "brenner" opp partiler(sot).
Det er ihvertfall det som er tanken.
Men driver man kun med småkjøring vil DPF tette seg over tid og da hjelper ikke annet enn å bytte filter=dyrt.

Lenke til kommentar

Har ikke de fleste nyere diesel biler en dedikert DPF brenner som han over sier? Dette er noe man ikke bøhver å tenke på vanligvis. På min Volvo (mye deler fra Ford) så hører og føler du det godt når motoren går i rensemodus. Og hvis det kommer gult merke på displayet så må du ta deg en god langkjøring innen en vis tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...