Rotlun Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Bor i et sameie med varmtvann, som er fordelt etter eierbrøk. Vi har felles oppvarming av varmtvann med fordeling til leiligheter med egen måler for forbruket. Dette er ikke avregnet etter forbruk og inngår i felleskostnaden (fordelt på eierbrøk). Denne ordningen synes noe urettferdig for de som sparer på varmtvann eller kun bruker leiligheten halve året. Hva trenges å gjøres på årsmøte med vedtektene, og eventuelt andre krav, for å forandre dette til fordeling av forbruk? PS: Vi har gulvbåren varme med felles oppvarming og fordeling av forbruk via egen energimåler. Dette forbruket avregnes årlig mot innbetaling på a-konto. DS. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Rotlun skrev (25 minutter siden): Bor i et sameie med varmtvann, som er fordelt etter eierbrøk. Vi har felles oppvarming av varmtvann med fordeling til leiligheter med egen måler for forbruket. Dette er ikke avregnet etter forbruk og inngår i felleskostnaden (fordelt på eierbrøk). Denne ordningen synes noe urettferdig for de som sparer på varmtvann eller kun bruker leiligheten halve året. Hva trenges å gjøres på årsmøte med vedtektene, og eventuelt andre krav, for å forandre dette til fordeling av forbruk? Jeg har ikke noe godt forslag annet enn å gi min støtte til at du får dette gjennom sameiet. Systemet med eierbrøk er antikvarisk, urettferdig og oppfordrer til sløsing siden eget overforbruk spleises på av alle. Som igjen gjør systemet miljøfiendtlig. Vet ikke om noe sånt finnes, men det burde vært en sentral regulering som tvinger gjennom at man kan kreve å få betalt det man faktisk bruker av energi og ikke en beregning utfra leilighetsareal som stort sett er meningsløs. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Vel, man må få gjennomslag for installasjon av målere på den enkelte leilighet (fordi uten det, ingen forbruksmåling). Hva slags flertall dette vil kreve avhenger av sameiets størrelse, kostnaden av tiltaket, og kan være alt fra simpelt flertall til enstemmighet. (For øvrig tar uname -i feil. Men det er antagelig fordi han/hun dømmer systemet med eierbrøk - som er laget for å skulle passe alle utgifter et borettslag/sameie har - ut fra hans/hennes syn på den spesifikke kostnaden "energi".) 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 krikkert skrev (2 minutter siden): Vel, man må få gjennomslag for installasjon av målere på den enkelte leilighet (fordi uten det, ingen forbruksmåling). Slik jeg leser trådstarters første innlegg, så har allerede leilighetene slik måler, men den brukes ikke til avregning. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juni 2023 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg leser det slik at det er en egen måler, men den står mellom inntak og sameie, ikke mellom sameie og seksjonseier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå